Aihe: Kaulan uudelleennauhoitus - kuka, missä, millä hinnalla
1 2
palomaeki
03.04.2007 21:21:45
Moi!

Mulla olis tommonen ilmeisesti vuoden '70 Ibanez jazzmaster/jaguar kopio, muuten ihan h*lvetin hyvä kitara mutta nauhat on melkolailla loppuunsoitetut ja mikit vähän kiertää.

Muttasiis nuihin nauhoihin nyt.. Eli siis kuka näitä töitä Lapin läänissä tekee? Amfisoundin lisäksi siis, heillä hinnastoissa pulttikaulaisen uudelleennauhoitus ~140€ joka sinänsä on ihan käypä hinta mutta halvemmallakin luulisi pääsevän. Esimerkiksi jos joku soitinrakentajaharrastelija mulle tuommoisen urakan voisi tehdä.

Kyseessä siis sellainen perus pulttikaula nollanauhalla ja kaulanympärysbindauksella.

Kertoilkaas kertoilkaas!
kitara on kiva.
palomaeki
03.04.2007 21:34:30
Amfisound tekee edullisesti ja jälki on mainiota. Ehkäpä joku tee-se-itse-mies tekee halvemmalla, mutta eipä varmaan kovin moni sitä ammatikseen työtä tekevä.

Joo. Näin ajattelinkin asian olevan.

Joku harrastelijamies tässä tosiaan oli mielessä jos tuon homman tekis, mutta mielelläänhän tuon lähettää amfisoundillekin ja samalla heittää mikit vahattaviksi!

Se vain tarkoittaa sitä että joutuu keräileen rahaa hetken kauemmin.
kitara on kiva.
Mandarax
03.04.2007 21:52:29
Muttasiis nuihin nauhoihin nyt.. Eli siis kuka näitä töitä Lapin läänissä tekee? Amfisoundin lisäksi siis, heillä hinnastoissa pulttikaulaisen uudelleennauhoitus ~140€ joka sinänsä on ihan käypä hinta mutta halvemmallakin luulisi pääsevän.

Jos jälki on hyvää niin enpä tuota kalliiksi kutsuisi. Esim. Ruokankaalla hinnat alkavat norminauhoista 260eurosta ylöspäin... Eipä siinä - ainakin ensiluokkaista jälkeä tuolla tulee...
Ensin housut, sitten kengät.
Jimi
03.04.2007 22:00:43

Jos jälki on hyvää niin enpä tuota kalliiksi kutsuisi. Esim. Ruokankaalla hinnat alkavat norminauhoista 260eurosta ylöspäin... Eipä siinä - ainakin ensiluokkaista jälkeä tuolla tulee...

jep ja kitaran perus huolto (kielten vaihto, kitaran putsaus ja säätö) maksaa 120

ja yleinen hinta sille on kuulemma muualla 50 euroa... ruokangas vetää sillä nimellään ihan bitusti liikaa hintaa kaikelle mitä se tekee.
Japaninkielistä PUNK musiikkia www.mikseri.net/kabe !!!!
kimurantti1
03.04.2007 22:07:12 (muokattu 03.04.2007 22:09:26)
ruokangas vetää sillä nimellään ihan bitusti liikaa hintaa kaikelle mitä se tekee.

Asiakkaita ilmeisesti riittää, joten ei se ole tyhmä, joka laittaa omalle työlleen hintaa. Kysynnän ja tarjonnan lakihan ne hinnat yleensäkin määrää. Esim. Ran toimii mielestäni typerästi pitämällä hintoja niin alhaalla. Heillä on kuulemma yli puolen vuoden jonot, ja lisää tilauksia tulee koko ajan. Siinä menee oma työpanos kysyntään nähden hemmetin halvalla.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
nakedzen
04.04.2007 14:57:29
Asiakkaita ilmeisesti riittää, joten ei se ole tyhmä, joka laittaa omalle työlleen hintaa. Kysynnän ja tarjonnan lakihan ne hinnat yleensäkin määrää. Esim. Ran toimii mielestäni typerästi pitämällä hintoja niin alhaalla. Heillä on kuulemma yli puolen vuoden jonot, ja lisää tilauksia tulee koko ajan. Siinä menee oma työpanos kysyntään nähden hemmetin halvalla.

Ran on kaksinkertaistanut hintansa viimeisen vuoden sisällä. Viime kesänä kysyin hinta-arviota seiskakieliselle, vastaus olis 1350€. Tänä kesänä suunnilleen samanlainen keppi tuli kustantamaan mulle 2250€.
"Only dead fish go with the flow" Framus Cobra ääninäytteitä High Gain Huone
McNulty
04.04.2007 15:00:09 (muokattu 04.04.2007 15:05:40)

Jepa... tuossa on vain sekin riski että hinta vähentää äkillisesti sen virtauksen. Käy niin että asiakas käy kerran, mutta ei enää tule toista kertaa. Oman työn hinnoittelu onkin todella vaikeaa, sillä sen hinnan pitäisi olla sellainen joka on molempien osapuolien mielestä "hyvä". Liian halpa on huono tekijälle, liian kallis on huono maksajalle. Itse olen törmännyt tähän monesti omissa projekteissani.

