Aihe: Keikkoja yhden miehen bändille
1
videokuvaaja
14.07.2007 01:03:45
Olen 24-vuotias kosketinsoittaja. Olen soittanut pianoa ja keyboardia jo kuuden vanhasta asti, tosin vasta viimeiset seitsemän vuotta vähän vakavammin (en kuitenkaan ammattimielessä). Etupäässä olen tykännyt soittaa jazzia ja vanhaa latinalaisamerikkalaista, mutta myös iskelmää ja vanhempaa poppia. Olen soittanut pääasiassa yksin. Esiintymiskokemusta minulla ei ole kauhean paljon, se myönnetään. Olen soittanut oikeastaan vain omassa kotona. Joskus olen keikalla käynyt, mutta määrällisesti keikkoja on ollut suurin piirtein yksi kahdessa vuodessa, eli ei juuri mitään. Sen lisäksi on ollut satunnaisia esiintymisiä kaverien ja sukulaisten juhlissa, mutta ei muuta.

Kuitenkin haluaisin, että keikkoja olisi enemmän. Olisi mukavaa esiintyä useammin ja luonnollisesti saada soittamisesta vähän lisätuloja. En ole missään nimessä ajatellut soittamisesta itselleni ammattia, vaan paremminkin vakavampaa harrastusta. Eniten haluaisin soittaa juuri yhden miehen bändinä (säestysautomatiikka). Etupäässä varmaankin instrumentaalia viihdemusiikkia (koska eniten osaan juuri sellaista). Nuotinlukutaitoni ei ole mikään hyvä, mutta kerran opetellut kappaleet kyllä pysyvät hyvin mielessä ja osaan kyllä improvisoida varsin hyvin. Lisäksi olen luonnollisesti valmis opettelemaan uutta, varsinkin tarpeen vaatiessa.

Nyt kysymys kuuluu, että miten ja mistä saada keikkoja? Missä tämän tyyppiset keikat olisivat pääasiassa? Kuinka paljon voi pyytää palkkaa? Kuinka monta kappaletta pitäisi osata soittaa ja onko tämän tyyppiselle työlle yleensäkin kysyntää? Kysymyksiä on vaikka kuinka paljon ja koska vastauksia minulla on vähän, ajattelin, että tämä foorumi olisi oikea paikka tulla kysymään ja keskustelemaan asiasta. Varmasti aika pienestä kannattaa ja pitääkin lähteä liikkeelle, jalat maassa, enkä minä mielestäni liikoja tavoittelekaan. Toki kunnianhimoa on sopivassa määrin ja hommaa voi laajentaa mahdollisuuksien mukaan, mutta kuitenkin.

Minulla on varsin hyvät kosketinsoittimet, mutta minkäänlaista PA-äänentoistoa minulla ei ole. Omassa kotistudiossa on Geneleceillä pärjännyt varsin hyvin. Varmasti jonkinlaiset PA:t pitäisi hankkia, jos keikalla meinaa käydä. Olen jäsenenä eräässä osuuskunnassa, jonka kautta pystyn keikat tekemään ja laskuttamaan, eli veronmaksun kanssa ei pitäisi olla ongelmia.

Tällaista tuli mieleeni kertoa ja kysyä tässä vaiheessa. Erilaiset ideat, ajatukset ja vastaukset otan suurella kiitollisuudella vastaan.
Lennu
18.07.2007 20:16:54

Kandee laittaa kysymys tuonne Tanssimusiikki-palstalle. Siellä moni tekee tuota hommaa, ainakin jäsen Isojussi.

http://muusikoiden.net/keskustelu/threads.php?c=6

n. 40 biisiä kun on kasassa, eli nelisen settiä + mahdolliset ruokailun taustamusat (45 minsaa Smilea on klassikko), jotka sulla alustuksen mukaan kyllä taittuu, niin ei kun yksityisjuhliin tarjousta. Häät, pikkujoulut yms.
"Kuningas Aukusti määräsi koko kansan verolle pantavaksi. Eipä mennyt montaa aikaakaan, kunnes koko kansa makasi perseet pystyssä piirilevyllä ja Aukusti kolvasi heitä kaikkia sangen kuumasti liittimeen." -gasser
rintapek
18.07.2007 23:07:13

Laita nyt ensin paikkakunta näkyviin.
Sitten tanssipalstalle. Lounge- pianistille epäilemättä löytyy keikkaa varsinkin häistä. On sitä meiltäkin kysytty, mutta eioota olemme myyneet. Bordellipianistille olisi käyttöä vaikka bändissä, mutta se on toinen juttu se.
One kind of music only - the good kind
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)