Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 532 33 34 35 36244 245 246 247 248
Jaakkoopuukkoo
27.06.2007 22:26:48

Joo, varmasti juuri näin. Tulkitsin, Antti, kommenttisi väärin.

Rujoudesta: minulle rujous merkitsee ainakin juurikin vähemmän siistittyä soundia, joten rujoutta hakisin tasaisemmasta vasteesta, eli tässä vertailussa D112:sta. Mikeistä sinänsä mulla on hyvin vähän kokemusta, mutta sellainen yleistuntuma, että kun välitaajuudet otetaan pois, niin sointi vähenee ja iskevyys paranee.
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
Werihukka
27.06.2007 23:16:42 (muokattu 28.06.2007 01:27:05)

Rujoudesta: minulle rujous merkitsee ainakin juurikin vähemmän siistittyä soundia

Lähinnä meinasin sitä virveliin käytettävää ylimääräistä dynaamista. Tuskimpa hyvän kuuloista virveliä saa ihan surkeaksi mikillä, joka toimii kuitenkin lauluissa ja kitarakaapin mikityksessä vähintäänkin hyvin.
Taas tuli kirveelle töitä Wolfhorde mikserissä
Jaakkoopuukkoo
28.06.2007 00:10:34

Varmasti näin, Virvelihän kaipaa (yleensä) pitkälti samoja taajuuksia kuin laulu ja kitarakin.

Itse olen näissä treenisdemohommissa ollut tyytyväinen ovarivetoiseen äänitysfilosofiaan. Siis olen yrittänyt saada ensin ovareista mahdollisimman timmin, kaiuttoman ja stereokuvallisesti selkeän soundin. Sellaiselle pohjalle on hyvä lisäillä yksittäisten rumpujen mikityksiä. Huonostakin mikityksestä saa poimittua yleensä jotain käyttökelpoista.
Weg
28.06.2007 17:17:23
Moi!

Ois kiva saada sellanen vähän suuntaaluova ohjeistus eq:tukseen nauhotus-sessioissa.

Kitarat, basso ja rummut pitäs saada silleen jotenkin sopimaan yhteen. Haetaan sellasta thrash/metal yleis-soundia. Eli olen kuullut, että kitaroista voi jostain 100hz paikkeilta leikata kaiken alaspäin? Bassosta sitten jostain 10kHZ-12kHZ myös? Mitenkäs tuon basson ja basarin laita? olis kiva jos joku laittas sellasen aika selvän ohjeen esimerkiksi ranskalaisilla viivoilla, että mitä mistäkin soittimesta kannattaa näin alustavasti leikata/korostaa. Perusperiaatteet kyllä ymmärrän, esimerkiksi tuon, että basarille voi tarvita "leikata" tilaa kuulua, kun leikkaa tuota basson jotain taajutta. Noh, tällästä tällä kertaa. :)
Tähän pitäisi kai kirjoittaa jotain hienoa ja muiden mielestä hauskaa. Koska en keksi mitään, jätän tämän kohdan tyhjäksi.
Nordfjo
28.06.2007 20:09:06 (muokattu 28.06.2007 20:10:05)
Tervehdys kaikille uudelta aloittelijalta.

Eli nyt on saatu jonkinlaista bändinalkua kasaan kavereiden kanssa, ja tarkoituksena olisi saada nauhoitettua tietokoneelle materiaalia, kitaraa, bassoa ja laulua. Ymmärtääkseni tarvitsen tähän jonkinlaisen mikserisysteemin, ainakin nyt jos yrittää vetää kitaraa suoraan säröpedaalista tietokoneen äänikorttiin niin tuloksenahan on oikosulku kun kortin toinen kanava menee suoraan maihin, ja armoton rätinä tulee nauhoituksen päälle. Olen itse löytänyt netistä tällaisen laitteen jota jo jossain toisessa topicissa kehuttiin: LINE6 TONEPORT UX1, mutta haluaisin ennemmin tavallisen systeemin josta voisi vetää johdon suoraan äänikortin linjasisääntuloon, kun ei oikeastaan ole edes tarvetta noille laitteen mukana tuleville säätösoftille, jotka myös korottavat hintaa. Joten varsinaiseen kysymykseen: kelpaako tällainen BEHRINGER XENYX 802 MIKSERI tarpeisiini? En oikein tuon kuvan perusteella ymmärrä mitkä liitännät käyvät millekin laitteille, paitsi tietty suuret XLR mikkiliitännät. Näiden alapuolella on yhdet 6.3 millin liitännät, sekä niiden vieressä iso kasa samaisia liitäntöjä left ja right -merkinnöin, voiko näihin kaikkiin liittää kitaran/basson? Jos joku jaksaisi vähän valaista niin kiitoksia jo etukäteen, älkää haukkuko aloittelijaa lyttyyn :D.

