Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuulo, miten suojaatte?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
sepesorsa
11.03.2007 10:25:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin kun nyt esim. kotona treenatte vaikka sähköhepin kanssa ihan perusvolalla niin suojaatteko korvanne jotenkin (tulpilla).. itse en niin ole tehnyt vaikka välillä on tullut soitettua useampi tunti putkeen.. korvani eivät soi mutta kun laitan tulpat päähän niin piippausta ja suhinaa kuuluu.. miten on kertokaa omia kokemuksia?
 
Ja olisiko mielestänne järkevää alkaa käyttämään korvatulppia vaikka ihan perusvolumella soittaisikin?
 
Lesko
11.03.2007 10:27:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite sen virheen tein, että opettelin soittamaan treeneissäkin ilman tulppia ja siis en niitä sielläkään käytä, kuulostaa paskalta. Mutta kai se joissain määrin järkevää on suojata kuuloa mahdollisimman paljon, mutta ei se sama ole tulppien kanssa, paitsi sitten joitain teetettyjä sadan euron tulppia lukuunottamatta (en tosin tuostakaan tiedä), niin joo, ei kai sitä kotona sentään tarvi tulppia pitää, jos peusvola siis on kyseessä, en tie, ite en käytä.... vielä =)
 
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
kanka
11.03.2007 10:32:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä treenivolat ainakaan mulle tuota ongelmia, joten tulppia ei tarvita. Voisin kyllä nimetä, että siinä vaiheessa kun tulppia tarvitaan, kuulostaa musiikki paljon paremmalta tulppien kanssa. Siis ihan peruskuuset on mulla, ei mitään 200e.
Wahi
11.03.2007 10:44:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytän "kuusitulppia" aina treeneissä. En pysty olemaan samassa kämpässä rumpalin kanssa ilman tulppia.
 
Se on kyllä totta että kaikki kuulostaa tulppien kanssa paremmalta sitten kun ollaan tulppatason volumeissa. Taitaa johtua siitä, että kitarasoundit ainakin tulee säädettyä silloin kun on tulpat päässä tietenkin. Mutta esim. rummut kuulostaa mielestäni paremmilta tulppien kanssa.
 
"no ku osaa tiluttaa ni osaa muutki asiat" TheLemon
ekikoo
11.03.2007 10:53:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta on ahdistavaa olla rumpujen lähistöllä ilman tulppia, vaikka niitä soitettaisiin kuinka hiljaa. Mulle passaa ne EARin keltaiset tulpat. Toimii loistavasti.
 
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
Lesko
11.03.2007 10:53:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytän "kuusitulppia" aina treeneissä. En pysty olemaan samassa kämpässä rumpalin kanssa ilman tulppia.
 
Tuo on totta, että joskus tulee rummut yli, mutta ei koskaan kyllä kitara, ainakaan mulla =)
 
Se on kyllä totta että kaikki kuulostaa tulppien kanssa paremmalta sitten kun ollaan tulppatason volumeissa. Taitaa johtua siitä, että kitarasoundit ainakin tulee säädettyä silloin kun on tulpat päässä tietenkin. Mutta esim. rummut kuulostaa mielestäni paremmilta tulppien kanssa.
 
Me varmaan kyllä soitetaan hiljempaa, hyvä niin =) Ei ole koskaan tullut säädettyä soundeja tulpat päässä, mutta eiköhän sen sitten huomaa kun tulppia tarvii, kuulotestit on mulla ainakin ollut suht hyvät aina, eli ei ole mitenkään pahemmin heikentynytkään, jote kai sen huomaa kun tulppia tarvii!
 
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
kanka
11.03.2007 10:59:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kuulotestit on mulla ainakin ollut suht hyvät aina, eli ei ole mitenkään pahemmin heikentynytkään
 
Mulla heikentyi jo teini-iässä kun piti kuunnella joka paikassa punkkia korvalaput täysillä.. Viisasta. Esim. jos jossain tilassa puhuu useita ihmisiä yhtäaikaa, tai on muuta yleistä pientä hälinää, niin mulle on vaikeaa kuulla mitä joku sanoo ihan vieressä. Rasittavaa.
Ibanez_90
11.03.2007 11:12:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en osaa edes laittaa krovatulppia :)
 
Olen Stratocaster_90
Lesko
11.03.2007 11:14:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esim. jos jossain tilassa puhuu useita ihmisiä yhtäaikaa, tai on muuta yleistä pientä hälinää, niin mulle on vaikeaa kuulla mitä joku sanoo ihan vieressä. Rasittavaa.
 
Mua vituttaa kun ihmiset puhuu päällekkäin ja sitten palaa hermot ja alan hajottaa paikkoja =)
Mutta ootko varma että se on kuulossa se vika, jos se on vaan siinä että ei pysty keskittymään siihen mitä joku sanoo vieressä vaan alitajuisesti yrittää kuulla kaikkia mitä sanotaan tai mitä tapahtuu?
 
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
kanka
11.03.2007 11:21:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta ootko varma että se on kuulossa se vika, jos se on vaan siinä että ei pysty keskittymään siihen mitä joku sanoo vieressä vaan alitajuisesti yrittää kuulla kaikkia mitä sanotaan tai mitä tapahtuu?
 
Kyllä musta tuntuu, että se on kuulossa, koska sitä tapahtuu tilanteissa, joissa kenelläkään muulla ei ole mitään ongelmia kuulla puhetta jne. Aina joudun toistelemaan sanoja "mitä", "sori", "häh" jne, ja tämä potuttaa sekä itseäni että kavereita.
Torniojaws
11.03.2007 11:22:07 (muokattu 11.03.2007 11:22:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bänditreeneissä on I-tason Peltorit. Kotisoitossa en tulppia tarvitse kun en soita lujalla. Livekeikoilla on siniset joulukuuset.
 
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Stalkah
11.03.2007 12:33:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

napanöyhtää 24/7 :P
 
Vaikka usein kuuleekin aivan järjettömiä mielipiteitä, on kuitenkin tosiasia, että jättikyrpae johdattelee meidät ja tukiryhmämme kohti hyvinvoivan yhteiskunnan rinnalle muodostuneita epäkohtia.
Kiinankeisari
11.03.2007 12:33:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytän "kuusitulppia" aina treeneissä. En pysty olemaan samassa kämpässä rumpalin kanssa ilman tulppia.
 
näin myös mulla oman bändin kans, tila senverran pieni ja kamat lujalla niin päähän siinä räjähtää jos ei tulppia käytä. musaopistohommissa ei tule käytettyä kun siellä volyymi on aika paljon sivistyneempi. semmonen tympeä tapa kyllä on että keikoilla ei ole tullut tulppia pidettyä kun haluaa aina olla 100% varma siitä että saundi on just eikä melkein. onneks auttaa aika paljon jos pääsee liikkumaan vähän kauemas esim. rummuista, ei tuu niin kivuliasta kokemusta.
 
"soita silleen makeesti" -Albert Järvinen
Swan
11.03.2007 12:36:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rynkyllä ampuessa on Peltorit päässä. Soitellessa reeneissä tai keikalla taasen kuusitulpat, tosin vaihtunevat valettuihin muutaman viikon sisällä.
 
Pinkki Testarossa ja Crockett's Theme - ranskanpastilleja, mmm...
>-)))> #26
S.M.A.K.
John Titor
11.03.2007 13:19:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valetut päässä aina kun soitetaan bändin kanssa tai kuunnellaan keikkoja. Ei himassa treenatessa mitään tulppia käytetä, paitsi treenimielessä (siis jotta oppii soittamaan kitaraa myös tulpat päässä), tai sitten jos soittaa vitun kovaa tutkiessaan saundeja. Paremmin sen soiton yksityiskohdat erottaa ilman tulppia.
 
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
-Cale
11.03.2007 13:30:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos oon soitellut rumpalin ja/tai muiden soittajien kanssa niin melkein aina on ollut tulpat/"metsurinkuulokkeet" (tollaset mitä käytetään esim. ampumaradalla, työpaikoilla tms.) On yhtä tuskaa soitella suojaamatta korviaan, varsinkin kun heviä mätetään meneen. Vielä kun rumpali on aika kovakätinen, niin vahvaritkin piti pitää kovalla ja menee sellaiseksi kilpasoitoksi, että erottuu oma soitto joukosta. Kotona pidän volat sopivalla, vähän fiiliksestä riippuen, mutta kuitenkin niin että niistä ei koidu mitään suurempaa haittaa kuulolle. Toki joskus kun oikein hyvä fiilis iskee niin volatkin nousee, ja näin myös musaa kuunnellessakin, mutta sitä ei nyt niin usein ja niin suuressa määrin kerralla tapahdu että se vahingoittaisi kuuloa, ainakaan merkittävästi.
 
Artist
11.03.2007 13:45:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin kun nyt esim. kotona treenatte vaikka sähköhepin kanssa ihan perusvolalla niin suojaatteko korvanne jotenkin (tulpilla).. itse en niin ole tehnyt vaikka välillä on tullut soitettua useampi tunti putkeen.. korvani eivät soi mutta kun laitan tulpat päähän niin piippausta ja suhinaa kuuluu.. miten on kertokaa omia kokemuksia?
 
Ja olisiko mielestänne järkevää alkaa käyttämään korvatulppia vaikka ihan perusvolumella soittaisikin?

 
Ei. Ei nyt kotona normivolalla soittaessa mitään tulppia käytetä. Ei ole mitään järkeä käyttää tulppia liikaa.
 
Bänditreeneissä tulee käytettyä tulppia, tosin olen miettinyt, että periaatteessa voisi soittaa ilman. Usean tunnin treenit kyllä ovat korville vähän ikävät, jos ei mitään suojaa ole. Ilman tulppia kuulee paremmin (olettaen ettei mätetä infernaalisilla äänenvoimakkuuksilla) ja tulee kiinnitettyä soundeihin huomattavasti enemmän huomiota. Eli periaatteessa on viisaampaa mielestäni soittaa sen verran hiljaa, että niitä tulppia ei tarvitse.
 
"Short lives make good movies. Short lives -bad advice."
LordWinter
11.03.2007 14:16:12 (muokattu 11.03.2007 14:16:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikäläisen vasen korva ei kestä enää edes akustista kitaraa. Jos hiukan normaalia kovempaa soittaa niin heti alkaa ritistä sillai ilkeesti.
 
Mikä helvetin perussävel?
Ze Kink
11.03.2007 14:25:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytän "kuusitulppia" aina treeneissä. En pysty olemaan samassa kämpässä rumpalin kanssa ilman tulppia.
 
Se on kyllä totta että kaikki kuulostaa tulppien kanssa paremmalta sitten kun ollaan tulppatason volumeissa. Taitaa johtua siitä, että kitarasoundit ainakin tulee säädettyä silloin kun on tulpat päässä tietenkin. Mutta esim. rummut kuulostaa mielestäni paremmilta tulppien kanssa.

 
Aika lailla sama, mutta esim. koululla olen usein soitellut treeneissä ilman tulppia, johtuen bändiluokkien hyvästä akustiikasta. Kuitenkin jos mökää on vähänkin häiritsevästi, otan taskusta Etymoticin kuusitulpat. Ne keltaiset vaahtomuovitulpat on kyllä aika skeidaa noihin verrattuna, ja nuo samat kuusitulpat on kestäneet käytössäni jo yli 3v. Niillä keltaisilla tuntuu että ääni menee mössöksi, eikä oikein saa selvää. Rumpuja soittaessa kyllä käytän sellaisia aina välillä.
 
Keikoillakin olen kyllä usein vetänyt ilman tulppia, riippuu tietenkin lavavolyymistä ja monitoroinnista laitanko tulpat vai en. Soitan myös bändissä, jossa ei ole rumpalia, ja tulevaisuudessa kun vedämme keikkoja, en usko että tarvitsee vedellä tulppien kanssa.
 
Valetut varmaan hommaan vielä jossain vaiheessa.
 
Mulla heikentyi jo teini-iässä kun piti kuunnella joka paikassa punkkia korvalaput täysillä.. Viisasta. Esim. jos jossain tilassa puhuu useita ihmisiä yhtäaikaa, tai on muuta yleistä pientä hälinää, niin mulle on vaikeaa kuulla mitä joku sanoo ihan vieressä. Rasittavaa.
 
Itsellä oli vähän samaa yläasteella, nappikuulokkeet täysillä tuskin on kovin terveellinen juttu. Tutulta kuulostaa tuo jälkipuolikin. Siltikin kuulo on kyllä ollut ihan ok kokeissa, että tiedä sitten. Korvat kyllä soi vähän, muttei missään nimessä häiritsevästi.
 
Who gare`s...
RekoS
11.03.2007 14:27:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuli soitettua ehkä puolisen vuotta reeneissä ilman korvatulppia. Mitattiin sitte äänenpaine, huiput 130dB. Vasta tinnitys sai mutkin käyttämään tulppia. Aina.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «