Aihe: Rickenbacker
1 2 3 4 525 26 27 28 29
Qsysi
17.02.2007 14:45:52
Sullahan on jo ihan liikaakin backereita..

Odota kesäkuuhun ja myyt sen mulle. Pliis?
Klip-klop klip-klop, hevonen on pop! -Histamiini
blessed
17.02.2007 17:20:41

Kesäkuussa minäki voisin olla kiinnostunut, jollen sopivaa warrea löydä:)
delon
28.02.2007 08:56:59
Moi

Oma Rickenbacker ois säädön tarpeessa. Millä liikkeellä Helsingissä on kokemusta niiden säätämisessä/korjaamisessa? Kitarapaja? Soitin-Huttunen?
trackson
28.02.2007 09:29:39
Moi

Oma Rickenbacker ois säädön tarpeessa. Millä liikkeellä Helsingissä on kokemusta niiden säätämisessä/korjaamisessa? Kitarapaja? Soitin-Huttunen?

Kitarapajalla varmaan osataan. Tosin ei ole halvin paja. Mitä säädettävää / korjattavaa rikussasi on?
"Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen
delon
28.02.2007 09:49:45
Tukholmasta ostettu ja lähetetty ihan äskettäin. Huomasin heti että E-kieli kuulostaa heikolta, eli ei kuulu yhtä kovaa kuin muut kielet. Kokeilin soittaa ilman vahvaria, ja silloin vaikutti siltä että kaikki kielet soivat yhtä kovaa. Vaikuttaa siltä että mikit pitää säätää, eikä mulla ole siitä minkänlaista kokemusta.
trackson
28.02.2007 10:25:31
Tukholmasta ostettu ja lähetetty ihan äskettäin. Huomasin heti että E-kieli kuulostaa heikolta, eli ei kuulu yhtä kovaa kuin muut kielet. Kokeilin soittaa ilman vahvaria, ja silloin vaikutti siltä että kaikki kielet soivat yhtä kovaa. Vaikuttaa siltä että mikit pitää säätää, eikä mulla ole siitä minkänlaista kokemusta.

Olet varmaan katsonut, että mikkien navat ovat yhtä etäällä E- ja G- kielten kohdilla. Onko ilmiö sama riippumatta siitä kummalla mikillä soittaa? (jos kyseessä on siis 4001/4003 -sarjan soitin)
delon
28.02.2007 11:24:07
Olet varmaan katsonut, että mikkien navat ovat yhtä etäällä E- ja G- kielten kohdilla. Onko ilmiö sama riippumatta siitä kummalla mikillä soittaa? (jos kyseessä on siis 4001/4003 -sarjan soitin)

Joo vuoden 2002 4003 malli kyseessä. Kielet ovat äänenvoimakkuudessa kyllä enemmän tasapainossa (mutta ei kokonaan) kun soittaa kaulamikillä, kuin molemmilla tai tallamikillä. Muovisuoja on edelleen kiinni, eli en pääse säätämään tallamikkiä. Kun eilen katoin sinne niin muistaakseni E-kielen kohdalla oleva napa oli matalammalla kuin muiden kielien. Oon lukenut et niitä napoja voi säätää ainoastaan uusimmassa malleissa, voin olla väärässäkin.
Nelikielipiru
28.02.2007 13:03:30

Sullahan on jo ihan liikaakin backereita..

Eikä oo.. ehkä..
Luulin joskus että soolojen soittamiseen tarvitaan soolokitara.
trackson
28.02.2007 16:29:20
Joo vuoden 2002 4003 malli kyseessä. Kielet ovat äänenvoimakkuudessa kyllä enemmän tasapainossa (mutta ei kokonaan) kun soittaa kaulamikillä, kuin molemmilla tai tallamikillä. Muovisuoja on edelleen kiinni, eli en pääse säätämään tallamikkiä. Kun eilen katoin sinne niin muistaakseni E-kielen kohdalla oleva napa oli matalammalla kuin muiden kielien. Oon lukenut et niitä napoja voi säätää ainoastaan uusimmassa malleissa, voin olla väärässäkin.

E- ja G-kielten navat ovat matalammalla otelaudan radiuksen takia. Eli E ja G pitäisi olla samalla korkeudella. Vastaavasti keskimmäiset navat ovat samalla korkeudella.

Sen tallamikin muovisuojan voi ottaa pois ruuvamalla ne tallamikin metallilevyssä olevat isot korkeussäätöruuvit irti ja sitten poistamalla levyn. Ruuvit menevät siis muovilevyn päiden läpi. Alemmassa säätöruuvissa on myös kiinni tallamikin maapiuha. Sitä ei ole juotettu, vaan se on sellaisella rinkulalla ruuvin ympärillä. Eli mitään vahinkoa bassolle ei tule kun sen muovin ottaa pois. Ruuvien takaisin laittaminen on kohtuullisen helppoa. pitää vain osua tallamikin päissä oleviin ruuvireikiin. Näin siis -93 vuoden 4003:ssa.

Itse en ole koskaan pitänyt tuota muovilevyä, koska se on vain muovinen koriste. Lisäksi se on tiellä ja mielestäni soitin on itse asiassa paremman näköinen ilman sitä.

