Aihe: Hyviä kordinaatioharjoituksia..?
1 2
rm_wispila
07.02.2007 08:54:48
Voisihan tuon käännöksen tehdä myös vaikkapa liidikädellä lähtevällä paradiddlella. Ainakin omasta mielestäni olisi loogisempaa ja luontevampaa käyttää fillin aloitukseen kompin liidikättä.

Juuri näin sitä tuleekin soitettua, mutta vasurin liidissä huomaa vasurin "tönkköyden" juurikin tuossa fillissä. Siitä johtuen siis vedin vaihtofillin kuvaamallani tavalla
(ja samalla "kyseenalaistin juuri tuota liidikäden fillin aloitusta; saattaisi siis olla tehokkaampaa aloittaa fillit normikompissakin sillä "seuraaja"-kädellä, vai mikä sen nimi nyt onkaan?)

Tuo oli kuitenkin vain yksi esimerkki, jokainen voi mielensä mukaan muuttaa omien kykyjensä/tarpeidensa mukaiseksi.

Kyse oli siis vain ideasta, jota voi (ja pitääkin) varioida.
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
Strumbali
07.02.2007 09:19:38 (muokattu 07.02.2007 11:17:00)
Juu eli siis..

Ömmärsin kyllä tuon kuvion, mitä harjoittelet, mutta jäin vain ihmettelemään, miten huomaat vasta lopussa olevasi eri tempossa? Eli siihen metronominkin nakutukseen pitäisi pystyä keskittymään samalla, kun soittaa noita kuvioitaan. Itse ainakin huomaan aina, kun menee mönkään ja sitten treenailen sitä kuvioita, joka meni metsään. Korjaanpa vähän, pyrin ainakin huomaamaan.

Esimerkisksi nopeastisoitettuna kuvio 2BD(8 osia) 1HH(4 osa) 1BD(4 osa) 1HH (4 osa) on vaikea soittaa niin, että kun tulee 2BD iskua niin soittaa samalla tomeihin vaan 1 iskun tai vastaavasti 1BD iskussa soittaa tomeihin 2 iskua

Eikös siinä ole ihan selvät jutut, mitä harjoitella? Itselleni on hankalaa se, että vaihdan hi-hat/virveli soitossa kädet avoimiksi ja soitan oikealla kädellä 2 kpl. 16-osa lyönnit neljäsosien kolmoselle, kun vasen takoo nelosia hitaasti. Olen aikonut laajentaa nuo 16-osa lyönnit lattiatomien suuntaan jossain vaiheessa ja ottaa toki basarinkin leikkiin mukaan. Tämmöistä. korjasin hieman tuota selostustani

Toivottavasti jotain seloka saat hyvin hyvin epäselvästä tekstistäni..
Kiitos samoin. ;)
ettäjotta
Narcosynthesis
07.02.2007 09:52:17

Juu eli siis.. En tainnut ihan tarpeeksi tarkasti kirjoittaa. Tuo time ongelma on lähinnä sen kanssa jos jaloilla haluaa soittaa jotain tiettyä kuviota ikään kuin pohjana, ja sen päälle käsillä sooloa. Kompit ja muut ei tuota yleensä ongelmaa.. Esimerkisksi nopeastisoitettuna kuvio 2BD(8 osia) 1HH(4 osa) 1BD(4 osa) 1HH (4 osa) on vaikea soittaa niin, että kun tulee 2BD iskua niin soittaa samalla tomeihin vaan 1 iskun tai vastaavasti 1BD iskussa soittaa tomeihin 2 iskua. Treenin puutetta tämä toki vaan on, ja lähtee kulkemaan kun jaksaa aloittaa hitaasta temposta.

Toivottavasti jotain seloka saat hyvin hyvin epäselvästä tekstistäni..

Todennäköisesti isoin ongelma on tosiaan se, että soitat tuota liian nopeasti...eli vedä klikki hyvin hitaaksi (jopa "liian" hitaaksi) ja aloita vaikka vetämällä tuota jalkakuviota alle. Soita sitä ihan rauhassa pitkään ja ota sitten kädet yksitellen mukaan...ja soita ihan hitaasti ja pitkään, että komppi menee lihasmuistiin. Vasta sitten ala nostaa tempoa. Perus kaura(puuro) reenillä tuon pitäisi alkaa sujua ihan itsestään. Toivottavasti!
Arvoisat lyöjät: tottelemattomia VEDETÄÄN TURPAAN! (kyltti Helsingin konservatorion rumpuluokan seinällä joskus 2000-luvun alussa)
rm_wispila
07.02.2007 10:25:40 (muokattu 07.02.2007 10:26:45)
Jalka / käsi - akselin treeninä olen aina silloin tällöin koittanut vetää juttua, jossa jalat (bd + hh) vetää tasaista neljäsosaa vuorotellen alle ja siihen päälle sitten soitetaan snarella tasaista iskusarjaa, jonka tempoa muutetaan hitaasti kovemmaksi.

