BigPapa 08.02.2007 00:33:21 (muokattu 08.02.2007 00:34:51) | |
---|
The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers. |
Feggy 08.02.2007 07:26:32 | |
---|
Feggy: Formaatti muuttui Soundissa jo 1981 A4 -kokoiseksi täysväriseksi. Irtonumeroina menevät helposti paskaksi, nidoksina mustissa kansissa toimivat. 10/1977 (muistaakseni) - 12/1980 oli mainio Soundin malli, lehdet kestävät hyvin rajumpaakin kohtelua. Aivan. Tallessa onkin vielä juuri nuo vuosikerrat ja kuriositeettimielesssä ne NME-soundit. Mutta rakkaudella vaalin Ripplejä, Jungleja, Hilseitä ja BOBja. Ja juu, kyllä 1981-85 tehtiin monia hyviä levyjä, puhuin kokonaistunnelmasta. |
Mika Antero 08.02.2007 07:56:32 (muokattu 08.02.2007 07:57:16) | |
---|
Ei kun se paskeni, onneksi 2000-luvulla on parantunut taas...keskimäärin. Juupas eipäs, juupas eipäs. Iän ja elämäntilanteen vaikutuksesta tunnelmiin kaiken muun ohella myös musiikin hahmottamisessa voisi kirjoittaa pitkästikin, mutta just nyt en jaksa enkä oikein kerkiäkään. Sanonpa siis vain lyhyesti, että ei paskennut, sinä vaan vanhenit ja katkeroiduit, kunnes sitten 2000-luvulla oikeasti vanhuksena opit ottamaan musiikin musiikkina ilman ulkopuolisia häiriötekijöitä. (Koska en käytä hymiöitä, niin sanottakoon, että tuo ylläoleva on kärjistys ja taas kerran yksi osoitus huonosta huumoristani, vaikka siinä tod.näk. totuuden siemen piileekin.) |
Flash 08.02.2007 08:47:18 | |
---|
Ja juu, kyllä 1981-85 tehtiin monia hyviä levyjä, puhuin kokonaistunnelmasta. Nää on aina vähän kiistanalaisia kysymyksiä (makuasioita). Helppo olisi väittää, että "kokonaistunnelma" on ollut hanurista sitten vuoden -71 tai jotain... Alkuperäiseen aiheeseen: joo, on tullut itsekkin harrastettua tuota vanhojen Soundien lukemista. Siinä hommassa vierähtää helposti tunti, jos toinenkin. :) Hauska oli mm. lukea kuinka Neil Youngin legendaarisen Rust Never Sleeps kiertueen keikka teilattiin... Live Music Is Better! |
Gaines 08.02.2007 09:51:02 (muokattu 08.02.2007 09:51:24) | |
---|
kenkkunen kirjoitti:Vaikka tulee aina tuota vuosikymmentä puolusteltua, koska tuli se kaikkein herkin ikä elettyä just silloin, niin enpä voi kieltää etteikö se olisi ollut myös vaarallista aikaa. Varsinkin jytäbändeille. Esim. -87 oli ikuisten suosikkibändieni Deep Purplen ja Whitesnaken surun vuosi. Erittäin järkyttävää oli myös vähän aiemmin boogiejyrien Blackfoot (Vertical smiles) ja Molly Hatchet (Deed is done) rappio, varsinkin kun aiemmin samana vuosikymmenenä oli ilmestynyt loistoalbumit Siogo ja No guts, no glory. Ensin mainittu on 80-soundia hyvässä mielessä, vaikka Blackfootin popimpaa puolta esitteleekin. Kirjoitinko mä tuon tekstin? Tuosta Blackfootista juohtui mieleeni lukemastani Southern Rock -kirjasta, että taisi olla juuri tuo Vertical Smiles sitä aikaa bändissä, jossa Medlocke oli isompien soundien perässä ja kuunteli samalla levy-yhtiön jannujen vaatimuksia kaupallisemmasta musasta - kun samaan aikaan muu bändi oli vahvasti toista mieltä ja liputti yksinkertaisemman ilmaisun puolesta. Sukset taisivat olla aika hanakasti ristissä näistä syistä. Loppuun pari poimintaa omasta levyhyllystä vuoden 1986 kohdalta. Kyllä tällä kattauksella hengissä selvisi: Zero Nine - Intrique Fabulous Thunderbirds - Tuff Enuff Melrose - Melrose George Thorogood & Destroyers - Live Iron Maiden - Somewhere in Time Kolmas Nainen - Hyvää ja Kaunista Metallica - Master of Puppets Motörhead - Orgasmatron Peer Günt - Backseat Brian Setzer - The Knife feels like Justice Jäitä ammeeseen Jepson! Herra kylpee pian! |