Omassani ei ainakaan napoja voi säätää.
jPekka
28.02.2007 21:20:12

Sen tallamikin muovisuojan voi ottaa pois ruuvamalla ne tallamikin metallilevyssä olevat isot korkeussäätöruuvit

... ja ylempää korkeussäätöruuvia kiristämällä - muovisuojaa pois ottamattakin - voi yrittää nostaa mikrofonin E-kielen päätä lähemmäs kieliä. Elleivät muut napapalat sitten ota kieliin.
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
Leeni
03.03.2007 01:07:13
Toisaalta ne on aivan sikahintasii oli se sit uus tai käytetty.

Jos mä Rickenbackerin haluisin (niinku haluisinki) ni pakko se ois maksaa makso mitä makso. Niinhä se on joka hommassa niin muuallaki ku soittopiireissä :)

tee niinkun minä. "tein itse, säästin" HYMIÖ
..ei ois ollu ikuna varaa 5-kieliseen vasuriin.
2541
03.03.2007 01:19:01

Kyllä jokainen soitinrakentaja osaa korjata rikuja ja fenkkuja ja jammuja jne..
..ei ne nyt niin eri maailmasta ole.

Sori, jos alkaa tuntua besserwisseröinniltä, mutta 4001:n kaularautasysteemi eroaa ns. normaaleista kaularaudoista ja monta vanhaa Rikua on vahingossa tuhottu väärällä säätämisellä. Lisäinfoa linkistä.

http://www.rickresource.com/rrp/basstrussrods.html

4003:n ja 4001 reissue -mallien kaularaudat ovat sitä normaalia tyyppiä, joiden säätämisen pitäisi onnistua jokaiselta soitinrakentajalta/korjaajalta.
Leeni
03.03.2007 02:15:53
Sori, jos alkaa tuntua besserwisseröinniltä, mutta 4001:n kaularautasysteemi eroaa ns. normaaleista kaularaudoista ja monta vanhaa Rikua on vahingossa tuhottu väärällä säätämisellä. Lisäinfoa linkistä.

http://www.rickresource.com/rrp/basstrussrods.html

4003:n ja 4001 reissue -mallien kaularaudat ovat sitä normaalia tyyppiä, joiden säätämisen pitäisi onnistua jokaiselta soitinrakentajalta/korjaajalta.

no joo, mut eiköhän jokanen ammattitaitoinen soitinrakentaja ole tietoinen "asioista".
Ja jollei ole, niin varmasti ottaa selvää ennen tekemistä. Ja jollei ota, nii sietää tulla ammutuksi
2541
03.03.2007 02:19:03

no joo, mut eiköhän jokanen ammattitaitoinen soitinrakentaja ole tietoinen "asioista".
Ja jollei ole, niin varmasti ottaa selvää ennen tekemistä. Ja jollei ota, nii sietää tulla ammutuksi

Toivottavasti ainakin ottaa selvää. Luulen vaan, ettei Suomessa tiedetä tai ainakaan ennen tiedetty noita Rickenbackerin kummallisuuksia.
Leeni
03.03.2007 05:15:40
Toivottavasti ainakin ottaa selvää. Luulen vaan, ettei Suomessa tiedetä tai ainakaan ennen tiedetty noita Rickenbackerin kummallisuuksia.

voi olla että luulo ei ole tiedon väärti. Sen verran tiedän suomalaisia soitinrakentajia ja heidän "työetiikkaa" että moinen kuulostaa aika pahalta syytökseltä.
2541
03.03.2007 09:31:04

voi olla että luulo ei ole tiedon väärti. Sen verran tiedän suomalaisia soitinrakentajia ja heidän "työetiikkaa" että moinen kuulostaa aika pahalta syytökseltä.

Ei tässä ole tarkoitus syyttää ketään, enemmänkin kai pelkäsin pahinta. Mutta jos asia on näin, niin sehän on vaan plussaa.
Leeni
03.03.2007 12:00:27
Ei tässä ole tarkoitus syyttää ketään, enemmänkin kai pelkäsin pahinta. Mutta jos asia on näin, niin sehän on vaan plussaa.

jeps. käsityöläiset on yleensä melko ammattiylpeää porukkaa. Ainakin "normaalit" tapaukset . ;)
boogieking
04.04.2007 15:13:15
Noita Rikuja aikas paljon kattellu netissä ja ihmetellyt että jos vaikka ens eläkkeestä sijoittas. mutta yks tämmönen asia ihmetyttää, kun noilla ulkomaalaisilla sivuilla puhutaan että osassa on tällanen mystinen "toaster PickUp" ja osassa "Hi Gain PU" ja onkohan noissa vielä jotain muitakin erillaisia mikkejä. Onko kellään haisua mitä noi eri mikit on noissa?
2541
04.04.2007 15:37:56

"Toaster" -mikki:
http://www.rickenbacker.com/cart.as … iewitem&buffer_category=Pickups

HiGain:
http://www.rickenbacker.com/cart.as … iewitem&buffer_category=Pickups

Sitten on vielä HB -mallit, mitkä on humbuckereita ja käytössä 4004 -sarjan bassoissa ja vanha "horseshoe" -mallin tallamikki.

Mikkien tehoissa on ihan valmistusvuosista johtuvia eroja, paremmin tietävät eri Rickenbacker -foorumeilla. Tuossa yksi topic aiheesta:
http://www.rickenbacker.com/forum_v … =Ohm%20rating%20for%20High%20Gains?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)