Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikrofonit livekäytössä
1 2 3 4 5 6 7
pitk
07.07.2007 19:42:10 (muokattu 11.02.2008 11:03:16)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän ketjuun sitten omia kokemuksia ja mielipiteitä mikrofoneista live-käytössä.Markkinoille puskee jatkuvasti varsin mielenkiintoista ja sekä hinnalta, että soundiltaan kilpailukykyistä haavia, joten kokemuksia kehiin. Fiilispohjalta esitetyt se-ja-tää-on-ihan-paskaa voi jättää ihan jollekin toiselle foorumille. Start your engines!
 
Shure SM58
 
Perusmikkien perusmikki. Voi laittaa hätätapauksessa melkein minne vain. Laulukäytöstään tietenkin tunnettu dynaaminen haavi. Mekaaninen kestävyys erinomainen. Soundista joutuu perusmeiningillä leikkaamaan 200Hz ja 500 Hz presettinä. KElpaa (lähes) jokaiselle ja kyllä sillä soundia saa aikaan.
 
Shure SM57
 
Periaatteessa instrumenttiversio edellämainitusta. Toimi kylläkin myös laulumikkinä (etenkin tuulisuojalla varustettuna). Eniten käytetty virvelin ylä- ja kitaramikkinä. Varma ja luotettava perusvalinta. Myös perkussioiden lähimikitykseen, tomeihin, bassomikiksi, puhaltimiin, basariin lyöntikalvon puolelle (vintagea).. luotettavuus jälleen erittäin suuri plussa ja kelpaa yleensä kaikille.
 
Shure B52
 
Lähinnä bassorummun nappaamiseen. Myös basso- ja leslien alamikkinä pyydellään näitä. Jälleen perusvarma valinta.
 
Shure B98
 
Etenkin tomeissa nykyään usein luuraava pienikokoinen konkkamikki. Tietyllä tavalla hifi-soundinen. Myös puhaltimissa käytetty, henk koht en tosin kyseisessä yhteydessä pidä liian kirkkaasta yläpäästä. Myös perkkamikkinä, Hi-hatissa toimii ja virvelin alamikkinä mainio.
 
Sennheiser MD421
 
Vanha kunnon 421. Loistava tomimikki, ennenaikaan hyvin yleinen basarissa. Puhaltimissa erittäin toimiva, kuten myös kitarassa, bassossa, lesliessä jne. Miinuspuolena iso koko ja huono adapteri.
 
Sennheiser MD409/509/609
 
409 on allekirjoittaneen lempikitarahaavi. Myös loistava puhaltimissa ja tomeissa. Tomeissa 509 hiukan parempi tiukemman yläpäänsä ansiosta. Ei vuoda pahasti. Rumpalin taustalaulumikkinä kyseisestä syystä hyvä; Tosin rumpalin pitää päästää myös ääntä suustaan ja laulaa turpa-kiinni-mikissä.
 
Audio Tehcnica Pro 35
 
Uusi tuttavuus klipsimikkirintamalla. Noin kuukauden käyttökokemus rumpumikkinä (snare, tomit, haikka ja ride) positiivinen. Pienikokoinen ja elektroniikkapalikka samanhenkinen kuin B98:ssa. Kestävyys vielä arvoitus, mutta katella vuosi-pari tien päällä, niin eiköhän sekin selviä..
 
Audio Technica AE6100
 
Uusi tuttavuus myös. Laulumikkirintamalla tällä erää. Ensimmäisten keikkojen perusteella erinomainen laulumikki. Mikin soundia ei tarvitse korjata, voi keskittyä oleelliseen, eli mikkiin äännehtivän poptoimihenkilön soundin korjaamiseen. Mikäli moiseen on tarvetta.
 
Röde NT5
 
Mukava OH sopivan lussusta yläpäästään johtuen. Etenkin livenä ja pienissä paikoissa yläpäät tulee muutenkin jokapaikasta, joten snadi himmaus mikin päässä on pelkkää plussaa.
 
Shure B87
 
Laulumikkinä käytetty konkka, jonka laulusoundiin allekirjoittanut ei kuitenkaan ole erityisen mieltynyt. Yllätyksen tarjoaa laitettaessa kaappaamaan kitaraa, jossa toimiikin käsittämättömän hyvin.
 
Shure B91
 
Basarilätkä, konkkamikki. Hyvä atakki, yläpää läsähtää ja metallimiehet diggaa. Toimii monin paikoin yksinään, mutta myös kombinaatio 91 basarin sisään ja B52 kalvon reiän kohdalle käytetty ja toimiva. Yksi mahdollisuus kompressoida viiskakkosta voimakkaasti ja leikata yläkertaa, ysiykkösestä sitten yläpää ja dynamiikka.
 

 
Mä en jaksa tällä erää enempää, pitää lähteä etsimään ruokaa. Jatkakaa.
 
Pitk.
 
Edit: ...tu-tohon-otsikkoon-tuli-typo-pitää-painaa-varotusta-itelle-että-ylläpito-korjais!
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
dewil
08.07.2007 03:10:21 (muokattu 08.07.2007 03:12:11)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No vanhasta (kunnon) Röden NT1 ykkösestä täytyy sanoa, että vaikkei se isokavoisena
täytäkkään studion normi toiveita, niin jazzahtavammassa(kin) menossa rumpuoverina se on mainio. Edit: mm. bassotoiston puuteen vuoksi.
 
Shuren Beta 56 on pienemmillä lavoilla (isommista ei oo tästä kokemuksia) kitarassa monesti ihmeen hyvä loukku.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Locrian
08.07.2007 17:19:30 (muokattu 09.07.2007 11:49:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sennheiser e901: Senkun verrokki Beta91:stä. Vielä tiukempi yläpää ja mun mielestä valmiimpi "nykybasari" saundi kuin 91:ssä. Hyvä vaihtari hevimeiningeissä.
 
Sennheiser e908D: Virveli, tomit ja muut perkat. Vähän alapää köyhä mut hemmetin puhdas transienttitoisto. Isokätisillä virpan hakkaajilla saattaa mennä vähän tukkoon. Tällä sitä napsuvirppaa.
 
