Aihe: Tanssijan näkökulma
1 2 3
Sokkisha
25.01.2007 17:04:21
Tervehdys!

Löysin tämän mielenkiintoisen fooruminne ja silmään sattui heti tanssimusiikki-osio!
Aktiivitanssijana (väh. 1-2 krt/viikko lavalla-tanssiravintolassa) haluaisi monestikin antaa palautetta tanssimuusikoille ja olenhan sitä antanutkin.. -varsinkin positiivista sellaista antaa mielellään! vaikeampi on mennä naamatusten sanomaan asioista jotka ei ole niin positiivisia, koska näin tehtyäni joskus on saanut kokea aika kylmiä katseita..

Mutta: -muutama asia johon olen tanssiorkestereiden ja tanssimusiikin suhteen kiinnittänyt huomiota on että hyvällä tanssiorkesterilla on aina monipuolinen ohjelmisto! Toinen tärkeä asia on muistaa että koska musiikkia soitetaan TANSSIMISTA varten, pitäisi olla kuhunkin tanssilajiin sopivat tempot! Kolmas on se että mikä mielletään yleensä tanssipaikoilla/lavoilla tanssimusiikiksi ja mikä taas ei. sanoisin että ns. "bilemusiikki", "suomipop" yms. on perinteisssä tanssilavalla melko varma lattian tyhjentäjä. Olen todellakin (viimeksi eilen) ollut omin korvin kuulemassa kuinka ammattimuusikoista koostuva orkesteri soitteli vanhemman puoleiselle tanssiväelle Anna Erikssonin, Ismo Alangon ja Juice Leskisen biisejä. Paikka jossa käyn todella usein, tapaa aina olla lattialla ruuhkaa ja nytkin väkeä oli paikalla mutta juuri kukaan ei tanssinut, syykin oli selvä: musiikki ei ollut tanssimusiikkia!
Kaiken huipuksi pojat laittoivat taukomusiikiksi levyn jossa oli samanlaista.

Toivoisin todella että taukomusiikkilevyihin panostettaisiin nykyistä enemmän! Varsinkin pienten orkestereiden, usein vielä melko tuntemattomien -ongelmana on lähes täydellinen piittaamattomuus taukolevystä. Saatetaan panna soimaan joku beat-levy jossa tulee koko tauon ajan pelkkää hidasta foksia. usein niinkin että kappaleet eivät tule edes parittain! Kaikki tämä vaikuttaa hakemisiin ja siis tanssijoitten määrään samalla. Orkesterilla olisi taukolevyn kautta hyvä mahdollisuus "paikkailla" puutteita monipuolisuudessa elikkä voisi panna sinne sellaista mitä muuten ei soiteta paljon, vaikkapa jivea, lattareita, rokkia, tietysti paljon kunnon tangoja!

Yleisiä käsityksiä soittajilla tuntuu olevan että esim. cha chaa on laji joka tyhjentää lattian! Tämä ei pidä paikkaansa sillä cha chaa on ihan perusfoksilla oikein hyvin mentävissä enkä ole vielä koskaan nähnyt että cc olisi vienyt väen pois parketilta. Sama pätee sambaan; sambaa tavallinen tanssiväki tanssii lähes poikkeuksetta humppana johon se sopiikin niinkuin nakutettu. samban ei tarvitse myöskään olla tolkuttoman nopeaa, koittakaapa kuvitella itse tanssivanne humppaa ticotico-nopeudella! ;-) Myös vanhempi väki tanssii mielellään sambaa kunhan se ei ole liian nopeaa. Pitää tehdä selvä ero karnevaalisamban ja paritanssisamban välillä.

Jive/rock_n roll ei myöskään tarvitsisi olla välttämättä niin nopeaa kuin se useimmiten on! Silloin sitä pystyisi tanssimaan vielä foksinakin hyvin. Sellainen jive, joka on nopeudeltaan tasoa että sitä pystyy tanssimaan myös suht. reippaana foksina, on ihanteellista niillekin jotka todella osaavat sitten sitä oikeaa jiveäkin tanssia!

