Aihe: Oi ei, alternate-ampiainen pisti
1 2 3
John Titor
09.05.2007 11:58:08

Älä nyt käsitä väärin, mutta tiedätkö miksi mä olen niin monta kertaa eri mieltä kanssasi? En tiedä huomaatko itse, mutta sä puhut niin selvästi pelkästään yhdessä tietyssä viitekehyksessä. Mä en ole väittänytkään, että 200 bpm tempossa menevän tukutuku |Em|D|C|D|-kierron päälle pitäsi soittaa jotain aivan ihmeellisiä aksentointeja. Kun mä puhun nopeasta soitosta (tai ylipäänsä mistään soitosta), niin en mä en puhu pelkästään tai edes lähtökohtaisesti hevistä ja isoilla säröillä soittamiseesta. Sä taas vastaat aivan kuin puhuisin. Musta on alkanut tuntua, että näissä nopeus- ja pikkausketjuissa pitäisi aina mainita erikseen, jos puhuu muusta kuin hevistä ja isolla säröllä vedetyistä 200 bpm 16-osa-nakutuksista. Mä kirjoitan yleismuodossa tekstiä, ja tarkoitan juttuni suurinpiirtein yleispäteviksi. Ei ole kuitenkaan millään tavalla hedelmällistä hakea jotain spesifiä ääriesimerkkiä ja todeta, "ei se ainakaan tällaiseen tilanteeseen päde". Aivan totta, eikä mikään sääntö päde kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin, enkä ole niin väittänytkään.

Mulla oli pointti lähinnä siinä, että esmes Petrucci nyt sattuu hyvin usein soittamaan niitä 16-osiaan sen tukutuku-kompin päälle, toisin kuin esmes Bettencourt, jonka musiikki ja soitto ovat hyvin paljon enemmän rock- ja bluespohjalta ammentavaa, myös saundien puolesta. Bettencourtin kamassa on enemmän tilaa kiintoisalle rytmiselle fraseeraamiselle, Petruccin estetiikka piilee muissa asioissa. Kuuntele vaikka An evening with Jordan Rudess and John Petrucci -levyä (vai mikä perkele sen nimi on), vaikka siinä on ehkä hetkittäin maailman korneinta soittoa, Petrucci näyttää myös erilaisia puolia itsestään soittajana.

Mun mielestä Petrucci on vaan erittäin huono esimerkki hevisoittajasta, joka ei osaa fraseerata, koska se on parhaimmillaan harvinaisen selkeä ja musikaalinen kaveri. Huonoimmillaan se tosin osaa olla kamala.

Mä en ole myöskään väittänyt, että jokaisen nuotin erilainen aksentointi tempossa 200 bpm olisi mahdollista kitaralla. Se ei ole, ja typeräähän olisi väittää jotain muuta. Mutta niissä 200 bpm 16-osapilityksissäkin on mahdollista käyttää mm. oikeaa kättä dempaamaan jokin tietty kohta, aksentoida jokin tietty nuotti voimakkaasti tai mahdollisesti pikata muutama nuotti vähän hiljempaa. Ei jokaista nuottia erikseen, mutta esimerkiksi neljän äänen kuvio on mahdollista soittaa joko dempattuna tai demppaamatta, ja harkittu vaihtelu vaan näiden kahden välillä tuo jo paljon eloa soittoon.

Niin monet tekeekin, myös se em. DT:n kaiffa. Kuten edellä sanoin, esmes Bettencourtilla on paljon dynaamisempi saundi ja musiikki, jota se soittaa, ammentaa eri lähteistä. Toisin sanoen se kama, jota se soittaa, vaatii kuulostaakseen hyvältä erilaista lähestymistä kuin monen muun.
Mun mielestä sä juuri tässä menet metsään puheissasi. Se musiikillinen sisältö, jota hevikamassa on, ei kaipaa samanlaista lähestymistä kuin esmes blues-/rockmusiikki. Mun korvaan kuulostaa siis siltä, että se, mistä sä pohjimmiltaan et pidä, on se, mitä hevisoittajat soittavat, ei siis se, miten ne soittavat.

Täytyy myöntää, että Bettencourtin saundi on aivan omaa luokkaansa, mutta se johtuu osittain pelkästään siitä, että se käyttää vähemmän, ja erityyppistä, säröä, jolloin dynamiikka kuuluu enemmän. Tämä taas johtuu osittain siitä että se ei tarvitse myöskään komppeihin Mesa-tyyppistä helvetin tuhtia saundia. Jos sä analysoit Petruccin tai vastaavien jätkien soittoa levyiltä ja videoilta, saatat huomata että ongelma ei ole pelkästään niiden soitossa, vaan myös siinä että kovasti prosessoidussa saundissa eivät kaikki detaljit kuulu.

Aksentoinnilla mä en myöskään tarkoita, että kuviot pitäisi aina aksentoida jollain aivan ihmeellisellä tavalla. Jos kuvio pitää saada mahdollisimman tasaisesti, niin sitten vedetään se tasaisesti. Tai jos aksentit tuntuu menevän luonnollisesti aina neljäsosan ekalle iskulle, niin sitten vedetään. Mutta se ei ole ainoa mahdollinen vaihtoehto. Kyllä mä aivan varmasti olen kuunnellut tarpeeksi Petruccin soittoa voidakseni sanoa siitä jotain. Mun mielestä se ei vaan yleensä groovaa, eikä siinä ole läheskään samanlaista dynamiikka kuin vaikka Bettencourtin soitossa. Nuottien aksentoinnista nopeassa tempossa käy hyvänä esimerkkinä vaikkapa Pat Metheny. Aksentteja tulee välillä todella yllättäviin ja mun mielestä mielenkiintoisiin paikkoihin, ja etenkin niissä nopeammissa kuvioissa.

Myös Methenyn saundi ja musiikki antavat enemmän tilaa, ja sen soittama sisältö myös kaipaa ympärilleen aktiivista, voimakasta fraseeraamista. Kun soittaa musiikillisesti niin hankalia juttuja kuin sekin usein soittaa, on syytä tehdä selväksi se missä fraasien haluaa kulkevan, muuten kuulokuva muuttuu ei-halutunlaiseksi.
Tästä myös päästään siihen, että onko voimakkaasti kompressoidulla, dynaamisesti heikolla saundilla järkevää soittaa musiikillisesti todella hankalia juttuja, niitä kun on tällöin erittäin vaikea jäsentää halutulla tavalla?

Mun mielestä sun esimerkkisi klassisesta musiikista ei myöskään päde tässä yhteydessä. Kevyessä musiikissa pulssi ja komppi kuuluu yleensä aivan eri tavalla kuin klassisessa musiikissa. Jos pulssi ei kuulu missään muualla kuin solistin soitossa, niin ihmeelliset aksentoinnit voivat tietysti toimia ei-toivotulla tavalla, aivan niin kuin sanoit. Kuitenkin kevyessä musiikissa kun rumpali vetää komppia + taustalla on yleensä ainakin basso komppaamassa ja "soittamassa tahtiin", niin kappaleen pulssi ei katoa mihinkään tai ykköset kuulosta siirtyvän, vaikka solisti soittaisi juoksutuksissa kuinka ihmeellisiä aksentteja.

Eivät ne häviä, mutta musiikki alkaa perin helposti, varsinkin nopeissa tempoissa, kuulostaa siltä että solisti mogailee jotain outoa, jos aksentointi on satunnaista. Toisaalta erilaisella aksentoinnilla voidaan saada mielenkiintoinen efekti aikaan, mutta tällöin ilmiötä täytyy toistaa niin kauan, että se kuulostaa tarkoitukselliselta.
Kuten sanottua, silloin kun tilaa on enemmän, sitä on enemmän.

Sotken taas asioita keskenään? :-) Mä luulen, että luet taas sen tietyn viitekehyksen läpi mun juttujani ja ymmärrät ne toisin kuin tarkoitin. Mun kirjoitukseni pontti ei millään muotoa ollut se, että useimmat hevisoittajat kuulostavat kamalilta. Ja nimenomaan, jos soitto muuten noudattaa harmoniaa, niin nuottivalintoja paljon olennaisempaa on mielestäni fraseeraus ja se, että fraasin rytminen liike tapahtuu ja kuulostaa siltä, että näin solisti sen tarkoittikin.

No mä en näe asiaa noin. Jos ne äänet ovat paskoja, ne ovat paskoja. Totta kai fraseeraamisella voidaan saada niitä hiukan kiintoisammiksi, mutta mun mielestä äänet ovat tärkeämpiä. Kuuntele vaikka Bachia - sen biisejä voi soittaa sellolla tai dynamiikattomalla synan monoleadilla ja aina toimii (toisella noista ehkä kuitenkin hiukan paremmin:D).
Fraseeraaminen tulee olennaiseksi vasta siinä vaiheessa, kun soitettavasta tavarasta halutaan tuoda jotain sellaista esiin, jonka soittaja kokee tärkeäksi, mutta joka ei kuulu suoraan musiikissa. Toisin sanoen fraseeraaminen on painottamista.

Teen tämän yksinkertaiseksi hyvin karrikoiduilla esimerkeillä:

Hevistä sanottakoon se, että mun mielestä ne jäppiset tekevät useimmiten niin tylsää musaa ja soittavat niin tylsiä sooloja, että hyväkään fraseeraaminen ei pelasta mitään. Vasta kovemmilla jätkillä se fraseeraamisen puute alkaa häiritä.
Hevityypit ottavat taasen kiinni sen, minkä musikaalisuudessa häviävät, tekniikassa.

Hyvillä rock-tyypeillä tekniikka on hyvässä kuosissa, mutta ei niin hyvässä että pelkästään sillä voisi pelastaa soolon, siispä niiden on täytynyt opetella hiukan musiikkiakin. Fraseeraaminenkin on olennaisempaa just siksi.

Hyvillä jazz-tyypeillä on hallussa sekä musiikki että tekniikka. Pelkällä tekniikalla ei pärjää millään, koska musiikki on niin haastavaa. Toisaalta musiikki on niin haastavaa ettei tekniikka muodostu niin merkitykselliseksi kuin vaikka hevissä.

Lisäksi voisi puhua klassisista soittajista, joilla ei usein ole mitään hajua musiikista sen syntytasolla, pelkästään sointitasolla, mutta sen vastapainoksi tekninen osaaminen on huipussaan.

Huipputasolla kaikki em. tyylit kohtaavat, mutta samat painotukset ovat silti olemassa.

Mä nuotinsin juuri 64-tahtia erästä Wes Montgomeryn lattarisooloa. Siinä on paljon 16-osa-juoksutuksia. Suurin osa niistä noudattaa aivan ilmiselvästi joko pentatonista-, doorista- tai harmonista mollia. Yli puolet ajasta mennään joko diatonisesti tai terssin hyppyjä. Se, mikä saa ne kuulostamaan (mulle) mielenkiintoisilta, on nimenomaan Montgomeryn fraseeraus, ja ennen kaikkea nuottien aksentointi. Olen sitä mieltä, että ne tylsimmänkin kuuloiset skaalajuoksutukset (joo, nyt puhun myös hevistä) saa kuulostamaan paljon mielenkiintoisemmilta kiinnittämällä huomiota rytmiseen fraseeraukseen. Eikä se tarkoita edelleenkään jotain aivan ihmeelisiä aksentointeja. Vaikka vaan se, ettei sitä aksenttia tarvitse aina soittaa neljäsosan ekalla 16-osalle. Nuottivalinnat eivät usein ole mun mielestäni läheskään niin tärkeitä, kuin rytminen fraseeraus.

Ei kysymys ole siitä, soittaako jotain fucking Marsilaisia asteikoita, vaan kysymys on siitä, miten hyviä musiikillisia ajatuksia keksii. Jos ne ovat tarpeeksi hyviä, ei tarvitse fraseerata millään tavalla ihmeellisesti, homma toimii luonnostaan. Kuuntele vaikka Mozartia - ne samat toonika-, subdominantti- ja dominanttitehot ovat käytössä kuin kaikilla muillakin, mutta Mossella homma toimii hiukkasen kiinnostavammin kuin joilla kreikkalaisilla kitarajeesuksilla (no just se Theodore Ziras esmes).

Hei, me voidaan jauhaa tästä vaiks pikaviesteillä, tää topikki oli johonkin ihan muuhun.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
Herra Rapu
09.05.2007 13:22:14

Täällähän ollaan ihan asian selkäytimessä.
Ykösellä purkkiin!
FAT = MOTION
JS
09.05.2007 15:14:18 (muokattu 09.05.2007 15:19:18)
Täällä sitä jätkät vaan jauhaa, kun ei perse kestä reenata... Anyway, economypikkaaminen on sitä, kun ei jakseta harjotella alternatea. Se lakasemalla voitettava plekunliikutusmatka on niin minimaalinen, ettei economyllä juuri alternatea nopeammin päästellä. Kontrollin menetys on munsta paljon merkittävämpi. Sama koskee sweeppaamista. Ootte vaan huonoja ja laiskoja, te economy-lusmut ;D