Hommassa on siis juttuna se, että jalat pelaa (soolon) alla konemaisesti ja käsiosasto muuttaa tempoa tolkuttoman hitaasta vähitellen maksimitempoon (ja takasin).

Voi myös varioida räpylöitä tomeillekin...

E: juttu saattaa olla oma lainaus jostain I.Paicen rumpusoolosta (?)
wavelength
07.02.2007 10:40:31

Jalka / käsi - akselin treeninä olen aina silloin tällöin koittanut vetää juttua, jossa jalat (bd + hh) vetää tasaista neljäsosaa vuorotellen alle ja siihen päälle sitten soitetaan snarella tasaista iskusarjaa, jonka tempoa muutetaan hitaasti kovemmaksi.

Tämä on tosi vaikea harjoite, sillä kädet pitää oikeasti "irrottaa" jaloista, eikä tuttu ja turvallinen interdependence enää riitä.
Narcosynthesis
07.02.2007 11:17:56

Hommassa on siis juttuna se, että jalat pelaa (soolon) alla konemaisesti ja käsiosasto muuttaa tempoa tolkuttoman hitaasta vähitellen maksimitempoon (ja takasin).

Voi myös varioida räpylöitä tomeillekin...

E: juttu saattaa olla oma lainaus jostain I.Paicen rumpusoolosta (?)

Erittäin hyvä reeni...muistuttaa vähän Jim Chapinin jazz-harjoituksiaa, joissa jalat toimivat samalla tavalla, ridekomppiin vedetään ihan perusjaskakuviota ja snarella tehdään sitten kuvioita siihen alle. Noilla niitä raajoja saadaan itsenäisiksi! Valitettavasti itse olen niin umpisurkea, että mulla on hillittömiä ongelmia noiden kaltaisten harjoitteiden kanssa...tosi hyviä juttuja kuitenkin, jos vaan jaksaa veivata, eikä saa masennuskohtauksia kuten allekirjoittanut:)
Arvoisat lyöjät: tottelemattomia VEDETÄÄN TURPAAN! (kyltti Helsingin konservatorion rumpuluokan seinällä joskus 2000-luvun alussa)
rm_wispila
07.02.2007 12:48:07
Treenaamisen pointtihan on juuri tuon tönkköyden muuttaminen sulavuudeksi. Ei ongelmien välttelystä seuraa mitään hyvää... :)

Eikö siis vuorokäsijärjestys ole sulavuutta parhaimmillaan ?

Siksi siis filli on ergonomisempaa aloittaa vasurilla (joka "makaa" jo valmiiksi virpalla), ellei se sitten aiheuta esim. tomeille siirtyessä ongelmia käsijärjestyksissä.
Tästä viisastuneena olen pyrkinyt lisäämään tuota vasurialoitusta ihan normisoittoonkin, joskus se tuo yllättäviäkin lisämausteita :)
wavelength
07.02.2007 14:42:49

Eikö siis vuorokäsijärjestys ole sulavuutta parhaimmillaan?

Pikku panostuksella saa kaikki käs'järjestykset yhtä sulaviksi, mikä vuorostaan päästää fillit ihan uusille urille. Ei muuta kuin Stick Controlia kehiin. ;)
Dnjmaster
07.02.2007 19:05:34 (muokattu 07.02.2007 19:09:17)
Ömmärsin kyllä tuon kuvion, mitä harjoittelet, mutta jäin vain ihmettelemään, miten huomaat vasta lopussa olevasi eri tempossa? Eli siihen metronominkin nakutukseen pitäisi pystyä keskittymään samalla, kun soittaa noita kuvioitaan. Itse ainakin huomaan aina, kun menee mönkään ja sitten treenailen sitä kuvioita, joka meni metsään. Korjaanpa vähän, pyrin ainakin huomaamaan.

Eikös siinä ole ihan selvät jutut, mitä harjoitella? Itselleni on hankalaa se, että vaihdan hi-hat/virveli soitossa kädet avoimiksi ja soitan oikealla kädellä 2 kpl. 16-osa lyönnit neljäsosien kolmoselle, kun vasen takoo nelosia hitaasti. Olen aikonut laajentaa nuo 16-osa lyönnit lattiatomien suuntaan jossain vaiheessa ja ottaa toki basarinkin leikkiin mukaan. Tämmöistä.

