Aihe: Bassolinjan/biisin haltuunotto
1
MikkiHiiri
14.02.2007 14:20:43
Kaipaisin vähän vinkkejä tai näkemyksiä siitä, miten bassolinjan taikka kappaleen opettelu sujuisi tehokkaimmin. Aikaa tuntuu olevan aina liian vähän, ja usein opiskelu tuntuu tuskastuttavan tehottomalta.

Jostain olen nähnyt sellaisen mielipiteen, että ennen kuin koskeekaan soittimeen, pitäisi hahmottaa päässään tai jopa laulaa bassolinja. Aika kova vaatimus mielestäni. Mutta jos jollakulla olisi näkemystä rajallisen ajan tehokkaaseen käytöön, niin kiitokset jo etukäteen.
iron10
14.02.2007 20:09:50
Kaipaisin vähän vinkkejä tai näkemyksiä siitä, miten bassolinjan taikka kappaleen opettelu sujuisi tehokkaimmin. Aikaa tuntuu olevan aina liian vähän, ja usein opiskelu tuntuu tuskastuttavan tehottomalta.

Jostain olen nähnyt sellaisen mielipiteen, että ennen kuin koskeekaan soittimeen, pitäisi hahmottaa päässään tai jopa laulaa bassolinja. Aika kova vaatimus mielestäni. Mutta jos jollakulla olisi näkemystä rajallisen ajan tehokkaaseen käytöön, niin kiitokset jo etukäteen.

Komppaan tuota mainitsemaasi mielipidettä. Ite yritän kuunnella opeteltavan kappaleen mahdollisimman hyvin ja sitten pyöritän sitä päässä soiton aikana, jonkun päivän/soittokerran ajan jonka jälkeen se sitten jää tuonne selkäytimeen nuotteineen päivineen.
poppamies
14.02.2007 21:14:57

Nuotit autta kummasti. Kaikkein tehokkaimmin jos kaiken lisäksi olet itse transkriptoinut sen bassolinjan.
G strings are for strippers!
bize
15.02.2007 10:44:07 (muokattu 15.02.2007 10:46:30)
Nuotit autta kummasti. Kaikkein tehokkaimmin jos kaiken lisäksi olet itse transkriptoinut sen bassolinjan.

Yleensä toimii aika hyvin kun kertaalleen kuuntelee sen biisin ilman bassoa, niin että tietää missä sävellajissa se menee, ja miettii sointuasteita/kulkuja/basson otelautaa niin aika hyvin sitten toisella kerralla saa peruslinjan generoitua. Eri asia, jos opettelee yks-yhteen vaikka jotain riffipohjaista biisiä. Siinä toimii esim. transskriptio tai pienempien palojen toistamiseen jauhaminen, kunnes toimii uniksessa levyn kanssa.

Eli siis hieman eri "tarkkuudella" eteenpäin tarpeen mukaan, ensinmainittu nopea tapa on hyvä kun on menossa vaikka treeneihin jossa biisiä vielä hierotaan ja sovitus- tms. muutoksia saattaa vielä tulla, tai biisi saatetaan vaikkapa toimimattomana jättää pois setistä. Tarkempi meininki on jees vaikka suoraan keikalle tai studioon mentäessä, tai milloin on vaan resursseja/tarvetta ottaa viimeisen päälle.

Siis tommonen priorisointihan on tarpeen vaan, jos joutuu luovimaan jonkunlaisessa aikatauluviidakossa ja tehostamaan toimiaan.
"Mua vituttaa kaikenmaailman tumputtajat, joitten soundissa ei oo diskanttia ollenkaan." -unable
MikkiHiiri
15.02.2007 14:38:40
Kiitokset näistä! Kaikilla noilla alueilla on kyllä petraamisen varaa.

Mitä tuohon transkriptoimiseen tulee, niin tällä hetkellä tilanne on se, että vähääkään monimutkaisempi ei vielä onnistu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)