Aihe: Laulun (koti)äänityksestä
1
Intohimo
24.11.2003 01:05:31

Miten laulu kannattaisi äänittää kotivehkeillä?
Kun ihmettelen ku shure58 +pop filtteri + behringer 802A
, SB livellä kuulostaa laulu jotenki ihmeen kuivalta, että
miten saundia saisi paremmaksi? Joku sanoi, että
laulua ei pitäis vetää suoraan tietokoneelle, että se
kuulostaa kuivalta. Että auttaako/parantaako toi behringeri tossa välissä yhtään soundia?
"640 kilobytes should be enough for everyone". Bill G.
jPekka
24.11.2003 10:12:51

Kun ihmettelen ku shure58 +pop filtteri + behringer 802A
, SB livellä kuulostaa laulu jotenki ihmeen kuivalta, että
miten saundia saisi paremmaksi? Joku sanoi, että
laulua ei pitäis vetää suoraan tietokoneelle, että se
kuulostaa kuivalta.

No toki. Säädä äänitysohjelman efekteistä mukaan vähän taajuuskorjausta, kompressointia ja kaikua, niin eiköhän kuivuus karkotu. Ja huomaa tärkeä sana: VÄHÄN.

Että auttaako/parantaako toi behringeri tossa välissä yhtään soundia?

Sanoisin, että Behringerissä on _huomattavasti_ parempi mikrofoniesivahvistin kuin äänikortissa...
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Intohimo
24.11.2003 22:59:51

No, pitää kait se sitten alkaa jo kokeilla jotain.. edelliseen
equn vääntöön tuli vähä liikaa ässä suhinaa.. :)
jPekka
25.11.2003 09:58:47

Älä lisää niin korkeita diskantteja. Kokeile kevyesti nostaa jotakin 2000-3000 hertsin taajuuksia... niin, ja pudota samalla reilusti alle sataa hertsiä.

.
Niskamies
25.11.2003 16:38:13

Jos kerta äänität koneelle, niin kokeile semmosta ohjelmaa kun Cooledit. Pitäis olla ainakin netissä ilmanen. Siinä on hyvä kompura, kaiut, ja "hissreduction". Saatiin hyvää ääntä purkkiin kun äänitettiin Yamahan halpismikserin läpi.
Hanki presari ja ole tosimies!
Aerodactev
25.11.2003 16:41:49
Jos kerta äänität koneelle, niin kokeile semmosta ohjelmaa kun Cooledit. Pitäis olla ainakin netissä ilmanen. Siinä on hyvä kompura, kaiut, ja "hissreduction". Saatiin hyvää ääntä purkkiin kun äänitettiin Yamahan halpismikserin läpi.

Cool Edit 2000:sta ei tarvitse kyllä paljoa pulittaa.
ANDREY BOLSHAKOV - MACTEP OF CXPED!!!
Tsekkaa myös Kissapuhelin
jPekka
25.11.2003 20:01:44

Cool Edit 2000:sta ei tarvitse kyllä paljoa pulittaa.

Voi olla vain vaikea löytää, nykyään. Adobe osti Syntrilliumin ja ainoa tuote jonka pitivät tuotannossa on Cool Edit Pro, nykyään Adobe Audition.

.
Intohimo
25.11.2003 23:46:25

Älä lisää niin korkeita diskantteja. Kokeile kevyesti nostaa jotakin 2000-3000 hertsin taajuuksia... niin, ja pudota samalla reilusti alle sataa hertsiä..

Ok. Kiitos neuvosta. Pittää kokeilla. Noi mun kajarit
on semmoset pikku purkit, ettei saa täyttä kuvaa äänestä/misaamisesta. Tai sitten tää on vaan selittelyä..

Joo. Sitä mä oon iteasiassa käyttänytkin, mutta mulla
ei prossussa riitä potku, joten noitten efektien kokeilu on jääny vähiin. Mutta pakko niitä on alkaa käyttää jos mielii
parantaa tasoa.
larinparaske
26.11.2003 13:50:37

Pop-filtterin voi mun mielestä jättää pois SM58:n kanssa, siinä kun sellanen jo on mikissä. Eipä se kai haittaakaan toisaalta.
I want to be the king and queen of cheese
kivi
26.11.2003 14:01:17
Pop-filtterin voi mun mielestä jättää pois SM58:n kanssa, siinä kun sellanen jo on mikissä. Eipä se kai haittaakaan toisaalta.

Joo ja ei, se on 58:n kanssa ihan kiva siitä, ettei laulaja pääse liian lähelle mölyämään, ja säästytään proksimiteetilta.
:-)

Sama tuo. Proksimiteetti eli läheltä äänittäessä sntyvä bassokorostus on ihan kiva lisä esim örinä- tai karjuntalauluun. Kitapurjeen heilunta kuuluu, ja kompressorilla saa hampaiden välistä tirsuvan syljenkin levylle.
;-)

Mutta jos on puhtaammasta kamasta kyse, etäisyyttä lisää. Ja mikki yläviistosta, ettei tuu nenän puhinaa mukaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Intohimo
27.11.2003 00:17:34

No, ainaki ne pop-äänet lähtee veke, mut musta o tuntunu
et s-suhinaa tulee sen filtterin takia lisää. Tai ehkä
se se equ hommasta johtu.

Mutta jos on puhtaammasta kamasta kyse, etäisyyttä lisää. Ja mikki yläviistosta, ettei tuu nenän puhinaa mukaan.

Joo, pitää laittaa ens kerralla sitten viistoon. On ollu vaakatasos. Mut jos joskus rikastun jätän kotiäänittelyt
suosiolla ja pistän ammattimiehen miksaamaan.. Sais
keskittyä siihen laulamiseen eikä tarttis huorata näitten
masiinoitten kanssa..:)
JulGubbe
05.12.2003 02:49:37
Sais keskittyä siihen laulamiseen eikä tarttis huorata näitten
masiinoitten kanssa..:)

Höh. Minun mielestä masiinoiden kanssa huoraaminen on se hauskin osuus.
I would've gotten away with it, too, if it hadn't been for those kids and that dog!
waxivore
11.12.2003 21:05:49
Tuli mieleen noista proksimiteeteista, että onko niihin mitään kikkastandardeja? Oon käytännössä huomannut, että liian lähelle ei kannata Sm58:lla mennä, mutta mikä on toisaalta sitten liian kaukana? 30cm? Metri?

Toinen juttu mitä oon ihmetellyt, on toi input/output suhteiden asettaminen putkietusessa. Käsittääkseni pitäisi saada sellaista mukavaa säröä kun yliohjaa outputtia, mutta en huomaa mitään pienen pientäkään eroa, vaikka napit vääntelis miten: esim input 1:een ja outpu 10:iin. Tai päinvastoin.
Älä mene sieltä missä aita on matalin - Mene sieltä missä aitaa ei ole
waxivore
12.12.2003 00:33:45
Molemmat täysille niin saa ainakin ketjun seuraavan laitteen särölle, mikä ei välttämättä kuulosta kivalta. Sitä inputtia säätämällä se särö pitäisi irrota, ja irtoaakin. Eri asia taas kuulostaako se hyvältä. Ja voihan olla, että se on ns. huijausetunen, eli putki vain tuo valoa, ei koske ääneen ollenkaan. Kyllä sen silti särölle pitäisi mennä. Sitä haettua pientä lämmitystä ehkä ei irtoa.

SM58:iin huutelisin aika läheltä, alle ~30cm? Metri on liikaa.

On toi Artin valmistama TubeMPro, pitäis olla kyllä ihan oikea putkivehje. Homma meni niin, että oli SM58 ilman poppifiltteriä noin 10 sentin päässä kasvoista noin 40 asteen kulmassa yläviistosta alaspäin. Sitten kattelin tasoja kohilleen ja huusin laulajalle että karjupas nyt jotain ja otin samalla testiwavia talteen. Myöhemmin kun miksasin ja etin parhaita lauluottoja niin löysin myös tän karjuntapätkän ja siina oli mielestäni HELVETIN hyvä, mukavan pieni särö joka kuulosti pienen kompuroinnin jälkeen entistä mukavammalta. Ongelma on nyt siinä, että ei ole hajuakaan miten se särö sinne tuli. Koska mikin ja C-Portin välissä ei ollut muuta kun toi Tube, niin päättelin että Tubehan sen soundin tekee. Myös mikin paikka/kulmat/etc ei pitäsi vaikuttaa koska niitä ollaan aina käytetty samassa asennossa ja paikassa. Oon yrittänyt väännellä Tuben nuppeja ja ettiä netistä infoo mutta ei mitään. Yhellä brittifoorumilla joku sanoi, että putkietusia voisi jotenkin ylikuormittaa tai "kuumentaa", jolloin ne menee "lämpimälle särölle" (warm distortion). Tietäiskö joku miten löydän tän unelmasoundin uudestaan????
Älä mene sieltä missä aita on matalin - Mene sieltä missä aitaa ei ole
askomiko
12.12.2003 00:44:25
Käske ukko karjumaan koko ajan. :)

Eli vähän lisää virtaa tarvittaisiin ennen etusta. Jos input-napissa ei riitä höyry niin en keksi muuta kuin toinen purkki eteen buusteriksi. ?
Saako naapurin tontille rakentaa, terveisin nimim. "rakensinko turhaan".
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
kivi
12.12.2003 21:04:08
hyvä, mukavan pieni särö joka kuulosti pienen kompuroinnin jälkeen entistä mukavammalta. Ongelma on nyt siinä, että ei ole hajuakaan miten se särö sinne tuli.

Veikkaisin laulajan kurkkua särön lähteeksi. Laulun säröytymisen määrää on helppo säädellä, kun on jonkinlainen laulurutiini ja on jaksanut avata äänen kunnolla.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)