Aihe: Roudariksi ?
1
Wiitala
25.02.2007 20:51:48
Moro. antakaas vinkkejä kuinka vois päästä roudariksi. Olisin kiinnostunut työskentelemään kyseisellä alalla mutta kun ei oo laisinkaan suhteita musiikin tekijöihin.

Jaa, että ei lainkaan? Kuulostaa kyllä aika uskomattomalta, varsinkin jos alalle tahdot...

No kerroppas ensiksi että miksi tälle alalle tahdot. Roudarin hommakaan (jos voi puhua "ammattiroudareista") ei todellakaan ole vain sitä tavaran kantamista paikasta toiseen. Hyvä roudari tuntee hyvin niin soittimet, muut laitteet kuin PA-tekniikankin, joten ehkä jonkinlaista osoitusta näistä em. taidoista pitäisi kyetä esittämään.

Jos niitä em. taitoja ei vielä ole, niin ne täytyy jostain hommata. Harvoin mikään bändi tahtoo itselleen lisää huolta ja murhetta keikkareissuille, kun mukana onkin täysin "pihalla oleva" roudarinalku.

Ja kaiken tämän jälkeen luomaan niitä suhteita musiikin tekijöihin. Heiltähän niitä töitä täytyy sitten loppujen lopuksikin kysyä...
"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin."
Aki205dg
26.02.2007 14:30:15
Eastwaylla olen ainakin kulttuuritalon keikoilla nähnyt vakkariroudareita. Itse olen käynyt roudaamassa RSOta, ja usein nämä edellämainitut saapuvat tekemään töitään kun olemme lopettelemassa purkua. Kannattanee siis ottaa yhteyttä johonkin suurempaan ohjelmatoimistoon jos roudariksi halajaa.

ja muista kertoa miten kävi:)
"Once I wrote a song about dental floss but did anyone's teeth get cleaner?" -Frank Zappa
dewil
01.03.2007 11:45:30

Ota yhteyttä äänentoistofirmoihin ja kerro asiasi.
Laatikontyöntäjiä tarvitaan aina.
Tässäkin hommat alkaa ihan paskoista orjanakeista, kuten just laatikon kannosta, josta sitten
ylennytään käärimään piuhaa jne. jne...
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
brn2sk8
04.03.2007 14:33:29
No millasia firmoja muunmuassa? Antakaa vähän jotain nimiä ;)
Ei kiitos, ei enää viinaa minulle...
M.i.k.key
04.03.2007 15:15:50 (muokattu 04.03.2007 15:19:39)
No millasia firmoja muunmuassa? Antakaa vähän jotain nimiä ;)

No vaikka noi isoimmat Eastway, RMC, Akun Tehdas, Starlike, Moving Light...
möllisty
saastara
04.03.2007 19:03:50
Lisäksi kaikkiin musatahtumiin, isoihin ja pieniin kannattaa ihan rohkein mielin soittaa ja kysyä suoraan.. Itse olen näin saanut itseäni ympäri Suomea kiikutettua.. Ja säästääpähän esim festareilla lippuhinnat.. Sangen käytännöllistä. :)
Lisää middleä.
Madshaman
09.05.2007 22:25:26
Suomessa opiskelumahdollisuuksia ei paljoa ole, varmaan yksi asiallisimmista löytyy Outokummusta. Toiseen asteen 3-vuotinen linja, teatteri- ja esitystekniikka.

Lämmöllä voin suositella.

http://www.pkky.fi/Resource.phx/pkk … ulutusalat/kulttuuri/amooesitek.htx

Lisää saa fiiliksiä kysellä mailitse, jos opiskelijan oma kohtaiset kokemukset kiinnostaa.
Locrian
10.05.2007 08:20:07
Älä lähe. Ranteet venyy ja vit*ttaa.
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
Vilhelmus
10.05.2007 10:18:03

Moro. antakaas vinkkejä kuinka vois päästä roudariksi. Olisin kiinnostunut työskentelemään kyseisellä alalla mutta kun ei oo laisinkaan suhteita musiikin tekijöihin.

Ensin vapaa-aikapohjalta jonkun aloittelevan bändin keikoille hommaa oppimaan. Siitä sitten pikku hiljaa.
Kuuntelehan aitoa heviä: Burning Winter
Bonham
11.05.2007 07:48:11
Ensin vapaa-aikapohjalta jonkun aloittelevan bändin keikoille hommaa oppimaan. Siitä sitten pikku hiljaa.

Ja semmosella huomiolla, että ei noilla isoillakaan bändeillä ole yhtään pelkästään laatikkoja kantavaa ukkoa - jokaisella on myös muita tehtäviä, jotka jo vaatiikin erityisosaamista...

Isommissa keikkapaikoissa on useasti tarvetta apukäsille... niistä voi myös kysellä.
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
tanjuli
11.05.2007 10:58:02
Ja semmosella huomiolla, että ei noilla isoillakaan bändeillä ole yhtään pelkästään laatikkoja kantavaa ukkoa - jokaisella on myös muita tehtäviä, jotka jo vaatiikin erityisosaamista...

