Aihe: Vaihtoehto teipille rumpujen demppauksessa
1
Triskal
02.04.2007 12:12:39

Rumpuja voi dempata teipin lisäksi näillä: http://www.thomann.de/fi/smlie_moongel.htm

Nuo ovat geelityynyjä, jotka tarttuvat kiinni kalvoon, lähtevät nätisti irti, eivätkä jätä jälkiä. Ne ovat oivia erityisesti silloin, kun tarvitaan väliaikaista demppausta. Niillä on vain pari miinusta:

- Niitä ei saa Suomesta
- Kuten kaikki varta vasten rumpuja varten suunniteltu tavara, ne maksavat liikaa.

Mitä siis tehdä? Vastaus: klähmäkäsi!

Olet varmasti joskus penskana aiheuttanut äidille harmaita hiuksia venyvällä geelikädellä, jossa on pitkä häntä, ja joka jää kiinni joka paikkaan. Nämä klähmäkädet ovat mitä loistavin vaihtoehto ylihinnoitelluille moongel-tyynyille. Klähmäkäsiä saa parhaimmillaan Lahdesjärven ABC:lta Tampereelta hintaan 50c/pala. Niitä myydään automaateissa; niissä, mihin laitetaan kolikko ja sitten käännetään vivusta ja koneesta tulee klähmäkäsi tai jokin muu pieni lelu läpinäkyvässä muovipallossa.

Myös klähmäkädet tarttuvat hyvin kiinni, lähtevät jälkiä jättämättä irti ja ne voi pestä kun ne tulevat likaisiksi.

Klähmäkäsien demppaavuus on hyvä; pienessä, 10"-12" tomissa normaalin kokoinen klähmäkäsi saattaa tappaa kalvon soinnin jopa kokonaan. Me emme tietenkään halua sitä, mitä teemme silloin? Käytämme tietenkin klähmiksen pitkää häntää!

Toissapäivänä keikalla käytin klähmiksiä ensimmäistä kertaa kaikissa settini tomeissa. En siksi, että se olisi ollut tarpeellista, vaan siksi että se oli kivaa. Ne pehmensivät hieman luonnostaan voimakasätäkkisten rumpujeni soundia. Isoissa tomeissa käytin klähmiksen koko pinta-alaa ja pienemmissä tomeissa vain pientä osaa käsiosasta ja lisäksi häntää. Klähmis kannattaa kannattaa sijoittaa (niin kuin minä tein) niin kalvon reunaan kuin suinkin.

Kannatta kokeilla!
Your love came down / and it turned me around / Your love came down / and it saved me - kalamies#33 >-)))> Gospelin Suomenmestarit 2007!!! http://koti.mbnet.fi/sjkok/etappi - 2 biisiä imutettavana! Sinne hus. ->
MJP
02.04.2007 12:33:20
Rumpuja voi dempata teipin lisäksi näillä: http://www.thomann.de/fi/smlie_moongel.htm

Nuo ovat geelityynyjä, jotka tarttuvat kiinni kalvoon, lähtevät nätisti irti, eivätkä jätä jälkiä. Ne ovat oivia erityisesti silloin, kun tarvitaan väliaikaista demppausta. Niillä on vain pari miinusta:

- Niitä ei saa Suomesta
- Kuten kaikki varta vasten rumpuja varten suunniteltu tavara, ne maksavat liikaa.

Moongel -demppareita saa F-Musiikista ja hinta oli muistaaakseni 7EUR/boksi. Toimii helvetin hyvin, joskin vielä paremmin toimii usein puolikas moongel. Tai demppirengas, tai pehmeä röökiaski, tai lompakko, tai A4 paperi, tai t-paita, tai nenäliina, tai...öööö teippi?

Mutta varmasti ne klähmäkädetkin futaa jos semmosista tykkää.
Huumorimielellä lisää paskaa housuun!
markkuliini
02.04.2007 12:44:22

Tuo lompakko tuo ihan omanlaisen soundin virveliin. Sellainen klassinen money-beat-pöhinä!
:)
Aleksi Gaiss
02.04.2007 14:20:07 (muokattu 02.04.2007 14:22:38)
Löysin ratkaisun tähän ongelmaan itse vihdoin. Aquarian Focus-X. http://www.aquariandrumheads.com/products/display.asp?id=28 Enää ei tarvitse teippiä tai demppirenkaita - kalvossa on kehään kiinnitetty demppirengas alapuolella ja toimii mahtavasti!
Rockster
02.04.2007 14:26:49 (muokattu 02.04.2007 14:27:07)
Löysin ratkaisun tähän ongelmaan, laadukas virveli ja virittäminen:)
"Nyt lähdetään Karalahdelle soittamaan rumpuja ja bassoa" -Jussi 69 houkutteli matkaansa Tavastialla.
Aleksi Gaiss
02.04.2007 16:18:52
, laadukas virveli ja virittäminen:)

En mä ikinä virveliä demppaa. Tomeja lähinnä.
laulava runpali
02.04.2007 16:21:54
Rumpujen demppaus!!? hohhoijaa..
Miks hyvä sointi pitäs pilata..?
Kukkakeppistandit rulettaa!!
Niq
02.04.2007 16:23:36

En mä ikinä virveliä demppaa. Tomeja lähinnä.