Neumann KSM 105: Neumannin laulukonkka. Meikäläisen luottis. Vuoto kuulostaa hyvältä joten jeesaa aina. Varsinainen laulusaundi on just niin hyvä kuin voisi olettaa tosin kaikkein sibilanttivammaisimmalle laulajalle kokeilisin ekana jotain muuuta.
 
Beyerdynamic opus 87: Tomi/perkkamikki rinssikiinnityksellä- elektreetti konkka. Älyttömän nopee asentaa verrattuna esim. Shuren 98:aan. Hieman enemmän ja parempaa jynkkyä ku 98:ssa munsta. Pistän tän mieluummin esimerkiksi lattiatomiin Shuren sijasta. Yläpää ja transienttitoisto Shurea huonompi ja vuoto aika pahan kuulosta. Kaikesta tästä huolimatta löytyy mulla usein virvelin alakalvota...? Älkää kysykö...
 
Lisää ku ehtii..
 
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua.
stnprkl
09.07.2007 14:12:03 (muokattu 09.07.2007 14:13:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulusieppona kannattaa itse kunkin testata Audixin OM-6. Muutamia vuosia sitten taisteluparin kanssa noita Audixin mikkejä testailtiin meidän solistin edessä.
OM-3 kumpikaan ei tykänny
OM-5 Janne tykkäs ulospäin minä en lavalla pitäny
OM-7 Mun mielestä lavalla hyvä, ulospäin ei kuulemma kummoinen
OM-6 tää löydettiin puoltoista vuotta sitten ja sen jälkeen se ei meidän solistin edestä oo kaikonnut. (Dumattiin se Neumanni ton tieltä)
 
Tämmöst
 
EDIT: typo
 
Viltsu audiokantaja
panadol
09.07.2007 15:57:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertoisitteko ystävällisesti myös mitä laittaisitte sormin soitetun akustisen teräskielisen kitaran eteen?
 
Kiitän.
 
stnprkl
09.07.2007 16:14:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertoisitteko ystävällisesti myös mitä laittaisitte sormin soitetun akustisen teräskielisen kitaran eteen?
 
Kiitän.

 
Riippuu vähän tilanteesta ja halutusta lopputuloksesta. Jos halutaan tanakkaa soundia eli myös sitä alakertaa mukaan eikä sitä tarvii saada monitorista kauhean lujaa niin joku isokalvonen konkka (414, NT-1 jne. jne.) siihen eteen ja etsimällä sekä kokeilemalla paras paikka sille mikille. Jos taas pitää saada enemmän äänenpainetta niin jollain pienemmällä konkalla lähtisin yrittään esim. SM81 tms.
 
Viltsu audiokantaja
Woodoo
09.07.2007 16:36:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Livetilanteessa on melko hankalaa akkari mikittää perusmikeillä, mutta siihen on ratkaisu kun on keksitty vaikka minkälaisia akkarille tarkoitettuja mikkejä. Itse lähtisin suorilta sellasia penkomaan.
 
Danko
09.07.2007 23:44:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämän jälkeen ei oikeastaan ole uutta sanottavaa tullut.
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=139713&co=150
 
studiotyöskentelyssä on tärkeää että pohjat on hyvät ja pysytään aika tauluissa. -MJP
Terttu
10.07.2007 00:22:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertoisitteko ystävällisesti myös mitä laittaisitte sormin soitetun akustisen teräskielisen kitaran eteen?
 
Kiitän.

 
No henkilökohtainen ykkösvalinta olisi Neumann 184 puikko.
Mikrofonin sijoittelulla saa sit aikaan erinäköisiä variaatioita.
Tämä siis silloin jos ympärillä ei oo mitään möykkäävää ryhmää...
No okei, on se 414:kin törkeen hyvä...
 
Työnantajan akkareissa on B-Band mikki, jossa on mun mielestä pietzoa parempi soundi. Huomattavasti luonnollisempi soundi rokkihommissa ja se leikkaa hyvän middlen takia läpi nätisti. Soitit sitten plekulla tai sormin.
Ostin omaan akkariin uuden version aiheesta. Siinä on lisänä toinen sieppain, jolla saa miksattua kopan sointia enemmän mukaan. Oon ollu todella tyytyväinen!
 
Tämä taas siis makukysymys, mutta mä oikeesti vihaan sitä "perus" pietzosoundia, jossa se yläkerta on ripsrips ja middleä ei oo missään...
 
Roberto voi antaa monen tunnin luennon Neil Youngin akkarisoundista ;), mutta väitän et toi B-Band on monen soittajan budjettiin ja tarpeisiin aika passeli vehje.
Ainakin tutustumisen arvoinen!
 
Mikael
10.07.2007 01:21:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No henkilökohtainen ykkösvalinta olisi Neumann 184 puikko.
 
Näin mäkin tekisin ja teenkin : )
 
Inhimillisyys on hyve.
pitk
10.07.2007 09:41:22 (muokattu 10.07.2007 14:35:54)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämän jälkeen ei oikeastaan ole uutta sanottavaa tullut.
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=139713&co=150

 
Peijooni, jotenkin muistelinkin, että aiheesta on ollut puhetta. Aihe vain pulpahtaa jatkuvasti esiin. Pystyisiköhän näitä viestiketjuja jotenkin yhdistämään? Ylläpito: Help!!!
 
mod huom: ei pysty. Kerätkää tietoa vaikka copypastella tähän ketjuun
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Roberto
10.07.2007 13:50:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No henkilökohtainen ykkösvalinta olisi Neumann 184 puikko.
Mikrofonin sijoittelulla saa sit aikaan erinäköisiä variaatioita.
Tämä siis silloin jos ympärillä ei oo mitään möykkäävää ryhmää...
No okei, on se 414:kin törkeen hyvä...
 
Työnantajan akkareissa on B-Band mikki, jossa on mun mielestä pietzoa parempi soundi. Huomattavasti luonnollisempi soundi rokkihommissa ja se leikkaa hyvän middlen takia läpi nätisti. Soitit sitten plekulla tai sormin.
Ostin omaan akkariin uuden version aiheesta. Siinä on lisänä toinen sieppain, jolla saa miksattua kopan sointia enemmän mukaan. Oon ollu todella tyytyväinen!
 
