Aihe: Basson mikeistä
1
delites
09.12.2003 22:46:29

Yksi ihmetyksen aihe on ollut että voiko mikit "ampua yli"?
Hieman voimakkaammalla tatsilla soittaessa kuuluu napsahduksia/poksahduksia, saman kaltainen ääni kuin jos kielet osuu mikin napoihin. Aluksi epäilinkin tätä ja laskin mikkejä ja nostin kieliä ettei ne varmasti osuisi toisiinsa mutta ääni kuuluu silti. Eikä vika ole vahvistimessa tai kaapissakaan, on kokeiltu eri kamoilla ja sama juttu niillä.
Onko kellään ollut vastaavanlaista juttua tai toimivaa ratkaisua ongelmaan. Keventämällä tatsia ylimääräiset äänet tietysti häviäisivät mutta jokin muu ratkaisu.. (kytkentöjen/potikoitten/mikkien vaihto?)
Kyseessä muuten passiivimikitys.
poppamies
10.12.2003 08:50:49

No mulla on vähän sama ongelma Jazzissa. Mulla on erikoisen kova tatsi kun soitan ja "Fender Vintage" mikeissä on nähtävästi aika hyvä signaali, ja luonnollisestikin niin mitä kovemmalla tatsilla soittaa niin sen voimakkaammaksi signaalitaso kasvaa. Olen huomannut että varsinkin sellaisilla vahvistimilla missä ei olle gainia erikseen niin joskus todella käy niin että mikit tosiaan "ampuu yli". Erillinen etuaste/kompura varmastikin hoitaisi asian. Kovasta soittotyylistä ei minunmielestä pidä luopua. Bassoa pitää kyllä minun mielestä soittaa pikkuisen väkivaltaisesti. Toki siitä voi lisäksi olla sellainenkin seuraamus että kielet rupeaa paukkumaan nauhoihin ikäänkuin jos släppäisi ja poppaisi. Ainakin minulle sattuu näitä nauhoihin osumisesta johtuvia paukkuja halusin tai ei.
"G-strings are for strippers"
mosesson
26.12.2003 15:29:14
Yliampuminen tapahtuu vahvistimen sisäänmenossa, ei itse mikissä. Volume -pottia vaan peliin bassosta.
poppamies
26.12.2003 18:03:49

Yliampuminen tapahtuu vahvistimen sisäänmenossa, ei itse mikissä. Volume -pottia vaan peliin bassosta.

No joo voihan sen pitää hanskassa nonkin mutta minun mielestä saa aina olla kaikki potikat kaakossa kitarassa muuten soundi muuttuu liikaa.
"G-strings are for strippers"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)