Kiitos samoin. ;)

Juu eli tuo oli vain yksi esimerkki tuosta kordinaatiokykyni puutteesta. Kun jotakin oli pakko esimerkiksi keksiä.. En ole tuota treeniä klikin kanssa treenannut, eikä se time varsinaisesti tässä treenissä sekoa... Yleensä vaan silloin kun polyrytmisiä kuvioita vedän tai käsiä ja jalkoja eri tempossa niin ilman klikkiä sekoaa. Tottahan toki sen huomaisi heti jos klikki nakuttaisi kokoajan korvaan, mutta kun sitä nakutusta ei aina jaksa ;) Niin kuin tässä jo todettiinkin niin pitää vaan hitaasti ruveta treenaamaan tuota kuviota.

Niin ja tähän topicciin oli tarkoitus kerätä hyviä kordinaatio treenejä, eikä puhua tuosta kyseisestä kuviosta. Mutta sori minun vikani kun en ollut tarpeeksi selvä kirjoituksessani :)
kalamies#40 >-)))>
Strumbali
07.02.2007 21:13:40 (muokattu 07.02.2007 21:29:51)
Noh, tässä toinen juttu, mitä treenasin viimeksi.

Suora komppi 16-osa nuotit kaksin käsin haitsuun. Virveliin lyödään normaalisti oikealla kädellä. Fillillä, tai suoraan, vaihto lattiatomille, tai mille vain tomille, sama komppi vasen liidaa ja virveliin lyödään vasurilla. Jos homma sujuu, treenaa haitsun avauksia alle, ykkönen-kolmonen, kakkonen-nelonen, neljäsosat, kahdeksasosat. Ja välillä käydään "normaalissa" soitossa haitsulla. Kun mikään ei riitä, bassorummun kuvion voi vaikeuttaa ja kelata haitsulla aikasemmin mainittuja juttuja. Siitähän se alkaa kehkeytymään, soppa meinaan ;).

Peruspohja on kuitenkin tuo oikealla kädellä haitsu- ja vasemmalla tomiosuudet. Eli ei nyt niin kovin erilainen verrattaessa jo tässä topikissa mainittuihin harjoituksiin. Mikä järki tuossa harjoituksessa mielestäni on, niin sillä voi ottaa niitä lattiatomeja haltuun "kaksin käsin". ;)
ettäjotta
Dnjmaster
08.02.2007 15:21:35
Noh, tässä toinen juttu, mitä treenasin viimeksi.

Suora komppi 16-osa nuotit kaksin käsin haitsuun. Virveliin lyödään normaalisti oikealla kädellä. Fillillä, tai suoraan, vaihto lattiatomille, tai mille vain tomille, sama komppi vasen liidaa ja virveliin lyödään vasurilla. Jos homma sujuu, treenaa haitsun avauksia alle, ykkönen-kolmonen, kakkonen-nelonen, neljäsosat, kahdeksasosat. Ja välillä käydään "normaalissa" soitossa haitsulla. Kun mikään ei riitä, bassorummun kuvion voi vaikeuttaa ja kelata haitsulla aikasemmin mainittuja juttuja. Siitähän se alkaa kehkeytymään, soppa meinaan ;).

Peruspohja on kuitenkin tuo oikealla kädellä haitsu- ja vasemmalla tomiosuudet. Eli ei nyt niin kovin erilainen verrattaessa jo tässä topikissa mainittuihin harjoituksiin. Mikä järki tuossa harjoituksessa mielestäni on, niin sillä voi ottaa niitä lattiatomeja haltuun "kaksin käsin". ;)

Hyävltä vaikuttaa tämäkin :) Lisää vaan treenejä...
kalamies#40 >-)))>
-Jere-
26.11.2007 22:37:48
mulla on sellanen koordinaatio harjoitus joka on hyvä lämmittelyyn, ei oo tosin noin kryptinen ku tuo wavelenghtin 50625 harjoitus :) eli muodosta 12 raajaparia, (o) oikeakäsi soittaa ride, (v) vasenkäsi snare, (h) vasenjalka polkuhaitsu, (b) oikeajalka bassorumpu. patternit on liidaava raaja soittaa 4 osa nuotteja toinen raaja käy läpi: 4 osat, 8 osa synkoopit, ja 8 osat. raajaparit muodostuvat ov,ob,oh, vo,vb,vh, bo,bv,bh, ho,hv,hb. eli noissa on tuo liidaava raaja se mitä on aina kolme. toinen sellanen oma suosikki on triolipohjalta, bd ja virveli tekee kolmen patterneja. joita tulee kuusi erillaista. boo, obo, oob, obb, bob, bbo. tähän päälle vaikka jazz komppi oikealla kädellä hh, 2+4. tai sitten voi pistää oikealla syncopationista tekstiä tulemaan.