Tämä taas siis makukysymys, mutta mä oikeesti vihaan sitä "perus" pietzosoundia, jossa se yläkerta on ripsrips ja middleä ei oo missään...
 
Roberto voi antaa monen tunnin luennon Neil Youngin akkarisoundista ;), mutta väitän et toi B-Band on monen soittajan budjettiin ja tarpeisiin aika passeli vehje.
Ainakin tutustumisen arvoinen!

 
Emmäjaksa, kysykää L Craggilta :) Pietsot kandee unohtaa samointein, ellei oo vannoutunut Ovation-mies ja vetele jazzchorukseen.
 
Mut joo, b-bandit on hyviä, mulla on A2 stereo-etunen AST lätkällä ja konkkamikillä Martinissa ja toimii ihan mainiosti. Frapp on tietty asia sit erikseen jos on massia ja/tai jaksaa säätää.
 
Akg:n 451 on aika jees mikki kaikkeen akustiseen puuhaan, sopivan skarppi. Itse lähtisin pienikalvoisella huiskimaan lähtöruudussa.
 
multipaavo
10.07.2007 23:40:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha kunnon 421.
 
Mä oon vähän yllättynyt ettei Pitkula maininnut 421:sen isoveljeä 441:stä. Vanha ja ennenkaikkea kunnollinen. Mekaaninen kesto 10+ ja adapteri oikea, ei rimpula niinkuin 421:ssä. Eli ehkä loistavin mikki mitä vetopasuunan eteen voi laittaa. Toimii muissakin puhaltimissa, snaressa yllä ja alla, Lesliessä ja puhetilanteissa (2kpl) kuin VR:n maanmainio vessa.
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein
pitk
11.07.2007 06:49:41 (muokattu 11.07.2007 06:50:23)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon vähän yllättynyt ettei Pitkula maininnut 421:sen isoveljeä 441:stä. Vanha ja ennenkaikkea kunnollinen. Mekaaninen kesto 10+ ja adapteri oikea, ei rimpula niinkuin 421:ssä. Eli ehkä loistavin mikki mitä vetopasuunan eteen voi laittaa. Toimii muissakin puhaltimissa, snaressa yllä ja alla, Lesliessä ja puhetilanteissa (2kpl) kuin VR:n maanmainio vessa.
 
-Paavo

 
441 virvelin ylämikkimodaus: Otetaan rumpukapula, joka halkaistaan pituussunnassa ja teipataan mikin yläpuolelle. Tulee vähemmän lommoja.
 
Pitk.
 
Edit: Mä oon kansa vähän yllättyny. Tais olla nälkä.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
pitk
11.07.2007 06:56:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä-koitan-copy-pastee-ne-vanhat:
 
1
pwc
29.12.2006 10:16:52_
 
Näistä olisi kiva saada jotain kokemuksia, sekä halvemmassa että pro-luokassa. Jos on jo topic jossain niin linkkiä vaan.. Mihinkään tiettyyn tarkoitukseen nämä eivät tule, joten jos vaan onnistuu niin hieman yleisluontoisempaa keskustelua ja omia kokemuksia toivoisin.

Perusjutut lienevät selvät, eli erityisen tärkeää on fyysinen kestävyys ja kierron minimointi. Mutta mitä muuta vaaditaan erityisesti keikkakäytössä mikeiltä eri tehtävissä?

Laulu on tärkeintä saada kuulumaan. Perusvaihtoehto lienee SM58 (beta), joka onkin osoittautunut varmaksi valinnaksi. Mutta entä halvemmat vaihtoehdot? Esimerkiksi suora kopio, T-Bonen MB85 (huomaa numerot :) http://www.thomann.de/fi/the_tbone_mb85_beta.htm - onko mitään eroa havaittavissa? Myös langattomia on monenlaisia, mites näissä asiat?

Sähkökitaran mikityksessä perusvaihtoehtona toiminee SM57. Pro-tyyppien käsissä olen nähnyt jotain Sennheiserin mikkiä, ja ihan hyvältä kuulosti. Entäpä näissä budjettiluokan ratkaisut?

Rummuissa pikkupaikoissa ei tarvitse paljoa mitään mikkejä änkeä, mutta isommilla areenoilla vaaditaan jo jotain vahvistusta sillekin osastolle. Käytätkö valmista bassovoittoista Shuren 52:ta vai jotain neutraalimpaa? Entäpä jälleen halpismikit - myös overheadeina? Ovatko pienikalvoiset ainoa vaihtoehto, vai onko isokalvoinen harkittavissa keikallekin?

Where is the truth?
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
 
saastara
29.12.2006 13:46:19 (muokattu 29.12.2006 13:53:16)_
 
Lauluun on tuo 58B oikein kelpo valinta.. Riippuen toki laulajan tatsista ja tyylistä. Laulumikeissä ei kannata olla välttämättä kauhean nuuka kun noita testejä tehdään. Eräällä keikalla ruuvattiin kokeilumielessä laulumikiksi 57 kun ei 58 oikein toiminut.. Ja hyvinhän se 57 pelitti. 606 toimi myös sangen "värikkäästi" laulumikkinä. Kannattaa kokeilla vaikka ihan huumorimielessä.. Kokeilua, kokeilua siis.. Mutta yleislinkkariksi on tuo 58B varma valinta.

Kitaroihin voi soveltaa samanlaista politiikkaa. 57 ja Senkun E606 ovat melkoisia perusvälineitä.. Niihin on hyvä luottaa. Tuosta Senkun MD421:sta olen myös kuullut paljon hyvää, mutta itsellä ei ole siitä kokemuksia. Se on tosin jos sen hintainen, ettei sitä viitsi viskoa niinkuin Shureja.. :) Jostakin luin muistaakseni, että Bodomin pojat käyttivät kiertueella kombinaatiota 57 + AKG 414. Mielenkiintoinen ratkaisu ainakin omaan silmään.. Tuosta 414:stä saakin toki sitten melko raakaa erottelevuutta . Jos kitaristilla pysyy kitara kädessä niin testaamaan vain.

