Aihe: Sello vai viulu?
1
mierva
09.05.2007 16:05:30
Olen monen vuoden vitkastelu jälkeen päättänyt hylätä kaikki "nyt on jo liian myöhäistä"-argumentit ja palata jousisoitinten pariin. Soitin viulua noin kuutisen vuotta, kolmetoistavuotiaaksi asti, mutta motivaation puutteen vuoksi kehitys oli lähes olematonta. Nyt, yhdeksäntoistavuotiaana, kuitenkin harmittaa niin pirusti.

En tiedä kumpaan kannattaisi panostaa, alttoviuluun vai selloon? Soittelen nykyään bassoa joten sello tuntuisi jotenkin luontevammalta valinnalta, mutta alttoviuluun taas olisi hippusen enemmän pohjaa. Kuuloltaan pidän molemmista saman verran. Kysymys (päästiinpäs siihenkin) onkin, kumpi on "helpompi" soitin näin lähes aikuisiällä? Alttoviulua on luonnehdittu yhdeksi hankalimmista ns. perussoittimista, muttei se sellokaan varmaan ihan rytmimunaan verrattavissa ole. Vinkkejä ja kokemuksia, tack så mycket.

(x-postattu jonkin verran)
Sävis
09.05.2007 21:53:03
Yksi juttu, mikä ehkä voi vaikuttaa päätökseesi, on se, että sellolle on varmasti enemmän kivaa omaa ohjelmistoa. Alttoviulullekin toki on ohjelmistoa, mutta varsinkin "harrastelijatasolla" ne kappaleet ovat lähinnä sovituksia. En tiedä haittaako tällainen sinua, mutta tulipahan vain mieleen.
Säviksen pimeä puoli
micant
09.05.2007 22:25:14
Täytyy altistina myöntää, että onhan sitä ohjelmistoa viuluun verrattuna vähän, mutta kyllä sitä harrastelijatasollakin on ihan muutamaks vuodeks. Eikä tuo nyt haittaa vaikka olis sovitettu, on sitä toistekin päin!

Tosiaan, jos sua ei kiinnosta fyysisten kipujen hankinta (kuten päänsärky) viulunsoiton takia, suosittelen alttoa. Ei tarvi sielt ikuisen jään alueelta vinguttaa. ;) Ja koska sulla on sitä viulupohjaa, niin altonsoiton alottaminen ei ole vaikeeta, eikä se taso tipu nollaan, niinku varmaan sellossa kävis. Mensuuri altossaki on isompi ku viulussa, joten sormiväliin joutuu totuttelemaan ja äänen muodostus on vähän hankalampaa kun viululla, muttei mikään mahdottomuus. Tekniikka on sama (lukuunottamatta jousikättä, se on enemmän sellistinen ku viulistinen). Ja mieti, altolla pääset soittamaan kamarimusaa ja harrastelijaorkesterit suorastaan anoo sua soittamaan siellä. :D Päätös on sun, jos sulla on hermoja alottaa ikään kuin alusta, niin sello, mutta jos haluat päästä helpommalla niin altto. :)
sellisti
09.05.2007 22:50:48
Tosiaan, jos sua ei kiinnosta fyysisten kipujen hankinta (kuten päänsärky) viulunsoiton takia, suosittelen alttoa. Ei tarvi sielt ikuisen jään alueelta vinguttaa. ;)

Öö? Jos viulun äänialaa meinaat, niin aika harva kai siitä nyt ihan päänsäryn on itselleen kehittänyt. Eiköhän se päänsärky helpommin tule niska- ja hartiaseudun jännityksistä, joita kai altolla voi esiintyä yhtä lailla, soittoasennoissa kun ei ymmärtääkseni ole suurtakaan eroa. Tinnitus on sitten eri asia, mutta ei kai sekään nyt pelkästään viulistien ongelma ole, vaikka korkeat äänet kai silloin pahimmalta tuntuvatkin.

Kun nyt näistä vaivoista päästiin puhumaan, niin eräs muusikoiden hoitoon erikoistunut fysioterapeutti oli sitä mieltä että huilu ja viulu ovat ergonomian kannalta pahimmat soittimet käsien jatkuvan kannattelun takia.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
wrshredder
10.05.2007 23:30:42
Päänsärkyä tulee varmasti helpommin niistä kaikista alttoviulisti-vitseistä jota joutuu kuuntelemaan jos soittaa alttoa. :)

Konsertin alkuun oli enää tuokio eikä pääalttoviulistia näkynyt mailla halmeilla.
Kapellimestari ryntäsi lavan taakse ja löysi tämän itkemästä pukuhuoneessaan.

"Mikä hätänä?" kapellimestari tiedusteli.

"No ,se on sen hiton ykkösbasistin syy" ,parkui soittoniekka.
"Hän laittoi yhden kielistäni epävireeseen ,eikä suostu kertomaan minulle mikä se oli!"

ja

Mitä eroa on trampoliinilla ja alttoviululla?

Trampoliinilla hypittäessä otetaan ensin kengät pois.

HAha! :P
micant
11.05.2007 20:31:14
Öö? Jos viulun äänialaa meinaat, niin aika harva kai siitä nyt ihan päänsäryn on itselleen kehittänyt. Eiköhän se päänsärky helpommin tule niska- ja hartiaseudun jännityksistä, joita kai altolla voi esiintyä yhtä lailla, soittoasennoissa kun ei ymmärtääkseni ole suurtakaan eroa. Tinnitus on sitten eri asia, mutta ei kai sekään nyt pelkästään viulistien ongelma ole, vaikka korkeat äänet kai silloin pahimmalta tuntuvatkin.

Yritin tässä nyt hurttia huumoria heittää, mutta ilmeisesti se ei tullut tajuttavassa muodossa. :/ Niskat ja hartiat kyllä joutuu koville, kuten sellisti tuossa mainitsi, joten venyttelyä ainakan kun vaan voi ja muistaa. Meidän kamariorkesterin kapulla, joka myös viulua soittaa, on aivan loistava asenne koko soitinta kohtaan. Se pirun keksimä puulaatikko siinä olkapään päällä. :)

Jos viulu keksittäisiin nyt, se varmasti kiellettäisiin lailla epäergonomisuutensa vuoksi.
sellisti
11.05.2007 21:06:58
Yritin tässä nyt hurttia huumoria heittää, mutta ilmeisesti se ei tullut tajuttavassa muodossa. :/

Kävi tämäkin mielessä, mutta ajattelin silti kommentoida kun aloittaja varmaan kuitenkin ihan vakavissaan kyselee. :)
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
micant
11.05.2007 22:59:48
Noista altistivitseistä tuli mieleen tämmönen:
Orkesterin alttojen äänenjohtaja kävi aina salaperäisesti pukukopillaan ennen konserttia. Tapahtumaa oli jatkunut jo monta vuotta ja muut soittajat päättivät selvittää, mistä oli oikein kyse. Niinpä he eräänä konsertti-iltana suuntasivat kyseisen altistin pukukopille ja kurkkasivat takin taskuun. Sieltä löytyi lappu, jossa luki: Soitin vasenpaan käteen ja jousi oikeaan. :)

Ja seuraava, jos saksaa ossaatte:
Was sind die drei Lagen auf der Bratsche?
Erste Lage, Notlage, und Niederlage.
(Mitkä ovat alttoviulun kolme asemaa?
Eka asema, hätäasema ja tappioasema.) :D

Ja seuraavassa sellistivitsi:
Miten saat sellistin soittamaan fortissimossa?
Kirjoita: "pp, espressivo" HAH :D

Ja muutama viulistista:
Miksi alttovitsit ovat niin lyhyitä?
Jotta viulistikin ymmärtäisi ne.

Why don't viola players suffer from piles (peräpukamat)?
Because all the assholes are in the first violin section.