Iskelmästä sanoisin että sitä kannattaa viljellä harkiten. Tietyn tyyppinen iskelmä palvelee hyvin sekä vanhempaa että nuorempaa ja tanssitaitoista väkeä. Esim. Einin "diskohumppa"-komppi on oikein sopivaa foksiin ja samalla nuoremmalle väelle suosittuun trenditanssiin nimeltä bugg. Vanhemmatkin ihmiset usein kehuvat kun kuulee tällaista "rytmikästä" musiikkia. Mutta mikä tahansa iskelmä ei ole hyvää tansittavuudeltaan, esim. juuri tuollaiset Anna Eriksson tyyppiset iskelmät.

Yleisesti väittäisin että kappalevalinnoilla ei ole niin suurta merkitystä tanssijoille kuin monet muusikot tuntuvat ajattelevan! Enempi ratkaisee tanssittavuus eli siinä tärkeimpänä sopiva tempo ja seuraavaksi se MITÄ soitetaan eli ohjelmisto. Tietysti on kiva kuulla uusiakin hittejä joskus mutta se ei ole syy mikä saa lähtemään lattialle.

Hakeminen ja tanssiin lähteminen ovat olennaisia asioita ja tässä vaikuttaa eniten se, mitä ja miten soitetaan että uskaltaa hakea jotain ventovierasta. Jos ei tiedä, miten kuuluvaa musiikkia voisi tanssia, varmasti moni jää penkkiin istumaan! Hyvä periaate olisi varmaan pyrkiä siihen että tarjoaisi jokaiselle jotakin, edes vähän. Oma käsitykseni hyvästä illasta on että sen aikana tulisi tulla ainakin seuraavat musiikin lajit:

-Foksi
-hidas foksi/beat
-iskelmät ainakin pari kertaa, mutta rytmikäs menevä komppi, vähän vauhtiakin!
-tangoja paljon
-valssi
-hitaina jotain tuollaisia bolero-tyyppisiä jotta niitä voisi halutessaan tanssia lattareina tai tangoina, bluesina yms.
-cha chaa
-samba
-hidas valssi
-jenkka
-polkka ainakin pyydettäessä
-jive/rokki tms.
-humppa

Paljonkin noita asioita tietysti olisi mutta tuossa nyt muutamia.. Edes rautainen soittotaito ei vielä riitä takamaan itsessään hyvää tanssiorkesteria, vaan se koostuu monista asioista. Illan aikana tanssijoiden kesken puhutaan uskomattoman paljon orkesterista; joko hyvää tai pahaa. harva vaan uskaltaa mennä kasvotusten puhumaan kuten olen itse silloin tällöin tehnyt. Asioihin joita orkesterikorokkeella ei uskoisikaan, -kiinnitetään uskomattoman tarkasti huomiota!

Tarkoitus ei siis ole tällä kirjoituksellani "opettaa" eikä rääpiä tanssimuusikoita vaan pyrkiä asiapitoisen palautteen kautta yhdessä rakentamaan niitä onnistuneita iltoja! Olen saanut käsityksen että myös suurimmalla osalla tanssimuusikoista on sama tavoite! Tunnen henk. koht. jopa monia soittomiehiä. Mielipiteeni perustuu omiin kokemuksiin ja havaintoihin matkan varrelta!
uruttaja
25.01.2007 17:16:52 (muokattu 25.01.2007 17:18:14)
Olipa pitkä kirjoitus. Hyvä että jaksoin lukea. Mutta siinä oli kyllä asiaa sen verran, että kannattaa muidenkin lukea.

Ja jos tuo oli sun ensimmäinen kirjoitus tänne, niin kirjoita vaan useamminkin.

EDIT: Sertso antoi meidän vanhojen humppahirviöiden yhteiset plussat.
KoskPaavo
25.01.2007 17:25:32
Oli niin fiksusti kirjoitettu juttu että "turakais"-termin kriteerit eivät täyty ollenkaan.
"Elämä ei ole pelkkä hupia, väliin täytyy soittaa ja laulaakin". Edesmennyt soittajakolleega.
baron
25.01.2007 17:28:11

Tollainen on ollut mun pyrkimys, toinen asia kokonaan, miten olen onnistunut.
COB No 1 "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
R.Syke
25.01.2007 17:37:50 (muokattu 25.01.2007 17:38:24)
Oli niin fiksusti kirjoitettu juttu että "turakais"-termin kriteerit eivät täyty ollenkaan.