Tuolla vakkaritalossa jossa miksailen on tuo Shuren 52 bassaria varten.. Se on oikein kelpo mikki ja kestää vaikka ydiniskun mutta itse en sen soundista suuremmin digaile. AKG:n 112 botnenapsu kuulostaa jämptimmältä omaan korvaan. Mutta nämä ovat makukysymyksiä. Molemmat ovat kelpo mikkejä ja sangen käyttökelpoisia. Overeina on pyörinyt lähes aina mitä on käteen saanut.. :) Halvemmassa luokassa olen todennut tuon AKG:n C391 oikein kivaksi. Hieman kirkas mutta sillä pärjää oikein kivasti.. Toisaalta minä vihaan muutenkin lautasia. :D Virppaan on 57 kelpo ratkaisu, 58 kannattaa testata myös.. kumpi sitten itselle paremmin toimii. Jos oikein fiineiksi halutaan heittäytyä niin voi sinne virpan alle sen 58:n laittaa. Eri asia sitten tietysti, että onko se oikeasti tarpeen. :)

E: Viilausta ja typotusta.

Lisää middleä ja vähemmän volumea.
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
 
duane
29.12.2006 15:30:49_
 
Rumpupuolella suosittelen tutustumaan Shuren PG-sarjan rumpukittiin.. Parempaa hinta/laatusuhdetta on vaikea löytää..

Behringer herättää täällä voimakkaita mielipiteitä puolesta ja vastaan mutta onhan se merkkituote t.mixiin verrattuna?
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
 
ewqqq
29.12.2006 17:21:22_
 
T-Bonen MB85 ainut luu joka o mulla hajonnu.

akg d 112 on idiootti varma.

t-bonen 57 on HYVÄ ja HALPA

t-bone 78 helkutan halpa ja hyvä overi.

Tarkasta oma jäsenkuvauksesi.
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
 
Da Make
30.12.2006 02:58:16 (muokattu 30.12.2006 02:58:51)_
 
JTS vastineet noille perinteisille Shureille ovat hyviä ja halpoja sekä lisäksi vielä hyvin hyviä.

Katso omat plussasi täältä! : Kamarinki: H&K ZenTera Combo - Helsinki : "Oh Yeah! E-minor!" - Patrick
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
 
Rokker
30.12.2006 06:13:49 (muokattu 30.12.2006 06:16:25)_
 
Amatöörien puuhastelua (parin kymmenen vuoden ajalta):

Nämä olen havainnut toimiviksi (ja kestäviksi) vuosien mittaan:

- Päälaulu: Shure SM58 tai 58 Beta, riippuen laulajasta (kaikilla ei toimi välttämättä se parempikaan, saati paras..kokeilun kautta)
- Kitarat: Shure SM57, saattaa välillä vaatia aikaa tarkkaa kaiutinkartion suhteen sijoittamista (nopeissa tilanteissa kartion reunan ja keskustan väli on "nopea ja hyvä" pienellä mikin kulman säädöllä (ja taas lisää säätöä eli kokeilua = lisää hukka-aikaa). Tosin kokeilun kautta oppii mikin paikan, oli kyseessä sitten stage tai studio.
- Basso: Di-Boxin kautta (nykyään..aikoinaan otettiin sekin mikillä kun ei ollut keksitty noita boxeja). Studiossa sitten vähintään molemmilla, mutta nyt ollaan keikalla..eikös...
- Virveli: Shure SM57, jos on aikaa niin hifistellään niin että otetaan studiotyyliin toisella samanlaisella myös alapuolelta (tulee maton ääntä enemmän). Yleensä kyllä jää alamikin liuku aika alas, joten turhaa hifistelyä keikalla.
- Tomit: SM57 tai EV PL6, riippuen setistä ja paikasta. SM57 on kyllä takuuvarma yleishöylä tässäkin.
- Basari/Basarit: AKG D112 (onneksi näitä on jäänyt käsiin useita niiltä ajoilta kun ei ollut bassokitaraa varten DI-boxia =) )
- Rumpujen overhead: SM57 x2 tai SM58 x2 tai Milab DC96 x1 (+phantom)
- Taustalaulu: SM58, hyville myös SM58B..tai sitten ns. Yleismikki
- Yleismikki (vaikka lattian luuttuumiseen): AKG D321, värit kuoresta lähtee hikisissä näpeissä mutta soundi pysyy silti nasaalina taustalaulumikkinä

Täytyy aina muistaa se että jokaisella mikillä on "oma" äänensä ja kasata oma mikkilaukku sen mukaan että tietää mitä mikit on ja elää sen mukaan. Jonkun tietyn bändin kanssa sitten voikin hieroa hommaa etukäteen ennen livetilannetta.

Monesti on käynyt silleen että bändin oma äänimies on tuonut mikit keikalle. Välillä niitäkin on käytetty (välillä myöskin huonoin seurauksin), välillä on käytetty edellämainittuja. Se mitä käytetään riippuu bändistä, paikasta ja myös PA-kamoista.

Ja onhan laulumikkeinä tullut käytettyä myös SM57, ihan isossa maailmassakin.

Rokk Oon !

Rokk Oon !
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
 
Moridin
30.12.2006 13:25:36 (muokattu 30.12.2006 13:26:10)_
 
Tosta t.bonen Beta 58 kopsusta sellainen varoitus, että Da Maken yksilö ainakin on pallokuvio eikä supercardioid =)

JTS on hyviä ja edukkaita.
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
 
Esp
30.12.2006 14:50:54_
 
Kitaroihin voi soveltaa samanlaista politiikkaa. 57 ja Senkun E606 ovat melkoisia perusvälineitä.. Niihin on hyvä luottaa. Tuosta Senkun MD421:sta olen myös kuullut paljon hyvää, mutta itsellä ei ole siitä kokemuksia. Se on tosin jos sen hintainen, ettei sitä viitsi viskoa niinkuin Shureja.. :) Jostakin luin muistaakseni, että Bodomin pojat käyttivät kiertueella kombinaatiota 57 + AKG 414. Mielenkiintoinen ratkaisu ainakin omaan silmään.. Tuosta 414:stä saakin toki sitten melko raakaa erottelevuutta . Jos kitaristilla pysyy kitara kädessä niin testaamaan vain.

