Aihe: Soittopuolen Kysymys/vastaus keskustelu
1 2 3 4 5 6 7 8
Arska_L
31.01.2007 22:36:25
Kannanpa korteni kekoon tämän ketjun laadun ylläpitämiseksi. Eli tietääkö kukaan miten soitetaan The Stone Rosesin kappaleen Elephant Stone rummuttelut? Itse olen yrittänyt kuunnella muutaman kerran, mutta en ymmärrä. Kahta Basaria ei Alan Wren taida käyttää, vaikka siltä kuulosti aluksi.
wavelength
31.01.2007 23:57:47 (muokattu 01.02.2007 00:04:21)

Näyttää ja kuulostaa jonkin sortin lattiatomikompilta. Esmes näin:

http://flickr.com/photos/picturewaves/375878389/
Arska_L
02.02.2007 22:27:14
Kiitos kiitos. Huomasin, että tahdin loppuun kun lyö tomiin vielä 16-osia niin se alkaa jo kuulostaa oikealta omillakin taidoilla.
DrmBug
10.02.2007 14:04:35
Rupesin miettimään tuota omaa basaritekniikkaa. Olen aina haudannut nuijan kalvoon, ja mietinkin pitäisikö tästä pyrkiä eroon. Kireällä vireellä tuo tuottaa tietystikin ongelmia. Toisaalta tuntuu, että monet prot tekee ihan samanlain (Thomas Lang, Ian Paice, Jojo Mayer, Chambers, Weckl yms.). Mitä mieltä olette?
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
Epämuusikko
10.02.2007 14:35:46
Rupesin miettimään tuota omaa basaritekniikkaa. Olen aina haudannut nuijan kalvoon, ja mietinkin pitäisikö tästä pyrkiä eroon. Kireällä vireellä tuo tuottaa tietystikin ongelmia. Toisaalta tuntuu, että monet prot tekee ihan samanlain (Thomas Lang, Ian Paice, Jojo Mayer, Chambers, Weckl yms.). Mitä mieltä olette?

Opettele molemmat. Onpahan enemmän soundivalikoimaa.

Pari vuotta sitten itsekin rakensin basaritekniikkani uusiksi. En osannut soittaa kantapää ylhäällä kuin yksittäisiä iskuja. Kaksoisiskut olin aina soittanut heel-toe. Kantapää alhaalla-soittoni oli myös melkoista hapuilua.
It's sounds good! Bustard #1
DrmBug
10.02.2007 14:43:34
Opettele molemmat. Onpahan enemmän soundivalikoimaa.

Pari vuotta sitten itsekin rakensin basaritekniikkani uusiksi. En osannut soittaa kantapää ylhäällä kuin yksittäisiä iskuja. Kaksoisiskut olin aina soittanut heel-toe. Kantapää alhaalla-soittoni oli myös melkoista hapuilua.

Näin vähän tuumailinkin. Ja nimenomaan tuo hautaaminen rajaa basarin virittämistä aika lailla, kun ei voi kovin soivia vireitä käyttää (nuija kun tuppaa pomppaamaan kireämmästä kalvosta).
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
kampela
19.02.2007 15:28:42

Näin vähän tuumailinkin. Ja nimenomaan tuo hautaaminen rajaa basarin virittämistä aika lailla, kun ei voi kovin soivia vireitä käyttää (nuija kun tuppaa pomppaamaan kireämmästä kalvosta).

Tarviiko niitä :)
Sukelluskalastus.
wavelength
19.02.2007 16:08:29

Tarviiko niitä :)

Juu :)

Tyhjä tai liian soiva kirjoitus!
masa_p
27.02.2007 20:37:24
Kysymys kuuluu: Miten poljette basaria siis pelkällä sinkulla? Tuplalla soitettaessahan on vaikka mitä flatfoot tekniikkaa sun muita.. Itse soittelen kantapää maassa ja onnistuu hyvin kun niin on oppinut soittamaan mutta voiko jalkaan tulla jotain vaivoja sitten vanhemmiten? Rumpuopettajani mainitsi jotain tuosta mutta en muista mitä.. prkl :D
wavelength
27.02.2007 20:47:46

Miten poljette basaria siis pelkällä sinkulla? Tuplalla soitettaessahan on vaikka mitä flatfoot tekniikkaa sun muita.

Miten soitat virveliä yhdellä kädellä? Kahdella kädellä soittaessahan on vaikka mitä free stroke -tekniikkaa sun muita.

Soitan bassorumpua kantapää maassa tai kantapää ilmassa. Useimmiten annan nuijan pompata kalvosta, mutta voin myös tarvittaessa jättää sen sointia vaimentamaan. Tuplaiskut soitan heel-toella tai liu'utuksella fiiliksestä riippuen. Kaikki mikä pätee tuplaruplutteluun pätee yhtä lailla yksittäisen basson polkemiseen (ja päin vastoin), minkä pitäisi kaikille olla itsestään selvää...
masa_p
27.02.2007 22:20:27
Miten soitat virveliä yhdellä kädellä? Kahdella kädellä soittaessahan on vaikka mitä free stroke -tekniikkaa sun muita.

Soitan bassorumpua kantapää maassa tai kantapää ilmassa. Useimmiten annan nuijan pompata kalvosta, mutta voin myös tarvittaessa jättää sen sointia vaimentamaan. Tuplaiskut soitan heel-toella tai liu'utuksella fiiliksestä riippuen. Kaikki mikä pätee tuplaruplutteluun pätee yhtä lailla yksittäisen basson polkemiseen (ja päin vastoin), minkä pitäisi kaikille olla itsestään selvää...