Tässä vielä linkit noihin laitteisiin:
http://www.thomann.de/fi/line6_toneport_ux1.htm
http://www.musik-produktiv.com/shop … 0028462/sid/!x32fific/quelle/listen
Jaakkoopuukkoo
28.06.2007 23:49:06 (muokattu 30.06.2007 01:18:09)

Moi!

Ois kiva saada sellanen vähän suuntaaluova ohjeistus eq:tukseen nauhotus-sessioissa.

Kitarat, basso ja rummut pitäs saada silleen jotenkin sopimaan yhteen. Haetaan sellasta thrash/metal yleis-soundia. Eli olen kuullut, että kitaroista voi jostain 100hz paikkeilta leikata kaiken alaspäin? Bassosta sitten jostain 10kHZ-12kHZ myös? Mitenkäs tuon basson ja basarin laita? olis kiva jos joku laittas sellasen aika selvän ohjeen esimerkiksi ranskalaisilla viivoilla, että mitä mistäkin soittimesta kannattaa näin alustavasti leikata/korostaa. Perusperiaatteet kyllä ymmärrän, esimerkiksi tuon, että basarille voi tarvita "leikata" tilaa kuulua, kun leikkaa tuota basson jotain taajutta. Noh, tällästä tällä kertaa. :)

Hyvä vinkki: Lainaa tai osta J. Pekka Mäkelän Kotistudio-kirja. Siellä on jopa nopealle sohijalle sellainen soitinkohtainen taajuuskartta.

Parempi vinkki: Kokeile itse, käytä aikaa ja soita äänitettä monissa stereoissa ja monitoreissa.

Tämän parempia vinkkejä en osaa äkkiseltään antaa. Oma equtus on semmoista aika summittaista. Sen olen tosin huomannut, että jos joka soittimesta ronskilla kädellä leikkelee kaiken sen alueen, missä ei oleellista informaatiota ole, siistiytyy ja timmiytyy sointi huomattavasti.

Basariin kannattaa kuulemma kaivella (itsekin siis näin toimin) kolo bassolle, eli jos vaikkapa kuuntelet basaria soolona, niin olletikin jostain 200 hertsin alta ja mailta löytyy jyminää ja jostain 4 kilon alapuolelta herkullinen napsu. Sille välille voi sitten oman maun mukaan kaivaa bassonmentävää kuoppaa. Vastaavasti bassosta voi vaimennella siitä 80 hertsin alta taajuuksia, joissa ei ole tärkeää materiaalia. Yleensä matala mumina ei ole mitenkään iskevää vaan päinvastoin.

EDIT: Tuli vähän hätäisesti arvioitua basson alataajuuksien tärkeyttä...
Jaakkoopuukkoo
29.06.2007 00:08:08 (muokattu 29.06.2007 00:38:03)

Tervehdys kaikille uudelta aloittelijalta.

