Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: piezo-mikki
1 2
humppahanuristi
06.06.2007 10:53:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Akustisessa kitarassa tällainen minulla joskus oli mutta enpä sen tarkemmin asiaan perehtynyt.
 
Mikä on yksinkertaisesti tällaisen toimintaperiaate?
Tarvitsee ilmeisesti resonoivaa kontaktipintaa vai?
 
Rautalanka (ja ilmastointiteippi) se bändin tiellä pitää
Kefiiri
06.06.2007 11:11:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä on yksinkertaisesti tällaisen toimintaperiaate?
Tarvitsee ilmeisesti resonoivaa kontaktipintaa vai?

 
Joo, siinä on jokin pieni piezosähköisestä materiaalista tehty lärpykkä johon tulee sähkövaraus kun se taipuu.
Kun se värähdellessään taipuilee edestakaisin, saadaan vaihtovirtaa kuten mikistä ainakin. Mitä voimakkaammat tärinät, sitä vahvempi signaali.
 
humppahanuristi
12.06.2007 11:39:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toimiiko nuo ihan normaalin mikin tapaan kuitenkin ilman värähtelystä eli ääniaalloista ~3cm päässä äänilähteestä vai tarvitsevatko sellaisen värähtelevän pinnan?
 
Jos toimivat "normaalisti" niin mikäköhän olisi äänenlaatu, millekään soittimelle kelvollinen?
 
Rautalanka (ja ilmastointiteippi) se bändin tiellä pitää
sartzan
12.06.2007 13:19:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toimiiko nuo ihan normaalin mikin tapaan kuitenkin ilman värähtelystä eli ääniaalloista ~3cm päässä äänilähteestä vai tarvitsevatko sellaisen värähtelevän pinnan?
 
Jos toimivat "normaalisti" niin mikäköhän olisi äänenlaatu, millekään soittimelle kelvollinen?

 
Käsittääkseni pointti on nimenomaan piezokiteiden mekaanisessa puristumisessa ja muodonmuutoksessa mekaanisen rasituksen voimasta, esim. iskut ja värärähtely. "Normaaleista soittimista" ei siis mutun perusteella lähde niin hulppeita ääniaaltoja, että riittävää mekaanista rasitusta syntyisi ilman kontaktia siihen värähtelevään soittimeen. Tää tosin on miun henkilökohtaista arvausta vain.
 
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
kivi
12.06.2007 13:22:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toimiiko nuo ihan normaalin mikin tapaan kuitenkin ilman värähtelystä eli ääniaalloista ~3cm päässä äänilähteestä vai tarvitsevatko sellaisen värähtelevän pinnan?
 
Jos toimivat "normaalisti" niin mikäköhän olisi äänenlaatu, millekään soittimelle kelvollinen?

 
Eivät toimi normaalisti vaan tarvitsevat värähtelevän pinnan.
 
Äänenlaatu vaatii joka tapauksessa myös etuvahvistimen, sinällään piezon soundi on aika karmeaa kuultavaa.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Kefiiri
12.06.2007 13:38:31 (muokattu 12.06.2007 14:11:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs ne semmoset studiohommiin tarkoitetut neliskanttiset lätkät on mitä ripustellaan pitkin? Jossain studio-oppaassa joskus näin. Jotain äänenpyydyksiä nekin oli, mutta eivätkö olleet piezoperiaatteella?
 
Erittäin kireäsoundisia kidemikrofoneja kyllä oli ennen vanhaan. 70-luvulla sai Elektrofotosta.
 
Eipä löydy niitä nelikulmioita googlellakaan, lienenkö unta nähnyt. Kämmenen kokoinen nelikulmainen lätyskä ripustettuna johonkin verhoon, ja halpakin kuulemma oli. Muistan ihmetelleeni että mahtaa olla karu soundi. Mitenkään vanha kirja se ei ollut. Höh.
 
Soundipuoli piezovärkeissä on kai luonnostaan sellainen että korkeita taajuuksia joutuu vaimentamaan ja matalia korostamaan, eikä lopputulos ole ylen täyteläinen sittenkään.
 
kivi
12.06.2007 14:19:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Eipä löydy niitä nelikulmioita googlellakaan, lienenkö unta nähnyt. Kämmenen kokoinen nelikulmainen lätyskä ripustettuna johonkin verhoon, ja halpakin kuulemma oli.