kannattaa muistaa että ennenkuin joku juttu menee lihasmuistiin se tarvitsee n. 8000 toistoa. joten jos soitat 50625 patternia 8000 kertaa ja yks patterni kestää n. sekunnin. harjoitus kestää tasan 112500 tuntia. treenaat kolmetuntia päivässä, niin kun on kulunut 102,739726 vuotta niin osaat vetää ton harjoituksen lihasmuistin pohjalta. musiikki ja matemaattinen todennäköisyys laskenta on aina hyvä yhdistää :)
No hei, onhan se nyt tosiaan!
OPJ1974
27.11.2007 09:19:31

Wavelle ja Narcolle Plops Plops. Ihan vaimon kiuaksi alan harjoittelemaan noita jo tänään :)
Kaverin suusta kuultua: "Ihmisellä on yläpää ja alapää ja siinä välissä on rytmi"
K.Suninen
27.11.2007 09:40:46
Eli miten saadaan raajat toimimaan moitteettomasti "omillaan". Ja polyrytmiikkaa on vaikea saada toimimaan niin, että jalkapuoli pitää timen kasassa. Aina se tahtoo lipsua timestä ja palatessa itse komppiin time onkin hurjasti hitaampi tai nopeampi kuin aloittaessa.

No pakottamalla (tai siis toistamalla?) kaiken saa toimimaan pikkuhiljaa. Ainaki ite on huomannu, ku tulee joku uus juttu, mitä vaan ei osaa, niin sitä ei saa peljätä vaan täytyy heti hypätä sen kimppuun ja tapella sen kaa verissäpäin kunnes on selättäny asian. Eikä saa suoda ittellensä virheitä sitä juttua reenatessa, vaan vääntää pakolla aina täydellisen kuulosta, kunnes sen täydellisyyden saaminen alkaaki helpottua.. Ja sit se meneeki ihan ittestään.
Ja edelleen suosittelen sitä aina jankuttamaani nauhuria, millä nauhottaa sen jutun, jolloin oikeasti kuulee meneekö se oikein vai ei. Korva antaa ihan liikaa anteeks soittaessa..
niinku mikä se fyysinen gebardeeri siinä oli, ett keinut sä sisään vai et?
polytoximaniac
01.12.2007 21:36:11 (muokattu 01.12.2007 21:46:01)
Ihan kätsy harjoitus mitä itse oon jonkun verran väännellyt on kopioitu aika suoraan Thomas Langin dvd:ltä ja hieman maustettu itse..

Kuvio siis jaloilla ja käsillä jotain päälle (miksei myös toisinpäin)

Eli siis triolia ja "kätisyyden" kääntöä:
OVV OVV OVV OVO VOO VOO VOO jne

Siitä sitten dynamiikkaharjoitus aksentoimalla ykkönen ja "siirtymä":
Ovv Ovv Ovv OVO Voo Voo Voo

Jos sattuu kaks poljettavaa haikkaa ja tuplat olemaan niin tulee kivaa väriä treeniin:
Bo (basari o. jalka), Ho (haikka o. jalka), Bv (basari v. jalka), Hv (haikka v. jalka)
Bohvhv Bohvhv Bohvhv BoBvBo Bvhoho Bvhoho Bvhoho jne

^Vähä meni ehkä epäselväks mut toivottavasti hiffaatte :)

Sitten toinen samaiselta hepulta omaksuttu treeni

Jälleen jos kaks poljettavaa haikkaa ja tuplat:
8-osia vuorotellen

Bo-Hv-Ho-Bv-Bo-Hv-Ho-Bv jne

bum-tsi-tsi-bum-bum-tsi-tsi-bum (
Kiitos ja anteeksi
polytoximaniac
01.12.2007 21:46:43
^Ei näköjään voi tulla koko tekstiä.. :/
Kiitos ja anteeksi
jazzmies
01.12.2007 22:07:00
Ostakaa mun kirja Rytmiikkaa rumpusetille 25 eurolla, niin saatte kosolti hyviä koordinaatioharjoituksia, jotka etenevät johdonmukaisesti!
Maukasta makkaraa - Raikasta vettä - Kirkasta kalakeittoa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)