Aihe: Saako artisti kritisoida artistia?
1 2 3 4
sirdickyj
26.06.2007 22:04:16
Niin, tai jos lähtee, tekee sen rehdisti omana itsenään.
Tiedän myös muutamankin aktiivisesti keikkailevan ja täällä pyörivän muusikon, jotka eivät halua paljasta henkilöllisyyttään. No, kukin tavallaan, kunhan vaan saisi sen turhimman loanheiton pysymään muilla palstoilla. Jonkinlaista edes löyhää yhteenkuuluvaisuden tunnetta tässä kai peräänkuulutan. Mutta mielipiteen itse aiheeseen on siis että totta kai saa.

mäkin tiedän, että tiettyjen nimimerkkien taakse kätkeytyy ihan nimekkäitäkin ukkoja. mutta kenenkään heidän en ole nähnyt toisaalta täyttä paskaa suoltavan.

meitsi taas on suuri suustaan, mutta kaikki jotka haluu, niin hiffaa kyllä kuka on kyseessä, jos se nyt ketään kiinnostaa. sii tarkotan et lärvi löytyy hakemalla.
"Tiedäksä minkälainen on epäkaupallisesti tehty levy? Se on sellanen joka ei mee kaupaks". -Irwin Goodman-
Chemo
24.08.2007 10:52:39 (muokattu 24.08.2007 10:57:09)

Palaan tähän aiheeseen kun olen nyt n. 10 vuoden jälkeen lukenut Seppo Heikinheimon Mätämunan Muistelmia uusiksi. Siinä on erittäin paljon mielenkiintoista näkökulmaa kritiikin tekemiseen.

Kuten että problematiikkaa saadaan aikaiseksi toisinkin päin: G. B. Shaw oli arvostellut erästä laulajatarta joka oli sitten suuttunut kritiikistä: "Millä oikeudella te arvostelette laulua, vaikka ette ole milloinkaan itse laulanut?" Johon Shaw, näppärästi: "Arvon rouva, oletteko sitä mieltä, että vain lehmä voi sanoa, onko maito hapanta vai ei?"

Tähän ketjun aiheeseen liittyen Heikinheimo kirjoittaa hyvin: "Oman alan kollegoiden arvosteleminen on kuitenkin ylen hankalaa. Silloin tulevat kuvaan mukaan kaikenlaiset kahdenväliset tekijät, jotka helposti vaarantavat arvosteluissa aina niin toivottavan objektiivisuuden".

...mikä on tietysti sääli, koska juuri kanssasoittajillahan olisi sellaista erityisasiantuntemusta, jota ei ehkä löydy ammattitaitoisimmaltakaan kriitikolta jos tämä ei itse soita mitään, joten heillä voisi hyvinkin olla arvokasta sanottavaa aiheesta.

...ja edelleen se on sääli, koska tästä syystä muiden artistien esittämä kritiikki, silloin kun sellaista on saatavilla, voidaan helposti leimata perusteettomastikin epäobjektiiviseksi, kateuden yms. tekaistujen verukkeiden varjolla.

Jatkakaa.

Muokka: sen verran vielä, että jos nyt joku ei kyseistä kirjaa ole sattunut vielä lukemaan, niin suosittelen sitä kyllä.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)