Juippi! 28.02.2007 22:31:12 | |
---|
|
Basismi 01.03.2007 12:40:48 | |
---|
Suosittelen ensinauhattomaksi sellaista missä on nauhaviivat. Aika tuskaa on opetella ilman. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
sartzan 01.03.2007 14:30:28 | |
---|
Suosittelen ensinauhattomaksi sellaista missä on nauhaviivat. Aika tuskaa on opetella ilman. Ilman merkkejä opettelu on hankalaa, mutta nauhaviivattomallakin se on mahdollista. Itse tein siten, että teippasin aluksi otelaudan reunaan "nauhojen" kohdalle merkit. Sitten kun alkoi sujua, otin merkeistä osan pois, ja jätin paikoilleen vain nämä perinteiset 3., 5., 7. jne merkit, kun ne bassostani muutoin puuttuvat. Aika aikaisin noiden merkkien tiirailusta olisi ylipäänsä hyvä oppia pois, mutta kyllä itse tällaisena satunnaisena kotisohvasoittelijana niitä tiirailen enemmän. Mutta pepputuntuma on, että jos soittaisin aktiivisemmin, olisi nauhattomuuteen tottuminen alkukankeuden jälkeen ihan mahdollisuuden rajoissa kohtuuajassa. Yhden tutun (ehkä paremminkin iltaharjoitteluun soveltuva) vinkki oli, että huoneesta kannattaa laittaa valot pois päältä kun reenaa.:) "Oh my dog...
Oh Long John...
Oh Long Johnson...
Oh Don Piano...
Why I eyes ya...
All the live long day." -kissa |
Teijo K. 01.03.2007 14:42:24 (muokattu 01.03.2007 14:44:09) | |
---|
Ilman merkkejä opettelu on hankalaa, mutta nauhaviivattomallakin se on mahdollista. Itse tein siten, että teippasin aluksi otelaudan reunaan "nauhojen" kohdalle merkit. Sitten kun alkoi sujua, otin merkeistä osan pois, ja jätin paikoilleen vain nämä perinteiset 3., 5., 7. jne merkit, kun ne bassostani muutoin puuttuvat. Aika aikaisin noiden merkkien tiirailusta olisi ylipäänsä hyvä oppia pois, mutta kyllä itse tällaisena satunnaisena kotisohvasoittelijana niitä tiirailen enemmän. Mutta pepputuntuma on, että jos soittaisin aktiivisemmin, olisi nauhattomuuteen tottuminen alkukankeuden jälkeen ihan mahdollisuuden rajoissa kohtuuajassa. Yhden tutun (ehkä paremminkin iltaharjoitteluun soveltuva) vinkki oli, että huoneesta kannattaa laittaa valot pois päältä kun reenaa.:) Pitäisi se periaatteessa olla mahdollista ilman nauhamerkintöjäkin, kun lukuisat viulistit ynnä alttoviulistitkin oppivat soittamaan vireisesti vaikka se soitin on sellaisessa asennossa, että sitä otelautaa on mahdotonta nähdä ollenkaan. Toki miullakin on laiskana aina noissa nauhattomissa sähköbassokitaroissa ne merkit olleet, ja ihan alussa kontraankin teippailin jotain merkkejä, lähtivät itsekseen pois parin kuukauden päästä. Ps, Ja saahan siihen nauhamerkittömään modattua ne merkit milloin tahansa. Jos tuntuu että muuten ei lähde. Että pelkkien nauhamerkkien puuttumisen takia en muuten innostavaa bassoa jättäisi hankkimatta. Jos oikein pahaksi menee siihen saa ne nauhatkin laitettua. :) Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Parhaimmillaan historiantutkija on ilonpilaaja. -Zetterberg |
Basismi 01.03.2007 15:55:22 | |
---|
Mulla on ollut nauhaton jotain 15 vuotta enkä vieläkään osaa sitä sokkona soittaa. :) Saattaa olla että olen vain laiska. Tai tyhmä. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
Juippi! 01.03.2007 16:17:05 | |
---|
Ajattelin että laitan sitten seitsemänteen ja 12. väliin vain teipin riekaleen, mutta vain mahdollisimman lyhyeksi ajaksi. |
Teijo K. 01.03.2007 16:21:38 (muokattu 01.03.2007 16:29:05) | |
---|
Mulla on ollut nauhaton jotain 15 vuotta enkä vieläkään osaa sitä sokkona soittaa. :) Saattaa olla että olen vain laiska. Tai tyhmä. Mie tiijän montakin viulistia jotka vetää ihan mukavan vireisesti paljon vähemmillä vuosilla. Veikkaan diagnoosiksi "laiska". :) Samahan se vaivaa, miutakin. Myös nauhaton sbasso noin 15 vuotta. Tarkkuus parantunut noin 76.32% kun olen alkanut treenaamaan kontraa. Siis koskematta nauhattomaan ollenkaan. Treenaa korvia, ei sormia. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Parhaimmillaan historiantutkija on ilonpilaaja. -Zetterberg |
Thefish 03.03.2007 15:21:46 | |
---|
