Klezberg 26.07.2007 14:33:25 | |
---|
Onhan toki muistettava myös se tosiseikka, että toisissa musiikkityyleissä taasen suora melodisten aiheiden lainaaminen, siten että yleisökin ne tunnistaa, on aivan normaalia ja jopa suotavaa. Vähän samaa kirjoitin itse tuolla vähän ylempänä, tosin viittasin siinä musiikkityylien kliseisiin (kuten bluesin turnaroundit ja klezmerin lopukkeet, esimerkiksi) jotka ovat niin vahvasti tyylin osa ettei niitä voi välttää. lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde! |
Nazareth 26.07.2007 15:47:58 | |
---|
Eihän tahteja oo mitenkään "tekijänoikeussuojattu" tietääkseni. Kyllä jotain 4/4 voi käyttää ihan reilusti. Kyllä tällä puuta pyvältää, ku kanan kaula katkiaa. |
ten 26.07.2007 16:20:39 | |
---|
Musiikkia ei saa tehdä tietoisesti lainaamalla, ainakaan tunnistettavia pätkiä, mutta ei musiikkia myöskään pysty tekemään jos koko ajan miettii olisiko tämä tahti nyt jossain toisessa piisissä. Toisaalta "tietoiset" lainaukset - noin niinkuin kunnianosoituksena tietylle artistille - ovat mielestäni varsin kivoja. En väitä että itse niitä juurikaan harrastaisin. Yleensä nämä "kunnianosoitukset" ovat enemmänkin kait lyriikkapuolella. Äh.. En saa jäsenneltyä nyt ajatuksiani. Jos joku ymmärsi, niin suomentakaa sitten muillekin. :) THV-klubi #44.
"Mä oon kyllä semmonen ateisti, että mä tommoset jeesukset upotan!" -mohkis |
Lesko 26.07.2007 16:35:35 | |
---|
Toisaalta "tietoiset" lainaukset - noin niinkuin kunnianosoituksena tietylle artistille - ovat mielestäni varsin kivoja. En väitä että itse niitä juurikaan harrastaisin. Yleensä nämä "kunnianosoitukset" ovat enemmänkin kait lyriikkapuolella. Äh.. En saa jäsenneltyä nyt ajatuksiani. Jos joku ymmärsi, niin suomentakaa sitten muillekin. :) Mä ymmärrän ainakin! 69Eyes laulaa: American boy loves american girl most beautiful people in the shattered world The Doors laulaa: American boy, American girl The most beautiful people in the world. Ja samalla levyllä on: where the lizard lingers long under the sun forgettin' the night darkest july paris '71 Onhan nuo kaikki yksityiskohdat kunnianosoitusta Morrisonille/Doorsille... ja nää oli vain ihan pieniä esimerkkejä, noita on enemmänkin, minusta todella hienoa tollanen... näin mä ymmärsin sun viestin, oliko väärin? =) "Mitä takoittaa groove?"
"Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin " |
ten 26.07.2007 20:41:10 | |
---|
näin mä ymmärsin sun viestin, oliko väärin? =) Juuri tätä tarkoitin. THV-klubi #44.
"Mä oon kyllä semmonen ateisti, että mä tommoset jeesukset upotan!" -mohkis |
Toisaalta "tietoiset" lainaukset - noin niinkuin kunnianosoituksena tietylle artistille - ovat mielestäni varsin kivoja. En väitä että itse niitä juurikaan harrastaisin. Yleensä nämä "kunnianosoitukset" ovat enemmänkin kait lyriikkapuolella. Äh.. En saa jäsenneltyä nyt ajatuksiani. Jos joku ymmärsi, niin suomentakaa sitten muillekin. :) Kunnianosoitus tai ei, kuulostaa intertekstuaalisuudelta. Mielestäni aivan oleellinen kirjallisen ilmaisun muoto. Kulttuuri on kuitenkin paitsi yksittäisiä suojattuja teoksia, myös jonkinlainen kokonaisuus tai oikeammin kokonaisuuksien joukko. Jos tästä joku nyt mitään ymmärtää. lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde! |
Leikari 26.07.2007 21:41:03 | |
---|
Kunnianosoitus tai ei, kuulostaa intertekstuaalisuudelta. Mielestäni aivan oleellinen kirjallisen ilmaisun muoto. Kulttuuri on kuitenkin paitsi yksittäisiä suojattuja teoksia, myös jonkinlainen kokonaisuus tai oikeammin kokonaisuuksien joukko. Jos tästä joku nyt mitään ymmärtää. "teosto" ei ymmärrä.. toisaalta: Pop-musiikki on niin yksinkertaista melodiamusiikkia, että aivan sama jos se suojataan tai joku keksii pyörän aina uudelleen ja uudelleen... |
IJarro 26.07.2007 23:19:13 (muokattu 26.07.2007 23:22:01) | |
---|
Mm Leevin and the Leavingsin kappaleessa Enkelinhöyheniä ikkunalaudalla intro on täysin suora lainaus. Alkuperäsen kipaleen nimeä en saa päähäni, mutta jokainen sen tunnistaa kun kuulee. Siinäkin tahteja on lainattu aika tarkkaan 8 ja homma toistuu 3 vai 4 kertaa piisin aikana. Mielestäni sopii kappaleeseen hyvin eikä Göstä oo musta mitenkää mauttomasti/laittomasti/hyvientapojenvastaisesti kopioinu. Mukavana mausteena vaan löytyy toi teema sieltä. Kuunnelkaa ja täydentäkää lainatun kappaleen nimi, kun en nyt saa mieleeni... Let's do some living after we die... |
Hirvi 24.07.2009 00:06:30 | |
---|
Kuunnelkaa ja täydentäkää lainatun kappaleen nimi, kun en nyt saa mieleeni... Kyseinen kappalee tunnetaan nimillä "Con te partirò" ja "Time To Say Goodbye". Göstan biisi on mielestäni äärimmäisen hyvä ja tämä lainaus tekee biisistä varsin mielenkiintoisen, varsinkin kun moni tunnistaa melodian, mutta ei tiedä sitä nimeltä. Svengaan kuin hirvi! |
Landola59 24.07.2009 00:12:35 | |
---|
No jaa-a... miten tämän nyt ottaa, kun tuntuu nykyään että kaikki maailman biisit on jo tehty, mutta tulee lainattua sitä ja tätä tahtia ja muokattua niitä keskenään. Onhan Popedakin tehnyt omiin nimiinsä Pitkä kuuma kesän, ja mitään plagiointiviittausta ei tähän biisiin ilmeisesti ole?: http://www.youtube.com/watch?v=DQdylf2ObAAMonologi voidaan käydä kahden ihmisen välillä. Esimerkiksi miehen ja vaimon - lasten suusta kuultua |