Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kiinnostaisiko m.net soitinrakennusverstas pk-seudulla?
1 2
tekerolant
20.03.2007 16:56:15 (muokattu 20.03.2007 17:01:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyisikö porukasta kiinnostusta tulla mukaan viikottaiseen "puutyöpiiriin" jossa voisi toteuttaa omia soitinrakennusprojekteja?
 
Työpaikallani on upouusi puutyöluokka työkaluineen ja koneineen. Vastaan puutyön opetuksesta 5-9-luokilla ja tilan käytöstä. Nyt suunnittelen ilta- ja viikonloppukäyttöä.
 
Idea on siis että voit tulla itsenäisesti yksin tai kaverien kanssa tekemään omia juttujasi, varsinaista opettajaa ei paikalla ole. Allekirjoittanut hoitaa vain isännöintiä ja tilan & välineiden käytön opastusta.
 
Tämä on siis Open house-tyyppistä toimintaa. Kukin hommaa omat materiaalit (yhteistilauksiakin toki voidaan tehdä), vastaa omien jälkien siivoamisesta, työvälineiden asiallisesta käytöstä ja käyttäytyy tolkullisesti. Keskeneräiset projektit ja materiaalit ym. voi tietenkin säilyttää koululla lukkojen takana. Ja promillerajahan on tietenkin nolla tämmöisissä hommissa.
 
Työsalissa on 16 työpistettä höyläpenkeillä, tavalliset käsityökalut puun ja metallin työstöön (kaikki uusia!). Liimaamista varten on isoja kiskopuristimia ja sekalaisia pieniä puristimia. Konesalissa on luonnollisestikin purunpoistoon kytkettynä oiko-tasohöylä, vahva pylväsporakone, nauha- ja laikkahiomakone sekä vannesaha. Lisäksi löytyy hyvä kuviosaha, hiomakoneita, akkuporakone ym. Pajassa on toistaiseksi vain takomisvehkeet (ahjo, pihdit, lekat, alasin). Lisäksi löytyy pintakäsittelyhuone maalaamista ja lakkaamista ym. varten.
Sähköosastolla on tällä hetkellä pieni perusvarustus: muutama juotosasema, yleismittari, virtalähde, pihtejä ym.
 
Paikka on Vantaan seudun steinerkoulu Korson pohjoispuolella, Keravan rajalla. Osoite on Satakielentie 5, katso sijainti vaikka http://kartat.eniro.fi
Perille pääsee bussilla 873 Korson asemalta tai 633:lla Helsingistä. Autolla kauempaa tuleville paras lähestymisreitti on Lahden moottoritie tai Tuusulanväylä.
 
Hinta? Illan työskentelyn hinta voisi olla 6-10 euroa, riippuu siitä pitääkö koulun puolesta ottaa vakuutus iltakäyttäjille -tätä en ihan vielä tiedä. Paitsi että haluan täyttää tilaa hyvilä aktiviteeteilla yritän myös kerätä pikkuhiljaa varoja mm. sorviin, hitsauslaitteeseen ja paineilmatyökaluihin.
 
Kertokaapa kommentteja ideasta, hinnasta ja kysykää lisätietoja.
 
EDIT: Ei tämän tarvitse olla tiukasti soitinrakennuspaja, ihan samahan se tietenkin on tekeekö 4x12 -kaappia, sähkökitaran bodya, kanteletta, larppauskirvestä tai keinutuolia...
 
Muszika, aggression! Muszika, elegant!
jukcat
20.03.2007 18:35:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No hemmetti, toki kiinnostaa jaolisi varmasti käyttöä tuolle pajalle. Minä viikonpäivinä tai päivänä tämä homma toimisi? Ja kuinka kauan kerrallaan? ONko käytössä myös tasohöylää tai oikohöylää? Entäpä vannesahaa?
J
 
Toiset näkee maan ja kokee taivaan.
MPU
20.03.2007 19:17:42 (muokattu 20.03.2007 19:20:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hinnan määrittely on aika hankalaa. Jos koko skitan tekee vaikka 6 euron/kerta tilavuokralla, tulee aika lailla hintaa siitäkin. Mutta toisaalta, kunnon koneiden käyttömahdollisuus lisää työn mielekkyyttä ja ilman koneita ja tiloja on rakentelu aika hankalaa. Onneksi mulla on samaan tapaan kuin sinullakin käytössä kässäluokka laitteineen.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
tekerolant
20.03.2007 20:16:41 (muokattu 20.03.2007 20:42:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No hemmetti, toki kiinnostaa jaolisi varmasti käyttöä tuolle pajalle. Minä viikonpäivinä tai päivänä tämä homma toimisi? Ja kuinka kauan kerrallaan? ONko käytössä myös tasohöylää tai oikohöylää? Entäpä vannesahaa?
J

 
Alustavasti olen ajatellut torstaita klo 17-21. Ja mahdollisesti 2-3 viikonloppua päälle.
Kuten tuli tuossa aloituksessa lueteltua niin sekä vannesaha että oiko- ja tasohöylä löytyvät.
 
