Aihe: Thunderbird, Tokai vs. Epiphone
1
pekezu
19.06.2007 09:20:43

Eli, nelikielinen himottaa vitosen jälkeen aika roimasti. Kuitenkaan varaa uuteen bassoon ei ole syytää mielettömiä summia. Thunderbirdi on aina ollut ulkonäöltään sydäntä lähellä, ja sellaisen haluaisin saada. Kuitenkaan budjetti ei anna aitoon gibsoniin periksi kuin sitten tuhansien valovuosien päästä.

Siksipä minua kiinnostaisi kokemukset ja mielipiteet näistä kahden kopiovalmistajan ukkoslinnuista. Saa toki muidenkin kopiovalmistajien thunderbirdiä suositella, mutta budjetti pyörii tällä hetkellä siinä karkeasti 400-500e tienoilla.

Eli kokemuksia, suosituksia, mahdollisia tyyppivikoja tms. voi kirjata tänne.

Kiitos jo etukäteen!
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
kauhu-köös
19.06.2007 11:58:41
Ystävälläni on epiphonen versio ja onhan se toki kaulapainoinen, mutta senkin ongelman saa hoidettua sillä että vaihtaa etummaisen hihnanupin paikkaa. Muuten mielestäni kyseessä on siihen hintaan kohtuullisen hyvä basso ja pesee kyllä tokain version helposti. Eikä se pulttikaula nyt niin huono ole.
John Heaven-Mu
19.06.2007 12:11:42
Mulla on Epiphonen 4-kielinen T-bird kakkosbassona keikoilla. Fender-mies vaatii ton ruoskan kanssa vähän totuttelua aluksi. Soundissa kuuluu pieni uutuudenkarhea muovisuus aika pitkään. Jouduin säätämään kaularautaa parin päivän soittelun jälkeen, oli varmaan liikkeessä laiminlyöty kaikki säätö- ja tarkastusrutiinit. Toi kaulapainoisuus on ihan totta mutta basso on muuten kevyt eli ongelma ratkeaa jämäkällä ja karhealla hihnalla. Epiphonen bassoilla on valmistusvaiheessa vähemmän tarkistuspisteitä kuin Gibsonilla mutta koneillahan ne kaikki käytännössä tehdään eli hyvällä tuurilla löydät Gibsonia vastaavan Epiphonen. Gibsonin ostaessa tiedät saavasi laatua.

Yleisarvosana 8+, hyvä hinta-laatusuhde

Muista ostaa hardcasen kanssa koska niitä voi olla vaikea löytää jälkeenpäin!
TommiW.
20.06.2007 01:01:42
Epiphonen bassoilla on valmistusvaiheessa vähemmän tarkistuspisteitä kuin Gibsonilla mutta koneillahan ne kaikki käytännössä tehdään eli hyvällä tuurilla löydät Gibsonia vastaavan Epiphonen. Gibsonin ostaessa tiedät saavasi laatua.

Tästäpä hieman uusille urille. Viime aikoina on tuolta Amöriikan voorumeilta saanut lukea hyvinkin paljon negatiivista palautetta Gibsonin laaduntarkkailusta. Suttuisia maaleja, epätasaisia viimeistelyitä, jousipyssykauloja... Kellään kokemusta aiheesta suuntaan tai toiseen?
"onko vesinokkaeläin esimerkki ID-hypoteesin improvisaatiosta?"
rmac
20.06.2007 09:24:54
...negatiivista palautetta Gibsonin laaduntarkkailusta. Suttuisia maaleja, epätasaisia viimeistelyitä, jousipyssykauloja...

Nyt se selvisi, minun Paulin on tehnyt siis intiaani.
PS
Ei vaiskaan, 2005 Pauli on tarkkaa työtä.
J.Hollström
20.06.2007 10:21:49
Tästäpä hieman uusille urille. Viime aikoina on tuolta Amöriikan voorumeilta saanut lukea hyvinkin paljon negatiivista palautetta Gibsonin laaduntarkkailusta. Suttuisia maaleja, epätasaisia viimeistelyitä, jousipyssykauloja... Kellään kokemusta aiheesta suuntaan tai toiseen?

