pekezu 31.01.2007 19:21:36 (muokattu 31.01.2007 19:22:01) | |
---|
-olen soitellut 10v selloa, joten vasuri liikku kaulalla ja sormissa on näppäryyttä (ainakin vähän) -olen agressiivinen, en uskoisi soittavani liian pehmeästi -olen tyhmä -olen hyvä soittamaan taukoja -sisäistin tabbien lukemisen nopeasti -huolehdin bänditoverien päivittäisestä vittuiluannoksesta -kerron paskoja vitsejä EDIT: oli kirotusvire PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa |
Groovelover 31.01.2007 20:16:56 (muokattu 31.01.2007 20:19:18) | |
---|
Mie oon hyvä soittamaan biisin kun biisin bändin mukana ilman lappuja vaikken ois koskaan soittanut tai kuullut koko biisiä. Tähän pääasiassa on kolme syytä: - suurin osa musiikista on käänteiltään ennalta arvattavaa ja sävellajin tunteminen (kuuleminen, vaikkei sitä olisi edes mainittu) auttaa sointuvaihdoksien välikkeissä - osaan lukea kitaristin otelaudalta soinnut - hyvä korva Nämä hallitsen itsekin, on muuten todella hyödyllisiä taitoja ja aivan erityisesti ex tempore-keikoilla joita varten treenataan vähän tahi ei ollenkaan. Suuri osa populaarimusiikin kastiin kuuluvasta tavarasta kun etenee loogisesti pääasiassa sävellajin sointuihin perustuen, tietyt sointukulut toistuu ja ne oppii tunnistamaan nopeasti. Ja kitaristin otelautakäden lukeminen on hyvä lisätuki korvan avuksi, yksi mainio jazzkitaristi kerran keikalla kommentoi mulle että "et sä niitä lappuja tartte, sähän luet mun otteet". Jos joku aloittelija nyt miettii mitä se otelautakäden lukeminen tarkoittaa niin se on vaan se että tunnistaa ja muistaa miltä näyttää eri sointujen sormitukset. Tuohon listaan lisäisin vielä hyvän muistin, eli aika kivuttomasti pystyn palauttamaan mieleen biisin jota on tullut soitettua tai treenattua aikoja sitten; joskus hyvä korva ja muisti ovat pelastaneet tilanteen kun on pitänyt feikata ihan hatusta biisi jota en ole koskaan soittanut, esim. joku radiohitti jonka on kuullut niin monta kertaa että mieleen on tallentunut jonkinlainen kuulokuva siitä miten biisi menee. Hassua kyllä, mä muistan joskun pirun huonosti vain biisin nimen perusteella, ne nimet ei vaan talletu niin hyvin, johtuu kai siitä että sanoitukset on mulle aika toissijainen juttu musassa. Eli tilanne menee näin että esim. treeneissä kun mietitään uusia biisejä settiin niin joku sanoo "miten olisi se (biisin nimi tähän)?" Ja hillittömän usein pelkkä biisin nimi ei sano yhtään mitään, ihan täysi blanco. Sitten joku vaikka hyräilee melodiaa pari-kolme tahtia ja heti tulee ahaa-elämys, "ai SE biisi, joo". Miulla on sellainen tunne, että kaikki vanhemmat ts. ennen tätä tabulatuuriaikaa soittamisen aloittaneet osaa ton. Kokemus ja erilainen treenitapa aloitellessa muokkaavat korvaa. Just näin. Mun paras soitonopettaja on jo 25 vuoden ajan ollut levysoitin eli levy pyörimään ja sitten basso handussa tutkimaan mitä levyllä tapahtuu. Tuota biisien lennosta feikkaamista treenaan lainaamalla kirjastosta nipun CD-levyjä joita en ole ennen kuullut, sitten biisi soimaan ja tsekkaan kuinka nopeasti sävellaji löytyy ja kuinka tarkkaan pystyn saamaan biisin haltuun ensikuulemalta. Ja tätä voi hyvin treenata radion kanssa myös. Tabulatuureja oli kyllä silloin 80-luvun alussakin niissä "How to play bass"-tyyppisissä alkeiskirjoissa, mutta itse ohitin ne tarpeettomina, mun mielestä ne on melkein kuin apupyörät fillarilla ajoa opetellessa, sen parempi mitä nopeammin niistä pääsee eroon. Ja yksi lisäjuttu sävelkorvan kehittämisessä on se että opettelee virittämään soittimensa ilman mittaria, oon joskus törmännyt pariin kitaristiin jotka oli alusta alkaen käyttänyt vaan mittaria ja se on kumma juttu, ne siis tosiaan oli oikeasti kusessa jos mittarista hyytyi patteri. Lisäksi ne ei aina edes kuulleet jos skitta oli snadisti epiksessä. "It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976 |
iron10 31.01.2007 20:17:54 (muokattu 31.01.2007 20:19:31) | |
---|
Ei Tablojen lukeminen = yhteispeli rytmisoittajan kanssa. Slangi-ilmaus nykynuorison keskuudessa. Mie tiijän nämä kun olen niin nuorekas. en oo kuullukkaa.. tarkoitin tablatuureja. piti vaan kirjottaa vaikeimman kautta. ps. miulta löytyy tyhmimmät vitsit. |
Zarmo 31.01.2007 20:19:41 | |
---|
Kerran pieraisin tosi tujakasti keikalla. Kyllä haisi. |
willie 31.01.2007 21:17:22 | |
---|
Monta naista olen hurmannut itse valmistamillani Aura-valkosilpuliperunoilla. Lähes yhtä monta rumpalia olen hurmannut niukalla ja timingiltaan tarkalla basson soitolla, tosin eri merkityksessä kuin yllä mainittu.. Bassoa vuodesta 1972. |
sirdickyj 31.01.2007 21:42:46 | |
---|
Aika vähän jengi jaksaa kehua itteensä. No mikäs siinä. Mä olen hyvä siinä, etten häpeä soittoani, siis vaikka se siihen saattais anta aihettakin, koska olen tullut aina soittamaan enkä selittelemään. Lisäksi olen helvetin tarkka biisien tempoista, että ne toimii, eikä laahaa/hölkkää liian lujaa. Osaan laskea biiseihin tempot, jotka toimii aina. En ole mistään kohtaa taitava soittaja. Pataan!
...+alv. |
trackson 31.01.2007 22:24:17 | |
---|
Olen aivan huippu pilaamaan biisin kuin biisin ylenpalttisella peukuttamisella, dead noteseilla ja ylipäätään mukamas groovaavalla, perkussiivisella soittotyylillä. Onneksi nykyisin teen itse biisit, jolloin voi kaikessa rauhassa tehdä niistä peukutettavia, dead notesikkaita ja ylipäätään mukamas groovaavia ja perkussiivisbassosia. Pystyn myös sujuvasti laulamaan edellä mainitun soittotyylin ohella, vaikka en laulaa osaakaan. Osaan myös haastaa riitaa niiden kanssa, jotka eivät ymmärrä, että minun sovitukseni biisistä kuin biisistä on aina parempi kuin jonkun muun. "Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen |
Blackstone 01.02.2007 10:20:59 | |
---|
Kestän lähinnä sitä viinaa.. Onko hewi hywwää? |
Zarmo 01.02.2007 11:32:18 | |
---|
|
pehko 01.02.2007 11:40:33 | |
---|
impro soitossa olen aika hyvä. Ainakin jos Möykkä on rummuissa.... HEAVY...FUCKING...METAL! |
Charger 01.02.2007 12:16:51 | |
---|
Mul on kuulemma hyvä lantioliike. |
Nelikielipiru 01.02.2007 12:32:54 | |
---|
Luulin joskus että soolojen soittamiseen tarvitaan soolokitara. |
trackson 01.02.2007 13:09:17 | |
---|
Osaan soittaa vaihtobassoa ja mennä videolla hauskasti ylös-alas. http://www.jalowalamies.com/Kunmarjalahti.wmv Toi oli hauska! Hirmu hyvälle mielelle pisti. Se kepin nosto kitarasoolon aikana oli myös aika tyylikäs. Jättiplussa solisitin helvetin hienosta natural Rickenbackerista! KADE!! "Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen |
MikkiHiiri 01.02.2007 13:41:59 | |
---|
Luulisin, että rytmitaju on ehkä vahvin ominaisuuteni muihin ominaisuuksini suhteuttuna. Muihin en viitsi verrata. |
Superbeast89 01.02.2007 15:20:27 (muokattu 01.02.2007 15:22:34) | |
---|
En ole turhan nirso siitä mitä soitan, tykkään soittaa Esim. Popedaa. Soitan mielelläni myös Slayeria. Näin siis jos coveripiiseistä puhutaan. EDIT: Keksin myös melko helposti uusia riffin pätkiä. Kokonaisen piisin väsäämiseen tarvitaan kaveria. I Fucked Up!
-Dave Mustaine |
omarklah 01.02.2007 15:49:14 | |
---|
Olen hyvä olemaan huomaamaton. Tää sit sanois tälleen... |
Ei jumalautsi... EHHEHEHEHEHEHEH!! Miten helvetissä te ton keksitte laittaa tonne? Siis ton ylös-alas jutun.. Sitä kun päivän kuvaa ja tylsistyy, niin alkaa huumori kukkia. |
rUSTED 01.02.2007 16:21:56 | |
---|
Video oli kyllä ihan loistava, mutta basisti oli ainoa joka ei päässy kunnolla parrasvaloihin! |
Nazareth 01.02.2007 16:33:47 | |
---|
En nirsoile. Siinä oon hyvä. "Whereof their mother daintily hath fed, eating the flesh that she herself hath bred." |
Zarmo 01.02.2007 16:56:02 | |
---|
Video oli kyllä ihan loistava, mutta basisti oli ainoa joka ei päässy kunnolla parrasvaloihin! Sellaista on basistin elämä. |