Hinnasta puheen ollen pitänee varmaan laittaa joku kantisalennus, vaikkapa koko syksy elokuun puolivälistä joulukuun puoliväliin 60 euroa. Syksyssä näyttäisi olevan suunnilleen 18 torstaita. 60e ei enää liene isotöisessä kitaraprojektissakaan kynnyskysymys? Kertamaksu olkoon käypäläisille.
 
Muszika, aggression! Muszika, elegant!
jPekka
20.03.2007 21:31:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alustavasti olen ajatellut torstaita klo 17-21. Ja mahdollisesti 2-3 viikonloppua päälle.
Kuten tuli tuossa aloituksessa lueteltua niin sekä vannesaha että oiko- ja tasohöylä löytyvät.

 
Tuo on yksi kiinnostava puoli. Itselläni on periaatteessa ihan hyvä rakentelupaikka taloyhtiön autotallissa, mutta isompia työkoneita vähemmän.
 
Hinnasta puheen ollen pitänee varmaan laittaa joku kantisalennus, vaikkapa koko syksy elokuun puolivälistä joulukuun puoliväliin 60 euroa. Syksyssä näyttäisi olevan suunnilleen 18 torstaita. 60e ei enää liene isotöisessä kitaraprojektissakaan kynnyskysymys? Kertamaksu olkoon käypäläisille.
 
Kuulostaa ihan kohtuulliselta.
 
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
T.Urmio
20.03.2007 21:32:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon messissä!
 
No ei se mun vika oo
_Ville_
31.03.2007 20:46:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaapa erittäin hyvältä. Mukana ollaan.
 
jarmos
31.03.2007 20:50:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juma kekka, meiltä n. 900metriä, ilman muuta oon mukana.
 
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
Jaristoteles
31.03.2007 21:08:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei mahtavaa!
 
Meikä on messissä. Million alkaa?
 
Mitäköhän mä rakentaisin edes ;)
 
Trueno
01.04.2007 00:43:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen mukana myös. Syksyllä voisin löytää aikaa sähkökitaraprojektille.
 
"Sun ongelma on se että sä oot liikaa sä. Olisit ennemmin oma ittes."
tekerolant
01.04.2007 21:15:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin.
Kiinnostuneita näyttää nyt tässä vaiheessa olevan puolisen tusinaa, eli eiköhän varata torstai-illat tälle hommalle. Nostan tämän ketjun syssymmällä, kun asia alkaa olla ajankohtainen. Kouluhan alkaa viikolla 34 elokuun puolivälissä.
 
Muszika, aggression! Muszika, elegant!
duane
04.04.2007 16:48:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

muakin kiinnostaa :)
 
Äänimies / Apple MacSalesman
samipa
08.05.2007 10:16:20 (muokattu 08.05.2007 10:20:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ooooo. Toi olis aikasta autuutta, mutta päivä ei käy. Koneiden käyttö kyllä kelpaisi.. Yksi tai kaksi iltaa olisi passeli. Mä tarvitsisian vain tuota höylää ja vannesaha olisi myös mukava helpotus.
Mä suunnittelin just itse samaista projektia eli lähikoulun kanssa yhteistyötä. Sinulla tosin on jo helpompi tilanne lähtökohdiltaan, kun olet kyseisessä koulussa töissä. Ulkopuolisena kouluun voi olla vaikeampi päästä.
Olisikohan tuollaisessa hommassa mahdollisuus allekirjoittaa koulu ulos vastuusta eli jokainen "kerholainen" laittaisi nimen lappuun, että ottaa itse täyden vastuun vahingon sattuessa (entä koulun laitteiden vioittuessa?).. aatoksia vain. Kai noi lääkefirmatkin tekee samaa, kun ihmiskokeita järjestää, joten eiköhän se lain puitteissa ole..
 
Olisiko sinulla (tai kenellä vain) koulun puutyön opettajana antaa vinkkejä, kuinka saisin ilta- tai viikonloppukäyttöön tuon lähikoulun puutyöluokan?
 

 
-Sami
 
MPU
08.05.2007 11:42:37 (muokattu 08.05.2007 11:47:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaan kun olen töissä koulussa.
Uskoisin, että illaksi et pääse käsityöluokkaa käyttämään muuten kuin joko vuokraamalla koko tilan käyttöösi (kallista) tai löytämällä koulun opettajakunnasta innokkaan käsityötä harrastavan opettajan jonka kanssa pääset tiloihin. Näin ainakin täällä meidän koulussa. Noilla kouluilla missä on iltakäyttöä (esim. kansalaisopiston käsityöryhmät) ovat koneet ja laitteen jatkuvasti hajalla, kun käyttäjiä on vaikka mihin lähtöön ja tajua laitteiden käytöstä ei välttämättä juurikaan ole. Loppupelissä laitteiden korjauksen maksaa koulu omista vähistä rahoistaan. Tilojen vuokrasta kuitenkaan ei senttiäkään tule koululle vaan kaikki menee kaupungin pohjattomaan kassaan. Tämä ei ymmärrettävästi houkuta tilojen vuokraukseen täällä koulun puolella. Tilojen pääasiallinen käyttö kun on opetuksessa, ei iltakäytössä. Mikiään ei ota päähän enempää kuin se, että oppitunnin alussa alat korjaamaan koneita käyttökuntoon.
Jos tarvetta on vain satunnaisesti vannesahalle ja höylälle ja asuisit täälläpäin voisit toki tulla meidän koululle askartelemaan. Käy rohkeasti kysymässä rehtorilta josko koulun käsityötä opettavat opettajat olisivat halukkaita auttamaan.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
samipa
09.05.2007 00:21:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Missä päin maailma MPU asustelee tai lähinnä missä se koulun veistoluokka sijaitsee?
 
