Aihe: King V projekti
1
Maraaa
03.06.2007 19:05:00
...suunnittelussa.

Eli vielä akustinen hieman kesken, syksyllä aloitan veetä väsäämään.
Speksejä: (ainakin vielä)
Koivusta neck-thru
Siivet mahongista
Koivukansi
Emg 81 ainoana tallaan
Tune-o-matic ja kielet läpi rungon
Eebenpuusta otelauta
Väriksi koko musta tai valkoinen.

Puukeskukselta ajattelin puita katsoa, muita osia lähinnä Thomannilta. Otelauta mistä vaan löytyy.

Kysymyksiä:

1. Mistä otelauta? Itse en alkaisi tekemään. Muulla ei väliä kuin eebenpuusta nauhat valmiina. Enpä ole etsimällä löytänyt netin syövereistä.

2. Tune-o-maticciin kun tarvitsee melkein varmasti kaulankulmaa, niin mitenkäs se onnistuu neck-thruulla?

3. _Jos_ ostan valmiin messinkisen satulan, onko todennäköisesti samaa leveyttä kuin otelaudalla? Normaista ei hajua. Ja onko yleensäkään mieltä moisessa?
Juniper
03.06.2007 20:54:57 (muokattu 03.06.2007 20:56:38)
1. Valmista ebenotelautaa et löydä mistään. Ruusupuisia löytyykin valmiina otelautamerkeillä nauhojen kera. Valmiilla nauhaurilla löytyykin jo myös ebenlankkuja.
Ei se nauhojen laittaminen niin vaikeaa ole etteikö kse kannata ja omasta mielestä tulee paljon parempaa jälkeä kun itse naohottaa otelaudan. Valmiit otelaudat mitä mulle on sattunut ovat olleet viimeistelyltään sitä luokkaa, että helpommalla pääsee kun laittaa itse nauhat kiinni.

2. Kaulakulma toimii hyvin myös neckthru rakenteella. Tämä vaan täytyy huomioida suunnittelussa, että puuta on riittävästi bodin puolella. Tasakantinen TOM vaatii jonkun 2-3 astetta kaulakulmaa, kun taas kaarevakantinen lespassa kulma on n.4 astetta.

3. Osta ensin satula ja mitoita otelauta sen mukaan. Tai sitten ostat leveän aihion ja viilaat satulan sopivaksi.
GuitarManiac32
04.06.2007 14:20:34 (muokattu 04.06.2007 14:24:32)
Kuten Juniper mainitsi, ebenotelautoja ei saa valmiina. Soitinrakentajat AMF:ltä löytyy eebenpuisia otelauta-aihioita, ja niitä saa myös valmiilla nauhaurillakin. Itse nauhojen laittaminen ei ole kovin ihmeellistä hommaa, jos on huolellinen.

Jos et halua tehdä kaulakulmaa, on mahdollista upottaa tallaa hieman bodyn sisään. Onnistuu jyrsimellä.

Itse sain juuri valmiiksi puoliakustisen kaarevakantisen kitaran, jossa kaula menee rungon läpi. Vähän joutui kikkailemaan, että sai sen kaulakulman tehtyä, mutta onnistui kohtuullisen hyvin. Voin laittaa jonkun kuvankin myöhemmin.

Kannattaa kuitenkin piirtää 1:1 kuva kitaran sivusta. Siitä näkee hyvin, kuinka suuren kaulakulman tarvitsee omaan kitaraan.

EDIT: Unohtui vielä, että en ole varma kannattaako koivusta tehdä kaulaa (sen käsityksen sain alkutekstistä). Mahonki tai vaahtera kävisi paremmin. Kansipuuna koivu toimii kyllä hyvin.
Linkit rakennuskuviini: http://img335.imageshack.us/gal.php?g=reunalistapetsitoinenkulma9zj.jpg ja http://www.mikseri.net/users/kuvat.php?id=110922
Antti1
04.06.2007 16:37:27
Täytyypä möläyttää tähän väliin, että alotin samankaltaisen projektin:

-King V runko
-hard tail
-runko leppää
-kaula koivu/linnunsilmävaahtera/koivu -laminoitu pulikka
-liimakaula tod. näk.
-varmaan ruusupuinen otelauta jumboilla
-mikiksi EMG81 tallaan, elektroniikkana volapotikka

Kaksi viikkoa sitten tuon alotin, ei oo nyt paljon edistyny esteiden takia. Ensin oli yhden Dinkyn väsääminen esteenä ja sitten mä tulinkin niin kipeäksi, etten ole pystynyt tekemään mitään. No runko on muodoiltaan valmis, täytyis jyrsiä kolot ja tehdä reunoihin viisteet, sekä tietty se kaula. Ei paha homma, mutta rahat kaularautaan ja otelautaan puuttuu.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
takape
04.06.2007 16:42:22
jos aiot kaulan tehdä koivusta niin ainakin kolmesta tai neljästä palasta kannattaa liimata.
Hyvännäkönen vois tulla myös koivu-mahonki-koivu yhdistelmällä http://www.netikka.net/takamaa/telecoustic/ tuo on ainakin mulla pysynyt kunnossa.

Kannen koivu sitten loimukoivua! se on meinaan hyvännäköistä se.

tomin upottamiseen katsoppa carvineita tai godineita niissä ainakin on siististi upotettuja tomeja. Tai sitten teet sen kaulakulman.
Maraaa
05.08.2007 19:18:03
No nyt on elektroniikka ja virittimet, voisi alkaa piirtämään. Ei ihan 1:1 King Veetä ole tulossa, vaan lähinnä se olemus.

Noista puista sen verran, ihan toimiva varmaan tulisi vaahteralla läpikaula, siivet mahongista ja vaahterakansi. Väritykseksi vaan peittovalkoinen, ettei tuolla puun ulkonäöllä niin väliä, kannattaa erillistä kantta edes tehdä kun ei ole hakemassa puun näköä? Voisi puitakin pikkuhiljaa alkaa kysellä.
12
SH1THEAD
05.08.2007 23:11:22 (muokattu 05.08.2007 23:15:53)
Noista puista sen verran, ihan toimiva varmaan tulisi vaahteralla läpikaula, siivet mahongista ja vaahterakansi. Väritykseksi vaan peittovalkoinen, ettei tuolla puun ulkonäöllä niin väliä, kannattaa erillistä kantta edes tehdä kun ei ole hakemassa puun näköä? Voisi puitakin pikkuhiljaa alkaa kysellä.

Jokusen työtunnin siinä ainakin varmasti säästää, jos ei kantta aleta tekemään. Toinen kysymys on se, että tarvitko sitä lisäkirkkautta, minkä vaahterakansi tuo mukanaan. Vaahtera-läpikaula ja eben-otelauta ovat jo itsessään napakka ja kirkas yhdistelmä ja hyvää vastapainoa mahongille. Tosin, enpä ole yhtään kitaraa kokonaan itse tehnyt, joten saatan myös puhua silkkaa paskaa. Yhtä vastaavaa liimakaulaa soitellut ja omasta mielestäni todella tasapainoinen saundiltaan.

edit: Huomasin tuon EMG:n alkuperäisessä suunnitelmassa. Tässä omakohtainen kokemus kertoo, että parhaimmillaan kyseinen mikki on nimenomaan mahonkirungossa.
äsh :/
Maraaa
10.08.2007 20:03:25 (muokattu 10.08.2007 20:04:24)
Osista kysymyksiä, kun ei saa täyttä varmuutta. Spelektroniikasta katsoin satulaa ja tallaa. Talla on vähän mielenkiintoinen:
"Kompensoitu Wrapover talla, setti sisältää tallan + 2 kiinnikettä ja ruuvit. Kuudelle kielelle.
Korkeus ja etäisyys säädöillä."

http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/201031.jpg ,
ja saa mustana, se tässä vähän on ongelma että TOMeja löytyy muttei mustana. Onko tuo nyt sellanen, että kielet saa kanssa kiinni tuohon möykkyyn metallia, näin käsitin? Epäilyttää vaan halpa hinta, 14 euroa.

Sitten se satula, joka on messinkiä ja muuten hyvä, voiko sitä maalata? Ei luulisi haittaavan, ja estetiikkaan ei oikein sovi messingin väri. Mutta voiko messinkiä siis materiaalina värjätä mitenkään?

