Aihe: custom pleksit
1
Mileleo
20.04.2007 13:46:31
tervehdys,
hommasin tuossa taannoin käytetyn Sandberg merkkisen jazz mallisen basson (california jm4), johon nyt haluaisin tummanpunaisen tortoisepleksin. Ongelma on ettei Sandberg maahantuojan mukaan myy irtopleksejä eikä Fenderin yms. irtopleksit sovi bassoon. Ajattelin täältä kysellä onko joku teettänyt jossain pajassa custom pleksejä bassoihinsa/kitaroihinsa, mistä niitä kannattaisi kysellä ja minkälaisissa hinnoissa liikutaan? Amfisoundilla hinta nousee kuulemma yli sadan euron, semmoista summaa en pleksiin ajatellut kuitenkaan laittaa.. Kiitoksia vastauksista jo etukätöseen!
sartzan
22.04.2007 03:06:13
Ehdotan tee-se-itseilyä, koska tuo pleksin teko itsekään ei ole kovin kummoinen homma.

Pikaisesti sp-elektroniikan sivuilta vilkaisin, että sieltä irtoaisi ainakin jonkinlaista punaista tortoise-pleksilevyä (muotoilematonta siis) reilun parinkympin hintaan. Ja tuota aihiota saa toki muualtakin. Etenkin jos sinulla on tällä hetkellä bassossa pleksi olemassa, saisit vanhan pleksin avulla piirrettyä ääriviivat (mikkikoloineen) aihioon. Lehtisaha käy sahausoperaatioon hyvin, mikkikolon kohdalla porakone on hyvä apu aloitusreiän tekemiselle, joskin ilmankin varmasti pärjää. Lehtisahalla se mikkikolokin aloitusreiän jälkeen syntyy. Reunojen viimeistely sahauksen jälkeen käy vaikka sopivalla viilalla tai hiekkapaperilla. Pleksiruuvien reikien paikat saa myös entisestä pleksistä, ruuvin reikien upotukset voi tehdä joko upotustyökalulla, tai sitten vaikka veitsen terää reiässä pyörittäen. Noilla opeilla oman bassoni pleksi syntyi.

Tuo pleksihän poikkeaa jossain määrin ainakin fenkun jatsarien pleksistä, mutten tiedä kuinka suurelti. Ainakin kaulan vasen puoli on erilainen. Jos voisit vertailla fenkun ja sandbergin pleksejä päällekäin, niin selviäisi olisiko mahdollista ostaa perus-jatsarin pleksi, ja tuunailla siitä tuohon sandbergiin sopiva.
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
rytmitajuton
22.04.2007 09:46:36
Pleksiruuvien reikien paikat saa myös entisestä pleksistä, ruuvin reikien upotukset voi tehdä joko upotustyökalulla, tai sitten vaikka veitsen terää reiässä pyörittäen.

Itse olen havainnut helpoimmaksi tavaksi tehdä ruuvinkanta upotukset pleksiin niin, että ruuvinreikää jonkin verran isommalla poranterällä pyöräyttää muutaman kierroksen käsin kiertämällä. Tuolla tavalla upotuksesta tulee aivan yhtä siisti kuin tehtaan jäljiltä.

Jos käyttää sähköporaa ruuvinkanta upotuksen poraamiseen, niin on vaarana että terä haukkaa jossain vaiheessa hieman liikaa jos ei ole riittävän varovainen, ja näin ollen kantaupotuksesta tulee liian suuri. Sitävastoin terävää poranterää käsin muutamia kierroksia ruuvinreijässä kiertämällä tuota "haukkaus" vaaraa ei ole.
sartzan
22.04.2007 11:46:36
Itse olen havainnut helpoimmaksi tavaksi tehdä ruuvinkanta upotukset pleksiin niin, että ruuvinreikää jonkin verran isommalla poranterällä pyöräyttää muutaman kierroksen käsin kiertämällä. Tuolla tavalla upotuksesta tulee aivan yhtä siisti kuin tehtaan jäljiltä.

Poranterää en ole tuohon kokellutkaan, mutta kuulostaa varsin toimivalta ratkaisulta. Tarkennuksena tuohon omaan viestiini sen verran, että itsekään en suosittelisi siis mitään porakone+upotusterä -lähestymistapaa, koska pora tosiaankin hotskaisee pleksistä todella helposti liikaa. Itse tein ruuvinkantaupotuksen ihan käsikäyttöisellä upotustyökalulla, ja silläkään ei tarvinnut kuin pari kertaa pyöräyttää.
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)