Aihe: cool edit pro
1 2
Goatvomitbeherit
31.05.2007 15:14:48
Elikkäs oon tässä tehny biisejä cool editillä ja pitäs jotenki
miksata nuo biisit mutten tajua miksaamisesta juuri vittuakaan.
Osaisko joku neuvoa miten tolla cool editillä sais biisin kuulostamaan
puuroa paremmalta?
soitan siis raakaa black metallia tyylin darkthrone ja Judas iscariot.
vielä maininta et rummut on tehty koneella.

Kiitos jo etukäteen.
Ambitus
31.05.2007 15:23:19

Anna sessiot eteenpäin jollekin joka osaa miksata jos haluat hyvää jälkeä. Tosin nauhoitettu matsku sanelee pitkälti minkälaiseen lopputulokseen päästään. Tällaiset kysely on aika turhia kun kaikki vaikuttaa kaikkeen eikä kukaan opi miksaamaan yhdessä yössä. Harjoittelu tekee mestarin!
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
milcoin
31.05.2007 15:26:13 (muokattu 31.05.2007 15:29:45)
puuroa paremmalta?
soitan siis raakaa black metallia tyylin darkthrone ja Judas iscariot.
vielä maininta et rummut on tehty koneella.

Kiitos jo etukäteen.

Kysymys on vähän turhan laaja. Miksaaminen vaatii vuosien harjoittelua ja sittenkin ne kuullostaa joskus puurolta. Lue noita FAQ:eja ja selaile palstaa. Sit kun sulla on joku yksittäinen kysymys tai pulma, palataan asiaan. Ok?

Edit: Ainiin, tolla cooleditillä ei voi tehdä oikeen mitään.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
ML
31.05.2007 17:56:52
Edit: Ainiin, tolla cooleditillä ei voi tehdä oikeen mitään.

Miksi?

Ainakin niin kauan kun puljataan audio-raidoilla eikä midillä, niin hyvin pelittää tuokin. Efektit/plugarit saa raitakohtaisesti, nauhoitus ja käyttö on helppoa yms. Toki puutteita on paljon esim. Cubaseen verrattuna, mutta parempaa jälkeä tuolla ohjelmalla saa hyvin sen osatessaan, kuin jollain audio-jättiläisellä, josta ei kuitenkaan osaa käyttää juuri perusasioita enempää.
milcoin
31.05.2007 23:23:51
...mutta parempaa jälkeä tuolla ohjelmalla saa hyvin sen osatessaan, kuin jollain audio-jättiläisellä, josta ei kuitenkaan osaa käyttää juuri perusasioita enempää.

Luonnollisesti. Oletuksena onkin että ohjelmasta otetaan kaikki irti

Kyseessä on oletettavasti tämä:
http://www.softpedia.com/progScreen … /Cool-Edit-Pro-Screenshot-2076.html

Miksaus on muutakin kuin tasojensäätelyä ja offline-prosessointia. Mun mielestä. Ja toisaalta jos tekee ensimmäistä demoaan, ei voi olla toiveet liian korkeella lopputuloksen suhteen.

Aina kuitenkin kannattaa yrittää ja jostain on aloitettava jne.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
ML
31.05.2007 23:45:10
Luonnollisesti. Oletuksena onkin että ohjelmasta otetaan kaikki irti

Kyseessä on oletettavasti tämä:
http://www.softpedia.com/progScreen … /Cool-Edit-Pro-Screenshot-2076.html

Miksaus on muutakin kuin tasojensäätelyä ja offline-prosessointia. Mun mielestä. Ja toisaalta jos tekee ensimmäistä demoaan, ei voi olla toiveet liian korkeella lopputuloksen suhteen.

Aina kuitenkin kannattaa yrittää ja jostain on aloitettava jne.

http://img166.imageshack.us/img166/2438/cepaj0.gif

Tuolta se softa enemmälti näyttää, jos kommenttisi oli vain noiden screenshottien perusteella kirjoitettu.
milcoin
01.06.2007 00:16:20
http://img166.imageshack.us/img166/2438/cepaj0.gif

Tuolta se softa enemmälti näyttää, jos kommenttisi oli vain noiden screenshottien perusteella kirjoitettu.

Ei, kyllä mun on tullu tolla joskus kikkailtua. Muistaakseni kohinanpoisto oli tosi hyvä.

Voihan millä tahansa tehdä mitä tahansa mut ei kannata odottaa liikoja. Sitä mä vaan.
Chade Fallstar
01.06.2007 00:36:15
Itekin joskus aikoinaan väsäilin Cool Editillä kaikenlaista ja esim. editoinnin ergonomisuus ja nopeus jäi mieleen.
Tosin se oli aika epävakaa softa. Eikös se ole nykyään markkinoilla nimellä Adobe Audition?
Tontsa90
01.06.2007 01:01:13 (muokattu 01.06.2007 01:06:26)

Tässähän se ongelma varmaan piileekin. Vähän sama asia kuin: Oon tässä päässä pyöritellyt paria biisiä, mutta nyt täytyis saada soitetuksi. No joo, itse aiheeseen.

Ihan aluksi kannattaa varmaan selventää, mistä saundi muodostuu.
1.Soittaja
2.Lähtösaundi
3.Miksaus

Siinä ne tärkeysjärjestyksessä.

Eli selkeitä saundeja ei kovinkaan helposti taijota huonosti soitetusta materiaalista. Veikkaan että suurimmat ongelmat saundien epäselvyydestä johtuu alkusaundeista. Ellen väärin arvaa, niin säröä on tuskin hirveästi tullut säästeltyä nauhoitustilanteessa?

puuroa paremmalta?

Siellä on FAQ ja koko foorumi täynnä vinkkejä, mutta minä pistän tästä nyt pari perusasiaa.

*Kitaroista voi surutta leikata kaiken 120-175Hz:n alapuolella olevan pois. Basso ja basari hoitavat sen alueen.

*Basso ja basari tunnetusti liikkuvat samalla taajuusalueella, joten kummastakin täytyy leikata jotain pois.

*Bassoon voi/kannattaa laittaa säröä ja kompressoida ihan rohkeasti vaan.

*Kuten lavalla, ei myöskään äänitteellä kaikki soittimet voi olla keskellä. Perus sääntönä voi pitää: mitä enemmän bassoa soittimessa on, sitä keskemmällä se on. Tätä säädetään yksinkertaisesti siitä Pan-kohdasta.

Siinä nyt jotain millä pitäisi päästä alkuun, mutta ei sitä yhdessä illassa mitään ihme saundeja ruveta taikomaan.

Ja kun sitä kohinaa kuitenkin on, niin pistän reippaana poikana tähän, miten sitä kohinanpoistoa sitten käytettään. (joka on muuten yllättävän hyvä) Avaat raidan edit-katseluun, maalaat jonkun alueen, jossa ei ole muuta kuin kohinaa, valitset yläpalkista Effects-> Noise Reduction -> Noise Reduction, sitten painat Get Profile from Selection ja sen jälkeen Ok tai Close, sitten maalaat koko raidan, tai sen kohdan mistä haluat kohinan pois, ja painat Ok.

Itsekkin olen vielä amatööri, mutta kyllä sitä nyt on jotain päähän jäänyt kun on muutaman vuoden vääntänyt ja kääntänyt. Vielä on kyllä niin paljon opittavaa, ettei edes itse tiedä =D No, pysyypähän ainakin mielenkiinto yllä, kun oppii koko ajan jotain uutta =)

Eikös se ole nykyään markkinoilla nimellä Adobe Audition?
Tällä nimellä nykyään pyörii markkinoilla.
PIM
01.06.2007 07:19:54
*Basso ja basari tunnetusti liikkuvat samalla taajuusalueella, joten kummastakin täytyy leikata jotain pois.

Tähän asiaan liittyen, törmäsin joskus tälläiseen ilmaiseen spektrianalysaattoripluginiin, jolla pystyy vertailemaan useamman signaalin (max. 4) taajuussisältöä samaan aikaan samassa ikkunassa. Tällä pystyy identifioimaan samasta taajuuskaistasta kilpailevat signaalit silmämääräisesti jos oma korva ei siihen kykene.

http://www.dontcrack.com/freeware/d … id/4484/software/MutilnspectorFree/
hape
01.06.2007 07:55:41

Tähän asiaan liittyen, törmäsin joskus tälläiseen ilmaiseen spektrianalysaattoripluginiin, jolla pystyy vertailemaan useamman signaalin (max. 4) taajuussisältöä samaan aikaan samassa ikkunassa. Tällä pystyy identifioimaan samasta taajuuskaistasta kilpailevat signaalit silmämääräisesti jos oma korva ei siihen kykene.

http://www.dontcrack.com/freeware/d … id/4484/software/MutilnspectorFree/

Ton sivun download-linkki ei toimi, mutta löytyy täältä http://www.vertexdsp.com/downloads.html
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
samantien
01.06.2007 10:00:42
itse käytän vain ja ainoastaan auditionia äänittämiseen. en nyt ymmärtänyt tuota "tasojen säätelyä ja offline prosessointia" juttua ollenkaan. mulle se on aina ollut se oikea softa ja jos siihen perehtyy, niin kyllä sillä saa hyvää saundia. ja se, että siinä ei oo mitään midipaskaa on vain plussaa.
jos sillä ei saa hyvää jälkeä aikaiseksi, vika ei ole softassa.
...Mutta TUOSSA nimenomaisessa riffissä ei kyllä ole niin yhtikäs mitään vaikiaa, että en kyllä nyt ymmärrä yhtään että mitä vaikiaa tuossa nyt olisi. - Däniel 18.09.2006
milcoin
01.06.2007 10:09:15
itse käytän vain ja ainoastaan auditionia äänittämiseen. en nyt ymmärtänyt tuota "tasojen säätelyä ja offline prosessointia" juttua ollenkaan. mulle se on aina ollut se oikea softa ja jos siihen perehtyy, niin kyllä sillä saa hyvää saundia. ja se, että siinä ei oo mitään midipaskaa on vain plussaa.
jos sillä ei saa hyvää jälkeä aikaiseksi, vika ei ole softassa.

Mitä osaa siitä et ymmärtänyt?

Eiks audition oo muutenkin uudempi ja laajempi kun toi cooledit?
koopop
01.06.2007 10:17:32

Cooledit 1.2 on offline- softa, uudempi 2.0 pyörittää plugareita ja automaatiota yms tms ihan normaalisti.
BIISILLENNE MIKSAUS? OTA YHTEYTTÄ JA PYYDÄ TARJOUS!!
Timo JM
01.06.2007 10:18:48 (muokattu 01.06.2007 10:20:31)

Mitä osaa siitä et ymmärtänyt? Eiks audition oo muutenkin uudempi ja laajempi kun toi cooledit?

Musta tuntuu Milcoin, että sä et ole nyt ihan perillä Cool Edit Prosta. Se on täysverinen moniraitasofta siinä missä vaikkapa Cubasekin ainoastaan suppeammilla ominaisuuksilla.

EDIT:
Äh, koopop oli minuutti kuus sekkaa nopeampi.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
kivi
01.06.2007 10:50:47
Cooledit 1.2 on offline- softa, uudempi 2.0 pyörittää plugareita ja automaatiota yms tms ihan normaalisti.

Jep, CoolEdit kakkosella pystyy kyllä tekemään ihan levykamaa, ja on tehtykin. Se ei kyllä tue 24-bittisyyttä vaan cd-tasolla mennään, mutta sehän riittää jos homman tekee huolella. Turvamarginaali vaan puuttuu ja tasonsäätö pitää tehdä tarkemmin, kun bittejä on vähemmän.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
axelsson
01.06.2007 12:06:24
Oliko niin että Cool editissä/Auditionissa ei ole mitään MIDI -tukea vaan on ihan pelkkä audiosekkari?
jPekka
01.06.2007 12:27:13

Oliko niin että Cool editissä/Auditionissa ei ole mitään MIDI -tukea vaan on ihan pelkkä audiosekkari?

Jos oikein muistan, Auditioniin voi impata midiraitoja ja soittaa sitten ulkoisia synia tms., mutta mitään editointimahdollisuuksia ei ole.

Itse en ole A:ta (v. 1.5) käyttänyt kuin audion editointiin, niin en muista.
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
milcoin
01.06.2007 13:38:44
Okei. Antaudun. Cooledit on huippuohjelma jolla voi tehdä huippumiksauksia aivan kuten millä tahansa muulla. Kukaan ei vaan oo hiffannu sitä vielä.

Puhuttaisko nyt niistä miksauspulmista? Ketjun aloittaja vois ehkä postaa raakamiksauksen jossa kaikki raidat olis jotakuinkin käsittelemättömiä jonka pohjalta vois sit neuvoo. Ok?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)