Vieelä otelaudasta, jonka luultavasti tilaan SoitinrakentajatAmfltä, ei siinä mitään, mutta nauhoja olen katsellut, http://www.thomann.de/fi/dunlop_6110_bundstaebchen.htm ovatko nuo käypät? Ja riittää yksi setti koko laudalle?
12
Maraaa
09.09.2007 19:56:45
Kannattaako kaularauta laittaa suoraan otelautaa vasten sen alle vai listaa väliin?
Hauiksethan on vaan tiellä
Tim
09.09.2007 22:38:16

Kannattaako kaularauta laittaa suoraan otelautaa vasten sen alle vai listaa väliin?

Suoraan otelautaa vasten.
Maraaa
17.09.2007 18:54:08
Niin ja sitten vielä kertokaas että miten saa toteutettua sen Jackson- tyylisen lavan vinon kallistuman? Ajattelin olla jokaista pikkujuttua kysymättä, mutten oikeasti löytänyt tästä mitään infoa.
-Henri-
17.09.2007 22:10:21
Niin ja sitten vielä kertokaas että miten saa toteutettua sen Jackson- tyylisen lavan vinon kallistuman? Ajattelin olla jokaista pikkujuttua kysymättä, mutten oikeasti löytänyt tästä mitään infoa.

Siis lapakulma? Se syntyy helposti (?) noin: http://www.projectguitar.com/tut/anck.htm
Etsivä löytää, käytä Hakua! || Ostapa tästä Sabian AA 16" Rock Crash!
Juniper
18.09.2007 13:16:19
Siis lapakulma? Se syntyy helposti (?) noin: http://www.projectguitar.com/tut/anck.htm

Tuo on yksi tapa, mutta ei Jacksonin tapa.
Puu sahataan samalla tavalla kuin yllä mainitussa, mutta lapa limataan kulmaan ikäänkuin kaulan jatkeeksi eikä kaulan alapuolelle.
Jos käyttää lapaviilua, voi ensiksi mainittua käyttää, mutta jos haluaa lavan ilman saumoja on käytettävä jälkimmäistä tapaa.
Maraaa
18.09.2007 14:42:46
Eikun siis kallistuma, kulma nyt on selviö. Eli kun lapa on oikealta puolelta (ohuiden kielien puolelta) alaspäin kallellaan.
Juniper
18.09.2007 14:57:10
Eikun siis kallistuma, kulma nyt on selviö. Eli kun lapa on oikealta puolelta (ohuiden kielien puolelta) alaspäin kallellaan.

Se kallistuma tulee ihan kylkiäisenä, kun tekee lapaliitoksen. Ainakin omakuvassa näkyvä tekele on ihan 1:1 Jacksonin kaulan kanssa ja en mä siihen mitään kallistumaa tehny, se tulee siihen ihan itsestään.
Pyörittele palikoita käsissäsi niin huomaat miten se kallistuma tulee samalla kun tekee lapaliitoksen.
vrajala
18.09.2007 22:09:11
Ehh, tota. Mara varmaankin tarkoittaa sitä viistettä joka on useimpien Jacksonien lavan ei_virittimien puoleisella pitkällä sivulla. Mä työstäisin ton ihan käsisahalla ja höylällä/hiomapulikalla. Sen ei pitäisi olla mikään paha rasti.
Häh?
Maraaa
07.10.2007 10:28:06
Onkos King Veessä bodyn takapuolella minkälaiset kevennykset? En nyt löydä kuvaa mistään. Pelkät reunapyöristykset, straton tapainen mahanmenoaukko, samantapainen kuin kannessa vaiko mitä?
Tim
07.10.2007 10:53:04

Onkos King Veessä bodyn takapuolella minkälaiset kevennykset? En nyt löydä kuvaa mistään. Pelkät reunapyöristykset, straton tapainen mahanmenoaukko, samantapainen kuin kannessa vaiko mitä?

Esim http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290166462195
näkyy. Noilla myyntipalstoilla on yleensä esine joka kulmasta, että näkee ettei ole kolhuja.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)