Kandee lopettaa noiden voorumeiden lukeminen ja kokeilla itse.
pekezu
20.06.2007 13:57:27

Jeps, Epiphone on Tokaita sellaisen 50e halvempi, tosin nämä hinnat ovat t-kaupan ja musamaailman hinnastoista. Eli periaatteessa voisi arvioida suunnilleen samaa hintaluokkaa niiden olevan. T-kaupassa ei omaa yksilöään pääsisi testaamaan, mutta siellä ainakin takuut toimii ja casen ja kielet saa helposti.

Täytynee vielä tarkkailla, Epiluudeja kun tuntuu tuolla torillakin pörräävän tämän tästä.
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
ötzi
20.06.2007 14:53:27
Täytynee vielä tarkkailla, Epiluudeja kun tuntuu tuolla torillakin pörräävän tämän tästä.

No ei muuten pyöri, tai ei ainakaan sillon kun minä oon ostamassa. Ostoilmoitus on olut varmaan vuoden kohta ja toria oon selannu miltei päivittäin. Ja sitä paitsi jos sinne tulee semmonen niin se on minun! :) Ota jonotusnumero
Nmittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin
Seba
20.06.2007 19:33:47

hyvällä tuurilla löydät Gibsonia vastaavan Epiphonen.

Tai sitten ei.
Pulttikaula epiluurit ei vastaa lähellekkään toisiansa gibsonin kanssa.

Epin kaulapainoisuus ja sijoittautuminen on aika häiritseviä, mutta tappien paikanvaihdolla ja paksulla nahkaremmillä korjaantuu täysin.

Soitettavuus ja sauni ihan hyviä mielestäni molemmat, joskin gibsonia aika paljon jäykempi vedettävä, mutta ei mahdoton. Ei välttämättä aloittelijan ensibassoksi kannata hankkia. Tai oikeastaan kannattaa, koska sillä kun oppii soittamaan, tuntuu loput normibassot lastenleikiltä :)

Epistä ei ainakaan ollut vaikea päästä omalla kohdallani eroon kun hyvän vehkeen myi hyvällä hinnalla.
Seuraavana päivänä 6 yhteydenottoa torilta ja ensimmäisenä soittaneelle meni värkki.
fox
21.06.2007 00:23:59

Ei sun tarvii edes Amöriikan voorumeille mennä, ihan osataan täälläkin. Toki ko.firman tuotteissa saattaa olla maananta-aamullakin tehtyjä, vallankin Euroopan markkina-alueen huonoimman maahantuojan reviirillä. Tosin noita esitettyjä "ala-arvoisia" ja muuten ihampaskoja Giboja en itse oo nähnyt..
Lienee ollut ja edelleen on maailman ehkä "eniten dissattu" merkki foorumeilla, on se täälläkin nähty.. Yleensä innokkaimmat dissaajat on olleet kyllä niitä joilla itsellä ei koskaan oo kyseisen merkin soitinta ollu, ja kokemuksetkin on sellasia, että "oon kuullu kaverin veljeltä että se Gibsoni oli ihan huono, ja kallis! Parhain hinta-laatusuhde onkin siinä vinkuintiaanikopiossa!"
Takaisin aiheeseen.. molemmat, tuo kopio, ja sitten "sisarfirman" tekemä on ihan käyttökelposia 450-500 euron tutkielmia aiheesta. Alkuperäsen näköisiä hyvin.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
okoranta
21.06.2007 00:27:27

Epiluurin versiota olen useammankin kerran päässyt soittelemaan. Minusta soittamani epiphone oli kyllä aivan älyttömän kaulapainoinen. Tatsi meinasi olla alussa ihan hukassa, mutta muuten erittäin kevyt soitettava ja soundi oli minusta erinomainen, Tuhti ja erotteleva.
Nou vitun shit, hei Sherlock? -pardy-
pekezu
21.06.2007 11:13:30

Tuo jäykkä soitettavuus ei ihan auennut, että mitä sillä tarkkaan haettiin, mutta en usko että muodostuu ongelmaksi. Eikä alle 500e vehkeeltä (joka on kaikenlisäksi kopio) voi mielestäni odottaa täydellistä soitettavuutta. Kaulapainoisuus myöskään ei liiemmin ongelmaksi muodostune.

