Aihe: Samban fraseeraus
1 2 3
OPJ1974
01.08.2007 20:50:08 (muokattu 01.08.2007 22:38:39)

Kiitoskiitos. Hyvä, jos kelpasi tai auttoi :)

Tuota sambaa yleensäkin on vaikia saada kirjoitettuna tai edes yrittää selittää kirjaimin. Suusanallisesti onnistuu jo paremmin, kun voi äännellä nuo jutut (tai hakata kaverin selkään, kuten Brasilialaiset baterianjohtajat toisinaan tekevät soittajille).

Mutta tosiaan, karnevaalisambassa bateria (rumpuryhmä) on kaiken sielu ja sielun värin määrittää sen yksittäiset elementit, siis eri soittajat. Ja siinä onkin se rikkaus, erilaiset soittajat tekevät sen samban, saavat tavallaan sen koko jutun elämään ja siitä tulee se väri. Eri soittajakokoonpanoilla on omansa. Bateria on tavallaan kuin "rumpaleiden Big Band". Ja mikä parasta, ei tarvitse olla edes rumpali - meidänkin poppoossa soittaa huilisteja, sellistejä, kitaristeja, saksofonisteja ja niin edelleen.

Suosittelen todellakin jokaiselle kokeilemaan tuota bateriassa soittamista. Se treenaa uskomattoman hyvin rytmikorvaa, kun pitää "olla kuuntelematta ketään ja silti kuunnella kaikkia". Puhumattakaan, että esimerkiksi Caixa-kuvioiden treenaaminen käy aika lailla rudimenttitreeneistä :)

Puhumattakaan siitä shokista, mikä tulee meille länsimaisille rumpali-komppaajille, kun pitääkin käsitellä asiaa, että komppi alkaakin yleensä tahdin kolmannelta iskulta (tai jos puhutaan 2/4 -tahtilajissa, niin jälkimmäisen tahdin ensimmäiselle iskulle) ja päättyy samaan iskuun ;)

E: pientä hienosäätöä
Taa-titi.. eiku... ti-ti-taa.. eiku.. taa-ti-taa.. eiku...
Harila
03.08.2007 04:03:43
Basariin vain neljäsosia. Rytmi pitää saada " keinumaan" letkeästi.

Itse en allekirjoita tuota. Toki se voi toimia mutta mielestäni se saa samban kuulostamaan enempi joltain amisten tekemältä jumpsutusversiolta. Itse soitan lähes orjallisesti aina 2 kuudestoistaosaiskua jokaiselle neljäsosalle ja haikka takapotkulle. Jos tuon treenaa kevyeksi niin se sopii melkeinpä jokaikiseen lattaribiisiin, ja kuulostaa vielä hemmetin hyvältä.
Harila
03.08.2007 04:05:24
En tajua: Ohjeita:__ Mahdollinen lainaus on -merkkinen välissä. Lainaa vain oleellinen.

Pistän lainauksen noitten merkkien väliin ja se menee just päinvastoin kuin tarkoitin. Jo toinen kerta s**t*n*. Osaisko joku valaista tätä lainaamisen jaloa taitoa? :)
ÄM
03.08.2007 10:46:20

Mitens, kun mulle on joku opettanut, että vois mieluumminkin soittaa niin, että eka basari yksinään ja sit tokalla olis tuplana "pu-pum". Eli joka toinen meiningillä. Ja tossa tuplassa olis jälkimmäinen korostetummin ja soimaan jääden, jos vaan mahdolllista.

Onks tämmösestä kukaan kuullu?
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
wavelength
03.08.2007 12:06:12

Jos haluat lainata vain tietyt kohdat, laitat se teksti, johon haluat kommentoida hakasulkuihin. Eli Ctrl+Alt+8 ja 9.

Ei siihen Ctrlia tarvitse, Alt riittää.
Jaska
03.08.2007 13:07:54
Mitens, kun mulle on joku opettanut, että vois mieluumminkin soittaa niin, että eka basari yksinään ja sit tokalla olis tuplana "pu-pum". Eli joka toinen meiningillä. Ja tossa tuplassa olis jälkimmäinen korostetummin ja soimaan jääden, jos vaan mahdolllista.