Itselleen on osattava nauraa. :P
sellisti
11.05.2007 23:08:27 (muokattu 11.05.2007 23:08:52)
Ja seuraavassa sellistivitsi:
Miten saat sellistin soittamaan fortissimossa?
Kirjoita: "pp, espressivo" HAH :D

Ei muuten oo kaukana totuudesta..! :D
Milkop
14.05.2007 19:17:24

Tästäkin postauksesta on taas kamalasti hyötyä kaikille, mutta itse kyllä noista valitsisin sellon. Ihan vain siitä syystä että siinä on maailman surullisin ääni. Mikään ei säväytä niin kuin surumielinen teos sellolla esitettynä. Esimerkkinä vaikka Bachin Cello Suite N_ 5 in C minor, BWV 1011; II. Allemande.

Anteeksi hienoinen offtopikointi.
samueld
17.05.2007 13:03:57

Vähän asiaa liipaten. Olisko ideaa missä pääsisi kokeilemaan vaikka juuri selloa? Sellaisen soittaminen kiinnostaisi ja kokeileminen etenkin, mutta ihan ei kehtaa vaan suoria musakauppaan ja ottaa hyllystä niinkuin kitaran kanssa. Samalla tietty olisi kiva kun joku jo osaava olisi läsnä.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Sävis
17.05.2007 13:50:08 (muokattu 17.05.2007 13:50:17)
Vähän asiaa liipaten. Olisko ideaa missä pääsisi kokeilemaan vaikka juuri selloa? Sellaisen soittaminen kiinnostaisi ja kokeileminen etenkin, mutta ihan ei kehtaa vaan suoria musakauppaan ja ottaa hyllystä niinkuin kitaran kanssa. Samalla tietty olisi kiva kun joku jo osaava olisi läsnä.

Aika monilla musiikkiopistoilla on juuri näin keväisin sellaisia soitinesittelyjä. Sinne vaan pikkulasten sekaan! :D
Säviksen pimeä puoli
Abacus
03.02.2008 12:01:33
Sulla on huomattavasti parempi pohja alttoviuluun. Jousisoitinten täysin alusta aloittaminen on vaikeaa, ja sitä paitsi altto vaan yksinkertasesti on paras soitin^^

Sen verran altistien ohjelmistosta, että on totta, että altolle on aika vähän varsinkaan aloittelija biisejä, mutta sovituketkaan eivät ole kehnoja.
-Olivia-
05.02.2008 08:19:32
Takaisin alkuperäiseen aiheeseen soittimen valinnasta...:) Jos siis viulukaan yhtään kiinnostaa ei senkään jatkaminen mitenkään mahdotonta ole. Itse tein juuri niin, lopetin suunnilleen siinä 12-13 -vuotiaana, jatkoin lukiossa ja päädyin lopulta ammattiopiskelijaksi. Monesti alttoon suhtaudutaan jonkinlaisena viulun "kakkosvaihtoehtona" mutta itse olen sitä mieltä että parempi suhtautua siihen ihan itsenäisenä soittimenaan. Toki se tukee alttoa jos on viulua soittanut, ja alton soitto vastaavasti tukee viulunsoittoa, mutta alttoon ei kannata sen takia päätyä ettei usko viulussa pärjäävänsä. Tämä piti varmuuden vuoksi sanoa.:) Jos taas muuten olet kiinnostunut nimenomaan altosta tai sellosta, go for it! Itse joskus toivoisin että olisin valinnut sellon. Mutta olen joskus kuullut että monet sellistit taas toivoisivat ottaneensa aikoinaan viulun. Kummallinen suhde meillä...;)
What do you call one pretty good violinist, one better-than-average violinist, one failed violinist, and someone who hates violinists who are all together in the same room? A string quartet.
mutamata
07.02.2008 13:56:03 (muokattu 07.02.2008 14:08:07)
sensuuri iski
(sori jos hieman avauduin)

Mod. huom: Avautumisesi aukaisi jäähyaition portin. Ole hyvä.
Hauler
07.02.2008 13:58:38 (muokattu 12.02.2008 09:26:26)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)