Eli nyt on saatu jonkinlaista bändinalkua kasaan kavereiden kanssa, ja tarkoituksena olisi saada nauhoitettua tietokoneelle materiaalia, kitaraa, bassoa ja laulua. Ymmärtääkseni tarvitsen tähän jonkinlaisen mikserisysteemin, ainakin nyt jos yrittää vetää kitaraa suoraan säröpedaalista tietokoneen äänikorttiin niin tuloksenahan on oikosulku kun kortin toinen kanava menee suoraan maihin, ja armoton rätinä tulee nauhoituksen päälle. Olen itse löytänyt netistä tällaisen laitteen jota jo jossain toisessa topicissa kehuttiin: LINE6 TONEPORT UX1, mutta haluaisin ennemmin tavallisen systeemin josta voisi vetää johdon suoraan äänikortin linjasisääntuloon, kun ei oikeastaan ole edes tarvetta noille laitteen mukana tuleville säätösoftille, jotka myös korottavat hintaa. Joten varsinaiseen kysymykseen: kelpaako tällainen BEHRINGER XENYX 802 MIKSERI tarpeisiini? En oikein tuon kuvan perusteella ymmärrä mitkä liitännät käyvät millekin laitteille, paitsi tietty suuret XLR mikkiliitännät. Näiden alapuolella on yhdet 6.3 millin liitännät, sekä niiden vieressä iso kasa samaisia liitäntöjä left ja right -merkinnöin, voiko näihin kaikkiin liittää kitaran/basson? Jos joku jaksaisi vähän valaista niin kiitoksia jo etukäteen, älkää haukkuko aloittelijaa lyttyyn :D.

Tässä vielä linkit noihin laitteisiin:
http://www.thomann.de/fi/line6_toneport_ux1.htm
http://www.musik-produktiv.com/shop … 0028462/sid/!x32fific/quelle/listen

Tuossa mikserissä näytti olevan kaksi mikkiesivahvistimella varustettua kanavaa ja kaksi stereokanavaa (linja). Mikkietuvahvistin vahvistaa useimpia mikkejä (ja tiskistä löytyy myös phantom power kondensaattorimikeille), mutta kitaraa ja bassoa se taipuu kitarasta ja bassosta riippuen vähän huonosti vahvistamaan (ilmeisesti jos on aktiivimikit niin vähän paremmin).

Jos kuitenkin päämääräsi on vain suojella äänikorttiasi, suosittelen y-adapterin juottamista tai ostamista, kas näin: http://www.thomann.de/fi/pro_snake_78219_yadapterkabel.htm

Sellaisen kaveriksi toki tarvitset myös esivahvistuksen. Useimmissa äänikorteissa mikkiliitännässä jonkinlainen mikkiesivahvistin onkin.

Aikeistasi ja tarpeistasi riippuen voisi olla fiksua ostaa kunnon äänikortti. Mainitsemasi Toneport sellainen on ja sen mukana tulee kuulopuheiden mukaan varsin tasokas vahvistinmallinnusohjelma/plugin. Myös mikkietuvahvistin lootassa on, tosin phantomia se ei tarjoile. Mikäli uskot ostavasi konkkamikin myöhemmin, esimerkiksi tällainen loota on kuulemma kelpo: http://www.thomann.de/fi/maudio_mobile_pre_usb.htm ja kyllähän noita äänikortteja hitusen halvemmallakin löytyy.
Locrian
29.06.2007 09:12:31
Moi!

Kuten tossa jo jaakkopuukko mainitsi tuollaisia ominaistaajuus karttoja löytyy aika monista alan kirjoista ja ihan seinäjulisteena. Niiden ongelma on vaan sama ku kaiken muunki yleispäteväksi tarkoitetun, että niiden avulla ei voi miksaa just yhtäkään biisiä. Mä oon aina nähnyt tuollaiset kartat enemmänki esituotannon työkaluina: niitä voi tuijotella ku tekee päätöksiä instrumentaation ja arrien kanssa.

Jos sä ymmärrät perusperiaatteet niin se riittää. Seuraavaksi sun pitää heittää korvat kehiin. Peruslähtökohta on ettet koske taajuuskorjaimiin ennen ku on oikeesti jotain korjattavaa. Sitten kun on jotain korjattavaa niin korjaat sen leikkaamalla mahdollisimman vähän ja kapealla piikillä. Jos ei auta niin sitten voit korostaa haluamaasi aluetta mahdollisimman vähän ja leveällä kummulla. Taajuuskorjaimien liiallinen käyttö tekee lopputuotteesta helposti ohuen ja kantamattoman kuuloisen. Hae aina soitinten tasot ensin vain panoroimalla ja tasojen säädöllä. Jos esimerkiksi kitara liian alhaisella tasolla alkaa peittämään laulua, poista siitä taajuuskorjaimella kyseisen laulun tarvitsemia taajuuksia _hieman_ ja nosta kitaran kokonaistasoa _hieman_. Tee kymmenen punnerrusta. Kuuntele. EQ on voimakas työkalu jota ei pidä käyttämän automaattisesti joka kanavassa.

Been there, done that and have the scars to prove it...
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua.
Nordfjo
29.06.2007 18:39:06
Tuossa mikserissä näytti olevan kaksi mikkiesivahvistimella varustettua kanavaa ja kaksi stereokanavaa (linja). Mikkietuvahvistin vahvistaa useimpia mikkejä (ja tiskistä löytyy myös phantom power kondensaattorimikeille), mutta kitaraa ja bassoa se taipuu kitarasta ja bassosta riippuen vähän huonosti vahvistamaan (ilmeisesti jos on aktiivimikit niin vähän paremmin).

Jos kuitenkin päämääräsi on vain suojella äänikorttiasi, suosittelen y-adapterin juottamista tai ostamista, kas näin: http://www.thomann.de/fi/pro_snake_78219_yadapterkabel.htm

Sellaisen kaveriksi toki tarvitset myös esivahvistuksen. Useimmissa äänikorteissa mikkiliitännässä jonkinlainen mikkiesivahvistin onkin.

Aikeistasi ja tarpeistasi riippuen voisi olla fiksua ostaa kunnon äänikortti. Mainitsemasi Toneport sellainen on ja sen mukana tulee kuulopuheiden mukaan varsin tasokas vahvistinmallinnusohjelma/plugin. Myös mikkietuvahvistin lootassa on, tosin phantomia se ei tarjoile. Mikäli uskot ostavasi konkkamikin myöhemmin, esimerkiksi tällainen loota on kuulemma kelpo: http://www.thomann.de/fi/maudio_mobile_pre_usb.htm ja kyllähän noita äänikortteja hitusen halvemmallakin löytyy.

Noh, ehkäpä kannattaa sitten vain ostaa tuo Toneport, eihän se nyt niin kallis loppujen lopuksi ole, pääsee varmaan kaikkein helpoimmalla. Onko tietoa minkälaiset nuo mukana tulevat ohjelmat ovat, mitä kaikkea niillä pystyy tarkkaanottaen säätämään (efektit sun muut kenties)?.

Ja sitten saattaa tulla tyhmä kysymys, mutta mitä eroa on kondensaattorimikillä ja tavallisella mikillä? Onko niillä eri käyttötarkoitukset, suurta äänenlaatueroa tai muuta?
Jaakkoopuukkoo
29.06.2007 20:34:49 (muokattu 29.06.2007 21:28:15)

Noh, ehkäpä kannattaa sitten vain ostaa tuo Toneport, eihän se nyt niin kallis loppujen lopuksi ole, pääsee varmaan kaikkein helpoimmalla. Onko tietoa minkälaiset nuo mukana tulevat ohjelmat ovat, mitä kaikkea niillä pystyy tarkkaanottaen säätämään (efektit sun muut kenties)?.

Ja sitten saattaa tulla tyhmä kysymys, mutta mitä eroa on kondensaattorimikillä ja tavallisella mikillä? Onko niillä eri käyttötarkoitukset, suurta äänenlaatueroa tai muuta?

Kaverilla sellainen on ja joskus sitä täällä meikäläisen koneellakin käyteltiin demoäänityksissä. Se GearBox, joka siis on sen paketin sydän, on vahvistinmallinnusplugin, joka on myös itsenäinen ohjelma, eli et tarvitse plugineja ymmärtävää äänitysalustaa (raituri, ääninauhuri, yms. tms.). Ko. pluginiin sisältyy monipuolisesti mahdollisuuksia valita erilaisia vahvistin-, elementti- ja efektimallinnuksia (käyttöliittymässä näkyy rivissä erilaisia polkimia reverbille, delaylle, chorukselle, wahille sun muille ja polkimienkin järjestystä voipi muutella) ja jopa virtuaalisen mikityksen laatua ja asettelua voi säädellä. Ei se nyt SM57:lla ja Röden NT1:llä äänitettyä Uraltone-putkivahvistimella vahvistettua aitoa sointia voittanut, mutta kyllä se kuitenkin GarageBandin ilmaisplugarit pesi 100-0. Ilmeisesti plugaria pitäisi pystyä käyttämään myös äänitysalustalla (itse äänitimme plugariohjelman läpi GarageBandiin, eli mallinnusta ei voinut säätää myöhemmin), mutta jotain ongelmaa siinä oli, tai sitten me oltiin vain tyhmiä eikä tajuttu.