Semmosta olisin hankkimassa joskus syksyllä kesätöiden jälkeen.. Mutta. Ensin laitan mielenkiinnon kohteen: http://www.thomann.de/fi/warwick_rockbass_corvette_classic_fl.htm (ative toivottavasti tarkoittaa aktiivimikkejä) Mielipiteitä, ja mieluusti muutakin tärkeää nauhattomista bassoista. Jos meinaat nauhattoman hankkia, sinuna löisin muutaman huntin lisää tiskiin ja kattelisin uudemman kerran. Warre ei tolla koolla ja puuvalinnoilla tuota kuin onnetonta ininää.Paitsi tietysti jos sitä haluaa. Puuvalinnalla meinasin tota ruusupuuotelautaa joka kielityypistä riippumatta kuluu helvetin äkkiä montuille.Mulla on Neuserissa otelauta eebenpuuta(kovin mahdollinen) ja silti sen joutuu pari kertaa vuodessa hioskelemaan.Toinen juttu on sitten ton Warren koko.Mitä enemmän nauhattomassa on puupinta-alaa, sen paremmin se soi.Ja jos se ei akustisesti soi hyvin, ei se sitä sähkön kanssakaan tee.Tähänkin varmaan löytyy joku `poikkeus vahvistaa säännön`-tyyppinen soitin, eipä oo kaikkia maailman nauhattomia tullu plärättyä läpi.. Joka tapauksessa nauhaton on enemmän kuin pelkkä sähköbasso, jonka soitettavuuteen ja sointiin vaikuttavat pienetkin asiat.Positiivisessa tai negatiivisessä mielessä. Muutama huntti lisää budjettiin ja jätät huomioimatta noi halvimmat jouskarit. Jos toi ei nyt lopu, niin se saa jatkua! |
Jos meinaat nauhattoman hankkia, sinuna löisin muutaman huntin lisää tiskiin ja kattelisin uudemman kerran. Warre ei tolla koolla ja puuvalinnoilla tuota kuin onnetonta ininää.Paitsi tietysti jos sitä haluaa. Puuvalinnalla meinasin tota ruusupuuotelautaa joka kielityypistä riippumatta kuluu helvetin äkkiä montuille.Mulla on Neuserissa otelauta eebenpuuta(kovin mahdollinen) ja silti sen joutuu pari kertaa vuodessa hioskelemaan.Toinen juttu on sitten ton Warren koko.Mitä enemmän nauhattomassa on puupinta-alaa, sen paremmin se soi.Ja jos se ei akustisesti soi hyvin, ei se sitä sähkön kanssakaan tee.Tähänkin varmaan löytyy joku `poikkeus vahvistaa säännön`-tyyppinen soitin, eipä oo kaikkia maailman nauhattomia tullu plärättyä läpi.. Joka tapauksessa nauhaton on enemmän kuin pelkkä sähköbasso, jonka soitettavuuteen ja sointiin vaikuttavat pienetkin asiat.Positiivisessa tai negatiivisessä mielessä. Muutama huntti lisää budjettiin ja jätät huomioimatta noi halvimmat jouskarit. Kiitos todella paljon tuosta kommentistasi. Taidan sitten jättää myöhemmälle sen nauhattoman basson oston. |
Thefish 03.03.2007 17:25:25 | |
---|
Kiitos todella paljon tuosta kommentistasi. Taidan sitten jättää myöhemmälle sen nauhattoman basson oston. Noh, älä lannistu.Otin ehkä esiin turhan paljon negatiivisia juttuja nauhattomista, noi vaan tulee ajan ja taitojen myötä jossain vaiheessa eteen.Olisn tietysti voinut kysäistä mihin tarkoitukseen meinaat rauhatonta hommailla, kakkosbeisiksi vai poskivalssikepiksi? Anyway, kyllä warrella alkuun pääsee eli tutustumaan kaulattoman soundimaailmaan+soittotekniikoihin. Voi sitten myöhemmin fundeerata josko siihen panostaisi enemmän. Jos toi ei nyt lopu, niin se saa jatkua! |
Jesus Muerte 04.03.2007 02:24:21 (muokattu 04.03.2007 02:25:57) | |
---|
Muutama huntti lisää budjettiin ja jätät huomioimatta noi halvimmat jouskarit. Tuota, minulla on itselläni tämä: http://www.thomann.de/fi/warwick_rockbass_streamer_standard_4_f.htm Eli ei todellakaan sieltä kalliimmasta päästä. Akustisessa soinnissa ei ole mitään vikaa, kielinä minulla on tuossa Fenderin flätit, ja koskaan en ole kaappia kaivannut kotona soitellessani. Tuo ruusupuuotelautakin on minulla kestänyt ihan hyvin, tosin tässä kohtaa on korostettava, että minun nauhattoman soittoni ei ole edes päivittäistä. Näiden halpisten kohdallahan se vaan sitten korostuu, että ostettavaa soitinta ja nimenomaan sitä samaa yksilöä on päästävä itse hiplaamaan ennen ostopäätöstä. Mutta pointtina oli siis se, että kyllä noista halvoistakin saattaa joskus osua hyvä soitin kohdalle. Edit: Niin ja mullahan on aikaisemmin tosiaan ollut nauhallinen Rockbass Corvette. Ei ollut mitään vikaa senkään akustisessa soinnissa. |