Mihinkäs se sitten kannattaisi siirtää se etummainen hihnakiinnike? Oletuksellisestihan se on siinä, mihin moni on sanonut siirtävänsä sen Gibsonin vehkeestä, eli siinä kaulasta ylöspäin kaartuvassa sivussa.
J.Hollström
21.06.2007 11:33:03
Tuo jäykkä soitettavuus ei ihan auennut, että mitä sillä tarkkaan haettiin, mutta en usko että muodostuu ongelmaksi. Eikä alle 500e vehkeeltä (joka on kaikenlisäksi kopio) voi mielestäni odottaa täydellistä soitettavuutta.

Kyllä ne soitettavaksi saa ihan säätämällä. Jäykkä soitettavuus viittaa minun mielestä liian paskuihin kieliin, kielten korkeuteen tai kaularaudan säätöihin. Tietty jos kaulan kulma bodyyn nähden on pielessä, niin sitten on liimakaulaisissa vaikeampi rasti. Pulttikaulaisissa tähän auttaa shimmilevyt kaulataskussa.
Tatuo
21.06.2007 12:59:38
pulttikaula se on tokaissaki ku äskö katoin musamaailman sivuilta
www.yad.fi | et sillee
juici
21.06.2007 13:30:26 (muokattu 21.06.2007 13:31:16)

Juu, Tokaissakin on pulttikaula. Testasin sitä ennen oman Epiphoneni hankkimista eikä se hassumpi ollut, mutta luotin jonkun m.nettiläisen sanaan jonka mukaan Epin versio on uskollisempi orkkis-Gibsonille kuin Tokain. Niinpä tilasin sitten Epiphonen version (tilatkaa ihmeessä laukku samaan aikaan siihen, jälkikäteen kestää iäisyys).

Kirjoitin juuri mielipiteitäni bassosta soittokama-artikkeliini: http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=1031
"Yritän viettää vuoden 2007 Miitin selvinpäin" -kerho #3 | "Lapasethan sulla on siinä, mutta näkyykö moposta edes perävalot enää?" -qlqnen
Van Hannes
21.06.2007 13:54:36
Kyllä joskus mäkin aion hommata Thunderbirdin. Siinä on jotain niin hienoa. Asennetta tai jotain.
"There Can Be Only One Hannes"
Seba
21.06.2007 22:31:15

Mihinkäs se sitten kannattaisi siirtää se etummainen hihnakiinnike? Oletuksellisestihan se on siinä, mihin moni on sanonut siirtävänsä sen Gibsonin vehkeestä, eli siinä kaulasta ylöspäin kaartuvassa sivussa.

Enpä montaakaan Gibsonia ole nähnyt jossa se olisi siirretty epin mestoille?
Tai en yhtään jos tarkemmin ajattelen :)

Epissä kannattaa siirtää se sinne missä se Gibsonissa on, mutta ihan oikeaan kohtaan sitä ei pysty laittamaan, koska pulttikaulan ruuvit menee metallilevyn läpi, ellei sitten vedä peltiruuveilla kiinni.

Itse laitoin kaulan alle ja metallilevyn väliin "poikittain", joka oli mielestäni hyvä siirto.

Takaa 10 cm ylöspäin ja johan alkoi ainakin itsellene istumaan syliin mukavammin.

Saman operaation tein Gibsonille takatapille jolla sain vähän paremmin senkin sijoittumaan. Pitkä kaula & lyhyet kädet :)

Osasyyllinen ilmeisen liian lyhyt hihna ja sai vielä jokusen sentin pudotettua tapin vaihdolla, mutta ei tarpeeksi, kai sitä joutuu teettää pidemmän hihnan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)