Juupas eipäs, juupas eipäs. Iän ja elämäntilanteen vaikutuksesta tunnelmiin kaiken muun ohella myös musiikin hahmottamisessa voisi kirjoittaa pitkästikin, mutta just nyt en jaksa enkä oikein kerkiäkään. Sanonpa siis vain lyhyesti, että ei paskennut, sinä vaan vanhenit ja katkeroiduit, kunnes sitten 2000-luvulla oikeasti vanhuksena opit ottamaan musiikin musiikkina ilman ulkopuolisia häiriötekijöitä. (Koska en käytä hymiöitä, niin sanottakoon, että tuo ylläoleva on kärjistys ja taas kerran yksi osoitus huonosta huumoristani, vaikka siinä tod.näk. totuuden siemen piileekin.) Rohkenen olla eri mieltä, mutta turha näistä nyt sinänsä on kiistellä. Mun katkeroituminen, jos sellaista nyt koskaan on ollutkaan, sijoittui pikemminkin suunnilleen johonkin vuoteen 1993-94, jolloin tuntui siltä, että ei ollut muuta kuin jälkigrungea ja suomisoulia. |
Mika Antero 08.02.2007 10:15:43 | |
---|
Mun katkeroituminen, jos sellaista nyt koskaan on ollutkaan, sijoittui pikemminkin suunnilleen johonkin vuoteen 1993-94, jolloin tuntui siltä, että ei ollut muuta kuin jälkigrungea ja suomisoulia. Minulla se "katkeroituminen" alkoi joskus 80-luvun lopussa (hetkistä räminäindie -innostusta lukuunottamatta 80-90-lukujen taitteessa) ja vasta nyt 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmen puolivälin paikkeilla on alkanut uusikin musiikki taas herättää kiinnostusta. Uusi = viimeisen viidentoista vuoden aikana julkaistu. Mieluummin kuitenkin kaivaudun syvemmälle menneisyyteen, vieläkin. |
Teijo K. 08.02.2007 10:22:06 | |
---|
Nää on aina vähän kiistanalaisia kysymyksiä (makuasioita). Helppo olisi väittää, että "kokonaistunnelma" on ollut hanurista sitten vuoden -71 tai jotain... Se johtuu siitä, että minä synnyin silloin. Juu. Miulle ei kasari juuri uppoa, mutta voi johtua iästäkin, en sillä väitä. Siltä vuosikymmeneltä ei vaan montaa levyä hyllyssä ole. Jopa grunge vaikutti tullessaan raikkaalta ilmiöltä, enkä sitäkään nykyään pidä oikein minään. :) Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona. |
Mika Antero 08.02.2007 10:24:04 | |
---|
Miulle ei kasari juuri uppoa, mutta voi johtua iästäkin, en sillä väitä. Aika hauskoja eroja samanikäisten välillä, koska itselleni osa kasarista uppoaa just iän eli nostalgia-arvon takia. Synnyin -70. |
porcupine 08.02.2007 11:00:33 | |
---|
Aika kultaa muistot, kun tuntuu että silloin kaikki oli aika hyvin Pari vuotta pankkikriisiin ja maan alasajoon. Kansa otti järjettömiä lainoja ja juppiajan huippu oli juuri tuloillaan. Aika rajulta(kin) tuntuu nyt katsoa esim. Lapinlahden Lintujen dvd-boksissa olevia 85-90 keikkoja, kun jengi seuraa Lacosten pikeepaidoissaan ja tyylikkäissä kampauksissaan keikkaa drinksut käsissään, eikä kellään ollut aavistustakaan tulevista ajoista. Niissä kuvissa näytti tosiaan, että kaikki oli aika hyvin. Vähän sama, kuin kesä-39 oli lämmin ja onnellinen. Emmie tiijä, mie oon Lappeenrannasta. |
rockpock 08.02.2007 11:03:21 | |
---|
|
Epämuusikko 08.02.2007 11:13:06 | |
---|
1993-94, jolloin tuntui siltä, että ei ollut muuta kuin jälkigrungea ja suomisoulia. Kuka kirjoitti, että "oli hyvä meininki päällä, Extreme ja sen sellaiset. Sitten tuli Grunge ja pilasi kaiken". Allekirjoitan. Myös tuon soul-angstin. It's sounds good!
