Aihe: Kaapin valinta
1
Tympee Huttunen
14.02.2007 12:12:03 (muokattu 14.02.2007 14:01:46)
Itse käytin puolikasta 2x12"-kaapista (tarkemmin ottaen sen Celestion V60-elementtiä 8 ohm) Hughes & Kettnerin Tube 50 Combon (Celestionin Rockdriver 12" 8 ohm) kera. Odotin, että äänenpaine kasvaisi ja tulisi kenties paremmaksi, mutta petyin hieman. Ei se volumetaso kyllä noussut vaan pikemminkin tuntui, että vahvistimen teho loppui kesken syöttäessä molemmille (combossa on ulostulot kahdelle 8 ohm-kajarille TAI yhdelle 8-16ohm kajarille.) elementeille. Tuntuu äkkiseltään, että yhdellä elementillä ääni oli kovempi (8-16ohm-lähtö).

Lisäksi ongelmalliseksi nousi erilaiset elementit. Äkkiseltään kuulosti, että elementtien luonne oli melko erilainen eikä kovinkaan yhteensopiva. Pidin enemmän ihan pelkästä Rockdriven soundista, kuin tuosta yhdistelmästä. Varmasti myös V60 toimisi paremmin ihan yksinään.

Täytyy kyllä painottaa, etten ehtinyt oikein eq:ta juurikaan treenien lomassa säätämään ja testaus tuolla lisäkaapilla jäi todella vajaaksi.

Suosittelisin ensin kokeilemaan tuota comboa lisäkaapin kanssa, sillä ainakin minusta tuntuu ettei lisäkaapistani juuri hyötyä ollut. No, tuon combon sain nostettua sen päälle, mutta pöytiä saa halvemmallakin.:)

Toki tuollaisen ostamisella ei metsään mene, jos sitä nuppia on myöhemmin hankkimassa. Sama homma minullekin jossakin vaiheessa edessä, joten turha kaapista on eroon hankkiutua.
jsvenn
14.02.2007 16:32:57
Olen myös ajatellut hankkia 2x12 kaapin pienen putkinuppivahvistimen kaveriksi. En tiedä pitäisikö se tehdä itse vai ostaa jokin valmis boksi. Roudaaminen on mielestäni yhtä tärkeä asia kuin äänensointiero 2-tai 4-elementtisen kaappien kohdalla. Painavaa ja suurta kaappia ei voi siirrellä kuin porukalla ja isolla kulkupelillä ja kotonakin on harvoin tilaa sellaiselle.

Olen jo varannut 18 mm koivuvaneria kovaäänisten kiinnityslevyksi n. 42x62cm2 palan. Kaapin syvyydeksi olen harkinnut n. 25.. 30 cm (vino etusivu). Sivut aion tehdä rimoista liimatusta oksattomasta 18 mm mäntylevystä, ja takalevyn teen 12 mm kolmesta erillisestä palasta. Keskimmäisen palan saranoin pianosaranalla, niin voin käyttää kaappia myös ns. avoimena rakenteena. Etukankaan hommaan kirppikseltä. Kovaääniset 2 kpl (celestion blue ja fed fang) olen jo hankkinut. Julkisivun ulkoreunaan teen rimoituksen ja kulmaraudat nurkkiin. Laskeskelin, että kokonaispaino tulee olemaan alle 20 kg, joka on vielä siedettävä siirtelyn kannalta.

Kerron myöhemmin kommentteja, kun projekti etenee.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)