Jos vaan kantit on suorat ja ehjät niin opettele virittämään. Ei tarvinnu dempata edes Centuryn tomeja sen jälkeen kun opettelin tuon jalon taidon. Virvelissä tuo on joskus pakollista, jos pitää saada se ringi pois, meinaa olla laadukkaissakin virveleissä moista vaikka kuinka virittää. Silloinkin käytän kapeaa (1-2cm) vanhasta ambassadorista tehtyä demppirengasta, ei jää liimatöhnäjälkiä ja on nopea ottaa pois ja laittaa takaisin.
"I have a cunning plan" -Baldrick
lkx
02.04.2007 17:22:10

Moongeliä ostin purkin (4 tyynyä) F-musiikista joskus aikoja sitten. 8eur heräteostos - ei paha! Toistaiseksi käyttänyt vasta yhtä tyynyä, joka todnäk kestää vielä pitää - ne kun ovat pestäviä. Ja toimii loistavasti, suosittelen.

Toinen näppärä demppari on on Evansin Min-EMAD -lätkät.
Hilfe! Ich bin ein Fisch.
Tombo
02.04.2007 19:22:40
Kummaa absolutismia taas tuo demppauksen totaalinen tuomitseminen...

Tätä on kyllä tasaisin väliajoin täällä jauhettu. Sanon taas kerran, että demppien käyttö ei välttämättä aina tarkoita sitä, etteikö osattais virittää. Jos soittaa paljon ja käväsee välillä esim studiossa, tulee tasan tarkkaan eteen tilanne jossa demppaus on perusteltua. Esimerkiksi biisiin vaan yksinkertaisesti sopii dempatumpi saundi paremmin kuin avoin ja pitkään soiva. Joskus taas äänittäjä kuulee monitoreistaan härötaajuuksia mitä itse et kuule ja pika-apuna voi toimia demppaaminen.

Kyllä sen hyvän rummun ja sen hyvän virityksen sieltä dempattunakin tunnistaa, eli en puhu umpeen teipatuista 30 vuotta vanhoista Pinstripeistä 20 vuotta vanhassa Road-setissä, se on asia erikseen (ite asiassa vois olla siistinkin kuuloinen).

Ite aikoinaan soitin porukassa, jonka treeneissä mulla oli kaikkien rumpujen paitsi basarin päälle levitetty lakana. Se oli sen projektin henki, joka sai kokeilemaan, eikä se, etten osannut virittää tai paskat rummut.

t
Kaljakorissa 24 pulloa. Vuorokaudessa 24 tuntia. Yhteensattuma?
Jaska
02.04.2007 20:15:14
Kummaa absolutismia taas tuo demppauksen totaalinen tuomitseminen...

Jees. Dempillä saa erilaisia saundeja. Pyyhe virpan päälle ja siinä onkin erilainen ja toimiva saundi johonkin piisiin.
Sama homma kun heittäis raidiin lavuaarintulpanketjut tai jesaria. Tai haikan välii sanomalehteä.
mikk0
27.05.2007 22:06:55
Moongelin kannalla olen, se ei jätä kalvoihin minkäälaisia jälkiä toisin kuin teippi, josta saattaa jäädä todellakin häiritseviä/rumia jälkiä.
Speedy
28.05.2007 11:41:10

Ei varmaan loppupeleissä mikään uusi keksintö, mutta kannattaa koikeilla. Laittakaa pelastajateipin päähän peltiständin huoparinkula ja toinen pää vanteeseen kiinni.. Näin ollen huopa nojaa kalvoon omalla painollaan, mitä isompi niin sen enemmän vaimentaa.. Ja taas mitä kovemmin lyö, kalvon värinä nostattaa huopaa ja antaa näin hieman lisäsaundia itse lyöntiin, mutta dempaa jälkikaiun/ringin..;) Sitten taas on helppo ottaa pois, kun vaan kääntää huovan vanteen yli. Ja tarvittaessa taas takaisin.. Äärimmäisen helppo ja nopea toteuttaa ja käyttää..;)
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
harbapapa
02.06.2007 20:34:48

Moongelin kannalla olen, se ei jätä kalvoihin minkäälaisia jälkiä toisin kuin teippi, josta saattaa jäädä todellakin häiritseviä/rumia jälkiä.

Rautakaupoista löytyy ns. maskeerausteippiä joka ei jätä jälkiä niin kuin ilmastointiteippi. Ainakin mulla oleva on keltaisen väristä ja rakenteeltaan "muovisempaa". Suosittelen erityisesti pelleille.
Tindrum
02.06.2007 21:26:18
Mitenköhän toimisi sellaiset "huopatassut" joissa on valmis liima takana, niitä myydään (ainakin Biltemassa) erikokoisina pyöreinä, neliskanttisina ja levynä (josta voi annostella leikkaamalla).
Hhhhmmm... kokeilun paikka. : o
m© Vaimollani on 18-vuotiaan kroppa. Hän säilyttää sitä pakastimessa.
wavelength
02.06.2007 21:46:54

Suosittelen erityisesti pelleille.

Klovnit ovatkin tunnetusti tiukan teipin suurkuluttajia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)