Praktinen ero dynaamisella ja kondensaattorimikrofonilla on se, että dynaaminen mikki, joka perustuu akustisen energian (äänen) heiluttamaan käämiin (kiinni kalvossa, joka heiluu äänen tahdissa) magneettikentässä indusoituvaan jännitevaihteluun, ei tarvitse ulkoista jännitettä. Kondensaattorimikissä taasen on kondensaattori, joka tarvitsee useimmiten 48 voltin jännitteen (phantom power), jotta kondensaattorin kapasitanssin muutoksista aiheutuisi jännite-eroja, jotka konkkamikin tapauksessa vielä esivahvistetaan mikin sisällä, koska signaali olisi muuten liian heikko. Noin yleisesti kondensaattorimikit ovat herkempiä ja taajuuskaistaltaan laajempia kuin dynaamiset mikit. Esimerkiksi kitaraa äänittäessä voi laittaa dynaamisen ihan kartion lähelle, jolloin se ottaa hyvin rokkia soundia ja sitten kauemmaksi voipi laittaa konkkamikin, joka sitten laajemmin poimii sävykkäämmin soundia ja tilan heijasteita. Pienikalvoisia konkkia, jotka ovat laajakalvoisia tovereitaan yleisesti julmempia ja vähemmän lämminsoundisia ja enemmän tarkkoja, käytetään usein rumpujen overheadeina. Laajakalvoinen sopii ainakin minusta loistokkaasti laulun tallentamiseen. Siihen pro-hemmot käyttävätkin sitten putkimikkiä, mutta me köyhät emme. Jos ajatuksenasi on vain kotioloissa kokeilla miltä mikäkin sointu soinnahtaisi minkäkin laulun kanssa, tuskin tarvitset konkkamikkejä sen kummemmin. Taitavan laulajan käsittelyssä perusdynaaminenkin taipuu vaikka minkälaisiin ulottuvuuksiin.

EDIT: Nyt tuli aika pitkä sepustus, mikä johtuu siitä, että itsekin hyvin vähän tiedän, enkä oikein osaa priorisoida sitä, mitkä kuulemistani ja oppimistani informaationpalasista ovat tärkeitä. Ja sit vielä se, että vaikka täällä jotkut on joskus aika tylyjä, niin tyhmiä kysymyksiä ei olekaan.

EDIT2: Tässä vähän perusfaktaa eri mikkityypeistä, näistä löytyy suomeksikin juttua esim. eri kotistudio-oppaista: http://en.wikipedia.org/wiki/Microphone#Microphone_varieties ja wikipediastakin suomeksi lyhyesti: http://fi.wikipedia.org/wiki/Mikrofoni

Tässä arkkityyppi dynaamisesta: http://www.shure.com/ProAudio/Produ … dMicrophones/us_pro_SM58-CN_content

Tässä arkkityyppi budjettiluokan kondensaattorimikrofonista: http://www.rodemic.com/?pagename=Products&product=NT1-A

Ja tässä arkkityyppi putkimikistä, jolla ei budjettikansan kanssa sitten olekaan enää mitään tekemistä: http://www.neumann.com/?lang=en& … microphones&cid=u87_description

Pienikalvoinen muuten on tämmöinen puikon näköinen: http://www.rodemic.com/?pagename=Products&product=NT5
j0nas
01.07.2007 23:02:04
http://www.students.oamk.fi/~t4jeju00/Testi.mp3

Mitä mieltä olette, onko näissä lähtösoundeissa potentiaalia miellytävään demosoundiin rumpujen osalta? Tämä on ihan neljällä mikillä nauhoitettu, ja raitoja ei ole editoitu mitenkään. Säädin vain tasoja ja panoroin. Itse en tiedä juurikaan soundien muokkaamisesta, mutta kuinka paljon tässä vaiheessa on vielä tehtävissä soundin suhteen? Snare ja basari ovat omilla raidoillaan (ja kaksi overheadia).

Mielipiteitä, kiitos!

Sopiiko kysyä, että mitkä rummut on kyseessä, mitä mikkejä käytitte ja millainen tila oli nauhoituksessa?
DrmBug
01.07.2007 23:07:25
Sopiiko kysyä, että mitkä rummut on kyseessä, mitä mikkejä käytitte ja millainen tila oli nauhoituksessa?

Toki. Rumpuina Yamaha Recording Customit, mikkeinä 2x Oktava Mk012 overhead, T-Bone BD300 basarissa ja Shure 57 virvelissä. Tila on vanha pannuhuone, ei mikään äänittäjän unelma, mutta toiminee kuitenkin ihan ok.
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
j0nas
02.07.2007 02:18:29
Toki. Rumpuina Yamaha Recording Customit, mikkeinä 2x Oktava Mk012 overhead, T-Bone BD300 basarissa ja Shure 57 virvelissä. Tila on vanha pannuhuone, ei mikään äänittäjän unelma, mutta toiminee kuitenkin ihan ok.

Joo, ihan mielenkiinnosta kyselin kun mun korvaa nuo rumpusoundit miellytti. Näin siis demottelijalta-toiselle mielipiteenä :)
Antti1
02.07.2007 17:05:09
Mielipiteitä, kiitos!

No ihana hyvältähän nämä kuulostavat. Basari ei oo ihan mun mieleen, mutta tuosta saa kyllä muokkaamalla ihan mainion soundin. Rohkeasti vaan rääkkäämään raitoja mitä mielenkiintoisemmilla virityksillä.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
LordWinter
02.07.2007 17:50:24
http://www.thomann.de/fi/zoom_h_4.htm

Onko kokemusta tämän vermeen käytöstä? Kannattaako ostaa jos ei mitään suurempia juttuja nauhoittele?
Mikä helvetin perussävel?
Antti1
02.07.2007 18:11:24 (muokattu 02.07.2007 18:15:51)
Kannattaako ostaa jos ei mitään suurempia juttuja nauhoittele?

Ei oo henkilökohtaista kokemusta, mutta mutta... Pitääkö sen olla tommonen äärettömän mobiili äänitysjärjestelmä? Jos pitää, niin toi tai joku vastaavista on aika hyvä vaihtoehto. Noillahan on ns. helvetisti hintaa ominaisuuksiinsa nähden, mutta kyllä mä ihan ilomielin tollasta voisin käyttää muistiinpanoihin, pieniin keikkaäänityksiin yms.

EDIT: Ota sitten huomioon, että noissa on ihan pirun vähän tilaa. Se materiaali täytyy siirtää jonnekin muualle aina turvaan, tohon ei mahdu varastoimaan yhtään mitään.
LordWinter
02.07.2007 18:50:47
EDIT: Ota sitten huomioon, että noissa on ihan pirun vähän tilaa. Se materiaali täytyy siirtää jonnekin muualle aina turvaan, tohon ei mahdu varastoimaan yhtään mitään.

Niin joo, tossahan on vaan toi 128 mb. Mutta en siis mitään kovin pitkiä juttuja aikonutkaan pistää ja toi on varmaan jotain 30-40 minuuttia, joten kyllä se riittää.
Mikä helvetin perussävel?
Antti1
02.07.2007 20:26:45
Kannattaa mun mielestä kuitenkin hommata se 2 gigan kortti, ne ei maksa juuri mitään. Thomannillakin on se niiden oma kortti 31€. Ei sitten lopu harmittavasti kesken kaiken tila.
migreeni
03.07.2007 01:01:22

Mikäköhän olis joku hyvä äänikortti jonka mukana tulis Pro Tools? Semivakavaan äänitykseen. Suht edullista hintaa tietenkin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)