PS. se mikä myös selittää Ruokankaan hintoja, on se että siinä lafkassa työskentelee muutama muukin jamppa kuin Juha itse. Esim. Finlandia Instrumentsilla kaikesta vastaa Teemu yksistään. Peesu kun ei enää tee soitinhuoltoja (kuten ennen) muilta kuin lyömäsoitinten osalta ja Kumujen parissa. Tästä syystä myös kustannuksia Ruokankaalla on ihan eri tavalla kuin näillä 1-man-workshopeilla.
http://terrornylund.blogspot.com/
CSatan
04.04.2007 16:55:46
jep ja kitaran perus huolto (kielten vaihto, kitaran putsaus ja säätö) maksaa 120

ja yleinen hinta sille on kuulemma muualla 50 euroa... ruokangas vetää sillä nimellään ihan bitusti liikaa hintaa kaikelle mitä se tekee.

Onkohan siellä parissa kuukaudessa hinnat noussut sitten? itellä oli nauhojen hionta, säätö ja putsaus 90e.

Eikä sitä laatua aina rahalla saa, kaipa tuollakin keskitytään enemmän niiden valmistamiseen kuin huoltamiseen, varsinkin jonkun ibanezin kanssa kuin oman tuotteen.
Se on helppoa kun sen osaa.
kimurantti1
04.04.2007 19:14:09 (muokattu 04.04.2007 19:24:01)
nakedzen:
Ran on kaksinkertaistanut hintansa viimeisen vuoden sisällä.

Jotain tällaista muistelinkin, mutten ollut varma. Jos kerran asiakkaita riittää (siltä vaikuttasi), niin se on erittäin fiksu veto Ranilta.

bonecrusher:
Jepa... tuossa on vain sekin riski että hinta vähentää äkillisesti sen virtauksen. Käy niin että asiakas käy kerran, mutta ei enää tule toista kertaa. Oman työn hinnoittelu onkin todella vaikeaa, sillä sen hinnan pitäisi olla sellainen joka on molempien osapuolien mielestä "hyvä". Liian halpa on huono tekijälle, liian kallis on huono maksajalle. Itse olen törmännyt tähän monesti omissa projekteissani.

No tottakai hinnat täytyy pitää tarpeeksi alhaalla niin, etteivät ne tapa kysyntää. Kysynnän ja tarjonnan laistahan siinäkin on kyse. En mä tietenkään tarkoittanut, että hintoja pitäisi aivan yhtäkkiä nostaa tonnilla, typeräähän se olisi. Kun kerran suosio on noin kovaa miltä näyttäisi, voi Ran kyllä luottaa siihen, ettei kysyntä lopu kuin seinään vaikka hinnat nousisivatkin. Jos customin hinta on 1200e tjsp, ja se nostetaan yhtäkkiä 1500 euroon, ei pajalla ole vielä mitään hätää, kun otetaan vertailukohteeksi muiden hinnat. Sitten jos tilauksia tulee vieläkin lafkan valmistuskapasiteettiin nähden liikaa, on se merkki siitä, että hinnoissa on varaa vielä nostaa.

Tuossa ylempänä on esimerkki, että kitaran hinta pompsahti 1350 eurosta 2250 euroon. Se on tietysti jo kova hinnankorotus. Nyt uusi hinta on lähestulkoon sitä luokkaa, jolla suuri osa eurooppalaisista jo vähän kokemusta omaavista puljuista tekee customin. Verrattuna Jacksonin, Musarin tai vastaaviin custom-pajoihin, se on vielä aika vähän.

Jos joku isompi paja Suomessa alkaisi tehtailla custom-kitaroita 1200 eurolla, sitä voitaisiin pitää jonkinlaisena hintojen polkemisena. Ei varmaan tarvitse liikaa korostaa, miten muut alan harjoittajat sellaiseen toimintaan suhtautuisivat.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Jimi
04.04.2007 21:46:31

Onkohan siellä parissa kuukaudessa hinnat noussut sitten? itellä oli nauhojen hionta, säätö ja putsaus 90e.

Eikä sitä laatua aina rahalla saa, kaipa tuollakin keskitytään enemmän niiden valmistamiseen kuin huoltamiseen, varsinkin jonkun ibanezin kanssa kuin oman tuotteen.

voi itseasiassa olla, että se oli 90 euroa. tuli aika mutu tietona tuo minun. Jostain minulla oli se muistikuva...