Itse olen käyttänyt esmes Teräsbetonin ja MyGRAINin kanssa tuota dynaaminen/konkka yhdistelmää kitaroille. Myös tuo Teräsbetonin toinen miksaaja Knuutisen Pete käyttää samanlaista yhdistelmää (eri mikkejä tosin). Itselläni tuo mikkipari on yleensä Beyerdynamic Opus 69 ja Audio Technica 3060 (välillä 4040). Pienemmissä mestoissa käytän ton Beyerin tilalla 57:aa, koska on aika helvetin kiertoherkkä mikki (jopa kitaravahvistimen edessä). Pete käyttää TB:n kanssa Shure 57 ja Shure KSM27 yhdistelmää. Yhdistelmät toimii mainiosti ja niillä saa valtavan, mutta erottelevan kitaravallin.

Tuo Beyerin 69 on myös hyvä laulumikki, mutta soveltuu lähinnä isoille lavoille, juurikin tuon kiertoherkkyytensä takia. Audixin OM-sarjan laulumikit ovat myös erinomaisia vaihtoehtoja tuolle Shuren 58:lle, toimivat joillekin laulajille huomattavasti paremmin.

Bassarissa käytän hevi/rokkikeikoilla Audixin D6:sta, kevyemmän kaman kanssa AKG:n D112:sta. Virvelissä perus 57 tai Audixin i5. Jos mulla on omat mikit mukana, niin tomeissa on Beyerin Opus 88:t, muutoin on oikeastaan ihan sama mitkä mikit siellä tomeissa on (kyllä niistä kaikista vähän vääntämällä ihan ok soundia on saanut, olettaen että tomit on vireessä).

Täh?!?
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
 
stnprkl
30.12.2006 18:42:33_
 
Moro

Kyllä ne isokalvoset toimii livenä ihan hyvin. Mielellään semmoiset aina vähintään overeiks. Tuon kahvilaorkan kans ollaan päädytty tämmöiseen. Bassari B52, virvelit SM57 ja toisessa e604, tomeissa sisäpuolella (ei oo alakalvoja) MD421 (old school lätinää) Haikka ja Ride erikseen B98 alapuolelta ja övereinä C414, bassot linjaan ja kitarat C414 (muinoin oli SM57+MD421 y-piuhalla yhteen kanavaan oli vaan vähän turhan iso kokonen pyydys) basistin laulu SM58, liidi OM6 ja rumpalin laulu Opus69 tai SM57 jos Rhodes matkassa niin siihen keulille e906. Yleisömikkeinä jotku pienet konkat.

Kiitos ja anteeks.

Viltsu
audiokantaja
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
 
Danko
30.12.2006 23:43:13 (muokattu 31.12.2006 11:51:05)_
 
Laulumikeistä metelikeikoilla suosikikseni on muodostunut epäherkkyytensä ansiosta Beta87A. Saa expandattua 58:a paremmin ja eipä vuoda rummut enää, ei. Normimeiningissä sit AKG C535.

Kitaroilla 57 tai Beta57, mut myös senkun e609 on pienissä keikkamestoissa kätevä, kun voi roikottaa piuhasta styrkkarin päältä ja näin säästää mikkiständin verran tilaa. Kertaalleen kokeiltuna viisseiskan parina on ollut Roden NT-1A, soundi oli nanna mut lava oli bildjardipöydän kokoinen ja mikki poimi samalla rummutkin. Ehkä vielä joskus toiste.

Basso DI-boksilla, jos jotain 9v matolaatikoita välissä niin dry- ja wet-kanavat erikseen, kiitos.

Bassarille Beta52 on miulle ollut hyvä lähtökohta aina, tosin tsäässinpään menoon toimi viimeks Beyerin vanha TG-X 50 loistavasti.
Snarelle 57 tai se suuntaavampi Beta-malli, alapuolelle pienikalvoinen konkka (esim. AKG C391) jos on hifistelypäivä.
Tomit on hoituneet senkun e604:lla melko vaivatta, mutta jos ständihelvetin kanssa jaksaa puljata, niin Beta56 toimii myös. Tosin myös Audixin kiinnityssysteemi vaikuttaa tsekkaamisen arvoiselta.
Peltiosastolla olen siirtynyt underhead-metodiin, sopivasti aseteltuna riden ja haitsun läheisyyteen pikkukalvokonkkaparin (SM81/C391/KM184) lisäks ei muille mikeille oo enää tarvetta ollut.

Chacarron Macarron
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
 
Spike
31.12.2006 10:08:19_
 
Esimerkiksi suora kopio, T-Bonen MB85 (huomaa numerot :) http://www.thomann.de/fi/the_tbone_mb85_beta.htm - onko mitään eroa havaittavissa?

Ainakin herkkä kierrolle jos vertaa vaikka 57:aan.

Clearly motivated by an unholy alliance. Ostan: Single coil tai singlecoil-sized humbucker, DOD Buzz Box
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
 
Rallattelija
31.12.2006 18:39:00_
 
Tää nyt menee hieman aiheen vierestä mutta silti. Ostin kaksi tbonen mb85 mikkiä joiden piti olla sm58 kopioita. en vai tiedä mitä mikä noissa olisi kovin yhtäläistä. mb85 soundi oli aivan kamala kun siihen tempaisin muutaman nuotin. mb85 meni myös yllättävän aikaisin särölle.

+ Olihan se HALPA
- Soundi
- Äänenpaineen sitokyky

Henkilö kohtaisesti en ajatellut kokeilla t.XXX tuotteita enään toistamiseen ainakaan omilla rahavarannoillani.