 
Ei nyt niin halpa.
 
PZM- eli lätkämikkejä haet. Mulla on Crownin PZM, ambiensseinahan niitä käytetään varsin yleisesti.
 
Rakenne on konkka, ei piezo. Suuntakuvio puolipallo.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Kefiiri
12.06.2007 14:30:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PZM- eli lätkämikkejä haet. Mulla on Crownin PZM, ambiensseinahan niitä käytetään varsin yleisesti.
 
Juuri näistä lienee kysymys. Kirjainyhdistelmästä tulee vissiin mieleen "Piezomicrophone", ja hämäännys johtui siitä. Hintapolitiikka-asian muistanen sitten vain väärin.
Kiitän valaisusta!
 
humppahanuristi
12.06.2007 14:33:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs ne semmoset studiohommiin tarkoitetut neliskanttiset lätkät on mitä ripustellaan pitkin? Jossain studio-oppaassa joskus näin. Jotain äänenpyydyksiä nekin oli, mutta eivätkö olleet piezoperiaatteella?
 
Erittäin kireäsoundisia kidemikrofoneja kyllä oli ennen vanhaan. 70-luvulla sai Elektrofotosta.
 
Eipä löydy niitä nelikulmioita googlellakaan, lienenkö unta nähnyt. Kämmenen kokoinen nelikulmainen lätyskä ripustettuna johonkin verhoon, ja halpakin kuulemma oli. Muistan ihmetelleeni että mahtaa olla karu soundi. Mitenkään vanha kirja se ei ollut. Höh.
 
Soundipuoli piezovärkeissä on kai luonnostaan sellainen että korkeita taajuuksia joutuu vaimentamaan ja matalia korostamaan, eikä lopputulos ole ylen täyteläinen sittenkään.

 
http://www.thomann.de/fi/the_tbone_gz400_grenzflaechenmikrofon.htm
tuossa on halpa, jotain tuommoistako tarkoitit.
 

 
Mutta piezokaan ei sitten auta minun haaveisiin millään lailla. Täytyy jatkaa mietiskelyä
 
Rautalanka (ja ilmastointiteippi) se bändin tiellä pitää
Kefiiri
12.06.2007 15:32:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta piezokaan ei sitten auta minun haaveisiin millään lailla. Täytyy jatkaa mietiskelyä
 
Se oli se Pressure Zone Microphone, mitä mä muistelin, kun olin tulkinnut lyhenteen väärin.
 
Haitarin mikityskö sulla on kiikarissa, vai mitä suunnittelet?
 
kivi
12.06.2007 15:43:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se oli se Pressure Zone Microphone, mitä mä muistelin, kun olin tulkinnut lyhenteen väärin.
 
Haitarin mikityskö sulla on kiikarissa, vai mitä suunnittelet?

 
Hanurin voi kyllä mikittää piezoilla. Ne kiinnitetään puuhun kotelon sisään.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
humppahanuristi
12.06.2007 21:56:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haitarin mikitys tosiaan mielessä.
 
En tiedä täriseekö riittävästi sisältä, kun ei se ihan ohutta tavaraa tuo runko ole.
Pitäisi päästä testaamaan jonkun kanssa, joka vähän tietääkin noista jotain.
 
Rautalanka (ja ilmastointiteippi) se bändin tiellä pitää
Kefiiri
12.06.2007 22:18:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.musiklab.dk/stringamp/techdiy.html
 
Tuossa velmu DIY-piezomikki. Jollain tuon tapaisella virityksellä voisi varmaan alustavasti testailla. Luulisi hyvinkin haitarilla toimivan.
Noita piezopiipitysosiahan löytyy vähän joka vehkeestä. Patteriherätyskelloista esimerkiksi.
 
rintapek
15.07.2007 00:51:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanurin voi kyllä mikittää piezoilla. Ne kiinnitetään puuhun kotelon sisään.
 
Epäilemättä voi. En ole kokeillut, enkä tiedä ketään, joka olisi. Olisiko tuosta tarkempaa tietoa?
Sinänsä kiinnostaa varsinkin nyt, kun tuli hankittua kakkoshaitariksi pieni kolmiäänikertainen, jonka nyt voisi vaikkapa mikittää. Ihan simppelisti ajattelin, kun diskanttipuolen maskiin näyttäisi sopivaan paikkaan saavan kiinni adapterin viisseiskalle, joten se kyllä hoituu sillä ja siinä se.
 