Oli miten oli. Niin ei minua hirveästi ainakaan huvittaisi maksaa siitä niin paljoa.

No, eise oikeastaan haittaa koska osaan tehdä ne itse = ei tarvitse pistää muita tekemään. Mutta olisi se joskus kivaa vaikka kun tuohon miun uuteen lessuun heittäs 11 setin kielet niin veiskin vaan ruoskalle ja käskis pistää semmosset asetukset et 11 setti toimaa hyvin. (eli siis tuohon ihme säätöön veisi sen sinne ja samalla vaihtas kokoa isompiin kieliin.)
Japaninkielistä PUNK musiikkia www.mikseri.net/kabe !!!!
Joees
04.04.2007 21:54:12

Näimpä. Turha sitä on pitää halpoja hintoja ja hirveitä jonoja. Mun mielestä se on huonompi tapa. Asiakkaalle kuin tekijällekin.

Nykyään nuo Ruokankaan hinnat ovat liian kovia mulle, joten pakko siirtyä muualle huollattamaan. Harmi, luottomies kun on ollut.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi.
LamaAjanElvis
04.04.2007 22:11:13 (muokattu 04.04.2007 22:12:37)
Jos jostain löytäisin omaan tarpeeseen nauhatyöt 140e:lla, niin laittaisin kaulan postiin heti. Mielessä olisi ollut jo pitkään vaihdattaa Stratoon isommat nauhat, mutta Ruokankaan hinnastostakin näytti vaahterakaulaiselle tulevan sellaiset 400erkkiä hintaa. Nauhat, satula, otelaudan lakkauksen fiksailu jne...
Eihän tollasta summaa saa kasaan, vaikka möisi muut kitarat nurkista.
Häröilyä. Kevyet MULLET-The Darkest Night Sormet lähtee soundista.
Joees
04.04.2007 22:16:01
Jos jostain löytäisin omaan tarpeeseen nauhatyöt 140e:lla, niin laittaisin kaulan postiin heti. Mielessä olisi ollut jo pitkään vaihdattaa Stratoon isommat nauhat, mutta Ruokankaan hinnastostakin näytti vaahterakaulaiselle tulevan sellaiset 400erkkiä hintaa. Nauhat, satula, otelaudan lakkauksen fiksailu jne...
Eihän tollasta summaa saa kasaan, vaikka möisi muut kitarat nurkista.

Pakko silti sanoa, että Ruokangas tekee nauhojen osalta tosi hyvää jälkeä. En ole koskaan löytänyt mitään moitetta niistä. Omissa tapauksissani siis.
Mun tele parani potenssiin x kun vaihdatin aikanaan nauhat siihen, Juhan ehdotuksesta laitatin toisenlaiset nauhat kuin olin itse ajatellut. Ja onneksi niin tein.
Artist
04.04.2007 22:19:05 (muokattu 04.04.2007 22:19:57)
Olisi kyllä siisti homma opetella itse nauhoittamaan kaula; alan kirjallisuutta lainaan ja joku kaulantapainen johon harjoitella + tarvittavat työkalut.

Tosin aika pitkään pitäisi varmaan opetella ennen kuin ykköskeppiinsä kehtaisi nauhoja vaihtaa.

Ei kyllä tule itse mieleen ketään, joka alle 160 euron tekisi tuon homman, siinä mielessä tuo Amfisoundin hinta on varsin edullinen.
"I wish life could be Swedish magazines."
Joees
04.04.2007 22:21:39
Olisi kyllä siisti homma opetella itse nauhoittamaan kaula; alan kirjallisuutta lainaan ja joku kaulantapainen johon harjoitella + tarvittavat työkalut.

Tosin aika pitkään pitäisi varmaan opetella ennen kuin ykköskeppiinsä kehtaisi nauhoja vaihtaa.

Ei kyllä tule itse mieleen ketään, joka alle 160 euron tekisi tuon homman.

Olisihan se hienoa. Mulla vaan ei oo yhtään ritsaa johon harjotella :-/
Tai itseasiassa! Saattaa ollakin pari kaularitsaa jäänyt vanhempien luo, pitääkin tsekata ensi kerralla kun meen morjenstaa, eli huomenissa ehkä kun reenitkin on.

Mut en ihan heti kävis Ruokankaaseen tai muihin keppeihin säätämään nauhojen kanssa. :-P
LamaAjanElvis
04.04.2007 22:26:37
Pakko silti sanoa, että Ruokangas tekee nauhojen osalta tosi hyvää jälkeä. En ole koskaan löytänyt mitään moitetta niistä. Omissa tapauksissani siis.
Mun tele parani potenssiin x kun vaihdatin aikanaan nauhat siihen, Juhan ehdotuksesta laitatin toisenlaiset nauhat kuin olin itse ajatellut. Ja onneksi niin tein.

