Aihe: MXR Phase 90 kokemuksia
1
Nick Lazy
24.04.2007 15:51:38
Elikkäs se MXR Phase 90 oranssi laatikko. Näyttäis olevan pitkää historiaa ja isojen poikien suosima, kävin jo harmony-centralissa kattomassa, mut_ta puolet tais olla valmistajan kommennteja ja muutenkin siellä yllättävän huonot kamart saa yllättävän hyviä arvosteluita.

Mutta jos juuri Sinulla on kokemusta tästä pelistä niin mielelläni kuuntelen, heikkoudet ja vahvuudet.
Nick Lazy
24.04.2007 16:37:14
Kiitos tästä tiedosta.

Odottelen vielä muidenkin kommentteja ennenkuin teen päätöksiä.
Jone the Bone
24.04.2007 16:54:38

Omasta pedaalikokoelmastani löytyy alkuperäinen, ns. "script" -logoinen Phase 90, jonka syntymävuosi lienee tuolla 70-luvun puolivälin kieppeillä.

Phase 90:n efekti on melko "mieto" verrattuna moneen muuhun phaseriin, mutta yleisesti ottaen kuitenkin riittävän erottuva. SPEED -säätimen vaikutusalue on laaja, todella hitaasta pyörityksestä todella nopeaan, leslie- tyyliseen väpätykseen.

Laite ei muuta kitaran perussoundia, eli se ei leikkaa tai korosta mitään taajuuksia eikä muuta volumetasoa ollessaan päällä.

Ainoa heikko kohta lienee matalahko säröytymiskynnys, joka saattaa vaikeuttaa täysin puhtaan soundin löytymistä erittäin tehokkailla mikeillä, tai jos pedaali on kytketty vahvistimen efektilooppiin tai jonkun toisen suurivahvisteisen pedaalin (kuten esim. kompressori) jälkeen.

Omistan myös MXR Phase 100 -pedaalin (D.I.Y), jonka efekti on huomattavasti voimakkaampi, mutta myös sävyltään hieman tylympi. Makuasia lienee, kumpi on parempi. Kotisivullani on kuva mm. omasta P90:stä, mikäli se mitään meinaa.
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
JR
24.04.2007 17:18:35 (muokattu 24.04.2007 17:19:34)

varmaa loistovehje tuokin.. ite ostin miltei samaisen eli evh phase 90:n ihan sen takia ettei mee signaali särölle kuumienkaa mikkien kanssa. EMG:t, ja muut..

Siinä on se juuri tuo clippaus kuumilla mikeillä korjaus + script nappi. lisänä tohon tavalliseen versioon nähden. Script nappi alhaalla soundi enemmän vintage. Mulla se koko ajan pohjassa, toinen soundi vähän radikaalimmin värittää trebleisempää efektiä.

Ja sit se hieno tai kauhee maalaus riippuen näkökannasta :)
Mutta siitä joutuu maksaa 40-50 euroo enemmän.

Suosittelen.
"Milk can hurt you"
Nick Lazy
24.04.2007 18:01:47
Juu just toi evh ei kyllä paljoa innosta. Pelkään jotenkin sitä Eddy soundia kun haen enemmän vintagea (vox ac 30, tube screamer).
Tosin jos pedaalin takia soundi ei ala muistuttamaan liikaa Eddya niin ei siinä mitään.
JR
24.04.2007 18:54:09

hoho se on siis ihan sama laite kuin mxr phase 90.. yks nappi vaan lisää ja se ei säröydy ihan niin helposti. Pirun hyvä vehje ei kannata dissata evh nimen takia!

Eli yhtä paljon eddyltä soundaa perus mxr.. sillähän se eddykin veteli aikoinaan sillä vanhalla mxr phasella,ei sillon mitää nimikkopedaalia ollut :) Eddieltä soundaa vaan eddie.
"Milk can hurt you"
Nick Lazy
24.04.2007 19:17:48
hoho se on siis ihan sama laite kuin mxr phase 90.. yks nappi vaan lisää ja se ei säröydy ihan niin helposti. Pirun hyvä vehje ei kannata dissata evh nimen takia!

Eli yhtä paljon eddyltä soundaa perus mxr.. sillähän se eddykin veteli aikoinaan sillä vanhalla mxr phasella,ei sillon mitää nimikkopedaalia ollut :) Eddieltä soundaa vaan eddie.

Ok hyvä tietää. Tosin jos muuten sama laite + yksi nappi ja 40-50_ niin varmaan pysyn ideassa perus phase 90.

