Vic Firth 17.12.2006 23:09:25 | |
---|
Näimpä hyvät sellistit! Mitäpä pidätte moisista? Oletteko kenties soittaneet? Työstättekö parasta aikaa? Keskustelua, mielipidettä, olkaa hyvät. Itse olen vasta saanut ensimmäisen osan (G-duuri, edition Peters) soittokuntoon ja huomenna se olisi tarkoitus sellistien pikkujouluissa musiikkiopistollani esittää. Nämä ovat mielestäni kauneinta ja hienointa, mitä sellolle on kirjoitettu! Vaikeita nämä jo sitten loppupäästä ovat, mutta näitä voikin sitten soittaa koko elämän.. :) Mihin vittuun mä jätin sen etutomin?? |
18is9 18.12.2006 11:16:40 | |
---|
Se on aivan huippua kun jossain elokuvassa soitetaan selloa niin se on aina se sama preludi en-muista-mistä soolosellosarjasta. Se alkaa sellaisella duurisoinnun sahauksella... "I listened hard but could not see" - YES, And You and I |
Vic Firth 18.12.2006 14:08:23 | |
---|
Se on aivan huippua kun jossain elokuvassa soitetaan selloa niin se on aina se sama preludi en-muista-mistä soolosellosarjasta. Se alkaa sellaisella duurisoinnun sahauksella... se on varmaa just tuo, mitä mä olen nyt soitellu :) Mihin vittuun mä jätin sen etutomin?? |
micant 18.12.2006 17:41:53 | |
---|
Vaikken olekaan sellisti vaan alttoviulisti, niin silti on tullut noita sarjoja soiteltua. Kyseisistä teoksista olen löytänyt Bachin. Ennen en oikein välittäny sen musiikista, mutta nuiden jälkeen on hiukan mielipide muuttunut. :) |
sellisti 18.12.2006 21:22:23 | |
---|
Näimpä hyvät sellistit! Mitäpä pidätte moisista? Oletteko kenties soittaneet? Työstättekö parasta aikaa? Keskustelua, mielipidettä, olkaa hyvät. Itse olen vasta saanut ensimmäisen osan (G-duuri, edition Peters) soittokuntoon ja huomenna se olisi tarkoitus sellistien pikkujouluissa musiikkiopistollani esittää. Nämä ovat mielestäni kauneinta ja hienointa, mitä sellolle on kirjoitettu! Vaikeita nämä jo sitten loppupäästä ovat, mutta näitä voikin sitten soittaa koko elämän.. :) Siinä on todellakin teoskokonaisuus, johon voi palata aina uudestaan ja uudestaan, elämän loppuun asti. Ja aina löytää jotain uutta ja tuoretta. Kaikki on tullut soitettua läpi ja suurin osa esitettyäkin, ainakin kertaalleen. Hiton vaikeita nuo ovat sikäli, että vaikka ne ekat sarjat ei tosiaan teknisesti oo kauheen pahoja niin silti niihin pitäis saada sellasta otetta ja meininkiä ettei kuulosta siltä kuin soittelis etydejä tms. Kutossarja onkin sitten ihan oma lukunsa, mutta se onkin alunperin sävelletty violoncello piccololle, jossa oli vielä viideskin kieli eli korkea e-kieli. Tavallisella sellolla ne muutamat korkeat kaksois- ja kolmoisotteet tuntuu melko lailla epämukavilta. Tsemppiä vaan esitykseesi! "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
Vic Firth 18.12.2006 22:31:29 | |
---|
Siinä on todellakin teoskokonaisuus, johon voi palata aina uudestaan ja uudestaan, elämän loppuun asti. Ja aina löytää jotain uutta ja tuoretta. Kaikki on tullut soitettua läpi ja suurin osa esitettyäkin, ainakin kertaalleen. Hiton vaikeita nuo ovat sikäli, että vaikka ne ekat sarjat ei tosiaan teknisesti oo kauheen pahoja niin silti niihin pitäis saada sellasta otetta ja meininkiä ettei kuulosta siltä kuin soittelis etydejä tms. Kutossarja onkin sitten ihan oma lukunsa, mutta se onkin alunperin sävelletty violoncello piccololle, jossa oli vielä viideskin kieli eli korkea e-kieli. Tavallisella sellolla ne muutamat korkeat kaksois- ja kolmoisotteet tuntuu melko lailla epämukavilta. Tsemppiä vaan esitykseesi! No nyt tuli vedettyä.. :D eipä ollut kummoinen suoritus,mutta tuntuu siltä ainakin, että olen syksyn mittaan saanut jotain aikaan! Jos pääsisi ensi vuonna esittämään sitä kunnolla.. Noissa teoksissa fraseeraaminen on todellakin se pahin haaste! Nuotit eivät mahdottomia ole ja sillai, mutta se miten soittaa on sitten eri juttu. En tarpeeksi työstänyt ja siinä vähän mokasinkin. Mutta tulipahan nyt soitettua :) Mihin vittuun mä jätin sen etutomin?? |
sellisti 18.12.2006 23:14:15 | |
---|
No nyt tuli vedettyä.. :D eipä ollut kummoinen suoritus,mutta tuntuu siltä ainakin, että olen syksyn mittaan saanut jotain aikaan! Jos pääsisi ensi vuonna esittämään sitä kunnolla.. Noissa teoksissa fraseeraaminen on todellakin se pahin haaste! Nuotit eivät mahdottomia ole ja sillai, mutta se miten soittaa on sitten eri juttu. En tarpeeksi työstänyt ja siinä vähän mokasinkin. Mutta tulipahan nyt soitettua :) Hyvä hyvä. Harvoin se eka esitys onkaan paras. Uutta putkeen vaan. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
Vic Firth 18.12.2006 23:49:23 | |
---|
Hyvä hyvä. Harvoin se eka esitys onkaan paras. Uutta putkeen vaan. Joo.. sillähän sitä kai pitäis oppia. Nyt ainakin tietää tarkalleen, että mitkä kohdat ei mene :D Mihin vittuun mä jätin sen etutomin?? |
IikkaT 19.12.2006 21:45:43 | |
---|
Tulihan noita sahattua aktiiviaikoina aina Suite IV:ään saakka, sitten loppui yleinen motivaatio soittaa. Kun muutama vuosi sitten aloin lämmitellä soittotaitoa, niin ensimmäisenä halusin testata, miten Bach irtoaa. Ei oikein irronnut, joskin Suite I:n preludi meni edelleen pitkälti ulkoa, samoin Sarabande ja Menuetit. Sarabandet sytyttivät aina, mutta jostakin syystä lemppariksi jäi kuitenkin Suite III:n Allemande-osa, joka lievästi ylinopeutta soittamalla aiheutti aina suuria onnistumisen elämyksiä :) Ah, pitääkin tammikuussa alkaa treenaamaan enemmän. -Iita |
Chester 22.12.2006 18:43:41 | |
---|
Vaikken olekkaan sellisti, soitan silti sellosarjaa, kitarasovituksena. Käsittääkseni ensimmäinen sellosarja, tällä hetkellä Preludi kunnossa, nuotit kun saan niihin olivatko nyt Aguadoon ja Bourreeseen niin sitten saa siitä tolppa ykkösen laajemman teoksen. Rock... eikun siis Baroque On! Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta |
sellisti 22.12.2006 20:52:46 | |
---|
Vaikken olekkaan sellisti, soitan silti sellosarjaa, kitarasovituksena. Käsittääkseni ensimmäinen sellosarja, tällä hetkellä Preludi kunnossa, nuotit kun saan niihin olivatko nyt Aguadoon ja Bourreeseen niin sitten saa siitä tolppa ykkösen laajemman teoksen. Rock... eikun siis Baroque On! Jos soittamassasi sarjassa on osa nimeltä Bourrée niin se ei ole ykkönen vaan kolmonen tai nelonen. Aguadolla tarkoittanet Allemandea, jos alkukirjain täsmää. Hienoa että näitä soittavat muutkin kuin sellistit! "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
Niskamies 31.12.2006 13:42:43 | |
---|
Mulla on G-duuri Preludi työn alla, tosin sähköbassolla. Olisi tarkoitus soittaa toi 3/3-tutkinnossa. |
sateensukka 15.05.2007 17:28:50 | |
---|
Olen nyt soittanut kaksi ensimmäistä sarjaa. Kolmas sarja on tulossa työn alle. Nämä sarjat ovat kyllä sellaisia, joista löytyy aina jotain uutta. Vaikka nyt olenkin vain soittanut kahta ensimmäistä, mutta jo näitä soittaessa olen saanut huomata sen. Ensimmäistä sarjaa soitin melkein kyllästymiseen asti. Halusin mielelläni aloittaa toisen sarjan. Se kun tuntui silloin "PALJON hienommalta ja mukavammalta kuin ensimmäinen". Paulon sellokilpailuissa Andreas Brantelidin soittaessa ensimmäisen sarjan saraband-osan finaalissa, löysin ikään kuin uudestaan I sarjan. Nyt sitä onkin aivan erilaista soittaa. Siitä löytää taas erilaisia näkökulmia. Toki asiaan vaikuttaa sekin, että itsekin tässä puolentoista vuoden aikana oppinut pohtimaan ja hahmottamaan soittamista hieman erilailla. Uskon kuitenkin, että milloin vain tuollainen lähes täydellinen tauko olisi tehnyt hyvää. Kauan jotain kappaletta soittaessa sitä ainakin itse helposti jää siihen yhteen tiettyyn tapaan tulkita kappaletta, osaamatta etsiä erilaisia näkökulmia. Joten toisinaan pieni hengähdystauko tekee terää |