Tietääkseni, jos ajatellaan 4/4, niin sambassa paino pitäis olla aina kakkosella ja nelosella. Eli luultavasti tossa sun versiossa tarkotus on juurikin korostaa sitä kakkosta.
OPJ1974
03.08.2007 14:15:20

Viitaten aikaisempaan pitkään selostukseeni, juuri se tuplaisku (neljäsosatahdin eka ja vika kuudestoistaosa, eka luonnollisesti tahdille) ovat tärkeät, se on se samban syke. Batucadassa (karnevaalisamba ilman laulua) surdoja lukuunottamatta kaikista soittimista löytyy nuo kaksi iskua.

Surdot (bassorummut) Soittavat sitten niitä neljäsosaiskuja ("Ykkösurdo" kakkosta ja nelosta ja Kakkos-surdo ykköstä ja kolmosta -loogista, eikö?). MUTTA jos on vain YKSI surdo, se soittaa alla olevaa rytmiä niin, että ykköselle tuleva isku on dembattu ja kakkoselle avoin.

Lisäksi avustava käsi, joka ei soita rumpua nuijalla, lyö tuon jälkimmäisen 16-osan niin, että kakkosella käsi nostetaan kalvosta (siis tulee nuijalla avoin lyönti) ja ykköselle se käsi jätetään siihen kalvoon -dempattu.

Rytmin tulisi sitten kuulostaa vähän kuin hokisi: "PEK-ka-POU-ta":

2/4 |x - - x x - - x | x - - x x - - x |
Kaverin suusta kuultua: "Ihmisellä on yläpää ja alapää ja siinä välissä on rytmi"
Nolte
03.08.2007 15:57:01
Ei siihen Ctrlia tarvitse, Alt riittää.

Ei minun koneella ainakaan saa hakasulkua tehdyksi pelkällä Alt:lla, pitää painaa myös Ctrl:ia.
Hyvät kamat - huono soittaja!
Shitmanek
03.08.2007 20:21:21
Ei minun koneella ainakaan saa hakasulkua tehdyksi pelkällä Alt:lla, pitää painaa myös Ctrl:ia.

Alt Gr auttaa.
M.A.C.H.O. # 12 "Oh well, I'm a chartered accountant, and consequently too boring to be of interest" "Come on, Bennett. Let's party."
Nolte
03.08.2007 21:32:33
Alt Gr auttaa.

No niinpä näkyykin tekevän. Thanks!
Hyvät kamat - huono soittaja!
K.Suninen
11.08.2007 20:44:59 (muokattu 11.08.2007 20:55:59)
Monesti vedän samban vähän "jazzimpana", niin etten oikeestaan soita mitään säännölistä kuvioo millään raajalla, vaan vetelen vaan aksentteja eritahdin osille ja haikka polkee neljään tai sitten sekään ei tee mitään säännöllistä.. Se tosin sitten vaatii jo basistiltakin pientä asian päälle tajuamista.. Siitä tulee tosi siistiä kun basso ja rummut toimii yhteen ja meno vaan sillei "liukuu" etiäpäin ilman mitään säännölistä pulssia.
esim
.............ride 2/4 |x--x|--x-|-x-x|-x-x|----|x--x|----|
virppa(kantti) 2/4 |--x-|-x--|x--x|-x-x|-xx-|--x-|----|
.........bassari 2/4 |x--x|--x-|-x-x|-x-x|x---|x--x|----|
paradidle1
14.08.2007 14:02:58
Suosittelen minäkin bateriassa soittamista, varsinkin rumpaleille, mikäli siihen on mahdollisuus.
Sambakoulujahan löytyy Helsigistä, Turusta, Tampereelta, Kokkolasta, Lahdesta ja taitaapa Seinäjoeltakin löytyä toimintaa.

Baterian treenit taitaa olla joka kaupungissa täysin ilmaisia, joten käykää ihmeessä ammentamassa sieltä brassirytmit haltuun:)
Jii-Gee
25.08.2007 22:18:09

www.samba.fi vassoguu !!!
Tepu1
08.11.2007 20:19:35 (muokattu 08.11.2007 20:24:12)
nyt on sen verran monta ehdotelmaa tullut samban soittamiseen, joten laitanpa tänne lisäksi kompit josta itse aloitan variaatiot:

tahtilajina siis 2/4 mut kirjoitan kaksi tahtia koska kantti "clave" sen vaatii

Haitsu:
X x x X X x x X | X x x X X x x X |

Kantti:
- x - x x - x - | x - x - - x - x |

Bassari:
x - - x x - - x | x - - x x - - x |

tolla pääsee jo fiiliksiin. itse kävin myös kokeilemassa bateriasoittoa. hienoa hommaa, jos haluaa oppia sykkeen, mutta soittotekniikka on niin kaukana setin soitosta, että jouduin armahtamaan lihaksistoni lisärääkiltä.

