Aihe: Kitara maalaus spraypurkeilla
1 2 3 4 5 6
poppamies
15.02.2007 23:46:59

...Voiko maalia laittaa paikallisesti vain niihin kohtiin missä ei ole maalia kunnolla vai pitääkö tehdä uusi kerros koko kitaraan ?

Kyllä minä hioisin koko kitaran kertaalleen ja maalaiisin kokonaisen ohuen kerroksen päälle.
G strings are for strippers!
kulmahiomakone
15.02.2007 23:56:11
Mulla straton runko nyt maalauksessa. Tuli muutama valuma ja huomasin että maalipinta ei ole jokapaikasta yhtä paksu. Kaulataskussa on joku kohta mikä kaipais lisää maalia.

Miksi maalaat kaulataskua?

Pitääkö mun hioa nyt noi valumat sileiksi vai voinko jatkaa uusien kerrosten laittamista ja hioa myöhemmin ?

Valumat pitää (yleensä) hioa. Päälle lakkaus voi toimia, jos maalissa on voimakkaita liuottimia ja edellinen kerros on vielä ns. kostea. Esim. selluloosalakan kanssa homma toimii hyvin.

Voiko maalia laittaa paikallisesti vain niihin kohtiin missä ei ole maalia kunnolla vai pitääkö tehdä uusi kerros koko kitaraan ?

Laita suosiolla kokonainen kerros.

Eikö siinä purkissa ole ohjeita välihionnoista ynnä sellaisista?
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Little Savage
16.02.2007 23:54:38
Miksi maalaat kaulataskua?

En mä varsinaisesti itse kaulataskua ole maalaamassa vaan sitä osaa jonka päällä kaula lepää sitä josta pultit menee läpi.

Kaulataskussa mulla on kiinni sellanen kepin palanen josta voi pitää kiinni kun maalaa.

Eikö siinä purkissa ole ohjeita välihionnoista ynnä sellaisista?

Purkissa ei ole kunnon ohjeita. Alunperin se on tarkoitettu graffitien tekemiseen.

Väri on aika epäuskottavan punanen. Jotenkin vaan sellanen mitä ei kitaroissa yleensä tapaa. Pitää kuitenkin hankkia jotain lakkaa siihen maalin päälle. Ehkä se siitä paranee.
Kirk Hammett Suomen Presidentiksi !
ilmarihh
02.04.2007 09:20:38
Tuli tässä mieleen, että kun automaalamoissa käytetään semmosta "uunia" kuivattaan maalia nopeempaa, niin voisko samaa menetelmää soveltaa kitaroihinkin. Esim. ittellä ois mahdollisuus valjastaa pieni ison komeron kokoinen huone maalaukseen, ja lämmittää sitä esim. auton sisätilalämmittimellä, tietysti niin ettei se puhalla bodyyn päin.

Jos menetelmä toimii, niin mikäs olisi sopiva lämpötila?

Sprayllä siis aion maalata, ehkä Motipilla tai kun maalaan ainoastaan kannen, niin mahdollisesti voisin sijoittaa myös 2k maaleihin/lakkoihin paukkupurkeissa.
kulmahiomakone
02.04.2007 11:58:23
Esim. ittellä ois mahdollisuus valjastaa pieni ison komeron kokoinen huone maalaukseen, ja lämmittää sitä esim. auton sisätilalämmittimellä, tietysti niin ettei se puhalla bodyyn päin.

En tiedä, mutta epäilen vahvasti, että tuollaisesta puhaltavasta lämmittimestä ei ole kuin haittaa -> enemmän pölyä ilmassa ja sitä myötä myös maali/lakkapinnassa. Ihan sama mihin suuntaan se puhaltaa.

Lämpötilat lienevät maalikohtaisia, mutta muistaakseni selluloosalakkaa voi kuivailla sellaisissa lämpötiloissa, joihin auton sisätilalämmittimellä ja komerolla tuskin yltää.

Tälläista mutuilua tällä kertaa.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
MPU
02.04.2007 12:29:12
Mulla kuivaamona toimii pannuhuone, noin +35 astetta. Lakka kuivuu huomattavasti nopeammin kovaksi kuin tallissa (+18) jossa lakkaan ja rakentelen. Olenpa joskus töissä kuivannut pieniä kappaleita ihan tavallisessa uunissa, tosin käsityöluokan sellaisessa. Lämpöä joku +50-75 astetta niin nopeutuu kuivuminen kivasti.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Jymi
02.04.2007 12:35:50
Tuli tässä mieleen, että kun automaalamoissa käytetään semmosta "uunia" kuivattaan maalia nopeempaa, niin voisko samaa menetelmää soveltaa kitaroihinkin.

Ekaa kitaraa maalaillessa nopeuttelin kuivumista viemällä bodyn lämpiävän saunan lauteille. Nopeuttihan se. Mutta käyttämällä kunnon maaleja/lakkoja kovettimella eivät kuivausnopeudet kosketuskuivaksi ole ilman lisälämmitystäkään kuin korkeintaan muutamia tunteja.
MPU
02.04.2007 12:50:24
Nitrolakkaa olen myös säilyttänyt tuolla pannuhuoneessa. Lämmin lakka on hiukan juoksevampaa kuin kylmä, joten sitä saa ruiskutettua hiukan suuremman kuiva-ainemäärän verrattuna vastaavaan viskositeettiin ohennettuun kylmään lakkaan Tai näin ainakin kuvittelen. Lisäksi tuo lämmin lakka tasoittuu hiukan paremmin.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
ilmarihh
02.04.2007 16:47:35
Niin, siksi meinasin että puhaltaa pois päin bodystä ettei pinta vaan kuumene, uuneissahan on se idea että se lämpö tulee myös "sisältäpäin" eikä vaan siihen pintaan (jolloin vain pinta kuivaa ja kovemmaksi kuivaminen hidastuu paljon).

Tosiaan tuo pölyn leviäminen ois kyllä tullu huomattua varmaan semmosessa vaiheessa että ois harmittanu. Ainahan sitä voi siivota paremmin ;)
brn2sk8
03.04.2007 11:27:07
Hmm, voiskohan sitä kuivattaa uunissa, jos pistää lämpöö vaan jonkun ihan vähän alle sata astetta? Kuivuis varmaan kans ihan hyvin, mut haihtuukohan siitä maalista jotain semmosta myrkkyä että sit kun paistaa pullia niin ne hohtaa pimeessä? Sit kun syö niitä niin hohtaa silmät pimeessä :D Ihan kun jossain zernobylissä kalat joessa... En uskalla, äite hirmustuu kun löytää kitarankopan uunista :D Meillä on kyl aika iso uuni, mahtuu kitara varmaan kokonaisenakin, että bodyn lämmitys onnistuis varmaan kyllä, jos kannattaa...
Nii joo...
Manicci
05.04.2007 11:44:46
Mä en ainakaan alkaisi kikkailemaan uunien sun muiden lämmitys juttujen kanssa :D

Joskus paukkupulloilla maalatessa huomasin että kuivumis ajat olivat ikävän pitkiä, mutta sitten aloin todella tarkasti noudattaa purkeissa olleita ohjeita (tyyliin ohuita kerroksia 3min välein, maalauslämpötila +20c jnejne) ja siirryin Wurthin laadukkaisiin maaleihin tavaratalokaman sijasta.

Johan on taas jälki parantunut ja kuivumisajat muuttuneet oikealle tasolle.
How blue can you get?
spyykko
06.04.2007 07:16:27 (muokattu 06.04.2007 07:17:36)

Mun muistaakseni tossa Spies Heckerin automaalipurkissa millä straton maalasin oli ilmoitettu kuivumisajat 25 ja 60 asteessa. Ajat olivat luokkaa hiontakuivaksi 24h, tai 2h noilla lämpötiloilla.

Spray-purkkeja kannattaa muuten maalaamisen aikana pitää lämpimässä (ehkä 30-40 astetta) vesihauteessa. Lämmin maali tulee paremmin purkista pihalle,
Ite olis taas tarvinnu tehdä
santa
03.05.2007 11:41:32
Tässä jo toisessa topsussa kyselin automaaleista ja maalaamoista. Sehän tulisi noin saman hintaiseksi bodyn maalaaminen muutamalla spreijarilla ja oottamalla viikkoja / kuukausia kuin että tekisi pohjat itse ja veisi automaalaamoon ja sanois että tässä on...maalatkaa.

-Jälki olisi hyvä
-hinta olisi sopiva
-ei ongelmia maalaus / lakkaus virheistä
-body olisi ns. laadukkaampi kuin spreijaamalla ja täten arvokkaampi.
Jäärä
03.05.2007 13:03:08
Offtopic:

Joskus nassikkana kun rakentelin pienoismalleja, maalausjäljestä tuli häkellyttävän hyvä kun lämmitti sitä maalattua osaa pöytälampun alla. Hekulamppu kuumensi tätä osaa niin, että pensselillä sudittu maali ikäänkuin silottui ja tuli aivan samanlaista jälkeä kuin pakkauksen kannessa olevassa kuvassa.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
tarauma
07.05.2007 12:49:56
Kyllä pensselilläkin ihan hyvän jäljen saa kunhan on huolellinen ja käyttää oikeita aineita ja kunnon työkaluja.
Lakkasin telen kaulan Tikkurilan Unica superilla muutaman kerran ensin ohennetulla lakalla, ja viimeinen kerros ohentamattomalla. Pinnasta tuli todella kova, kiiltävä ja tasainen. Pensseli maksoi kyllä lähes tuplasti lakkapurkin hinnan, mutta jälki oli lähes tehtaan tekemääkin parempi.

TRauma
yaffa
10.05.2007 18:02:59
Semmonen putkahti mieleen, että sietääköhän paukkupullomaali päällensä mitään muuta lakkaa ku perus spray alkydi/akryyli lakkaa? Että alkaako kiehumaan hervottomasti jos junttaa jotain muuta.. (PU, nitroselluloosa ym ym..)
poppamies
10.05.2007 20:49:37

Semmonen putkahti mieleen, että sietääköhän paukkupullomaali päällensä mitään muuta lakkaa ku perus spray alkydi/akryyli lakkaa? Että alkaako kiehumaan hervottomasti jos junttaa jotain muuta.. (PU, nitroselluloosa ym ym..)

Aika suurella varmuudella alkaa keittämään jos käyttää erityyppisiä maaleja ja lakkoja.
G strings are for strippers!
leksi-B
31.05.2007 22:23:17
Maalauksesta en tiä mitää, mut hiomisesta tietenki ihan aluks vaa karkeella hiomapapreilla et lähtee pois ja sitte ku tulee vähä puuta jo näkyvii ni sitte pienempikarkeempaa ja sitte ihan lopuks vaiks jollaki kaikkein hionoimmalla hiomamaperilla et tulee mahd. tasane pinta :) mun järki sanoo näin.
Basso se mukava soitin!
Antti1
01.06.2007 00:28:42
Mä käyttäisin maalinpoistoon ensin jotain nitromorsia tms. Ei tule hiomisen tuskaa ihan niin paljon ja on muutenkin ehkä parempi ratkaisu. Sitten mönjä pois ja tarvittaessa kevyt hionta. Sun ei varmaan tarvii 180 karkeammalla paperilla aloittaa, jos oot putsannu pinnan huolellisesti. Siitä sitten etenet johonkin 360-500 karkeuteen. Mun mielestä reilu 300 riittää pohjaksi, liiasta jynssäämisestä ei oo enää mitään apua. Sitten sitä hiomista ei myöskään tarvitse tehdä loputtomasti, eli muutama veto edestakaisin joka paikasta ja uusi sileämpi paperi. Varo muuttamasta muotoa, tekemästä vahingossa kulmia, kuoppia yms.

Mä suosittelen kotihommiin ehdottomasti kaksikomponenttimaaleja ja -lakkoja. Niistä tulee yleensä hyvä pinta ja se kuivuu nopeasti. Ei ole niin suurta munaamisen vaaraa kuivumisen odottelussa. Käys kattomasta johonkin maaleihin erikoistuneista liikkeistä, tai sitten automaalaamoista. Ne varmaan tekee sulle tarvitsemasi satsin. Ota huomioon myös, että noi kestää silleen 2-3 päivää käyttökelpoisina, sen jälkeen kovete on menettänyt tehonsa ja sen lisääminen kotikonstein onkin mutkikkaampi juttu.

Kuivumisaika noilla on kasaamista varten koko työn kestosta riippuen ehkä viikosta kahteen. Jos sä oot tottunut tekijä ja on hyvät tilat, niin kaksikomponenteilla tuommoisen kitaran hujauttaa päivässä.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)