Krhm. Aivan. 1-2 krt viikossa haiskahtaa jo puoliammattilaisuudelta. Näitä, kun kertyy muutama sata samaan paikkaan, niin jo pitää orkan olla tyytyväinen.

Plussa tipahti. Siis Paavollekin.
Welldrum
25.01.2007 18:12:47
Hieno avaus Sokkisha lta !
Let me assure you !
v_m_kangas
25.01.2007 18:38:36

Hyvä kirjoitus ja paukautin plussan tuosta minäkin :)

Monet neuvot noista on helppo ottaa korvan taakse ja koettaa parantaa. Parantamisen varaa on aina.

Noista taukolevyistä on ollut aiemminkin puhetta ja minun mielestä markkinoilla on huutava pula hyvistä taukomusiikiksi kelpaavista levyistä. Siis siten, että kappaleet on parittain ja ne kappaleetkin olisivat tanssimusiikiksi kelpaavia.

Poptorilla on se "Parkettien parhaat" sarja, taitaa olla jo 10 levyä ainakin. Noissakin vain on luvattoman 'huonoja' esityksiä seassa ja masterointikin on epäonnistunut paikoitellen. Jollakin levyllä oli niin nopea tangokin, että eräässä paikassa pariskunta tuli kysymään, että menikö teillä CD soitin rikki kun niin nopeaan pyörii :)
Humppaa tai soita humppaa
Juupe
25.01.2007 18:56:07
Erittäin hyvä kirjoitus, kaikkien tanssimuusikoiden pitäis tuo lukea ja ottaa opiksi.

Noista taukolevyistä on ollut aiemminkin puhetta ja minun mielestä markkinoilla on huutava pula hyvistä taukomusiikiksi kelpaavista levyistä. Siis siten, että kappaleet on parittain ja ne kappaleetkin olisivat tanssimusiikiksi kelpaavia.

Itsehän ne taukomusiikit täytyy koota, ei sellaisia levyjä kaupasta löydy. Meillä on MiniDisk-soitin sitä varten. Läppäri olis vielä parempi vaihoehto, vois valita soittolistan aina paikan ja tilanteen mukaan.
andrei
25.01.2007 19:13:56
Ihan asiallinen keskustelun avaus. Noinhan se ihannetilanne on tanssijoille, jotka ovat opetelleet todella tanssimaan askeleet ym. oikein.

Silti, kuinka kaipaankaan vanhoja aikoja, jolloin ravintoloihin tuli asiakkaita iltaa viettämään muutenkin kuin tanssimaan paritansseja. Jokainen kansankerros ja musiikkimaku oli edustettuna ja se oli todella värikästä aikaa.
Piano on viitseliään ihmisen soitin!
v_m_kangas
25.01.2007 19:35:51

Itsehän ne taukomusiikit täytyy koota, ei sellaisia levyjä kaupasta löydy. Meillä on MiniDisk-soitin sitä varten. Läppäri olis vielä parempi vaihoehto, vois valita soittolistan aina paikan ja tilanteen mukaan.

Kylläpä kyllä, mutta liian kallista minulle. Mekanisointimaksut ovat käsittääkseni aika huimat jos meinaa kattavan kokoelman kasata. En uskalla käyttää laittomia äänitteitä.
Humppaa tai soita humppaa
paice60
25.01.2007 21:23:35
Hyvä oli kirjoitus. Joskus se meiltäkin saattaa unohtua että tanssijoita vartenhan me siellä ollaan. Kyllä ainakin meille voi tulla sanomaan jos joku laji on unohtunut tai jäänyt paitsioon. Taukolevyt olen itse polttanut CD:lle koska niitä tosiaan ei ole.
HRK jäsen numero 1!
ninmari
25.01.2007 21:32:14
Nyt tuli asiaa.=) Onpa mukava kuulla, että itsepintainen "täällä on tanssit tänään" -ohjelmistoni on ainakin joillekin mieleen.Pienissä( kylän ainoissa )kapakoissa meinaa tulla joskus "nuorison" kanssa ongelma, kun sitä bilemusaa ei koko settiä soitetakaan ja juuri siksi, että porukka enimmäkseen haluaa tanssia paritansseja.Kaikille jotain, on mun periaate, mutta noin 85% illasta menee perinteisellä.

