Aihe: Apua tulevalle basistille(ko)? 1 2 | |
---|---|
![]() 27.12.2003 18:53:16 | |
Hmm.. Olen soitellut aikaisemmin kitaraa, sekä sähköistä että klassista. Nyt olen päättänyt lopettää sähköisen kitaran soittamisen (kaiketi?) ja aloittaa sen tilalle sähköbasson soiton. Muutamia kysymyksiä on kuitenkin tullut mieleeni.. Oletteko itse aloittaneet minkälaisissa bassoilla? Oma basisti esikuvani (eräs John vain =) ) soittaa kuusikielistä bassoa ja tahtoisin itsekin heti kuusikielisen mallin. Onko vaikeampi alkaa soittamaan bassoa, jos aloittaa kuusikielisellä? Ajattelin tätä ( http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-165619.html ) bassoa ensibassokseni. Onko valinta kannattava/riittävän hyvä ensi bassoksi? Sitten vahvistin puolelta mietin itselleni tällaista: http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-146934.html ). Mitä mieltä olette vahvistimesta/bassosta? Ajattelin, että voisin samantien ostaa hieman "paremmat" välineet, koska rahoja jäi ihan mukavasti tuosta kitara harrastuksesta tähteeksi. Ajattelin soittaa bassoa finger-picking tekniikalla (mikäli sitä nyt sellaiseksi basson soitossa kutsutaan). Tämä tuntuu sujuvan jo nyt erittäin hyvin (kolmella sormella, kenties klassisen kitaran soiton ansiosta). Kannattaako mennä bassotunneille vai onko basson soitosta olemassa hyviä teoksia aloittelijoille (myös www-sivut kelpaavat)? Onko tuo kitara tausta muuten jotenkin häiritsevä basson soitossa, eli olisiko fiksuinta yrittää olla käyttämättä mitään "kitarakikkoja" ainakaan näin harrastuksen alkuvaiheessa? Kiitos vastauksistanne. | |
![]() 27.12.2003 19:02:30 | |
Ööö... Mikäli joku ihmettelee tuota vahvistimen järeyttä (onko se järeä?) aloittelijalle, niin heille kerrottakoon, että minua on pyydetty kolmeen yhtyeeseen soittamaan bassoa, joista yksi ainakin keikkaileen satunnaisesti. Vahvistimella pitäisi siis pystyä heittämään ainakin keikkoja pienissä tiloissa (100 neliötä). | |
![]() 27.12.2003 19:10:26 | |
Mä mitään mistään bassokamoista oikeasti tiedä, mutta SWR ja Peavey ovat ainakin hyviä merkkejä varmasti. Muutenkin laitteet ovat ihan kunnioitusta herättävän näköiset. Toivottavasti ovat hyvät, jos moiset ostat ja onnea uudelle uralle, basisti. "Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy | |
![]() 27.12.2003 19:41:45 | |
Asialliset vehkeet olet valinnut, ei siinä mitään. Mun mielestäni toi vahvistin on aivan OK, ei mitenkään liioitellun järeä ollenkaan. Ei kuusikielisellä ole sen hankalampaa aloittaa kuin muillakaan, mikäli kielten määrä vaan ei saa päätä sekaisin. Samat ongelmat tulevat vastaan kuitenkin. Onnea matkaan. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 27.12.2003 21:39:20 | |
Ööö... Mikäli joku ihmettelee tuota vahvistimen järeyttä (onko se järeä?) aloittelijalle, niin heille kerrottakoon, että minua on pyydetty kolmeen yhtyeeseen soittamaan bassoa, joista yksi ainakin keikkaileen satunnaisesti. Vahvistimella pitäisi siis pystyä heittämään ainakin keikkoja pienissä tiloissa (100 neliötä). Jos kerran keikoille menee, niin eihän toi vahvistin edes riitä. Osta heti vaan kunnon kamat, ku on noin monta bändiäkin... | |
![]() 27.12.2003 21:43:28 | |
Jos kerran keikoille menee, niin eihän toi vahvistin edes riitä. Osta heti vaan kunnon kamat, ku on noin monta bändiäkin... Eiköhän jokainen ostais ne 1000wattiset marshalit jos ois vaa niitä €uroja tai porvari vanhemmat : Toi vahvistimen teho tietysti kannattaa kattoo semmoi et se riittää muiden bändiläisten kamojen kannalta. | |
![]() 27.12.2003 22:31:03 | |
Eiköhän jokainen ostais ne 1000wattiset marshalit jos ois vaa niitä €uroja tai porvari vanhemmat : Sori Offtopic, muttei malta olla mainihtematta. Kotokamojen yhteenlaskettu ulostuloteho max 950w, marsua ja hartkea;) "Ihmisten pitäisi olla kiltimpiä toisilleen. Ja kasvattaa pidempi tukka."