Yleensä valo- tai äänitekniikkaa, pystytystä ja käyttöä (esim. miksaus). Auton ajaminenkaan ei ole yhtään väheksyttävä "muu tehtävä". Voisit varmaan kysellä isommilta porukoilta että minkälaisia apukäsiä ne tarttee. Mitä vähemmin apukäsiä (ts. yks ukko hoitaa monta asiaa tehokkaasti) sen parempi.
[i hear voices but at least they're on tune]
markotetri
12.06.2007 23:49:47

No, mä voin vähän kertoa siitä, miten musta tuli roudari. Tämä on pitkä tarina. Kronologisessa järjestyksessä.

Mä rupesin soittamaan, kun sain 8v. synttärinä lahjaksi Landolan. En kauheesti harjoitellut tai käynyt tunneilla, mutta pikkujuttuja tuli opeteltua. Koko homma taisi jäädäkin siinä jossain pariksi vuodeksi. Varhaisessa teini-iässä sain päähäni, että musta tulee basisti, ja serkkupojasta kitaristi. Rippilahjaksi sain sähköbasson, se on mulla vieläkin.

Äänihommiin mä ryhdyin vahingossa. Me perustettiin bändi ja soiteltiin porukoiden kellarissa. Mä sain sen verran rahaa kasaan, että hommasin mikserivahvistimen ja pienet PA-kaapit. Jossain vaiheessa pistin kaikki peliin ja hommasin 16-kanavaisen mikserin ja kaikulaitteen. Niillä sitten väännettiin soittokämpällä ja jopa joskus keikoillakin.

Paikallisradioon mä pääsin töihin silkalla sisukkuudella. Käytiin kaverin kanssa kysymässä, olisiko hommia yötoimituksen puolella. Monta kertaa. Sitten tuli yökaudet päivystettyä kelanauhurin kanssa (tää oli jotain '90). Parhaimmillaan pääsi jopa radioääneksi, mulla oli enimmillään kaksi omaa, suoraa, tunnin mittaista ohjelmaa viikossa. En ollut kovin pro.

Media-alan koulutukseen mä pääsin vahingossa. Mä olin vakuuttunut siitä, että mä menen yliopistoon lukemaan tiedotusoppia ja ryhdyn toimittajaksi. Sitten, kesken armeijan, kuulin Taiteen ja Viestinnän Oppilaitoksesta Tampereella. Kuulosti erinomaisen hyvältä, ja pistin hakemuksen menemään. Pääsin pääsykokeisiin ja sitä kautta opiskelemaan. Yliopiston pääsykoe jäi vähän pienemmälle huomiolle. :P

Tien päälle mä jouduin vahingossa. Kaveri oli keikalla yhden viihdetaiteilijan kanssa, ja ko. artisti oli kysynyt, olisiko jossain ketään joka osaisi ajaa autoa ja ymmärtäisi jotain kajareista. Mullehan taiteilija sitten soitti, ja siitä hetkestä kahden vuoden kuluttua oltiin tehty yhdessä yli kolmesataa keikkaa laulavan koiran kanssa. Oppipahan sen, mitä keikkailu tarkoittaa. Siellä oppi keikanteosta tuhat kertaa enemmän kuin missään koulussa.

Rokkikeikoille mä ensin menin väkisin. Kavereiden bändi oli miksaajan tarpeessa, ja mä (olin silloin duunissa studio- ja radiohommissa) ilmoitin olevani man for the job. Siitähän se sitten lähti liikkeelle, mutta pysyi lähinnä harrastustoimintana. Kävin kyllä tekemässä pikku baarikeikkoja ihan rahasta, mutta harvakseltaan.

Ammattilainen musta tuli vahingossa. Olin tehnyt radiossa hommia eräiden Hip Hop- tuottajien/artistien kanssa, ja sitä kautta päässyt tekemään heille levyä. Sitten, kun tuli aika lähteä kiertueelle, kysyivät mua. Ja minä sanoin kyllä. Ja jotenkin vaan keikkojen määrä kasvoi ja studiohommat jäi taustalle.

Nykyään en tee enää studiohommia, enkä käy radiolla kuin satunnaisesti. Opetushommat jäi, kun kaupunki siirtyi tilaaja-tuottaja-malliin. Keikkoja tulee tehtyä liikaakin, lomia ei tunneta. Freelancerin arki on stressaavaa ja koskaan ei voi tietää, kuinka paljon töitä on esim puolen vuoden kuluttua.

Opiskelujen jälkeen, kun päätin, etten lähde hanttihommiin, elin melkein kymmenen vuotta lähes nälkärajalla. Sossussa tuli käytyä usein, ja kaikki yhteiskunnan tuki tuli tarpeeseen. Vasta tämän vuosituhannen puolella on hetkittäin tullut sellainen olo, että näistä hommista saa palkkaakin. Silti säästöön ei mitään jää.

Olen mielessäni perustellut sitä itselleni kuitenkin kysymällä: elänkö mielummin rikasta elämää vai vaurasta elämää. Olisinko onnellisempi jos olisin hyvin toimeentuleva mutta tylsä?

En suosittele roudarin hommia kenellekään. Näihin hommiin joudutaan yleensä vahingossa, ja jos tähän jää koukkuun, irti pääseminen on lähes mahdotonta.
Artificiality is normal to the medium.
tommiot
14.08.2007 22:03:36 (muokattu 16.08.2007 00:55:31)
--------------

Selvisi jo.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)