niin, ja kaikenlaisia haitsu- ja ridevariaatioita kannattaa kokeilla. rideen toimii kivasti kuudestoistaosakuviot. itse olen opetellut soittamaan xxx- xxx- , mutta tätä lukiessani innostuin suunnattomasti aikaisemmin ehdotetusta synkoopista xx-x xx-x ... tiedän mitä huomenna nakutan..

toivottavasti auttaa.. kanttikuvioista sanon vielä sen, että mitä synkoopinpi sen opettavaisempinpi.

ja pilkun viilauksena kuukausia liian myöhään: kielihän on tietysti portugali eikä espanja, kun Brasiliassa liikutaan
wavelength
08.11.2007 20:28:33

ja pilkun viilauksena kuukausia liian myöhään: kielihän on tietysti portugali eikä espanja, kun Brasiliassa liikutaan

Pah, kyllä hitaasti ja kovaan ääneen lausuttu suomi toimii ihan kaikkialla. :)
En tiedä mistä puhun.
Tepu1
09.11.2007 23:38:07
Nyt on pakko kirjoittaa ihan uusi kommentti, koska huomaan jakavani niin hemmetin alkeellisen päin v!++ua misinformaatiota, että en kehtaa edes muokata. Tahtilajina tietysti 4/4 osaa, ja kirjoitan kaksi tahtia claven vuoksi. Aikoista vauhti-iilakointia olisi 1/16:na tapahtunut 100, 102, 104 bpm tempossa.

huh&huh
Strumbali
10.11.2007 03:19:28
Eikö se ookkaa ne tytöt? ;-)
OPJ1974
10.11.2007 10:50:25

nyt on sen verran monta ehdotelmaa tullut samban soittamiseen, joten laitanpa tänne lisäksi kompit josta itse aloitan variaatiot:

tahtilajina siis 2/4 mut kirjoitan kaksi tahtia koska kantti "clave" sen vaatii

Haitsu:
X x x X X x x X | X x x X X x x X |

Kantti:
- x - x x - x - | x - x - - x - x |

Bassari:
x - - x x - - x | x - - x x - - x |

tolla pääsee jo fiiliksiin. itse kävin myös kokeilemassa bateriasoittoa. hienoa hommaa, jos haluaa oppia sykkeen, mutta soittotekniikka on niin kaukana setin soitosta, että jouduin armahtamaan lihaksistoni lisärääkiltä.

niin, ja kaikenlaisia haitsu- ja ridevariaatioita kannattaa kokeilla. rideen toimii kivasti kuudestoistaosakuviot. itse olen opetellut soittamaan xxx- xxx- , mutta tätä lukiessani innostuin suunnattomasti aikaisemmin ehdotetusta synkoopista xx-x xx-x ... tiedän mitä huomenna nakutan..

toivottavasti auttaa.. kanttikuvioista sanon vielä sen, että mitä synkoopinpi sen opettavaisempinpi.

Portugeesi itse asiassa on kielen termi, siis Brasilian Portugali - se eroaa jonnin verran Isäntämaan kielestä, ollen vähän soljuvampaa ja "laulaen" puhuttua ;) (eikös olekin ihanaa tämä pilkun viilaus)

No niin, itse asiaan: noihin clave-juttuihin voisi lisätä vielä perinteisimmän samba-claven, joka on samaa sarjaa bossa- ja rumba-claven kanssa (myös kahta viimeksi mainittua käytetään toisinaan (samba-reggae)). Mutta siis samba-clave (karnevaali)sambassa on:

|X--X --X-|--X- -X--|

Jos haluaa harjoitella rudimenttina, niin käsijärjestykset voivat olla vaikka:

(aksentit oikealla, sambassa se "oikea" tai "yleinen" tapa)

| OvvO vvOv | ovOv vOvv |

Tai normaalisti vuorokäsin:

| OvoV ovOv | ovOv oVov |

JA KYLLÄ, tytöhän on kaiken sokeri ja suola sen kaiken päälle. Mikäs soittajalle sen mukavampaa kun mukavat näkymät samalla kun soittaa *wirn*
Kaverin suusta kuultua: "Ihmisellä on yläpää ja alapää ja siinä välissä on rytmi"
Tepu1
10.11.2007 14:06:01
Fraseerauksen opettelussa auttaa myös se, että bassarikuvio kannattaa soittaa suht' hiljaa. paino clavella.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)