Zuge 15 v. Pointsi-lehdessä 1972 | |
![]() 27.12.2003 22:37:02 | |
Hmm... Tällä keikkailevalla yhtyeellä, tai sen kitaristeilla on ainakin kummallakin kaapit käytössä (jotain 400 wattia)... Tietysti voisin ostaa myöskin kaapin + nupin, mutta ajattelin, että olisi hauskaa, jos jäisi vielä muuhunkin rahaa noiden kamppeiden oston jälkeen... 1400e olisi käytettävissä, mutta pitäisi kyllä muutakin hommata siis. Entäs, oppiikohan joidenkin "bassokunkkujen" opetusvideoiden avulla noita perusasioita? Ajattelin, että jos vaikka Billy Sheenanilta tai John Myungilta olisi ilmestynyt joitakin videoita (toki muidenkin basistien videot kelpaavat, ei siinä mitään). Kiitos myöskin kannustuksesta... Eiköhän se kohta minunkin basistin urani lähde eteenpäin. | |
![]() 27.12.2003 22:40:01 | |
Henkilökohtanen mielipide on, että basson oppii soittamalla. Kunhan joku soittelee välillä jameja kaverina ettei pääse kyltyyn kotona yksin nyhjäämiseen. Ei tainnu olla ongelma sun kohalla;) Eli oon pärjänny täysin ilman tunteja, kirjoja tai vilimejä, mutta tuskin ne olis haitannukkaan. Soittaminen se pääasia kuitenki on. "Ihmisten pitäisi olla kiltimpiä toisilleen. Ja kasvattaa pidempi tukka."
Zuge 15 v. Pointsi-lehdessä 1972 | |
![]() 27.12.2003 22:50:15 | |
Entäs, oppiikohan joidenkin "bassokunkkujen" opetusvideoiden avulla noita perusasioita? Ajattelin, että jos vaikka Billy Sheenanilta tai John Myungilta olisi ilmestynyt joitakin videoita (toki muidenkin basistien videot kelpaavat, ei siinä mitään). Bassokunkkujen opetusvideoista voi olla hyötyä, mutta en lähtisi niiden kanssa aluksi touhuamaan. Menee aikaa liiaksi kelaa/pysäytä hommaan. Aluksi kannattaa ottaa soitin ns. haltuun, eli tulla tutuksi. esim. asteikot on sinulle varmaan tuttu juttu, lähde niistä rakentamaan pohjaa. Sitten ryhdyt kuuntelemaan musiikkia, josta pidät ja opettelet niitä kappaleita soittamaan. Pikku hiljaa pystyn hahmottamaan, mitä basson soittamisen "maailma" pitää sisällään. Sitten on olemassa jotakin bassonsoitto-opuksia, missä on nuotit ja äänite, josta kuulee miten mennään. Suosittelisin ennemmin niitä. Rautalanka on isänmaallista. | |
![]() 27.12.2003 22:53:03 | |
Sitten allekirjoittaneen tulisi opetella kirjottamaa... Rautalanka on isänmaallista. | |
![]() 27.12.2003 23:38:45 | |
Tuo SWR on hyvä vahvari, eikä varmasti ole alimitoitettu. Kunhan bändi ei ole mikään örvellys-mättösärö-nupitkaakossa hevihässäkkä niin satawattisella pärjää varsin hyvin. Olen yhden keikan tuommoisella soittanut ja volume riitti enemmän kuin hyvin. Toisella keikalla, myös 100w combolla, ei voinut nostaa volumea edes kakkoselle, tila oli iso kun mikä, mutta äärimmäisen hyvin bassoa toistava. En ole koskaan henk koht ymmärtänyt kaikenmaailman 750 wattisten vahvareiden olemassaolon syytä, eihän niitä voi käyttää järkevästi missään.. Itsellänihän ei ole onneksi 100w putkimarsua kaappeineen josta irtoaa hönkää enemmän kuin koko suomen nautakarjasta yhteensä :) It wasn't me, it was the Other Guy. | |
![]() 28.12.2003 00:58:09 | |
Siismitämitävittua...! Pauli sunhan piti tulla soittaan toista kitaraa meidän bändiin...? =) Mut hei, mikäs siinä sitte, jos ei nappaa... Ainaki basso on kuningas soitin, et ei sen puoleen... Novittujoo, tuu sit vaikka soittaan toista bassoo, nii vedetään vähän niinku Barathrum... =) | |
![]() 28.12.2003 10:32:19 | |
Siismitämitävittua...! Pauli sunhan piti tulla soittaan toista kitaraa meidän bändiin...? =) Mut hei, mikäs siinä sitte, jos ei nappaa... Ainaki basso on kuningas soitin, et ei sen puoleen... Novittujoo, tuu sit vaikka soittaan toista bassoo, nii vedetään vähän niinku Barathrum... =) Juu. Kyllä minä vielä jatkan kitaran soittoa, jos vain löydän nyt pikapuoliin hyvän kitaran itselleni... Muuten kyllä saattaa instrumentti vaihtua --> Tämä on ennakoimista pahimman varalle. | |