Mulla on ensimmäinen kitara rakenteilla tai vastahan tuo on suunnittelu vaiheessa. Täältä palstalta lueskelen rakenteluun liittyviä keskusteluja ja poimin hyviä vinkkejä. Täytyy hehkuttaa, että tämä palsta on todella, todella hyvä, koska tietoa ja kokemusta on paljon. Huh kun ajatteleekin sitä työmäärää, mitä te jotkut olette ennen tämmöisten palstojen olemassaoloa joutuneet tekemään tiedon hankkimiseksi. Toki uskon, että tekeminen opettaa parhaiten, joskaan ilman mitään tietoa olisi paha aloitella eli nyhjästä tyhjästä. Kävin tuossa hätäpäissäni puukeskuksesta lankun mahonkia hakemassa, joka pitäisi saada höylättyä, liimattua ja sahattua muotoon. Parvekkeella meinasin jyrsiä tarvittavat, sekä muut pienemmät puhteet pystyn muutenkin hoitamaan kotosalla. Tuo oikohöylä ja vannesaha/pöytä sirkkeli olisi melko tarpeellinen.
 
Kiitos muuten hyvistä vinkeistä ja realiteeteista koulun puutyöluokan suhteen. Tietääpä rehtorin juttusille mennessä, mitä on otettava huomioon.
 
-Sami
 
MPU
09.05.2007 07:03:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Missä päin maailma MPU asustelee tai lähinnä missä se koulun veistoluokka sijaitsee?
 
MPU Valkealassa, käsityöluokka Kouvolassa. Täällä on työnantajan linja se, että työntekijät voivat käyttää iltaisin ja viikonloppuisin tiloja ja työkaluja kunhan käyttävät omia materiaaleja. Jotta joko vaihdan uudet terät höylään? :)
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
samipa
09.05.2007 23:19:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aaaa, eli vähän täältä pääkaupungista syrjemmällä. No, siellä ne asiat taitaa olla vähän jostavampia ja luonnistuu helpommin (näin ainakin kuvittelen).
Pitää katsella tuota lähikoulua sillä silmällä ja käydä joku päivä jutustelemassa asiasta rehtorin kanssa. Nyt verstaana on toiminut lämmin parkkihalli. Uskokaa pois, että tuo kamojen raahaaminen sinne ja jälkien siivoaminen on todella työlästä. Eräänä yönä klo o2 vartija tuli paikalle ja ihmetteli meidän touhuja. Hän kysyi olimmeko sattumalta edellisenä yönä hallissa hommissa, johon vastailimme myöntävästi. Hän naureskeli hieman ja sanoi, että taisi hommat venyä vähän myöhään, kun olimme sulkeneet ajoportin vasta 03-05 välisenä aikana. Jotta näin. Vartija kyllä kiitteli huolellisuuttamme, mitä lie muuta meistä ajatellut..
Oi sitä autuutta, kun jonain päivänä sellaiseen luokkaan pääsen.
 
-Sami
 
samipa
09.05.2007 23:22:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Syksyä odotellessa...
 
-Sami
 
Imre
13.05.2007 16:47:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmoitan myös kiinnostukseni, näyttää siltä että minulla on tuolloin telen viimeistely vielä kesken joten verstas olisi tarpeellinen. Miten on, onko tuolla käytössä minkälaisia pintakäsittelytiloja ja työkaluja? Onko paineilmaa saatavilla jos vaikka itse toisin paineilmalla toimivat maaliruiskut?
 
tekerolant
12.06.2007 09:46:50 (muokattu 12.06.2007 09:47:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmoitan myös kiinnostukseni, näyttää siltä että minulla on tuolloin telen viimeistely vielä kesken joten verstas olisi tarpeellinen. Miten on, onko tuolla käytössä minkälaisia pintakäsittelytiloja ja työkaluja? Onko paineilmaa saatavilla jos vaikka itse toisin paineilmalla toimivat maaliruiskut?
 
Kompressori on, mutta toistaiseksi se on vain purunpoistojärjestelmän käytössä. Voin tuoda oman, jos tuot ruiskun ja letkun. Ehkä syksymmällä saadaan se koulun kompura myös työkalukäyttöön kytkettyä.
 
Muszika, aggression! Muszika, elegant!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «