Aihe: H-kirjaimen laulaminen sanan alussa
1
Quantum
17.01.2007 09:54:44
Onko kellään muulla ollut ongelmia h-kirjaimella alkavien sanojen laulamisessa. Jos ilman virtauksen keuhkoista pysäyttää ennen h-kirjaimella alkavaa sanaa, ei ole ongelmia. Tällä tavalla kuitenkin sanojen vaihdosta voi tulla liian katkonaisen kuuloista. Jos taas laulaa ilman tätä katkaisua, tulee sanan alusta joskus hyvinkin epätasaisen ja "vingahtavan" kuuloinen. Tosin tätä voi käyttää tehosteenakin joskus, kuten monet tekevät.
Kolmonen
18.01.2007 18:11:07
mulla on ollut h-kirjain -kompleksi ja joskus vieläkin se pukkaa esille. mutta puhuessakin h jotenkin muodostuu liian edessä..? ainakin kuulostaa erikoiselta. yritän tässä kokeilla että mikä siinä on. äiteelläni on sama vika ja paljon selkeämpänä, esim. sanat vihreä, vihko joissa h on sanan keskellä kuulostaa hauskoilta kun sana tavallaan katkeaa keskeltä. laulaessa yritin tehdä niin että tein sanan alussa olevaa h:ta mahdollisimman pienesti, tavallaan aukaisin seuraavan vokaalin nopeasti ettei h jäänyt kiinni.. eli paino kokonaan pois h:lta ettei isoa hönkää kuulu. ihan niinkuin yrittäis selittää jotain ydinfysiikkaa :) mutta nykyään asia on aika hyvin hallinnassa. silloin tällöin h muodostuu sellaiseksi "tehokeinoksi" kuten mainitsit. en kyllä osaa sanoa että miten kannattaisi treenata kun en oo ihan varma onko meillä sama vika. anyway h on pirullinen kirjain.
hannakatriina
19.01.2007 00:02:35

Minulla ei tuota h ongelmia sanan alussa, mut toisaalta oon varmaan treenannut sitä aika paljon huomaamattani, kun oon hakenu sillä rintaresonanssia ääniharjoituksissa (hhaaa, hhoi, hhyyy). Sen sijaan vihaan sanaa kehto... ja ehtoo... Piti joskus laulaa nauhalle biisi jossa on kyseinen sanat, ja luonnollisesti vielä laulaa siinä kohtaa hiljaa. Että voi olla hankalaa! Kyllähän se h kovemmalla äänellä kuuluu mut jos on tosi pieni lauluvolume ja herkkä tulkinta, niin sit ei kuulu ollenkaan, on vaan tyhjä kohta keskellä sanaa tai kuulostaa että laulais ettoon / kettoon. Jos taas yrittää tehdä sen h:n tietoisesti niin sit kihisee kuin saksalainen, mistä fifi tuossa jo mainitsikin. Ei oo siis minullakaan mitään vippaskonsteja tarjota, mutta pitää alkaa miettiä tuota asiaa jos vaikka jotain keksisi.
tanjuli
19.01.2007 00:05:29
Mulla auttoi se että tein sitä hoota saksalaisittain (ich) ja sitten siitä lievensin suomalaisempaan suuntaan. Ei kai se parhaan kuuloinen hoo löydy kun kokeilemalla...
[i hear voices but at least they're on tune]
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)