En minäkään epäile etteikö tekisi hyvää jälkeä. Ehkä joku päivä on se neljä hunttia taskussa.
On mulla tällä hetkellä juuri alkanut ikuisuusprojekti DeArmondin keppiin nauhojen osalta, mutta se onkin vähän simppelimpi juttu tehdä. Nauhoja ei oltu liimattu kiinni, lakaton ruusupuulauta, melko flätti otelauta, joten tulevat uudet nauhat tuskin pomppii puolelta toiselle niitä vasaroidessa. Tuon Fenkun kans en uskalla riskejä ottaa.
LamaAjanElvis
04.04.2007 22:32:27 (muokattu 04.04.2007 22:32:59)

Jos vaan saisi suomesta sen nauhalangan pyöristimen jonka läpi ajettu tavara on valmiiksi oikean muotoista otelautaan lyötäväksi. Kyllähän ne vanhat nauhat aina irti saa ja tuskin tuo hiominenkaan mitään mahdotonta. Tuollaisetkin työkalut ja prässit olisi voinut entisellä työpaikalla tehdä, mutta myöhäistä se nyt on rykiä.
-KK-
05.04.2007 00:37:54 (muokattu 05.04.2007 00:56:13)

Jos vaan saisi suomesta sen nauhalangan pyöristimen jonka läpi ajettu tavara on valmiiksi oikean muotoista otelautaan lyötäväksi. Kyllähän ne vanhat nauhat aina irti saa ja tuskin tuo hiominenkaan mitään mahdotonta. Tuollaisetkin työkalut ja prässit olisi voinut entisellä työpaikalla tehdä, mutta myöhäistä se nyt on rykiä.

Nauhalangan pyöristin?
Tein straton Ruokankaan vetämällä soitinrakennuskurssilla n. 10v sitten.
Silloin nauhalangan taivutus tehtiin periaatteessa normaaleilla "markan pihdeillä" joihin oli työstetty ura nauhan otelautaan uppoavaa osaa varten. Taivutus onnistunee silti jopa käsin.
Lanka taivutettiin selvästi pienemmälle säteelle kuin otelaudan radius, katkaistiin vähän otelaudan leveyttä pidemmäksi ja vasaroitiin messinkivasaralla otelautaan reunoista keskelle päin edeten. Sivusta törröttävät nauhan päät katkaistiin ja viilattiin.Tämän jälkeen nauhat hiottiin ensin kaulan pituussuunnassa, jonka jälkeen erillisellä profiiliviilalla viilattiin nauhaan pyöreä muoto takaisin. Lopuksi nauhat kiillotettiin teräsvillalla tai hiomatahnalla. Ennen nauhojen hiontaa otelaudan nauhavälit suojataan maalarinteipillä.
Homma on mielestäni suht simppeli, mutta vaatii ainakin tuon yhden aika hintavan spesiaaliviilan, jolla nauhan sivuprofiili muotoillaan.
Viila näkyy tässä:
http://www.stewmac.com/shop/Tools/F … nd_Fret_Files/Pictures.html#details
Itseasiassa tuota em. vilaakaan ei välttämättä tarvita, jos nauhan muotoilee esim. kolmioviilalla, mikä tosin vaatii vakaampaa kättä ja tarkkaa silmää ;)

Stewart MacDonald myy näköjään kittiä nauhoitukseen, jossa nuo kaikki tarvittavat työkalut ovat:
http://www.stewmac.com/shop/Tools/F … ting_Tool_Kit/Pictures.html#details
sartzan
05.04.2007 01:03:23 (muokattu 05.04.2007 01:03:57)
Taivutus onnistunee silti jopa käsin.

Kylmaar. Näin esim. baritonini kanssa, sekä varmaankin kaikissa kauloissa mitä täällä päin on kursseilla tehty tommosesta pitkästä nauhamatskusta. Jos haluaa apuvälinettä käyttää, niin tongilla tai muilla ei-kovin-leikkuuhanakoilla pihdeillä voi pitää nauhan tangista kiinni nätisti kun toisella kädellä taivuttaa. Itseasiassa nauhoja laittaessa ei edes tullut mieleen, että hitsi, olisipa tähän taivuttamiseen joku apuväline.

Lanka taivutettiin selvästi pienemmälle säteelle kuin otelaudan radius, katkaistiin vähän otelaudan leveyttä pidemmäksi ja vasaroitiin messinkivasaralla otelautaan reunoista keskelle päin edeten.

Meillä käytettiin muovipäistä vasaraa, ja ohje senkin kanssa oli, että ei sitten paukuteta hartiavoimin... Mutta pointti lienee naputella ne nätisti ja hellästi paikalleen, eikä koittaa yhellä pamautuksella upottaa nauhaa otelautaan, oli vasaran materiaali mikä tahansa.
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)