Bustard #1 |
M-Juhana 08.02.2007 11:15:12 | |
---|
Kivahan se on tilastoja tutkia ja ihmetellä mitä milloinkin on julkaistu ja mimmoinen vuosikerta oli. Itse en kyllä koskaan ole kiinittänyt mihinkään aikakauteen huomiota. Oma nuoruus tietysti muodostaa tietyn kiinnekohdan musiikkiin, mutta esim. nykyään en osaa nostaa mitään ajanjaksoa muiden ylä- tai alapuolelle. Itse musiikki ratkaisee, se mitä aikakautta se edustaa on samantekevää. |
oulukyllosa 08.02.2007 11:54:50 | |
---|
Ketjun aloittajan ikätoverina olisi helppo nostalgoida samoilla asioilla.Nykyaikana tosin tuntee olevansa todella vähemmistössä kun kasarihevi tuntuu olevan mm:ssa samanikäisten kavereiden keskuudessa kovin juttu.Club Teatrialle tulevat kasaribändit ovat tosi kova juttu.Minä en jaksa siitä innostua.Pari päivää sitten pläräsin älppäri-pinon läpi, ja kyllähän ne nostalgisia muistoja herättää viiden sekunnin ajan, mutta ei käy edes mielessä, että niitä laittaisi soimaan.Lähinnä ne herättävät muistoja ja ajankuvia muista tapahtumista noilta ajoilta, mutta musiikillisesti niissä ei ole paljon kestävyyttä.Mutta makuaisoitahan nämä.... - play some skynyrd, man - |
jussiohman 08.02.2007 12:17:53 | |
---|
Zhernobyl kosahti, Metallica kosahti, meitsi syntyi. Hyvä vuosi ollut tuo. pitäsköhän pienet |
DVD-SOITIN 08.02.2007 13:53:49 | |
---|
Dead Can Dance - Spleen and Ideal Iron Maiden - Somewhere In Time Metallica - Master of Puppets Queen - A Kind of Magic Slayer - Reign In Blood Nojaa... Kreator - Pleasure To Kill Megadeth - Peace Sells...But Who´s Buying? Noita ei sovi unohtaa. |
Blue Moon 08.02.2007 15:21:40 (muokattu 08.02.2007 16:08:21) | |
---|
Feggy: Ja juu, kyllä 1981-85 tehtiin monia hyviä levyjä, puhuin kokonaistunnelmasta. Tuota sun "kokonaistunnelma" - juttua on todella vaikeaa ymmärtää. Katselin tuossa huvikseni vuoden 1981 julkaisuja ja sehän oli erittäin vahva vuosi. Paljon mielenkiintoisia uusia (ja vanhoja!) juttuja. Se, että musiikki muuttui, ei mun mielestä aina tarkoita sitä, että se huononi. Esim. futupop, neo-rockabilly (Stray Cats, Polecats), the Meteorsin eka levy, Rick Jamesin ja Princen "punk funk".. Killing Joke ja Blag Flag...?? Old school rapparit ? Bobby Womackin modernin soulin klassikko "Poet I", Ramonesilta tuli Pleasant Dreams, Motörhead julkaisi "No Sleep 'till Hammersmithin", Rolling Stones "Tattoo Youn", Crampsien "Psychedelic Jungle".. jne. Mun mielestä aika oli kaikkea muuta kuin masentava. |
StJerky 08.02.2007 15:24:30 | |
---|
Heh. Muistuu mieleen kun joskus keräsin 70-luvun Musa ja Soundi lehtiä divareista. Niissäkin omaa hienoa ajan henkeä. "Klaatu - uusi Beatles? Tsekkaa itse." |
StJerky 08.02.2007 15:25:09 | |
---|
Zhernobyl kosahti, Metallica kosahti, meitsi syntyi. Hyvä vuosi ollut tuo. Minä sain YO-lakin. |
Teijo K. 08.02.2007 16:38:08 | |
---|
Aika hauskoja eroja samanikäisten välillä, koska itselleni osa kasarista uppoaa just iän eli nostalgia-arvon takia. Synnyin -70. Munsta se oli suurimmaksi osaksi sitä itseään jo silloin. Tosin käytin huomattavasti värikkäämpää kieltä. Heh. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona. |