Ja taukomusasta sen verran, että joissain paikoissa soittavat itse, joissain paikoissa soittaa bändi.Ja hyviä taukomusalevyjä saa vain itse polttamalla..mikä ei ole hyvä juttu.
En laula nuoteista.Laulan rahasta!
Rokkimamma75
25.01.2007 22:30:20
Tuommosella kattauksella on kyllä vetänyt kaikki bändit joissa minä olen basistin tonttia vakituiseen hoitanut.
Life is a Bitch and so am I!
vesku.ka
25.01.2007 22:50:08

No joo....Onko tuo ihan laillista?

Jos jollakin on asiasta varmaa tietoa niin vastauksia kaipaa varmaan moni muukin kuin minä, sillä jos on niin heti huomenna teen omalle bändille väliaika levyt md.lle.
Ei taivaaseen hevillä pääse.
taunotapio
25.01.2007 22:56:00
Eihän sitä taukomusiikkialevyä saa itse polttaa... teosto!

Mulla on cd-soitin, jossa on kuusi levyä ja se soittaa tauot randomilla elikkä paripolitiikan saa unohtaa, mutta ei oo kukaan tullut tuosta vielä sanomaan. No, levyt on siihen valittava siten, ettei siellä ole mitään rubato-biisiä välissä kuten oli yhdellä Sillanpään levyllä.

Hyvä tanssija tansii monipuolista musiikkia, joillakin vaan on ne omat suosikit ja jos niitä ei sitten orkesteri soita, niin huonohan se on!

Kapakassa voi soittaa monipuolisemmin kuin lavalla.
Martso
25.01.2007 22:56:07 (muokattu 25.01.2007 22:58:23)
No joo....Onko tuo ihan laillista?

Jos jollakin on asiasta varmaa tietoa niin vastauksia kaipaa varmaan moni muukin kuin minä, sillä jos on niin heti huomenna teen omalle bändille väliaika levyt md.lle.

Ei ole laillista tuo.

Edit. Eli Vesku.ka ja muut: http://www.teosto.fi/teosto/webpage … cat2=&cat4=Hinnat%20ja%20ohjeet
Kaikki käy, eihän siinä mitään!
mack the knife
25.01.2007 23:00:37
Vaaditaan hyvää taukomusiikkia. Jos bändi tekee pari MD:llistä sellaista, niin se on laitonta. Paskat. Sanokaa tästä lähtien kaikki, että ei ole taukomusiikkia, soittakaa te kun teillä menee samaan konkurssiin teostomaksutkin. Mä lähden mukaan ihan varmasti.
COVS n:o 1.
jykke65
25.01.2007 23:18:52 (muokattu 25.01.2007 23:20:00)

Eli illassa 6 settiä=5 taukoa 6 biisiä/tauko yhteensä 30 biisiä a' 0,10 euroa/biisi tekee 3 euroa! Pitänee lisätä keikan hintaan 3 euroa taukomusan teostomaksuja.

EDIT: Ja 300 euroa haku,tallennus ja vaivapalkkaa
Hard Hump Halleluja!! Eller hur???
kepulainen
25.01.2007 23:24:39
Eli illassa 6 settiä=5 taukoa 6 biisiä/tauko yhteensä 30 biisiä a' 0,10 euroa/biisi tekee 3 euroa! Pitänee lisätä keikan hintaan 3 euroa taukomusan teostomaksuja.

EDIT: Ja 300 euroa haku,tallennus ja vaivapalkkaa

"Vähimmäislaskutus 17 euroa."

Ne dj-sopparit on kai ammattikäyttöä varten tarkoitettu. Sieltä esim. se 300 biisin vuosisopimus, 100e. Ei tuo nyt minusta kovin paha hinta ole kun puhutaan ammattikäytöstä, mahtuu erittäin monipuolinen valikoima yleisön suosikkeja.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)