Varsinaiset haitarimikit, tai ainakin ne, mistä minulla on kokemusta ovat hinta/laatusuhteeltaan niin pahuksen huonoja. Kalliita, kiertoherkkiä, ja ainakin vanhemmiten toiminnaltaan epävarmoja. Ei ole kyllä kokemusta kuin parista.
Joutsenkaulat ja ylimääräiset "ulokkeet" eivät ole kovin kiinnostavia. "Ulokkeeksi" lasken myös tuon jengan, jonka viisseiskaa varten aion propata maskiin.
 
Jos nuo pietsot tuossa toimivat, niin mikä ettei kiinnostaisi. Jos pietsot toimivat, niin mikä ettei b-bandin AST toimisi myös? En viitsisi olla ensimmäinen empiirinen hullu kokeilija, jos jollain asiasta on jo tietoa.
 
One kind of music only - the good kind
Murgo
16.07.2007 10:11:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiasta(haitareista) en mitään tiedä mutta tulisi mieleeni koettaa mikitykseen elektreettikapseleita. Saa esim. SP-elektroniikasta n. 1,5€/ketale ja olen käyttänyt noita onnistuneesti kotiäänityksissä esim. kitaravahvistimen mikitykseen. Vaatii virransyötön johtoihin, SP-elektroniikan luettelosta löytyy kytkentäohje(1 vastus, 1 konkka sekä 9V patteri) olen myös käyttänyt noiden kanssa simppeliä yhden FETin etuvahvistinta jonka rakensin samaan koteloon virransyötön kanssa. Tuossa käyttämässäni kapselissa on takaseinässä juotettuna pintaliitoskonkka joka kannatta kolvata irti, ilmeisesti vaimentaa korkeita ääniä,kapseli lienee alunperin tarkoitettu kännykkään tai johonkin vastaavaan puhekäyttöön. Suuntakuvio on pallo ja kapseli on hyvin pienikokoinen(n. 10 mm halkaisijaltaan ja ehkä 6 mm paksu,ja löytyy vielä pienempiäkin malleja) joten varmaan olisi helppo sujauttaa haitarin sisään Jos laittaisi basso-ja diskanttipuolen mikeille omat esivahvistimet tai ainakin volumesäädöt niin voisi säätää balanssia. Pitänee kuitenkin ripustaa jotenkin niin ettei kolise seiniä vasten. itse olen suunnitellu kokeilla tuollaisen kapselin sujauttamista sellon F-aukosta sisään kunhan kerkiän. Piezoa tallaan tai kanteen täytynee myös kokeilla, noiden balanssia säätelemällä voisi saada mielenkiintoisia tuloksia, elektreetillä lämpöä ja piezolla kirkkautta :)
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Kefiiri
16.07.2007 10:32:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elektreettikapseleissahan on lyömätön soundi piezoihin verrattuna, mutta mahtavatko olla kuinka kiertoherkkiä vahvistettuna?
 
Halpa homma kuitenkin kokeiltavaksi. Itselläni ei haitarin sisätiloista ole minkäänlaista visiota.
Käykö siellä jokin kauhea puhuri soitettaessa? Saahan mikkiin pykättyä vaahtomuovista tuulisuojan.
 
humppahanuristi
16.07.2007 10:33:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiasta(haitareista) en mitään tiedä mutta tulisi mieleeni koettaa mikitykseen elektreettikapseleita. Saa esim. SP-elektroniikasta n. 1,5€/ketale ja olen käyttänyt noita onnistuneesti kotiäänityksissä esim. kitaravahvistimen mikitykseen. Vaatii virransyötön johtoihin, SP-elektroniikan luettelosta löytyy kytkentäohje(1 vastus, 1 konkka sekä 9V patteri) olen myös käyttänyt noiden kanssa simppeliä yhden FETin etuvahvistinta jonka rakensin samaan koteloon virransyötön kanssa. Tuossa käyttämässäni kapselissa on takaseinässä juotettuna pintaliitoskonkka joka kannatta kolvata irti, ilmeisesti vaimentaa korkeita ääniä,kapseli lienee alunperin tarkoitettu kännykkään tai johonkin vastaavaan puhekäyttöön. Suuntakuvio on pallo ja kapseli on hyvin pienikokoinen(n. 10 mm halkaisijaltaan ja ehkä 6 mm paksu,ja löytyy vielä pienempiäkin malleja) joten varmaan olisi helppo sujauttaa haitarin sisään Jos laittaisi basso-ja diskanttipuolen mikeille omat esivahvistimet tai ainakin volumesäädöt niin voisi säätää balanssia. Pitänee kuitenkin ripustaa jotenkin niin ettei kolise seiniä vasten. itse olen suunnitellu kokeilla tuollaisen kapselin sujauttamista sellon F-aukosta sisään kunhan kerkiän. Piezoa tallaan tai kanteen täytynee myös kokeilla, noiden balanssia säätelemällä voisi saada mielenkiintoisia tuloksia, elektreetillä lämpöä ja piezolla kirkkautta :)
 
