Aihe: Musatermeille selitystä
1
JPQ
03.03.2007 21:06:17 (muokattu 03.03.2007 21:16:43)

Agitato,Vivace,Rosin,Presto,Piatti,Swell,Marcato,sfz ja sitten
wikipedia kertoo kyllä marcatosta marssin tapaan joo mutta mitä se käytännössä tarkoittaa kun se muistelen jousien soitto tapa ainakin..
John Titor
04.03.2007 13:19:41 (muokattu 04.03.2007 13:26:13)

Agitato,Vivace,Rosin,Presto,Piatti,Swell,Marcato,sfz ja sitten
wikipedia kertoo kyllä marcatosta marssin tapaan joo mutta mitä se käytännössä tarkoittaa kun se muistelen jousien soitto tapa ainakin..

Agitato=kiihkeästi
Vivace=eloisasti
Rosin=hartsi
Presto=erittäin nopeasti
Piatti=? ei hajua, voisi tarkoittaa soittimen kantta tms., harjoituskirjainta, jotain muuta soittimen osaa tai vaikka kappaleen osaa. Vaikea sanoa, en oo törmännyt ikinä musiikin yhteydessä. tsekkaa http://www.woxikon.com/ita/piatti.php
Swell=tää varmaankin tarkoittaa svellaria, crescendo-diminuendo tai vaihtoehtoisesti vaan toispuolista svellaria, eli tyhjästä voimakkaaksi kasvava ääni, ppp-joku kovempi dynamiikka yhden äänen/fraasin aikana
Marcato=soittotapana äänet irti toisistaan, hiukan lyhyinä siis, mutta ei niin lyhyinä kuin staccato
Sfz=sforzando, voimakkaampi aksentti
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
V Aalto
04.03.2007 16:28:28
Swell=tää varmaankin tarkoittaa svellaria, crescendo-diminuendo tai vaihtoehtoisesti vaan toispuolista svellaria, eli tyhjästä voimakkaaksi kasvava ääni, ppp-joku kovempi dynamiikka yhden äänen/fraasin aikana

Eikös Swell-termi liity jotenkin myös urkujen manuaaleihin?
Sävis
04.03.2007 17:03:55 (muokattu 04.03.2007 17:05:07)
Piatti=lautaset (yksikössä piatto)
John Titor
05.03.2007 02:18:55

Piatti=lautaset (yksikössä piatto)

Uu, se olikin liian simppeli:D Painetaanpa mieleen.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
sellisti
16.03.2007 00:13:20 (muokattu 16.03.2007 00:14:21)
wikipedia kertoo kyllä marcatosta marssin tapaan

Näinkö on? Marciale on ymmärtääkseni marssin tapaan, mutta marcato jotain ihan muuta.

John Titorhan tuon marcaton jo selittikin.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
JPQ
16.03.2007 15:17:43

Näinkö on? Marciale on ymmärtääkseni marssin tapaan, mutta marcato jotain ihan muuta.

John Titorhan tuon marcaton jo selittikin.

Tässä wikipedia linkki voit itse tarkistaa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Marcato
ps. englanninkielisellä näytti pikaa katsoen olevan toinen selitys.
piiska2
20.03.2007 16:34:24
Marciale ei ole tullut vastaan, mutta sen sijaan Alla marcia, joka lienee yleisempi ilmaus "marssimaisuudelle" . Tuttu myös Sibeliukselta (=säveltäjä, ei softa ;))

Marcatohan käytännössä tarkoittaa, että soittaja tuo sävelet korostetusti esiin eli "markkeeraa" niitä...filistelee hieman. Jousisoittajat varmaan törmää käsitteeseen usein.

Piatti terminä on kyllä yksinomaan klasaripuolella. Ja tarkoittaa siis niitä lautasia, joita soitetaan vastakkain kahvoista kiinni pitäen. Joskus vain kerran sinfonian aikana.
JPQ
20.03.2007 23:24:14

Marciale ei ole tullut vastaan, mutta sen sijaan Alla marcia, joka lienee yleisempi ilmaus "marssimaisuudelle" . Tuttu myös Sibeliukselta (=säveltäjä, ei softa ;))

Marcatohan käytännössä tarkoittaa, että soittaja tuo sävelet korostetusti esiin eli "markkeeraa" niitä...filistelee hieman. Jousisoittajat varmaan törmää käsitteeseen usein.

Piatti terminä on kyllä yksinomaan klasaripuolella. Ja tarkoittaa siis niitä lautasia, joita soitetaan vastakkain kahvoista kiinni pitäen. Joskus vain kerran sinfonian aikana.

Näin olen käsittänyt ja klassarihan mä olenkin kaiketi enempi itse asiassa sinfooninen progesseviinen rock ehkäpä....
sakvaka
01.04.2007 17:12:15
Eikös Swell-termi liity jotenkin myös urkujen manuaaleihin?
Liittyyhän se. Swell on urkujen kolmanneksi alin sormio (kaksisormioisissa ylin).

Myös tunnetaan käsite swell-pedaali. Se ohjaa paisutuskaappia, ja näin voimistaa tai hiljentää swell-sormion ääntä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)