Aihe: Boottausongelma?
1
baron
25.03.2007 11:15:18

Mulla on mun PC:ssä boottausongelma: Usein se joko jää reagoimattomaan tilaan, jolloin ei auta kuin pistää virrat pois tai kerta toisensa jälkeen alkaa boottaamaan alusta, välillä taas toimii kuin enkeli.
Mä oon yrittänyt selvittää sitä XP:n ohjeen käynnistysongelmaselvityksen avulla mutta ei tahdo tulla mitään kun laite toimii epäloogisesti.

Ainoa logiikka jonka mä oon ollut löytävinäni: Kun kone on ollut pitkään seis, boottaamisen kanssa saa tapella, jos taas edestakaisin sammutat ja boottaat, toimii kuin enkeli.

Onko mahdollista, että siinä on "kylmäkäynnistysongelma" kun taas lämpimänä ei?
Jos on, mistä voisi johtua?
Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term"
Titares
25.03.2007 11:59:15 (muokattu 27.03.2007 05:02:18)
Voipi olla vaikkapa kylmäjuotos tai huono liitinkontakti. Meillä töissä on useammassakin muutaman vuoden ikäisessä PC:ssä emolevyllä ilmennyt myös "kuuluisa" konkkaongelma, joka tosin oli päinvastainen, eli koneet boottasivat mikä mitenkin ja lämmettyään näytöt pimenivät kesken näpyttelyn. Tämän seurauksena koneet ovat vähitellen menneet roskiin. Ei kannata haaskata montaa kuukautta eikä ainakaan vuosia viallisen koneen kanssa!

Jos koneesi ei ole aivan uusi, niin tarkista emolevyllä olevien kondensaattorisylinterien kunto, ettei niissä ole havaittavissa rasvavuotoja (Varo, voi olla myrkyllistä!), eivätkä ne ole pullistuneet. Korjauksena voi yrittää vaihtaa epäillyttävän näköiset konkat, mutta parempi on vaihdattaa kokonaan uusi emolevy.

Voi myös olla, että koneesi virtalähde on alimitoitettu varsinkin, jos koneessa on useita lisäkortteja. Poveri on helppo vaihtaa itsekin ja halpa myös vaihdattaa uuteen isompaan.

Jos vika ei ole softassa, niin se on hardwaressa, heh, mutta ennen hardwaren päivitysyrityksiä ajaisin Windowsin repairin CD:ltä, päivittäisin Fash-BIOSin ja elleivät nekään auta, niin sitten ehkä viimeiseksi formatoisin C-levyn ja asentaisin Windowsin puhtaalta pöydältä.

Aja ihan ensimmäiseksi kuitenkin helppo kovalevytesti, joka löytyy klikkaamalla oikealla hiirinäppylällä My Computer'ssa C-levyä ja valitsemalla Properties - Tools - Check now, kaikkine rukseineen. Voihan vika olla kovalevyssäkin, jolloin selviät vaihtamalla vain sen uuteen.

Aja myös memt86-muistitesti, joka löytyy tästä: http://www.jeffborders.com/utils/memt86/

Kokeile käynnistyykö koneesi ongelmitta korpulta MS DOSiin tai vielä parempi, Windows CD:ltä edes Safe-moodiin. Boottaavan korpun voit tehdä My Computerissa klikkaamalla oikealla näppäimellä A-asemaa ja valitsemalla Format plus MS Dos-disketti tms. Jos kone boottaa hyvin disketiltä tai varsinkin Windows-CD:ltä on vika tn. Windowsissa tai kovalevyllä, muttei emolevyllä.

Katso myös BIOS Setup -asetukset painamalla käynnistysvaiheessa Del tai F8 tai F2 tai jotain muuta F-nappia, kunnes pääset biosiin. Sen viimeisellä sivulla valitse Load Fail Safe Settings tms., tai tarkista kaikki asetukset yksi kerrallaan itse.

Jos Windowsin uudelleenasennuksen ja kaikkien muiden toimenpiteiden jälkeen vika uusiutuu, niin sitten kone joutaa jonkkaan, ellet halua yrittää korjata tai vaihdattaa emolevyä ja mahdollisesti myös prosessoria.

... Ai niin, softien tarkistuksen jälkeen irroita ja laita takaisin paikoilleen lattakaapeliliittimet. Jos se ei auttanut, niin iroita ja laita huolellisesti takaisin paikoilleen kaikki liittimet muutaman kertaa edestakaisin. Tämä poistaa joskus huonot kontaktit.
Johann Onn
25.03.2007 14:26:20 (muokattu 25.03.2007 14:26:41)
Luultavammin se on just se "konkkaongelma".

Mulla on takana olevassa koneesta 7-8 konkkaa pullistunu ja välillä toimii hyvin ja välillä taas hyvin huonosti. Jos sitä alkaa pitämaan tuntikausia, päivästä toiseen päällä, alkaa tulla enemmän ja enemmän ongelmia.

On tullu kyllä nähtyä emolevyjä, joissa pari vähän pullistunutta konkkaa, on jo aiheuttanu totaalisen toimimattomuuden. Eikä ne edes ollut mitään sellasia "halvinta mitä löytyy" emoja.
baron
25.03.2007 18:02:31 (muokattu 26.03.2007 13:24:42)

"I have used Norton since 2001. The latest version 2007 proved to be a disaster. My laptop worked perfectly before but after installation I got iminent drive failure warnings. I have had to replace the hard drive. I installed it on my desktop PC and I kept on getting error messages - sometimes asking me to verify my subscription, sometimes other messages. Finally I started getting registry error messages followed by a failure to boot windows XP - even in safe mode."

Mahtoikohan vika selvitä?
Mä ostin alkuvuodesta Norton Internet Security 2007. Sen jälkeen PC alkanut kaikilla mahdollisilla tavailla temppuilla, ihmeellisiä varoituksia, kaatumisia ja boottausongelmia.
Nyt muutaman päivän duunin, muutaman puhelinsoiton Symantecin tukeen (Viroon?), muutaman E-mailin (Intiaan ja Ruotsiin) ja useiden poistamis- ja uudelleen asennusvaiheiden jälkeen oon saanut version 2007.2 toimimaan ja näyttää, että ongelmat hävinneet?

Koputan puuta mutta nyt boottaa niin nopeasti kuin kuuluukin eikä nipota mistään.
Jos mun epäily on oikea, niin virusohjelma on toiminut pahimman luokan viruksena!
Ilmankos mitkään virusohjelmat eivät sitä löytäneet.

Edit: Kyllä mulla oli kaksi ongelmaa: Sekä Nortonongelma joka on ratkennut että "kylmäboottausongelma" joka ei vielä ratkennut.

Edit2: Vein lafkaan korjattavaksi. Pintapuolisesti tarkastellen konkat näyttivät olevan kunnossa, epäilivät virtalähdettä.
Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)