Verta, hikeä ja Rock'n Rollia
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
 
pitk
01.01.2007 16:38:56 (muokattu 01.01.2007 16:41:01)_
 
Yleisesti ottaen kaikki ammattikäyttöön tarkoitetut mikit on hyviä. Ja mieltymykset, miksaustyyli, soittajan lähtösoundi, bändin tyyli etc sitten vaikuttavat lopulliseen valintaan. Seuraavassa jonkin verran yleisesti käytettyjä (ja nämä lähinnä rock-hommissa):

Basari: Shure B52, B91, Sennheiser MD421, AKG D112

Virveli ylä: Shure SM57, B56, Sennheiser MD441

Virveli ala: Shure SM57, B56, B98, Sennheiser MD441, Bayer Opus 87

Tomit: Shure SM57, B56, B98, Sennheiser MD421, MD409/509, Bayer Opus 87

Haitsu ja overit: Shure SM81, AKG 451, 2000, 3000, Röde NT5, NT1000, Neumann KSM 185

Basso: DI, Shure B52, SM57, Sennheiser MD421, MD409/509

Sähkökitarat ja Rhodes: Shure SM57, Sennheiser MD421, MD409/509 (paras...), isokalvoiset konkat, mm. Audio Technica AT4035, Röde NT1000/2000...

Trumpetti ja foni: Sennheiser MD421, MD409/509, Shure B98, DPA 4060

Huilu: Shure SM57, SM58

Vetopasuuna: Sennheiser MD421, MD409/509

Flyygeli: Isokalvoiset konkat, jos möykkää kontaktimikki johonkim ja grandin reikiin SM57 ja SM58 joiden paikkaa hieromalla saa yllättävän hyvää jälkeä ja gainia

Viulu: DPA 4060, AKG CK77

Laulu: Shure SM58, B57A, B87, B86, Audix OM5/7

Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
 
humppahanuristi
01.01.2007 17:19:00_
 
Esimerkiksi suora kopio, T-Bonen MB85 (huomaa numerot :) http://www.thomann.de/fi/the_tbone_mb85_beta.htm - onko mitään eroa havaittavissa?
No onhan noita MB85 ja 85beta. Soundillisesti suurin ero tulee käsittelyäänistä, joita nuo T.Bonen rungot antaa läpi aika paljon. Muuta eroa ei sitten ole käytännössä paljoa havaittavissa. Pientä herkkyyseroa on mutta ei merkittävää.

Nuo meidän mikit on olleet lähinnä varalla, jos tarvitsee jossain vaikkapa antaa yleisön edustajan pitää puhetta tai laulella.
Kyllä ainakin nuo kaksi yksilöä, jotka minulle on toimivat ihan siinä missä Shuren vehkeetkin.

Niin no meilläkin laulussa SM58 (beta ei sopinut solistille ollenkaan) ja kitaraa otetaan tarvittaessa talteen Sennheiserin E606:lla. Rumpali tykkää käyttää virvelissä jotain SM58 kopiota mutta kaikesta huolimatta siinäkin toimisi paremmin T.Bone MB60 (siis juuri se 3kpl/30€ setti). Basarissa AKG:n D112 ja haitarissa on nyt joku T.Bone konkka, mallia en muista. Toimii siinä ihan hyvin vaikkakin piuha on hiukan ohuenlainen.
Eli sellaista perusvarmaa tavaraa ja sitten näitä T-halpiksia sekaisin.

Kaikkihan sitä humppaa haluaisivat soittaa mutta ei sitä kaikki vaan osaa.
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
 
hjunnila
02.01.2007 08:54:52_
 
Yleisesti ottaen kaikki ammattikäyttöön tarkoitetut mikit on hyviä. Ja mieltymykset, miksaustyyli, soittajan lähtösoundi, bändin tyyli etc sitten vaikuttavat lopulliseen valintaan.

No näinpä juuri. Ja ihan aina ei pysty edes valitsemaan, vaan mennään sillä mitä keissistä/lavalta löytyy.

Meillä on tämmöttiis ollut käytössä:

Basari: B52, AT25
Virppa: SM57, SM58
Tomit: SM57, SM58, B56, D3800
Overit: C535, C568

Kitarat: E906, SM57, B56
Akkari: C535
Basso: DI, SM58, SM57
Viulu: C411
Laulu: SM58, B58, D3800

Haistakaa p*ska koko valtiovalta.
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
 
miffe
05.01.2007 16:56:25_
 
Tosin myös Audixin kiinnityssysteemi vaikuttaa tsekkaamisen arvoiselta.

Jos päädyt Audixeihin ja D-Vice kiinnikkeisiin niin suosittelen kattomaan, ketkä niitä pääsee irrottelemaan keikan päätteeksi. Olen muutamaan otteeseen joutunut todistamaan, kun apukäsi silppuaa mun kiinnikkeen, joka ei edes ole erityisen halpa. Tästä syystä olen joutunut monesti ohjeistamaan, ettei mun mikkeihin kosketa. Ei mitään henkilökohtaista ketään kohtaan.

Ja sama pätee myös toisinpäin, eli en koske jonkun miksaajan/bändin mukanaan tuomiin mikkeihin, ellei niin erikseen ohjeisteta. Kerätköön pyydyksensä itte, jottei tarvi jälkeenpäin tulla valittamaan, että menin sen hajottamaan.

miffe, äänimies
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
 
santtus
05.01.2007 19:04:31_
 
K&M:llä on hyvä rumpukiinnike esim Audixeille ja senkun 604:sille, jota ei mun tietääkseni ole vielä kukaan onnistunut hajoittamaan. Mene ja tiedä. Itse olen ainakin ollut tyytyväinen tomikäytössä.

"Hyvinhän me vedetään, mitä ne netissä kirjoittaa..?"
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
 
miffe
05.01.2007 20:50:35_
 
K&M:llä on hyvä rumpukiinnike esim Audixeille ja senkun 604:sille, jota ei mun tietääkseni ole vielä kukaan onnistunut hajoittamaan. Mene ja tiedä. Itse olen ainakin ollut tyytyväinen tomikäytössä.

Ja alle puoleen hintaan Audixista. Ei vaan ole niin nopea käyttää kuin D-Vice. Mene ja tiedä kaatuuko se elämä sit siihen muutaman sekunnin eroon :)
 
miffe, äänimies
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
 
Einherjar
06.01.2007 01:30:27 (muokattu 06.01.2007 01:34:51)_
 
Listataampa tähän nyt omat suosikit...

