megatherium 30.12.2003 18:24:43 | |
---|
Aika erikoista huumorintajua ohjaajalta osoittaa laittaa taustalle soimaan Bachin tunnettu Air G-kielelle kohtauksessa, jossa jättimäiseen akvaario-altaaseen "singottu" rikollispomon sihteerikkö joutuu haiden ruuaksi. Tulkitsisin ohjaajan ratkaisun niin, että murhakin voi jonkun sairaan psykopaatin mielestä olla suurta taidetta. Näin elokuvassa 007 - rakastettuni. Kyseisessä elokuvassa ja mainitussa kohtauksessa elokuvan ja TV:n musiikkia, mutta myöskin elämää yleensä sen kaikissa ilmenemismuodoissaan ja vivahteissaan pinnallistava ja banalisoiva vaikutus ilmenee kenties puhtaimmillaan turruttavan ajantappohälyn muodossa. |
Lieneekö elokuvan musiikkivalinnat ohjaajan ratkaisuja..? Oli miten oli, voihan kyseisen kohdan tulkita niinkin, että murhan suorittanutta henkilöä haluttiin kuvata senkaltaiseksi, että murhaaminen ei ole hänelle sen moraalittomampaa kuin esim. Bachin musiikki. Tällaisiahan "pahat jätkät" elokuvissa usein ovat. Tuskin ohjaaja itse sentään on sairas psykopaatti. Soitto on laiffii. |
megatherium 02.01.2004 17:57:17 | |
---|
Lieneekö elokuvan musiikkivalinnat ohjaajan ratkaisuja..? Oli miten oli, voihan kyseisen kohdan tulkita niinkin, että murhan suorittanutta henkilöä haluttiin kuvata senkaltaiseksi, että murhaaminen ei ole hänelle sen moraalittomampaa kuin esim. Bachin musiikki. Tällaisiahan "pahat jätkät" elokuvissa usein ovat. Tuskin ohjaaja itse sentään on sairas psykopaatti. Taidetta voidaan kuitenkaan tuskin kuvata sellaisilla atribuuteilla kuin syytön tai syyllinen. |
sellisti 02.01.2004 18:57:01 | |
---|
Taidetta voidaan kuitenkaan tuskin kuvata sellaisilla atribuuteilla kuin syytön tai syyllinen. Ei tietenkään, ja taide sinällään (eli Bachin musiikki) kyseisessä elokuvakohtauksessa tuskin olikaan pääasiana, vaan taustamusiikkina. Jotain ohjaaja (tai kuka musiikin olikin valinnut) on varmasti tällä kappalevalinnalla halunnut viestittää, mutta mitä, sitä eivät muut varmasti voi sanoa kuin hän itse. Soitto on laiffii. |
pianistityttö 03.01.2004 16:48:57 | |
---|
Entä kaikki Stanley Kubrickin leffat ja niiden musiikki? :) "Olen onnellisin tuntemani ihminen"
-Arthur Rubinstein- |
megatherium 03.01.2004 16:59:10 | |
---|
Ei tietenkään, ja taide sinällään (eli Bachin musiikki) kyseisessä elokuvakohtauksessa tuskin olikaan pääasiana, vaan taustamusiikkina. Jotain ohjaaja (tai kuka musiikin olikin valinnut) on varmasti tällä kappalevalinnalla halunnut viestittää, mutta mitä, sitä eivät muut varmasti voi sanoa kuin hän itse. Hildesheimer tosin toteaa, että taide ei ainakaan ole "yhtä viatonta" kuin luonto. |
sellisti 04.01.2004 20:26:07 | |
---|
Hildesheimer tosin toteaa, että taide ei ainakaan ole "yhtä viatonta" kuin luonto. Mutta luonnossahan sitä tappamista vasta tapahtuukin, kun villieläimet syövät pienempiään. Eli ympyrä sulkeutuu: Taide on viattomampaa kuin tappaminen. Luonto on viattomampaa kuin taide. Tappaminen on välttämätöntä ja tarkoituksenomaista luonnossa. Mitä tästä voidaan päätellä? Vai voidaanko mitään? Soitto on laiffii. |