Aihe: Heavy soittoon sopivat mikit rg270 keppiin
1
Keppis
06.01.2004 17:54:46
Nyt on alkanu pännii ton skeban mikit ja tarttisin uutta saudia. Joku emg81 olis varmasti hyvä, mutta kun tuppaa oleen perkeleen kallista. Olisko samantyylistä halvempaa vaihtoehtoo?
Ei tarvi olla hyvä, riittää että kuulostaa hyvältä.
askomiko
06.01.2004 18:21:54
Mikit maksaa enemmän kun kitara, mutta mikäjottei.
Saako naapurin tontille rakentaa, terveisin nimim. "rakensinko turhaan".
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Keppis
06.01.2004 18:25:38
Mikit maksaa enemmän kun kitara, mutta mikäjottei.

Guis ni?

Tiedoks kaikille en oo viä kitaraa vaihtamassa haluan vaan tulevaan kakkos keppiin paremmat mikit. Joten älkää alkako suositella uutta kitaraa.
Ei tarvi olla hyvä, riittää että kuulostaa hyvältä.
askomiko
06.01.2004 18:28:33 (muokattu 06.01.2004 18:29:42)
Hm. Soundi lähtee vahvarista, kajarista, säröpolkimista, ja mikit sävyttää sitä. Jos tuntuu että jotain on enempi kuin mikrometrin verran pielessä niin mikkejä ei pidä syyttää/vaihtaa.

Mutta emg 81 on pätevä hevivalinta. Passiivimikki on sikäli kätevämpi ettei tarvitse vaihtaa koko elektroniikkaa uusiksi, eikä tarvitse patteria. Seymour Duncanin ja Dimarzion tekeleet on oikein hyviä.
-K-
06.01.2004 18:31:40
Mutta kyllä nuo powersoundit on sellaiset rutkut että kuulostaa ihan kun soittaisi nylon kielillä. Halvin toimiva vaihtoehto voisi olla Kent Armstrongin distortion, kielet eivät vain mene magneettien kanssa samassa linjassa mutta tuon ei pitäisi pahemmin haitata kuin ulkonäköä ? hintaa mikillä siis 50e uutena. Mutta tosiaan ensiksi vahvistin ym politiikka kuntoon.
Ei suotta elämys.
askomiko
06.01.2004 18:33:47
Mulla oli ekassa kitarassa niin paska mikki kun voi olla, ja sekin toimi ihan hyvin. Ei nykyään niin huonoja tehdäkään.
Jormaz
06.01.2004 22:05:57
Kyllä siinä voitaneen puhua huomattavasta erosta kun vaihdetaan Iban halpismikin tilalle EMG:n aktiivimikki.
Back to the 80's
sielunvihollinen
06.01.2004 23:17:02
Mutta kyllä nuo powersoundit on sellaiset rutkut että kuulostaa ihan kun soittaisi nylon kielillä. Halvin toimiva vaihtoehto voisi olla Kent Armstrongin distortion, kielet eivät vain mene magneettien kanssa samassa linjassa mutta tuon ei pitäisi pahemmin haitata kuin ulkonäköä ? hintaa mikillä siis 50e uutena. Mutta tosiaan ensiksi vahvistin ym politiikka kuntoon.

ei ne powersoundit nyt niin huonoja ole. ei aikoinaan mun 270:llä ja kaverin Jemillä ollut huomattavaa soundillista eroa kun äänitettiin samalla vahvistimella.
jos on paska soittaja niin sitten kyllä kuulostaa huonolta varmasti.
Miekkonen
06.01.2004 23:21:04
EMG 60 ja 81.
-K-
06.01.2004 23:40:17
jos on paska soittaja niin sitten kyllä kuulostaa huonolta varmasti.

Sitten saat olla aika onnellinen jos et eroa kuule. Pääse paljon helpommalla kun ei tarvitse takertua pikkuseikkoihin. Paremmilla mikeillähän itseasiassa tulevat pikkausmoat paaaaljon selvemmin esiin. Soundi lähtee toki sormista mutta että joku saisi jotkut mikit kuulostamaan paskalta, eih, omalta ehkä mutta Ei paskalta.

Itse huomaan kyllä selvän eron eri mikkien välillä. Tai nojoo todella lähellä toisiaan ovat mm SD:een custom ja distortion.
Ei suotta elämys.
-K-
07.01.2004 01:10:53
Puhtailla saundeilla ilman mitään efektejä ja pelkkää kitararaitaa kuuntelemalla toki huomaa mikeissä suuriakin eroja, mutta eri asia on kun luukutetaan marsua täysillä säröpedaalin läpi, ja erityisesti kun lopputuloksessa on muutkin soittimet mukana. Kyllä siinä erot tasoittuvat kummasti ellei sitten mikki ole esim. rikki tai verrata yksikelaista humbuckeriin. Aika mestari olet jos levyltä huomaat eron esim. power soundin ja evolutionin välillä.

Kitaristeilla vaan sattuu olemaan sellainen tapa että kun sitä omaa keppiä tulee soitettua kotosalla yksistään niin sitä soundia pääsee/joutuu kuuntelemaan aika paljon. Tuskin kukaan soittelee kitaraa vain pelkästään bändin kanssa. Eli yksistään nuo soundierot tietysti tulevat esiin todella helposti mm powersoundin ja evolutionin välillä jos puhutaan eri mikeistä samassa kepissä. Ja kyllä varmasti eron huomaa jos kuunneltaisiin saman biisin kahta versiota jossa toiset kitarat on vedetty toisella kertaa power soundeilla ja toisella kertaa evolutioneilla, kyseessä kuitenkin ovat hyvin erilaiset mikit. Toki täytyy myös muistaa että samat mikit kuulostavat eri kitaroissa erilaisilta.

Ja kuten mainitsit niin eipä sitä tosiaan pysty sanomaan miltään levyiltä että millä mikillä kitarat on vedetty. Mutta eron kyllä varmasti kuulee, power soundin soundi on sellainen pyöreähkö epäselvä, hieman tunkkainen. Evolution taasen on aika tehokkaampi mikki kuin PS ,se on soundiltaan aika kirkas ja iskevä. Samalla kepillä ja stykellä soitettaessa huomaa kyllä eron.

Pointti jokatapauksessa on että Power sound on ihan hyvä ja TÄYSIN KÄYTTÖKELPOINEN mikki, etenkin jos on kiinni niinkutsutussa kakkoskitarassa. Itse en kyllä vaihtaisi.

Niin kyllä se äänen toistaa. Varmaan sopii johonkin hommaan. mielestäni varsinkin kaulamikkinä tulee sellainen hieno nylonkieliä muistuttava soundi puhtaalla. Minä nyt kuitenkin olen sitä mieltä että jos sen tilalle vaihtaa vaikka EMG:een niin kyllä se soundi muuttuu, varmasti toimii metallissa paremmin.

Hyvä on jos sinä pärjäät, mutta itse kun mikkejä stock-mikeistä parempiin olen vaihtanut, niiin en ole ikinä sitä 100e kirpaisua kukkarossa katunut. Nykyään jos taas vaihtelee hyvien mikkien kesken niin ei siinä soundissa nyt niin helvetin isoa eroa tule kun vertaa stock-mikin ja jonkun hyvän mikin eroa. Kun stock mikin vaihtaa niin taatusti huomaa kuinka nuotit erottuvat ihan eri tavalla, kaikki plektran ja sormien liikkeet välittyvät styrkkariin selvemmin yms.

Toki tulee miettiä kuitenkin että onko stock mikkien vaihto kannattavaa. Itse huomasin aikoinani selvän eron kun RG320:n powersoundin vaihdon duncanin JB:eehen. Kirkkautta ja erottelukykyä tuli aivan eri lailla. Kuitenkin myöhemmin kyllästyin mikin liikaan kirkkauteen ja ostin tone zonen, soundi muuttui taas paljon enemmän haluamaani suuntaan. ..Myöhemmin kuin vaihdoin taas washburnin CS-780:ssa olleen duncan designed mikin tilalle tuon JB:een niin eroa entiseen mikkiin ei ollut läheskään niin paljon kun verrattiin vaihtoa power soundin tilalle. Nykyään monessa kepissä on tosiaan ihan hyviä stock-mikkejä. Mm duncan designed mikit ovat ihan kelpo pelejä enkä ehkä niiden tilalle lähtisi vaihtamaan mitään ellen tietäisi juuri mitä mikeiltä haluaisin. Valitettavasti ibanezin omat mikit eivät minulta kehuja saa.

Pointti = eli jos tietää mitä kitaran soundii haluaa lisää. mm keskiääniä, bassoa tai tehoa niin kannatta kysellä mistä mikistä mitäkin löytyisi. Vaihto on järkevä jos tuntuu että soundissa on vain jotain pientä viilattavaa. Tosin eivät hyvät mikit ikinä hukkaan mene imho.

tulipa taas väsynyttä tekstiä mutta menköön; tYpöt on kivjoa
Ei suotta elämys.
askomiko
07.01.2004 01:19:22
tarttisin uutta saudia.

Nii. Mikkien soundihan vaihtuu mikin mukana, mutta miten paljon se vaikuttaa koko soundiin onkin huonompi sanoa. Tähän olisi tieteellisen tarkkoja klippejä taas, kun olisi tullut mieleen tehdä mikkejä vaihtaessa. Harminpaikka kun ei oo. :/
Myytävänä Orange AD30!
Ziggy Bubba
07.01.2004 14:40:39

Onhan tuota mikin vaihtoa tullu pohdittua. Mulla on Ibassa noi V7/V1/V8 mikit, ja välillä tuntuu että sitä kaipais pientä piristystä. Toisaalta ei ole varmaan hauskaa maksaa satasta silloin jos soundi ei sitten ratkasevasti parane.

Ton kelluvan tallan kanssa se vaihtaminen on todennäkösesti vielä yhtä helvettiä..

Teleen oon kerran SD:n mini-humbuckerin asentanu. Se kyllä muutti luonnollisesti soundia tuhdimpaan suuntaan. Voi soittaa sitä metallia telelläkin :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)