-Bd: Sennheiser e602 mieluusti. Audix d6, toimii myös. Shuren B52:sta en oikein tykkää, tosin silläkin pärjää.
-Sn: Audix i5 on nykyinen suosikki. Sm57, B57, D2 ja e604 toimii myös
-Tom: Audixin d-sarja ja Beyerdynamicin opukset toimii. Tomeihin tosin kelpuutan aikalailla kaikkea peruskattausta
-Hihat: Sm57, nt-5, sm81...
-Over: Sm81, nt-1, nt-5, c3000 ja miksei paremmatkin/kalliimmatkin ;)
-Congat/bongot: Audixin D3 on ykkönen. Sm57 toimii myös.

-Kitarat: e609, sm57, B57, i5, md421.
-Basso (jos d.i-soundi tarvii myös mikkiä): Sm57, e609. E604 oli myös rähinäsäröllä yllättävän toimiva..
-Sax/Trumpetti: Md421 määrää. Sm57 ja e609 toimii. i5 ja d-sarja pitäisi testata. Voisi toimia

-Laulut: Sennheiserin e935 on nykyinen suosikki. Om-5/7, sm58, B57, Opus69 (pienellä varauksella) ja 535 toimii. Aika laulajakohtaista on tämä tosin. Toisilla toimii yksi ja toisilla toinen.
 
-------------------------------------------------------------------------------------------
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
markotetri
11.07.2007 13:13:45 (muokattu 12.07.2007 09:46:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos ja kumarrus Pitkälle, hienoa että joku jaksaa nähdä vaivaa muiden eteen!
 
Ja sitten muutamia omia havaintoja, koitan keskittyä niihin täällä hiukan vähemmän käsiteltyihin äänisieppoihin.
 
Bassariin: Shure B52 on ainavarma ja helppo, hyvä perussoundi. Kuten AKG D112 sekä Sennheiser e902. Senkun e602 toimii myös, pienin botnevarauksin (matalia taajuuksia on, mutta helposti vähän möhkö). Shuren B91 ja Sennheiserin e901 ovat hyviä lätinänsieppaajia, mutta useimmiten isoilla lavoilla tarvitsevat kaveriksi toisen mikin nappaamaan ihan alinta botnea. e901 on usein liiankin vihainen perusbassarimikiksi. Tällä hetkellä mulla on työnantajalle laitettuna kombinaatio e901 bassarin sisällä ja e902 reiällä.
 
Virppa: SM57 on aina hyvä, Audixeihin oon ollut aina tyytyväinen ja nykyään yläkalvolta löytyvä Senkun e905 on myös pätevä peli. Alakalvossa vastaava dynaaminen tai esim B98.
 
Tomit: Viime aikoina yleistyneet Senkun e604:t on ihan toimivia yleismikkejä tuohon paikkaan, pienin varauksin esim diskanttitoiston osalta. Kalliimmassa e904:ssä toimii yläkerta paremmin. Mun mielestä paras soundi tomeihin on Shuren B98:ssa, mutta niiden mekaaninen kestävyys on ollut ongelma. Beyerin Opus 87 on soundiltaan hyvä, mutta se ei mulla toimi metelimmässä menossa vuoto-ongelmien takia. Ja ainahan tomeihin voi laittaa viisseiskat tai paremmalla soundilla B56:t.
 
Haitsu: Pienikalvoinen konkka (tällä hetkellä rundilla Senkun e614) tai pehmeämpään soundiin SM57.
 
Pellit: Juuri nyt kiertueella mulla on käytössä AKG:n C451 riden alapuolella ja Senkun e614:t crashien alapuolella. Tämä riippuu hirvittävän paljon musatyylistä ja rumpalista ja setistä.
 
Basso: Moni laittaa mielellään elementin eteen B52:n, D112:n tai Senkun MD421:n. Mä olen ollut viime aikoina tyytyväinen SM57:aan. Alabotne tulee kuitenkin linjasoundista. Ja linjasoundi tällä hetkellä etuasteen jälkeen, jossain muualla ehdottomasti sitä ennen. Nää kannattaa kokeilla tarkkaan!
 
Sähkökitara: Kankaaseen kiinni SM57, B57, B56, MD421, 409, 509, e606, you name it...
Huomenna keikalla taas e606. Kitarassa ratkaisevin tekijä on kuitenkin mikin sijoitus. Keskellä enemmän yläpäätä, reunalla vähemmän. Tuuma on siinä pitkä matka. Kokeilemalla selviää.
Metallihommissa useimmiten otan kitaran kahdella mikillä, jolloin perusdynaamisen kaveriksi pistetään esim isokalvoinen konkka, jos rahaa on niin esim AKG:n C414.
 
Kitara linjaan: Toinen vaihtoehto kahdelle mikille on linjasoundin hyväksikäyttäminen, jolloin saadaan soundillisesti "virtuaalikaiutin" aidon rinnalle. Vaihtoehtoja on muutama: Mahdollinen vahvistimen linjalähtö (esim mallintavissa vahvistimissa), kaiutinkaapelin väliin kytkettävä boksi jossa kaiutin"simulaatio" tai virallinen "powerbrake"-tyyppinen palikka jolla pystyy myös rajoittamaan kaapista tulevaa mökää vaikka vahvistin käy isoilla tehoilla.
 
Joissakin tapauksissa mallintava lähtö on helpompi ja varmempi kuin mikittäminen, useinkin tulee kiskottua piuhat pelkkään PodProhon. Useampikin nykyorkesteri jättää kitara- (ja basso-)kaapit kotiin ja vetelee pelkällä (mallintavalla) linjasoundilla.
 
Tällä hetkellä mulla on käytössä kaiutinkaapeliin isketty H&K:n RedBox, naapurilla ajossa Behringerin GI100 joka tekee samaa asiaa.
 
Laulut: Viiskasi on se perusvehje. Toimii melkein kaikille tyydyttävästi, mutta harvoin sillä sitä kaikkein karismaattisinta sointia aikaiseksi saa. Beta58 on joillekin laulajille parempi, mutta joillekin ei sovi sitten ollenkaan. Monet ovat korvanneet onnistuneesti perusShuret muilla merkeillä ja malleilla.
 
Omissa hommissa on tässä ollut käytössä Senkun e935, oon ollut kovin tyytyväinen.
 
Joillekin vokalisteille en voisi kuvitella muuta kuin kondensaattorimikin, omia hyviä kokemuksia on ollut esim AKG:n C535:stä (vuoto-ongelmavarauksin) ja C5900:stä etenkin naisäänelle. Shuren B87 on toiminut myös hyvin.
 
Laulumikin kohdalla kannattaa kiinnittää erityistä huomiota suuntakuvioon. Kierron ja vuotojen estämisessä tiukka suuntakuvio (super-, hyperkardioidi) on toimiva vaihtoehto, mutta silloin mikrofonin on oltava koko ajan hyvin lähellä laulajan suuta. Liian tiukka suuntakuvio saattaa aiheuttaa ongelmia esim laulavalle kitaristille, joka välillä kääntyy vilkaisemaan otelautaa ja vetää vähän ohi mikistä.
 
Sitten vielä se pakollinen halpatuotteiden dissaaminen: ns. edullisten mikkien kohdalla on useimmiten odotettavissa kierto-ongelmia, kestävyyshuolia, epätasapainoista sointia yms. Kuitenkin, nämä huonot puolet ilmenevät vasta kriittisessä tilanteessa. Jos monitorointia ei tarvita tai se on aina erittäin hiljaisella, luultavasti kiertoherkkyys ei ole mikrofonivalinnan kriteeri. Yksittäiseksi puhemikiksi kuulutusjärjestelmään ei tarvitse hankkia sitä kalleinta vaihtoehtoa, koska heikoin lenkki on muualla. Komentojärjestelmissä ainoa valintaperuste saattaa olla se, että mikrofonissa on kytkin.
 
Mutta vaativassa tilanteessa muunnos akustisesta sähköiseksi on erittäin kriittinen paikka, ja sen takia useimmiten on tarpeen panostaa laadukkaisiin mikrofoneihin. Mikki ei saa olla soundia rajoittava tekijä.
 
Artificiality is normal to the medium.
aimotuska
11.07.2007 17:20:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja ainahan tomeihin voi laittaa viisseiskat tai paremmalla soundilla B56:t.
 
...mutta noiden viiskutosien kanssa pitää sitten olla tarkkana ständien suhteen. Ne vaatii joko shuren omat (lue: kalliit) klämpit tai sitten ihan rehellisen lattiaständiviidakon. Niiden varsi (whachamacallit) on nimittäin sen verran pitkä, että mikkiä ei saa välttämättä taitettua tarpeeksi alas/lähelle jos käyttää jotain halpisklämppejä (kuten allekirjoittanut).
 
Pellit: Juuri nyt kiertueella mulla on käytössä AKG:n C451 riden alapuolella ja Senkun e614:t crashien alapuolella. Tämä riippuu hirvittävän paljon musatyylistä ja rumpalista ja setistä.
 
Se mun aiemmin mainitsema vokaalimikki C535 toimii myös pelteihin varsin nätisti. Erityisesti jos pitää mikkivalikoimaa yrittää kustomoida mahdollisimman yleiskäyttöiseksi, eikä halua/viitsi/pysty/kykene/... satsata pelkkiin övereihin (kuten allekirjoittanut...)
 
Pah
markotetri
12.07.2007 00:36:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...mutta noiden viiskutosien kanssa pitää sitten olla tarkkana ständien suhteen. Ne vaatii joko shuren omat (lue: kalliit) klämpit tai sitten ihan rehellisen lattiaständiviidakon. Niiden varsi (whachamacallit) on nimittäin sen verran pitkä, että mikkiä ei saa välttämättä taitettua tarpeeksi alas/lähelle jos käyttää jotain halpisklämppejä (kuten allekirjoittanut).
 
Juu, mutta joissakin tapauksissa lattiaständi on jopa kätevämpi kuin clamppi. Joillakin rumpaleilla on tosin lattia niin täynnä peltitelineen jalkoja ettei sinne mikrofonistatiivi mahdu...
 
Se mun aiemmin mainitsema vokaalimikki C535 toimii myös pelteihin varsin nätisti. Erityisesti jos pitää mikkivalikoimaa yrittää kustomoida mahdollisimman yleiskäyttöiseksi, eikä halua/viitsi/pysty/kykene/... satsata pelkkiin övereihin (kuten allekirjoittanut...)
 
Valitettavasti olen kokeillut myös näiden yhdistelmää. Hiljaa laulava vokalisti ja lujaa lyövä rumpali samalle lavalle, C535 eturiviin ja reilusti gainia niin soppa on valmis. Harmittaa etenkin, kun mikrofonin soundi toimii laulajalle jumalaisen hyvin ilman niitä peltivuotoja.
 
Artificiality is normal to the medium.
aimotuska
12.07.2007 19:04:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valitettavasti olen kokeillut myös näiden yhdistelmää. Hiljaa laulava vokalisti ja lujaa lyövä rumpali samalle lavalle, C535 eturiviin ja reilusti gainia niin soppa on valmis. Harmittaa etenkin, kun mikrofonin soundi toimii laulajalle jumalaisen hyvin ilman niitä peltivuotoja.
 
JooooooOOOooo, siis ei tuo 535 toimi missään rokkihommissa vokaalimikkinä mitenkään. Vaan sitä meinasin, että sitä voi käyttää vokaalimikkinä silloin kun ei tarvita överimikkejä (eli ei ole rumpuja). Sitten kun ne rummut ON lavalla, niin noita voi tökkiä övereiksi ja tarjoilee vokalistille ihan nöyrästi viiskasia tai mitä nyt ikinä tarjoileekaan. Akkarille tuo 535 toimii myös sievästi.
 
Pah
Oksu
13.07.2007 10:05:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mie oon tykästynyt kyllä tuohon Audix-hommaan. Meillä toimii loistavasti esim. kitaroissa i-5 ja kannuis Micro-d. Lauluissa tuppaa olemaan vakiona jo om-3 ja om-5. Toimii.
 
Hippi kukapa muukaan, ainainen riesa tän päivän stadissa. Oi tulispa kunnon sade joka pyyhkis alleen kaiken ton saastaan. Ja siihen paskaan mä luen hipit, stallarit, kommarit, revarit ja muut hihhulit jotka vaikeuttaa kekkosen duunia.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «