blastoff 08.01.2004 14:48:21 | |
---|
Suositelkaapa tänne joitain hyviä afrikkalaisia artisteja (ja levyjä), kun minua kiinnostaisi tutustua aiheeseen paremmin. Myös aiheeseen liittyvä muu informaatio ja linkit ovat tervetulleita. |
BaariMikko 08.01.2004 14:52:34 | |
---|
Ainakin Fela Kutin tuotantoon kannattaa tutustua. Korkeampien voimien väliintuloa odotellessa asioita voi ajaa myös itse. Kaljakorin virittämisen kanssa pitää olla
huolellinen. Kaljakori viritetään A:han.
Jos viritystouhu menee liian pitkälle,
ollaan jo AA:ssa. |
blastoff 08.01.2004 15:00:47 (muokattu 08.01.2004 15:01:54) | |
---|
Ainakin Fela Kutin tuotantoon kannattaa tutustua. Fela on jo tiedossa. Omistan mieheltä tupla-kokoelmalevyn ja olen nähnyt hänestä kertovan dokumentinkin: Hienoa musiikkia ja mielenkiintoinen tapaus... Mitä muita levyjä Felalta kannattaisi tuon kokoelman lisäksi hankkia? |
Karlsson 08.01.2004 15:09:04 | |
---|
Olen läski sika. |
Jos joku ei ole vielä kuullut, niin minähän olen hurahtanut näihin malilaisiin laulaja/lauluntekijöihin. Muutenkin länsiafrikkalainen meininki vetoaa - eteläisempien tyylialueiden bändit eivät ole sillä tavalla kolahtaneet. No niin, Malin poikia ja tyttöjä: Ali Farka Toure: jokaisen bluesin harrastajan pitää kuunnella Ali Farka Tourea, tietenkin. Tavattoman hieno kitaristi ja laulaja. Musiikki hyvin pienimuotoista ja puoliakustista, tyyliin akustinen tai (särötön) sähkökitara ja pari lyömäsoittajaa. Kotoisin pohjois-Malin Niafunkésta, läheltä Timbuktua. Voi kun pääsis vielä näkemään livenä toisenkin kerran. Boubacar Traore: Vähän samaa otetta kuin Ali Farkassa. Hyvä lauluntekijä hänkin. Lobi Traore: enemmän bändimeininkiä, vahvoja amerikkalaisia bluesvaikutteita. Erinomainen sähkökitaristi. Rokia Traore: Eteläisempää ns. Wassoloun soundia, runsaasti lyömäsoittimia bändissä. Feministisehkö tekstillinen ote (mikä tuolla päin maailmaa tarkoittaa esimerkiksi kriittistä suhtautumista moniavioisuuteen). Yhtyeineen keikalla erinomainen. Habib Koité & Bamada: tätä nykyä likipitäen suosikkini näistä Malin laulaja/lauluntekijöistä. Moderni, puoliakustinen bändi. Hienoja lauluja, hienoa elektroakustista kitarointia. Parin vuoden takainen Savoyn keikka oli hieno. Tinariwen: tuaregiyhtye pohjoisesta. Pari sähkökitaraa ja lyömäsoittimia. Varsin vahvaa juuribluesainesta, jota ei ole kierrätetty Amerikan kautta. Oli hieno livenä. Tartit-niminen yhtye soittaa vähän samantapaista musiikkia ja kävi viime vuonna Suomessakin, mutta menin perkule missaamaan. Salif Keita on tietysti pakko mainita Malista puhuttaessa. Vähän liian synavoittoista ja sliipattua musiikkia minun makuuni, joten ei ole kovin tarkkaan tullut seurailtua. Muun Afrikan musiikista pitää tieten mainita Youssou N'Dour Senegalista, Bill Laswellin kanssa taannoin levyttänyt etiopialaislaulajatar Gigi, ... onhan noita. Ja tästähän puuttuu vielä kokonaan Pohjois-Afrikan Mahgreb, eli ne arabialueet ja hienot arabipop-artistit. - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! |
Bonham 08.01.2004 20:23:34 | |
---|
Johnny Clegg & Savuka... muistaakseni Etelä-Afrikasta... Eikö King Sunny Ade ollut kanssa Afrikasta (eikä karibialta...)? Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) |
tuukkah 09.01.2004 00:08:49 | |
---|
Kaikenlaisia nimiä on jo aika hyvin mainittu. Jos Fela Kuti ja afrobeat uppoaa, kannattaa tutustua Femi Kutiin, Tony Alleniin (aikanaan Fela Kutin rumpali) ja Antibalakseen (joka ei tosin taida olla afrikkalainen kokoonpano). miks mustat tyypit on keksiny kaikki hyvät jutut? |
Blue Moon 09.01.2004 10:38:48 | |
---|
jPekka: Jos joku ei ole vielä kuullut, niin minähän olen hurahtanut näihin malilaisiin laulaja/lauluntekijöihin. Kiitos suosituksista minunkin puolestani. Tarttee alkaa itsekin tutustua noihin tarkemmin. Yhden Touren levyn olen kuullut ja tykkäsin. - It's been a long time coming - |
Varaani 09.01.2004 10:54:38 | |
---|
Itse kun olen asustellu viitisen vuotta Afrikassa, niin hyvin tutuksi tuli artisti nimeltä Pepe Kalle. Hän veteli pirteää kamaa kunnon fiiliksellä. Ehdottomasti tutustumisen arvoista. |
blastoff 09.01.2004 14:29:36 (muokattu 09.01.2004 14:30:18) | |
---|
Jees. Tännehän on tullut jo paljon uusia nimiä. Kiitos vaan kaikille suosituksista! Lisääkin artisteja saa toki ehdotella. Erityisesti kiinnostaisi tietää tarkemmin noista erilaisista tyylisuunnista, mitä Afrikasta löytyy. Ali Farka Toure: jokaisen bluesin harrastajan pitää kuunnella Ali Farka Tourea, tietenkin. Yhden levyn verran olen Tourea kuullut ja se oli ainakin todella hienoa materiaalia. Siinä taisi olla myös Taj Mahal ainakin parilla raidalla mukana. Täytyypä tästä kohta lähteä kirjastoon etsimään noita levyjä... |
jPekka 09.01.2004 19:47:04 | |
---|
Kiitos suosituksista minunkin puolestani. Tarttee alkaa itsekin tutustua noihin tarkemmin. Yhden Touren levyn olen kuullut ja tykkäsin. Yksi vinkki Ali Farka Touren osalta: ei ehkä kannata aloittaa siitä "Talking Timbuktu" -levystä, jolla Ry Cooder ja Jim Keltner ovat mukana. Kaikki kunnia heille, mutta ainakaan omaan korvaani yhteystyö ei toimi niin juoheasti kuin sen soisi. Vanha suosikkini Amandrai on vedetty todella nuivalla ränttätänttäboogiekompilla eikä se svengaa yhtään niin paljon kuin alkuperäisempi levytys "Ali Farka Toure" -levyllä. (Sama ongelmahan on tämän Amerikan Alin, eli John Lee Hookerin levyissä...) Suositeltavampia levytyksiä ovat esmes "Niafunké", "Radio Mali", "The Source", "The River" ja "Ali Farka Toure". - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! |
Blue Moon 10.01.2004 06:43:43 | |
---|
jPekka: Yksi vinkki Ali Farka Touren osalta: ei ehkä kannata aloittaa siitä "Talking Timbuktu" -levystä "Niafunké" on se Touren levy, joka hyllystäni löytyy. (Sama ongelmahan on tämän Amerikan Alin, eli John Lee Hookerin levyissä...) Jep. Bändin kanssa osa John Leen magiasta useimmiten katosi. Laulu, sähkökitara ja jalantamppaus; se on siinä. :-) - It's been a long time coming - |
jPekka 10.01.2004 11:12:14 | |
---|
Yksi vinkki Ali Farka Touren osalta: ei ehkä kannata aloittaa siitä "Talking Timbuktu" -levystä, jolla Ry Cooder ja Jim Keltner ovat mukana. Kaikki kunnia heille, mutta ainakaan omaan korvaani yhteystyö ei toimi niin juoheasti kuin sen soisi. Kuuntelinpa Talking Timbuktun tuossa aamusella pitkästä aikaa, ja täytyy sanoa, ettei se nyt NIIN huonolta kuulostanutkaan. Ehkä oli vain pieni pettymys isojen ennakko-odotusten jälkeen. - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! |
Setä Groove 14.01.2004 11:32:31 (muokattu 14.01.2004 11:33:34) | |
---|
Oneness Of Juju.(ja kaikki sen "sisar bändit!") Afrikka Funkkia. Tiukkaa. Levyjä löytyy ihan hyvin. Winner-of-Entertainer-of-the-REAR-award!!! |
Karlsson 14.01.2004 11:34:55 (muokattu 14.01.2004 11:35:23) | |
---|
Oneness Of Juju. Afrikka Funkkia. Tiukkaa. Eikös tämä ole ihan jenkki bändi? Ennen musiikin afrikalaistumista soittivat mainiota mustaa tietoisuutta ja hengellisyyttä huokuvaa avaruusfreegroovejaskaa. Silloin nimenä taisi olla pelkkä Juju. edit: niin siis ei sillä etteikö amerikkalaisetkin saisi soittaa afrikkalaista musiikkia... Olen läski sika. |
Blues-Mobile 18.01.2004 10:54:34 | |
---|
Kannattee tsekata myös kotimaisen Hasse Wallin afro-levyt, ite oon kuullu vain sen African sky levyn, joka on kyllä aivan älyttömän hyvä!!!!! I might be white but at least I`m funky |
Frank Wasted 18.01.2004 13:41:58 | |
---|
|
jPekka 18.01.2004 18:11:38 | |
---|
Osuin sattumalta senegalilaisen Galaxyn keikalle. Kovaa kamaa. Kyllä. Itse asiassahan bändi on suomalainen. Suurin osa muusikoista on toki Senegalista tänne muuttanut. - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! |
sax machine 03.04.2005 16:57:28 | |
---|
Manu Dibango on ehsottomasti tutustumisen arvoinen. Afrosoulfunkjazzia! "Hot can be cool and cool can be hot and each can be both but hot or cool, man, jazz is jazz."
-Louis Armstrong- |
jazzmies 04.04.2005 21:33:33 | |
---|
Laaja kysymys: sama kun sanoisi suositelkaa eurooppalaista musiikkia tai afrikkalaista musiikkia. No okei, itselleni kolahtaa parhaiten malilainen ja guinealainen musiikki. Malilaisista tietty Salif Keitan "Moffou" ja Les Ambassadeur'in kanssa tehdyt levytykset ovat hienoja sekä kora-taiteilija Toumani Diabaté. Guinelaisesta malinke-heimon musiikista voisin suositella Mamadi Keitan djemben soittoa. |