Noita pieniä kapseleita käytetään noissa valmiissa sarjoissa ja niillä ei tee yhtään mitään tuossa käytössä.
Löytyy omista haitareista juurikin tuota 10mm x 6mm ja vielä pienempää. Aivan karmeita.
 
Kerran kaverilla oli kouvolan hopeahäkki, jossa oli ~25mm halkaisijaltaan olevat dynaamiset kapselit ilman mitään esivahvistinta, joku potikka oli volumen säätöön ja plugipiuhan kautta vahvistimeen.
Kuulosti paremmalta kuin nuo omat sisäiset.
 
Mutta mitäs ovat 60-luvun hanuristit käyttäneet? Joku sanoo, että ei mitään mutta aivan varmasti on silloinkin jotain ollut käytössä.
Sen aikaiset studiovehkeet myös kiinnostaisivat, koska näillä nykymikeillä (halpisluokassa: esim AKG:n C416 tai lähes ilmainen t.bone cc-75) ei saa sellaista soundia aikaiseksi, siis luonnollista. Haitari lienee hiukan hankala kunnollisen mikityksen kannalta.
 
Rautalanka (ja ilmastointiteippi) se bändin tiellä pitää
Kefiiri
16.07.2007 10:40:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noita pieniä kapseleita käytetään noissa valmiissa sarjoissa ja niillä ei tee yhtään mitään tuossa käytössä.
Löytyy omista haitareista juurikin tuota 10mm x 6mm ja vielä pienempää. Aivan karmeita.

 
Ai jaa. Soundi ei sitten ilmeisesti ole asiallinen. Onko puutteita ylä- ala- vai kaikissa äänissä?
 
Mutta mitäs ovat 60-luvun hanuristit käyttäneet? Joku sanoo, että ei mitään mutta aivan varmasti on silloinkin jotain ollut käytössä.
 
Jos ne on vaan soittaneet standissa töröttävään laulumikkiin.
 
humppahanuristi
16.07.2007 10:52:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai jaa. Soundi ei sitten ilmeisesti ole asiallinen. Onko puutteita ylä- ala- vai kaikissa äänissä?

Ylä- ja alaäänissä. Keskiääntä tulee vähintäänkin riittävästi. Jos lisää alapäätä eq:lla, niin mössöksihän se menee, kun ei tyhjästä mitään saa.
 
Rautalanka (ja ilmastointiteippi) se bändin tiellä pitää
jukkasil
17.07.2007 11:41:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.musiklab.dk/stringamp/techdiy.html
 
Tuossa velmu DIY-piezomikki. Jollain tuon tapaisella virityksellä voisi varmaan alustavasti testailla. Luulisi hyvinkin haitarilla toimivan.
Noita piezopiipitysosiahan löytyy vähän joka vehkeestä. Patteriherätyskelloista esimerkiksi.

 
Tollaisia mikkejä olen tehnyt kymmeniä, ehkä jopa satakin n. 20 vuoden aikana. Esim kitarassa tai bassossa tekee koko soittimesta mikin, eli kaikki käsittelyäänet kuuluvat todella hyvin, vaatii soittajalta tarkkuuta. Ohessa viimeisimmän lapiobasson mikkinä samanlainen piezo, soundinäytteitä (2 kpl) löytyy oheiselta sivulta:
 
http://www.tuulikumpu.fi/?p=p_72&sN … atyömiesbasso,-tausta-ja-työvaiheet
 
Kitaranrakennusyritelmää: http://windyhilllguitars.blogspot.com/
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «