Aihe: Kaulan hiominen
1
Hulkster
09.01.2004 15:37:08
Tulipahan vaan mieleen ja ei haku-komennolla löytynyt vanhoja..

Niin eli onko kukaan hionut bassonsa kaulasta lakkoja (jos on) pois parantaakseen soittimen tuntumaa. Keskustelin siitä aikoinani opettajani kanssa. Olis kiva kuulla, mitä mieltä Te olette, Arvoisat Kolleegat.
Rautalanka on isänmaallista.
Karlsson
09.01.2004 15:45:14

Niin eli onko kukaan hionut bassonsa kaulasta lakkoja (jos on) pois parantaakseen soittimen tuntumaa. Keskustelin siitä aikoinani opettajani kanssa. Olis kiva kuulla, mitä mieltä Te olette, Arvoisat Kolleegat.

Juu, hyväksi havaittu keino. Omassa Presarissani on kaulan lakat vetästy huitsin nevadaan takapuolelta ja käsitelty pinta mehiläisvahalla.

Kontralleni tehtiin sama käsittely paitsi, että ilmeisesti siinä ei ole käytetty mehiläisvahaa vaan jotain muuta. Enpä kysynyt tarkemmin.
Olen läski sika.
Muhwi
09.01.2004 15:49:22
Kuka tuommoisia hiomisia tekee? Soitinrakentajat? Kai sen voisi itsekin toki tehdä, kunhan vain tietäisi jälkikäsittelyn yksityiskohdista enemmän. Pitääkö pintakäsittely uusia säännöllisesti? Onko kaulan mähnääntyminen suurempi ongelma, jos lakka on hiottu pois?
It wasn't me, it was the Other Guy.
Karlsson
09.01.2004 15:58:24
Kuka tuommoisia hiomisia tekee? Soitinrakentajat? Kai sen voisi itsekin toki tehdä, kunhan vain tietäisi jälkikäsittelyn yksityiskohdista enemmän. Pitääkö pintakäsittely uusia säännöllisesti? Onko kaulan mähnääntyminen suurempi ongelma, jos lakka on hiottu pois?

Soitinkorjaajat- ja rakentajat noita tekee. Ei ole hirveä operaatio. Uusimisesta en kyllä tiedä. Eiköhän se ole kertalaaki tämä.

Kaula muuttuu kyllä likaisemman näköiseksi, mutta ei siitä paskoja tartte raapata pois.
Olen läski sika.
Hulkster
09.01.2004 16:01:58
Soitinkorjaajat- ja rakentajat noita tekee. Ei ole hirveä operaatio.

Osaisko sen tehdä itse? Kannattaisko tehdä itse?
Rautalanka on isänmaallista.
Teijo K.
09.01.2004 22:17:09

Juu, hyväksi havaittu keino. Omassa Presarissani on kaulan lakat vetästy huitsin nevadaan takapuolelta ja käsitelty pinta mehiläisvahalla.

Kontralleni tehtiin sama käsittely paitsi, että ilmeisesti siinä ei ole käytetty mehiläisvahaa vaan jotain muuta. Enpä kysynyt tarkemmin.

Täytyy todeta, että munsta näihin soitinhommiin on parempaa tua carnaubavaha. Puu ei ime sitä niin paljon itseensä kuin mehiläisvahaa, joka voi itseasiassa tukkia puuta liikaa, aiheuttaen tumppuuntumista soundiin.

Toisaalta, kuten monesti on todettu, toisethan voivat varsin pyrkiä tumppusoundiin, ja silloinhan se on vain tosi jees.
Jiihaa.

-Teppo "Jiihaa" Nättilä.
käki
09.01.2004 23:33:23
Voiskos tuon tehdä niin, että ensiksi laittaa paksun lakkakerroksen originaalin päälle ja vasta sitten hioo sitä ekstraa pois ?

Ei meinaan tarvitsisi tuolla tapaa sitä ainoaa 'suojakerrointa' poistaa.
Freemasons rule the country !
käki
09.01.2004 23:52:54
No nyt en ymmärrä?
Että lakattaisiin enemmän ettei se lakka lähtis pois kun se lakka hiotaan pois.
Kyse on nimenomaan siitä että lakaa hiotaan kokonaan pois. Siis aivan puulle ja sitten läitetaan vaha päälle suojamaan puuta.

Meinaan lähinnä sitä, että kaulaan saisi tuolla tapaa sen "satin finish"in luomaan miellyttävän peukalotuntuman. Eikä näin tarvitsisi liikaa modata kaulaa vahaamalla sitä. Näin ei olisi pelkoa soundin muutoksesta.
Freemasons rule the country !
onde
10.01.2004 00:15:18

No itte oon kokeillut lakkaa ja lakatonta enkä huomannut onko tosta lakattomasta paljonkaa hyötyä.Jotenkin toi lakka päällä on sutjakampi soittaa!
absqua
10.01.2004 10:26:50
Minä olen soittanut paljon sekä hiotulla/vahatulla että tehtaassa lakatulla kaulalla enkä ainakaan soittaessa aisti mitään eroa tai etua niiden välillä paitsi sen että toinen on lakattu ja toinen ei. Meikäläisen soitto ei siitä lakattomuudesta helpotu yhtään. Mutta makuasioita nämäkin.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
jPekka
10.01.2004 11:19:29

No itte oon kokeillut lakkaa ja lakatonta enkä huomannut onko tosta lakattomasta paljonkaa hyötyä.Jotenkin toi lakka päällä on sutjakampi soittaa!

Makuasioita, joo. Oma peukaloni tykkää tosin enemmän puuhun asti hiotusta kaulasta.

Mehiläisvahan ohella olen käyttänyt hiotun pinnan hoitoon tukkiöljyä. Siis sitä tavaraa, mitä käytetään kiväärien puuosien hoitoon. (Niissäkin kapineissa puun pitää kestää paljoa sormeilua ja käsittelyä vaihtelevissa lämpötila- ja kosteusoloissa.)

Joskus kauan sitten ostamani pähkinäpuupohjainen valmiste on ollut varsin riittoisaa. Joskin perin voimakkaan tuoksuista vasta levitettynä...

(Pitäähän sitä sivarinkin edes joskus käydä jotain asekaupasta ostamassa... 8-)
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Saimou
14.01.2004 00:10:54

Entäpä tämä:
1) Hanki hienoa hiomapaperia (400-600).
2) Rajaa kaulasta teipillä se alue jonka haluat käsitellä ts. kaula poislukien lapa ja otelauta, ehkä myös aivan kaulan "tyvi" lähellä bodya.
3) Riko lakan ulommainen kiiltävä pinta hiomapaperilla.

Näin toimien saat kaulaan mattapinnan joka voi tuntua käteesi paremmalta, mutta säilytät kuitenkin sekä lakan suojaavan ominaisuuden, että vältät mahdolliset soundin muutokset.
Olen tehnyt muutamaan basson ja on toiminut minulle hyvin. Onnea matkaan.
Karlsson
14.01.2004 11:39:05
Minä olen soittanut paljon sekä hiotulla/vahatulla että tehtaassa lakatulla kaulalla enkä ainakaan soittaessa aisti mitään eroa tai etua niiden välillä paitsi sen että toinen on lakattu ja toinen ei. Meikäläisen soitto ei siitä lakattomuudesta helpotu yhtään. Mutta makuasioita nämäkin.

Lähinnähän tämä kaulan käsittely estää paukun lipsumista tiukan bassottelun aikana kun sormet alkavat hikoamaan. Kiiltävällä lakkapinnalla minulla ainakin alkaa peukku hikoamaan hetken soittelun jälkeen ja ote lipsuu.

Ei varmaan ongelma kaikille, mutta kun olen tälläinen läski, niin hikeä riittää.
Olen läski sika.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)