Hienoa että näitä soittavat muutkin kuin sellistit! On ne niin hienoja biisejä, että harmi olisi, jos ei soitettaisi. Sen verran tunnettujakin ovat, että jossain määrin muokatut (transponointi/ intervallit/soinnut auki jne) versiot löytynevät vähän joka soittimelle. Itsellä toimivat cornoetydeinä syksyllä, ja sama vihko taisi löytyä kaikille muillekin vaskille. |
wrshredder 19.05.2007 12:25:21 (muokattu 19.05.2007 12:28:28) | |
---|
Pablo Casals oli kyllä melkonen mestari.. Ajattelin muutenvaan laittaa tän videon tänne ,onhan sentään Bachia. Hieno pätkä. Ja mielenkiintoisia nämä mestarikurssit muutenkin.. http://www.youtube.com/watch?v=NP5OUxyEOhkkakka ponu sääh Juha Mieto röpellin ponumajava Riihonem Rehvonem corolla kilju ribuli hevymedal karjui !!! |
sellisti 19.05.2007 15:20:37 (muokattu 19.05.2007 15:22:20) | |
---|
Pablo Casals oli kyllä melkonen mestari.. Ajattelin muutenvaan laittaa tän videon tänne ,onhan sentään Bachia. Hieno pätkä. Ja mielenkiintoisia nämä mestarikurssit muutenkin.. http://www.youtube.com/watch?v=NP5OUxyEOhk Huh huh... Se mitä tuo tyttö aluksi tarjosi, kuvaa hyvin sitä tapaa miten Bachiakin jyystettiin ennen kuin sitä alettiin pitää kunnon musiikkina eikä vain sormiharjoituksina. Kyseessä on sentään nopea, tanssillinen Courante-osa, ja oppilas vääntää sitä kuin jotain etydiä. Ei voi kuin kiittää Casalsia, joka mullisti aikalaistensa käsityksen Bach-soitosta tuomalla tulkinnoissaan esiin kaikki ne elementit, mitkä tekevät Bachin sellosarjoista loistavaa musiikkia. Tanssillisuus, ilmavuus, sävyt, artikulaatio, fraseeraus jne. Huomaa hyvin tuosta oppilaasta miten vähän Bachia soitettiin ennen Casalsia ja erityisesti miten vähän sitä ymmärrettiin. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
gonza 01.06.2007 01:17:54 (muokattu 01.06.2007 01:29:10) | |
---|
Kuuntelin viimeksi Tuomiokirkossa kynttilän valossa. Sain yhteyden Luojaan. Väristykset kulkivat lävitseni. Rakastin sitä. Tosin, kyseessä taisi olla sonaatti. Kohta 1,5 vuotta siitä kun opin laittamaan tietokoneen päälle, sammuttamisen kanssa yhä vaikeuksia... |
oksatboys 07.06.2007 00:45:31 | |
---|
Näimpä hyvät sellistit! Mitäpä pidätte moisista? Oletteko kenties soittaneet? Työstättekö parasta aikaa? Keskustelua, mielipidettä, olkaa hyvät. Olenhan minä noita soittanu. Mitenkään en kyllä muista mitä numeroita ne oli.... Ovat kyllä kokonaisudessaan ja miksei erikseekin aivan loistavaa musiikkia. Niin ja koskaan niitä en esityskuntoon ole harjoitellut. Kyllä se tiietään |
Pirkka 19.07.2007 00:04:03 | |
---|
Nostanpa nyt jos joku vaikka vastais. Eli levytettyjä versioita näistä kyseisitä teoksista haluaisin kuunnella. Työn alla on vitonen tällä hetkellä, kakkonen ja kolmonen on muistaakseni soitettu. Soittimena siis sähköbasso ja esitystilanne kurssitutkinnon tekninen osuus. Mistä metsästää levytyksiä näistä, levykauppoja helsingissä? Kenen levytyksiä kannattaa näistä haalia ja jos joku vielä perustelisi miksi niin olisin jo todella tyytyväinen. Mä oon klasaripuolen suhteen ihan noviisi joten valaiskaapa vähän. Tack. |
Late 23.07.2007 00:10:53 | |
---|
Helsingissä Fugasta löytyy varmasti monta eri levytystä. Se on siis F-musiikin 1. kerroksessa. Klassikkoja ovat mm. Pablo Casalsin (äänitetty 30-luvulla) ja Paul Tortelierin levytykset. Mielestäni Torleif Thedeenin versio on oikein hyvä. Tortelier soittaa noita soolosellosarjoja vähän omalla tavallaan, nykyään kun on tapana soittaa enemmän "oikealla" barokkityyllillä. Kunniahan tässä menee, mutta maine toisaalta kasvaa. |