Ai niin, eriävät mielipiteet ovat vääriä.
Do you the Devil's work >-)))> #20 - Hevijuntti #313 "hevi on junttimusaa!!! junteista ei ole idolsiksi!!!"
Frusci-ante
09.05.2007 19:10:30
Ehkä vähän aiheen vierestä (tai sitten ei). Miten te muut soitatte sellaiset nopeat blues/bluesrock (mm.Hendrix, Page, Winter) juoksutukset joissa usein toistuvat bendit osuu aina ylösiskulle (jos soittaa alternativella). Itse käytän alternativea, mutta välillä tuntuu että bendit ei aina aksentoidu oikein. Ja puhun siis nimenoamaan 4-6 sävelen ryppäistä per isku.
kimurantti1
09.05.2007 20:04:15
...tää topikki oli johonkin ihan muuhun.

Periaatteelliseen väittelyyn siitä, kumpi on parempi, alternate vai economy? :-D Joo, jatketaan toinen kerta.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
John Titor
09.05.2007 23:51:29

Periaatteelliseen väittelyyn siitä, kumpi on parempi, alternate vai economy? :-D Joo, jatketaan toinen kerta.

Sormipikkaus on parasta!

http://www.youtube.com/watch?v=s7sLHbGREgg
M_Rouge
10.05.2007 00:05:35 (muokattu 10.05.2007 00:06:21)
...tää topikki oli johonkin ihan muuhun.

Kimurantti1:sen ja John Titorin kirjoituksissa tuli esille hyviä pointteja, ja onhan, niin kuin aikaisemmin esille tulikin, Gilbert ja Petruccikin ylistäneet aksentoinnin helppoutta ja toimivuutta alternate pikkaustyylissä. Eli ihan oikea topic! Ja ihan yleisestikin vois sanoa, että on aina ilo lukea asioihin perehtyneiden tyyppien ajatuksia. :)

Ja tuo Frusci-ante:n kysymys on varsin hyvä ja itsekin olen joskus miettinyt kyseistä juttua kun olen näiden alternate vääntäjien biisejä yrittänyt soittaa ihan niin kuin säveltäjä/artisti itse ne soittaa, ja aksentointi vaikuttaa joskus vähintäänkin toimivan huonosti alternate jutulla vetäessä - siispä olenkin sitten tyytynyt vetämään kyseiset blues-pohjaiset jutut vanhalla economy touchilla, ja aksentointikin tuntuu toimivan, eli olen ns. unohtanut alternate hömpän! Nyt on vain kiinnostus (jälleen) herännyt suurempana itse kitaransoittoon, mukaan lukien erilaiset tekniikat, kuten tuo ylistetty alternate.
ushimir
12.05.2007 21:55:19

ALTERNATE:

E:-------------------------------------------5-6-7--U-D-U- poikkeaa economysta
B:-----------------------------------5-6-7----------D-U-D
G:---------------------------5-6-7------------------U-D-U- poikkeaa economysta
D:-------------------5-6-7--------------------------D-U-D-
A:-----------5-6-7----------------------------------U-D-U- poikkeaa economystä
E:---5-6-7------------------------------------------D-U-D-

Soittaako kukaan oikeasti näin?! Onko se jotenkin hyödyllistä tekniikan kehittämistä??
Jos on järkeä niin kertokaa mullekin...
oiva tumpeloinen
12.05.2007 22:14:45
Soittaako kukaan oikeasti näin?! Onko se jotenkin hyödyllistä tekniikan kehittämistä??

Soittaa monikin. Sen hyödyllisyyden/hyödyttömyyden löytää jo aiemmin käydystä keskustelusta tässä topicissa.
John Titor
13.05.2007 13:34:04

Jos pohdit ääniä niin joooo, on se viksumpaa soittaa jotain oikeita asteikoita kuin symmetrisiä kuvioita.
Jos taas pohdit pikkausjärjestyksiä, niin tämä varmaan vastaa kysymykseen:

http://www.youtube.com/watch?v=VGuNxeOSP4I
Räkkipeli
14.05.2007 17:05:48
Sormipikkaus on parasta!

http://www.youtube.com/watch?v=s7sLHbGREgg

Näyttää ku olis nopeutettu..
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
InYourFace90
14.05.2007 21:09:18
Näyttää ku olis nopeutettu..

Juu, mutta pää liikku ihan oikeella vauhdilla ja muutenkin.
Up The Irons!
Räkkipeli
15.05.2007 11:02:44 (muokattu 15.05.2007 11:09:33)
Juu, mutta pää liikku ihan oikeella vauhdilla ja muutenkin.

Voihan sitä nopeuttaa iiiihan pikkasen vaan, tai muokata, sillee ettei liikkeet näytä teräviltä.
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
John Titor
15.05.2007 11:52:23

Voihan sitä nopeuttaa iiiihan pikkasen vaan, tai muokata, sillee ettei liikkeet näytä teräviltä.

On sulla murheet. Kuuntele sitä taustaa. Ja jos et kuule soitosta, niin eihän se ole enää missään määrin puhdasta.
Räkkipeli
15.05.2007 12:49:58
On sulla murheet. Kuuntele sitä taustaa. Ja jos et kuule soitosta, niin eihän se ole enää missään määrin puhdasta.

Kyllä. Menetän yöuneni moisista.
Terrorwrist300
21.05.2007 15:51:18

Itekki oon tota alternatea nytte koittanu enempi reenailla, mutta kun harvasen väliin ihan huomaamatta plekukäsi tahtoo vaan väkiste kävästä tuolla economy-puolella.
Elikkä kannattaiskos vaan kurinalaisesti sitä alternatea treenata, vai suosiolla treenata economya siksi että se vaan tuntuu "helpommalta"

Ja voisko joku vähän valaista että mitkä ovat kummankin tekniikan omat plussat ja miinukset??
FensonGibder
24.07.2007 21:40:40
A) Luultavammin niissä sisäpussien / -kansien kuvissa ?. Harvempi nyt mitään "kaivetaan verkkareissa nenää" kuvia niihin haluaa. Ja varsinkin, jos ne on "soittokuvia", kyllä ne luultavammin on valittu "visuulisesti näyttävimmät" pohjalta.

B) Et sitten livenä aio koskaan soittaa ?

Kun yleisö seisoo jossain 20 metrin päässä, ei enää kovin pienet liikkeet näy tai välity. Ton tajus aikoinaan, kun näki aikoinaan ittensä videolta, seisomassa kuin tatti. Ulkoilmakonsertit oli aina jotenkin hankalia. Silloin tajus, miten tärkeää oli saada visuaalinen puoli kuntoon ja kuinka paljon kaikkea täytyi ylikorostaa.

Täähän just teki Hurriganesinkin kuuluisaksi bändiksi.
Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan!
Izer
25.07.2007 18:50:33
Itsekin bongasin alternaten tuossa vähän aikaa sitten ja tällaisia juttuja pohdin:

1. Mr. Crowleyn soolo:

|-17p13----17p13---------|
|------15-------15-------|
|------------------------|
   D    D   U   U

jne.

Eikös tämä "tiukasti" alternatella menisi noin? Tuntuu vain oudolta, olen tottunut vetämään alas-ylös jne.

2. Joku arpeggionäppäily, tyyliin Still Loving You. Onko mitään ideaa soittaa sitä alternatella, vai jopa tarkoituskin?

Muuten olen saanut paljon kontrollia soittoon kyllä tuolla verrattuna aiempaan "miten sattuu" -pikkaukseen, että pitää jatkaa treeniä.
Ridin' with the wind!
oiva tumpeloinen
25.07.2007 20:14:06
Itsekin bongasin alternaten tuossa vähän aikaa sitten ja tällaisia juttuja pohdin:

1. Mr. Crowleyn soolo:

|-17p13----17p13---------|
|------15-------15-------|
   D    D   U   U

jne.

Eikös tämä "tiukasti" alternatella menisi noin? Tuntuu vain oudolta, olen tottunut vetämään alas-ylös jne.

Ei. Alternate on vuoropikkausta, eli joka toinen pikkaus on ylös, joka toinen alas. Jos tuolla esimerkin logiikalla alkaisi jakamaan pikkaussuuntia, olisi kohtuullisen vaikea pikata trioleja suoran kompin sekaan, got the point?

2. Joku arpeggionäppäily, tyyliin Still Loving You. Onko mitään ideaa soittaa sitä alternatella, vai jopa tarkoituskin?

Muuten olen saanut paljon kontrollia soittoon kyllä tuolla verrattuna aiempaan "miten sattuu" -pikkaukseen, että pitää jatkaa treeniä.

Eipä ole mitään väliä, miten pikkaa, jos vain homma hoituu. Yleisesti ottaen voisi sanoa, että jos jokin hoituu alternatella, se hoituu ihan millä tahansa tekniikalla. Mutta loppeleissä ainoastaan ulostuva musiikki ratkaisee.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)