Aihe: Sovituksista
1 2
Hot RedX
13.03.2007 09:22:22
Poppisklassisen kuuntelijana suunnattomasti ärsyttää ylihienot sovitukset, joista ei tunnista edes teemaa.
Mikä ajaa tämän tyyppisiin sovituksiin? Onko soittaja reenannut biisiä niin kauan, että on totaalisen kyllästynyt sen oikein soittamiseen?
Vai onko kyseessä yksinkertaisesti vain omien taitojen korostaminen kappaleen kustannuksella?
Sharkman
13.03.2007 13:21:01
Poppisklassisen kuuntelijana suunnattomasti ärsyttää ylihienot sovitukset, joista ei tunnista edes teemaa.
Mikä ajaa tämän tyyppisiin sovituksiin? Onko soittaja reenannut biisiä niin kauan, että on totaalisen kyllästynyt sen oikein soittamiseen?
Vai onko kyseessä yksinkertaisesti vain omien taitojen korostaminen kappaleen kustannuksella?

Oletko varma ettei kyse oli siitä että oma hahmotuskapasiteettisi on vain rajallinen? Sehän näitä kevyen musiikin tyyppejä yleensä vähän vaivaa...
Mietihän vielä kerran kiinnostaako minua edes lukea saivartelujasi.
Hot RedX
13.03.2007 13:25:06
Oletko varma ettei kyse oli siitä että oma hahmotuskapasiteettisi on vain rajallinen? Sehän näitä kevyen musiikin tyyppejä yleensä vähän vaivaa...

En kiistä etteikö voisi olla...
Joissain jazz-biiseissä oon huomannut samaa. Halutaan hukuttaa se alkuperäinen idea kaikenmaailman koruihin.
Kuitenkin mielestäni monissa teoksissa se on se joka kantaa biisiä(?)
Jos halutaan tehdä täysin uusi sovitus, eikö biisin nimenkin sitten voi samantien muuttaa?
Joonas
13.03.2007 17:15:45
En kiistä etteikö voisi olla...
Joissain jazz-biiseissä oon huomannut samaa. Halutaan hukuttaa se alkuperäinen idea kaikenmaailman koruihin.
Kuitenkin mielestäni monissa teoksissa se on se joka kantaa biisiä(?)
Jos halutaan tehdä täysin uusi sovitus, eikö biisin nimenkin sitten voi samantien muuttaa?

Mut sehan olisi plagiointia.

Joonas.
Sataa sataa ropisee, pili pili pom!
Hot RedX
14.03.2007 13:50:20
Mut sehan olisi plagiointia.

Joonas.

Milloin joku biisi katsotaan plagioiduksi?
Sertzo S
14.03.2007 15:42:51

Miten niin, että vain ja ainoastaan kevyen musiikin tyyppejä?
Sävis
14.03.2007 16:00:00
Miten niin, että vain ja ainoastaan kevyen musiikin tyyppejä?

Arvatenkin Sharkman tarkoitti tuon vitsillä.

Tai sitten mulla on vaan huono huumorintaju.
Säviksen pimeä puoli
Sertzo S
14.03.2007 18:25:26
Arvatenkin Sharkman tarkoitti tuon vitsillä.

Tai sitten mulla on vaan huono huumorintaju.

Arvatenkin. :)
Joonas
14.03.2007 19:45:30
Milloin joku biisi katsotaan plagioiduksi?

Jaa-a. En osaa kyllä täysin tähän vastata, ei kai siin mitään objektiivista rajaa ole, kait se on vähän tapauskohtasta ja musiikkityylistäkin riippuvaa.

Joonas.
Sataa sataa ropisee, pili pili pom!
John Titor
15.03.2007 00:13:24

Tarkotatko sä nyt niinku sovitusta, uudelleensovittamista/osittain uudelleen säveltämistä, hämärästi tulkitsemista vaiko mitä?

Jos tarkotat että kappaleesta tehdään täysin erilainen kuin mitä se on alunperin ollut, niin siihen voi olla syynä se, että joku kuulee biisin eri tavalla kehiteltynä päässään ja haluaa tehdä uudenlaisen version kappaleesta. Joskus kyseessä voi olla myös omien taitojen korostaminen. Jollain täytyy joskus näyttää mihin kaikkeen pystyy, helppo tapa siihen on tehdä versio jostain jo tunnetusta kappaleesta.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
Epämuusikko
19.03.2007 21:53:12

Onneksi M-Net on täynnä hahmoituskykyisiä Raskaan musiikin tyyppejä, niin tätä ongelmaa ei ole.
It's sounds good! Bustard #1
Sharkman
21.03.2007 23:09:03
Onneksi M-Net on täynnä hahmoituskykyisiä Raskaan musiikin tyyppejä, niin tätä ongelmaa ei ole.

mummo.netissä hengasi vanhoja höperöitä joidenka kuulolaitteiden patterit kaipaavat akuuttia vaihtoa. Nyttemmin sivusto on jo sujelttu, sillä serverin ylläpitäjä koki luonnollisen kuoleman.

Raskasmetallit ovat vaarallisia liian suurina määrinä. Menee kuulo ja mielenrauha.
sellisti
21.03.2007 23:32:43
Tarkottaako poppisklassinen tässä yhteydessä klasaribiisejä poptyyliin sovitettuna vai poppisbiisejä klasarityyliin sovitettuna..?

Kumminka vaan, kyllä minusta etenkin vanhat "klassikot" kestää hyvinkin radikaalia uudelleensovittamista, kunhan siinä on joku idea kumminkin eikä alkuperäinen jää täysin sovittajan näyttämisen halun varjoon. Sellasiakin sovituksia on joutunu joskus soittamaan, missä ei enää tiennyt mitä ääntä pitäisi seurata kun koko biisi oli sullottu täyteen vastaääniä, vastamelodioita, kontrapunktia, rytmisiä motiiveja ja vaikka minkälaista sillisalaattia. Se on kuulijallekin aika raskasta.

Ite kun oon muutaman kevyen musiikin sovituksen tehnyt isommalle orkesterille, niin oon yrittänyt lähinnä keksiä jotain uusia, piristäviä harmonioita ja perinteisestä poikkeavia sointukulkuja jotka ei kumminkaan sodi alkuperäisen tunnelmaa ja henkeä vastaan. Kyllä sitä kaikenlaista voi keksiä mutta mikä toimii, se on sitten toinen juttu.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Hot RedX
22.03.2007 08:35:11
Tarkottaako poppisklassinen tässä yhteydessä klasaribiisejä poptyyliin sovitettuna vai poppisbiisejä klasarityyliin sovitettuna..?

Kumminka vaan, kyllä minusta etenkin vanhat "klassikot" kestää hyvinkin radikaalia uudelleensovittamista, kunhan siinä on joku idea kumminkin eikä alkuperäinen jää täysin sovittajan näyttämisen halun varjoon. Sellasiakin sovituksia on joutunu joskus soittamaan, missä ei enää tiennyt mitä ääntä pitäisi seurata kun koko biisi oli sullottu täyteen vastaääniä, vastamelodioita, kontrapunktia, rytmisiä motiiveja ja vaikka minkälaista sillisalaattia. Se on kuulijallekin aika raskasta.

Ite kun oon muutaman kevyen musiikin sovituksen tehnyt isommalle orkesterille, niin oon yrittänyt lähinnä keksiä jotain uusia, piristäviä harmonioita ja perinteisestä poikkeavia sointukulkuja jotka ei kumminkaan sodi alkuperäisen tunnelmaa ja henkeä vastaan. Kyllä sitä kaikenlaista voi keksiä mutta mikä toimii, se on sitten toinen juttu.

No lähinnä tarkoitan poppisklassisella kaikkien tuntemia klasaribiisejä, tyyliin Für Elise eli suuren yleisön helposti lähestyttäviä ikivihreitä...

Ja tarkoitin just tuota kuvailemaasi sillisalaattia!
Musiikillinen lahjakkuus ei kaiketi automaattisesti takaa tyylitajua?
tanjuli
22.03.2007 10:02:22

Ei juuri koskaan :P
[i hear voices but at least they're on tune]
Sharkman
22.03.2007 14:24:21

Mitä ihmettä tuo tarkoittaa?
moscowian
22.03.2007 17:33:56

Viittaa varmaan jazz -miehiin ;)
Aluksi Jumala loi Maan ja lepäsi, seuraavaksi Jumala loi Miehen ja lepäsi, sitten hän loi Naisen... Ja tämän jälkeen ei ole levännyt Jumala, eikä Mies.
Epämuusikko
25.03.2007 16:36:37

Someones point exactly.
It's sounds good! Bustard #1
Anonymous-jazz
28.03.2007 23:16:55 (muokattu 28.03.2007 23:18:25)

Näitä sovittajaguruja ei löydy ihan joka kellarista joten halvalla niitä ei saa mihinkään levytysprojektiin mukaan esim. vaikkapa Vince Mendoza jonka jousiarrit ovat vain yksinkertaisesti (dynamite) toimivuudeltaan todella yli-hienoja.
Kustavilainen tilaa olutta rahtina ja kysyy myyjältä: "Milloin olut on kustavissa?"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)