Kiitos kaikille. Toki jos tulee lisättävää niin kertokaa
Iron Horse
24.04.2007 19:28:58
Joo, Eddieltä ei kyllä kuulosta pelkästään yhellä phaserilla..
Screaming! Screaming for vengeance!
ectman
24.04.2007 23:27:42
Joo, Eddieltä ei kyllä kuulosta pelkästään yhellä phaserilla..

yeah, nimenomaan toi tuli itelläkin mieleen..
http://www.customaudioelectronics.com/images/EVH1.jpg
http://www.customaudioelectronics.com/images/EVH2.jpg
Demo Harrison
05.06.2009 13:48:20
Vanhoja tässä kaivelen... Minä ostin MXR Phase 90-spedun synttärilahjaksi itselleni viime kesänä. Se on kyllä perhanan hauska efekti ja sopii yllättävän monipuoliseen meininkiin.

Mutta mutta, onkos joku muu rohkaistunut modaamaan (tai miksi sitä väsäämistä sanotaan) omaa Phase-ysikymppistänsä? Toisaalta lukiessani olin ymmärtävinäni että kun poistat yhden ainoan vastuksen (R28?) piirilevystä, niin se tekisi jotakin saundille, ikäänkuin pehmentäisi sitä...? Ainakin mulla menee linjaäänityksessä puhdaskin skittasaundi vähän ruvelle, jos napsautan phaserin päälle.
superfly
05.06.2009 19:00:31
Lazy Jake: Mutta mutta, onkos joku muu rohkaistunut modaamaan (tai miksi sitä väsäämistä sanotaan) omaa Phase-ysikymppistänsä? Toisaalta lukiessani olin ymmärtävinäni että kun poistat yhden ainoan vastuksen (R28?) piirilevystä, niin se tekisi jotakin saundille, ikäänkuin pehmentäisi sitä...? Ainakin mulla menee linjaäänityksessä puhdaskin skittasaundi vähän ruvelle, jos napsautan phaserin päälle.

Mä ainakin huomaan jopa bändisoitossakin ihan selkeän buustin. Buustaa häiritsevän kovaa, joutuu kitaran volumepotikalla jarruttamaan tuota. Tarviikin kokeilla tuo modaus kun ei edes kolvia vaadi. Pedaalin soundi miellyttää kyllä kovasti.
Killing internet dragons is serious business!
tommiot
05.06.2009 19:13:54
superfly: Mä ainakin huomaan jopa bändisoitossakin ihan selkeän buustin. Buustaa häiritsevän kovaa, joutuu kitaran volumepotikalla jarruttamaan tuota. Tarviikin kokeilla tuo modaus kun ei edes kolvia vaadi. Pedaalin soundi miellyttää kyllä kovasti.

R28 on feedback-vastus. Sillä lähtee se keskialueboosti pois, mutta pedaali buustaa volaa sen jälkeenkin muistaakseni.

Taisin itse poistaa C11:n ja C12:n ja muutin R7:n vähän pienemmäksi (120k?), mut en nyt mee takuuseen.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Numb
06.06.2009 10:16:40

Minulla on ollut vissiin kolme tai neljä noita - Scriptillä, modeilla ja ilman.

Tykään sen soundista kun joku muu käyttää sitä, mutta kun itse käytän, niin ei se olekaan... Ei aavistustakaan miksi näin, ei vain tule minun soundiani siitä.

Tämmoiseen olen törmännyt joittenkin muittenkin soundien yhteydessä. Joku muu kun vetää, niin sitä kuuntelee, että onpa komea soundi. Mutta jos ja kun itse vetää samoilla laitteilla ja säädöillä niin ei vain kuulosta oikealta. Siis soundi. Soitto nyt kuulostaa siltä miltä kuulostaa ihan laitteista riippumatta...
A waist is a terrible thing to mind.
edgehill
08.06.2009 14:41:16 (muokattu 08.06.2009 14:43:15)
Lazy Jake: Vanhoja tässä kaivelen... Minä ostin MXR Phase 90-spedun synttärilahjaksi itselleni viime kesänä. Se on kyllä perhanan hauska efekti ja sopii yllättävän monipuoliseen meininkiin.

Mutta mutta, onkos joku muu rohkaistunut modaamaan (tai miksi sitä väsäämistä sanotaan) omaa Phase-ysikymppistänsä? Toisaalta lukiessani olin ymmärtävinäni että kun poistat yhden ainoan vastuksen (R28?) piirilevystä, niin se tekisi jotakin saundille, ikäänkuin pehmentäisi sitä...? Ainakin mulla menee linjaäänityksessä puhdaskin skittasaundi vähän ruvelle, jos napsautan phaserin päälle.