Siis itseltäni ei onnistu soitto sinkkulla kantapää ilmassa. Tuplilla soittaessa kantapäät on ilmassa. Ei varmaan muutakun reeniä reeniä ja reeniä kantapäät ilmassa?
Epämuusikko
27.02.2007 23:06:10
Miten bassarista sais irti semmosen plöts äänen?

Basari täyteen jesaria ja Hesaria. teet teekupilla tai harpilla basarinkalvoon reiän. Resokalvoon myös.
It's sounds good! Bustard #1
Narcosynthesis
28.02.2007 08:33:15

Siis itseltäni ei onnistu soitto sinkkulla kantapää ilmassa. Tuplilla soittaessa kantapäät on ilmassa. Ei varmaan muutakun reeniä reeniä ja reeniä kantapäät ilmassa?

Jep, reenillä ja hitailla tempoilla...aloita vaikka jollain 50Bpm:llä tai vieläkin hitaammalla. Polje aluksi vain vuorotellen niin kauan, että alkaa tuntua pikku hiljaa tutulta ja mukavalta = lihakset ja hermoradat kehittyvät ja sopeutuvat liikkeisiin. Samalla saat treenattua sopivia liikeratoja. Sitten pikkuhiljaa tempoa ylös, rudimentteja mukaan ja tämän jälkeen käsi-jalka-kombinaatioita ja raajojen itsenäisyyden kehittämistä. Kyllä se siitä lähtee, kun vaan kärsivällisesti ja kunnolla ja pitkään treenaa. Itse lähdin myös kantapää maassa-tekniikasta muuttamaan.

Olennaista on aluksi hitaat tempot ja klikki. Ei tule koppoti-koppoti-tuplia vahingossa, vaan klikin kanssa joutuu särmäämään. Ja soita aina aluksi sillä tempolla, joka tuntuu hyvältä. Tempoa kannattaa kiihdyttää vasta kun jalkalihakset ovat lämmenneet. Muutoin "oiot" helposti tuplilla jalkojen liikeradoissa ja voit kehittää huonon tekniikan tai jopa jonkin jalkavamman myöhemmin.
Arvoisat lyöjät: tottelemattomia VEDETÄÄN TURPAAN! (kyltti Helsingin konservatorion rumpuluokan seinällä joskus 2000-luvun alussa)
Deino
01.03.2007 18:48:47

Ääähh... kumpi on oikea tapa, vai onko kumpikaan? Ja tiedän että se tulee puolet nopeammin.

http://user.personal.fi/musiikki/deinonychius/Ongelma.wmv
Youni
01.03.2007 18:55:40 (muokattu 01.03.2007 19:01:01)
Ääähh... kumpi on oikea tapa, vai onko kumpikaan? Ja tiedän että se tulee puolet nopeammin.

http://user.personal.fi/musiikki/deinonychius/Ongelma.wmv

Sähän jätät tauot noihin väleihin, en mä jättäis, eihän siihen ole taukoja merkittykään. Eli yhteen putkeen vaan koko homma.
E: Eli http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/tatatrioli.wav
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Deino
01.03.2007 19:12:32

Sähän jätät tauot noihin väleihin, en mä jättäis, eihän siihen ole taukoja merkittykään. Eli yhteen putkeen vaan koko homma.
E: Eli http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/tatatrioli.wav

Joo niin aluksi meinasinkin, mutta hämää vaan nuo turhaan jätetyt välit.
Youni
01.03.2007 19:21:50
Joo niin aluksi meinasinkin, mutta hämää vaan nuo turhaan jätetyt välit.

Ei niihin ole taukoa merkattu, mäkin aloin miettimään. Sanoisin, että ne on siksi, ettei sotke trioleita ja kuudestoistaosia keskenään. Helpompi soittaa, kun saman aika-arvon omaavat rytmikuviot on erotettu toisistaan.
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
markkuliini
01.03.2007 19:36:08

Youni demosi oikein. Hyvä hyvä!
masa_p
03.03.2007 12:46:49
Mun mielestä ainoa lääke on soittaminen. Ota se vasen pedaali pois ja laita vuodeksi komeroon. Treenaa vaikka Led Zeppelinin Immigrant songia tai Iron Maiden tukkutakka-komppeja... Kyllä se siitä!

Olen huomannut et monilla rumpaleilla, jotka on saanu tuplapedaalin varhaisessa vaiheessa, on surkea tekniikka oikeessa jalassa. Tämä johtuu siitä, että on houkutus käyttää heti tuplia, kun joku juttu ei yhdellä jalalla suju. Treenia treeniä...

Oikea tekniikka löytyy kyllä ihan itsestään, kun vain soittaa. Ainakaan mä en oo joutunu kauheesti miettimään, mitä se jalkaa tekee... Niin, joo, kantapäät ilman muuta ylhäällä!!!

Eli: Tuplat komeroon vuodeksi! Piste. =)

No ehkei mun tartte niitä komeroon lykätä.Soitan muutenkin niin harvakseltaan tuplahuristeluja. Yhden pedaalin mies :) Mutta kantapää maassa onnistuu tattaratta kompit ja vielä kohtuullisella temmolla(tai tempolla) ihan miten vaan.. Mutta kai se on opeteltava kantapää ilmassa. Toi on muuten hyvä harjoitus toi tattaratta komppi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)