![]() 28.12.2003 16:02:35 | |
Tietysti ite en piittaa noista kuuskielisistä mutta Peavey on hyvä merkki joten en voi muutakun suositella kun ei oi oo kalliskaan. Peaveyn Cirrus-linja on parasta mitä tiedän ja oon saanu todella hyvän kuvan muutenkin Peaveyn tuotteista. SWR:stä ei oo omia kokemuksia mutta hirmusesti kehutaan, ja toi 160W 15" riittää vallan mainiosti. Jos keikalla tarvitaa enemmän ääntä niin sillon se tulee PA:n kautta joka tapauksessa. Oma Hartke KB15 (120W) on riittäny aina, jos paikka on niin pieni että siellä ei laiteta kamoja PA:han (pienemmät baarit, esim. Factory) niin ei oo mitään hätää etteikö bassot riittäis. WARNING: Dr. Mario is not a real doctor! Do not let him touch your genitals! | |
![]() 28.12.2003 19:57:51 | |
Henkilökohtanen mielipide on, että basson oppii soittamalla. Itse sanoisin, että kuunteleminen on vielä tärkeämpää. Itse en kyllä menisi ostamaan ensimmäistä(kään) bassoa postimyynnitse, vaikka ko. merkillä ja mallilla ihan hyvä maine käsittääkseni on. Bassojen kaulanpaksuudet ja otelautaleveydet vaihtelevat paljon kitaraa enemmän, ja käteen sopimaton mitoitus voi tehdä muutamasta ensimmäisestä soittovuodesta vielä tarpeettoman paljon enemmän tuskaa kuin se muuten olisi. Jos kerran kokemusta on jo kitarapuolelta, niin käsi osaa jo itsekin sanoa, mikä kaula tuntuu mukavalta käteen. Ja mikä runko soi hyvin. Turha jättäytyä postimyyntiarpapelin uhriksi. - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! | |
![]() 28.12.2003 22:02:05 | |
Niin joo... Kävin tänään testailemassa bassoa, joka sopi täydellisesti ainakin käteeni, mutta oli "vain" nelikielinen... Pitänee kai kokeilla tuota bassoakin ennen ostoa sitten. | |
![]() 28.12.2003 23:06:30 (muokattu 28.12.2003 23:10:21) | |
Itse olen nelikielisten kasvatti. Kerran pari olen viisikielisellä soittanut, mutta on yllättävän vaikeaa vaihtaa lennosta. Jos ensimmäinen basso on 6 kielinen, voi myöhemmin olla hankala tottua esim nelikieliseen. Hankala, muttei mitenkään mahdotonta, mutta kannattanee kuitenkin miettiä jonkunverran elämää eteenpäin, ettei sitten tule ikäviä yllätyksiä, jos päättääkin jossain vaiheesssa siirtyä vähempi- tai enempi(!)kielisiin soittimiin. Toisaalta jos on vaakasti päättänyt soittaa 6-kielisellä niin kannattaa toki tehdä niin heti alusta lähtien. IMO 4 kieltä kuitenkin riittää, alimmista äänistä ei saa kuitenkaan selvää, ja tilut voi jättää kitaristi(e)n huoleksi. ---Tuli vaan mieleen. Lisäys: Tuon soittamani 5-kielisen kaula oli 5-kieliseksi aika kaponen, mutta silti oman bassoni kaulaa leveämpi. Olen myös törmännyt aikamoisiin halkokaula-5-kielisiin, joita oli jopa hankala soittaa. Kuusikielisiä en ole tavannut, mutta ne ovat varmasti vielä leveämpiä --> vaikeasoittoisempia. Jos nelikielinen istuu käteen loistavasti, voi odottaa että 6-kielinen tuntuu enemmän kuin hiukan kömpelöltä Tottumiskysymys toki tämäkin. It wasn't me, it was the Other Guy. | |
![]() 28.12.2003 23:20:47 | |
Käväisi mielessä, että oletkohan miettinyt tarvitsetko kaikkia noista kuudesta kielestä? Kannattaako 6-kielinen ostaa vain sen takia, koska esikuva soittaa sellaisella? Ei mielestäni. Vitu gei!!!11 | |
![]() 29.12.2003 01:57:36 | |
Noh, periaatteessa minulle kai riittäisi viisikielinenkin, mikäli "siirtäisin" kieliä yhden pykälä ylöspäin ja siis hävittäisin sen "bassoimman kielen" ja kun G on noussut hieman korkeammalle, alhaalla olisi jollekin "tilukielelle", joka soi korkealta tilaa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)