Ostin sokkona ja ekojen tyyppien jälkeen olin vähän WTF -olotilassa.
"Kauhee" vola- ja middlebuusti ja signaali ruvella aina tietyssä phasen kohdassa.

Googlausta ja löytyi tuo R28-modi, tein sen yksinkertaisesti napsauttamalla R28-vastuksen jalan poikki.
Volume-boosti väheni oleellisesti, signaali ei enää mennyt ruvelle ja soundi pehmeni sellaiseksi, jota alunperinkin odotin.

E:typot
Demo Harrison
09.06.2009 23:27:03
Numb: Tykään sen soundista kun joku muu käyttää sitä, mutta kun itse käytän, niin ei se olekaan... Ei aavistustakaan miksi näin, ei vain tule minun soundiani siitä.

Tämmoiseen olen törmännyt joittenkin muittenkin soundien yhteydessä. Joku muu kun vetää, niin sitä kuuntelee, että onpa komea soundi. Mutta jos ja kun itse vetää samoilla laitteilla ja säädöillä niin ei vain kuulosta oikealta. Siis soundi. Soitto nyt kuulostaa siltä miltä kuulostaa ihan laitteista riippumatta...

Joo-o, kuulostaa perhanan tutulta. Että miten ne toiset osaavatkin vetää niin nätisti mun soittokamoilla! :-D

Ja kiitos teille muillekin asiallisista vastauksistanne. Pitääpä ruuvata auki tuo MXR ja vilaista sisään. Palataan mahdollisesti vielä asiaan.
jukej
10.06.2009 00:18:48
Kannattaa kyllä ehdottomasti tehdä se r28-modi. Helppo ja toimiva.
How many kilometers to the nearest disco?
Y@ri
10.06.2009 00:28:39 (muokattu 10.06.2009 00:29:06)
jukej: Kannattaa kyllä ehdottomasti tehdä se r28-modi. Helppo ja toimiva.
Eli jos on EMG (tms. high output -mikit) kannattaa tehdä toi ja C11 ja C12 modaus.
Jotain tosin luin, että uusissa on sama piirilevy, kuin EVH -mallissa, eikä niitä pysty modaamaan.
baba o riley
10.06.2009 08:02:46 (muokattu 10.06.2009 08:03:18)
Jone the Bone: Omasta pedaalikokoelmastani löytyy alkuperäinen, ns. "script" -logoinen Phase 90, jonka syntymävuosi lienee tuolla 70-luvun puolivälin kieppeillä.

Phase 90:n efekti on melko "mieto" verrattuna moneen muuhun phaseriin, mutta yleisesti ottaen kuitenkin riittävän erottuva. SPEED -säätimen vaikutusalue on laaja, todella hitaasta pyörityksestä todella nopeaan, leslie- tyyliseen väpätykseen.

Laite ei muuta kitaran perussoundia, eli se ei leikkaa tai korosta mitään taajuuksia eikä muuta volumetasoa ollessaan päällä.

Ainoa heikko kohta lienee matalahko säröytymiskynnys, joka saattaa vaikeuttaa täysin puhtaan soundin löytymistä erittäin tehokkailla mikeillä, tai jos pedaali on kytketty vahvistimen efektilooppiin tai jonkun toisen suurivahvisteisen pedaalin (kuten esim. kompressori) jälkeen.

Omistan myös MXR Phase 100 -pedaalin (D.I.Y), jonka efekti on huomattavasti voimakkaampi, mutta myös sävyltään hieman tylympi. Makuasia lienee, kumpi on parempi. Kotisivullani on kuva mm. omasta P90:stä, mikäli se mitään meinaa.

Scripti on snadisti miedompi, ja niin on itse asiassa phase100nenkin. 90nen on kaikkea muuta muin mieto ja ei säröydy niin helposti. Käytän itse sitä toiseks viimeisenä linjassa, wahejen, säröjen, tremolon, ja flangerin jälkeen missä se vasta pääsee kunnolla oikeuksiinsa paksuna dominoivana phaserinä.

phase90 on one trick pony, mutta temppu on törkeen hyvä.

Mutta kävelehän nyt hyvä ketjun aloittaja sinne musaliikkeeseen ja pyydä lattialle vaikka phase90, phase100 (enemmän säätöjä), small stone ja mitä vaan hyllyltä löytyy ja testaa.

phase90sen tosin uskaltaa melkein ostaa testaamattakin vaikka ei sitä koskaan olis sellaisena kuullutkaan :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)