Aihe: Sävellajit
1
Sessel
10.12.2003 14:29:59
En ole koskaan opiskellut musiikin teoriaa.
Laulaa kuitenkin osaan, ja bändiin liittymisen myötä olen kokenut tarvetta opetella jotain teorian perusteita, juuri sävellajeihin liittyen.
Eli käytännön ongelmana on, etten pysty laulamaan säestyksellä jotain biisiä, koska se esim. "menee liian korkealta". Olen käsittänyt, että tässä tapauksessa pitäisi sävellajia pudottaa alemmas, terminä on ilmeisesti 'transponointi'. Itse en osaa soittaa mitään instrumenttia, joskin olen saamassa alkeellisen kosketinsoittimen lainaan juuri tätä projektia varten.

Minulla on kirja, jossa on transponointiin seuraavanlainen ohje:

1. Laulu on c-duurissa (laulu nuotteineen edellä). Kirjoita c-duurin soinnut astemerkinnällä:

C Dm Em F G Am H C
I II III IV V VI VII I

2. Sijoita astemerkinnät laulun sointukulkuun:

I VI I IV I II7 I II7 I V7 I
C Am C F C Dm7 C Dm7 C G7 C

3. jos haluat transponoida laulun esim. A-duuriin, kirjoita ensin A-duurin soinnut astemerkinnällä:

A Hm C#m D E F#m G# A
I II III IV V VI VII V

4. Merkitse astemerkintöjen mukaan laulun soinnut a-duuriin:

I VI I IV I II7 I II7 I V7 I
A F#m A D A Hm7 A Hm7 A E7 A

Kysyisinkin, kuinka on mahdollista määrittää alkuperäisen biisin sävellaji, vai onko sillä väliä ollenkaan, jos tiedän soinnut?

En myöskään tiedä, mistä sävellajeista minun on helppo laulaa. Karaokessa (..) olen usein joutunut pyytämään, että biisiä laskettaisiin 1-2 "pykälää". Törmäsin tietynlauseen kvinttiympyrään, jossa C-duuri oli nollan kohdalla, -1 oli F ja -2 H. Tietääkö kukaan, menevätkö sävellajit karaokelaitteissa tämän mukaan?

Suuri kiitos hänelle, joka vaivaantuu vastaamaan onnettoman aloittelijan 'tyhmiin kysymyksiin' :)
baron
10.12.2003 14:42:12

Jos sä vaivautuisit opiskelemaan asteikon 12 säveltä, niin siirtämällä jokaista sointua yhden sävelen verran alaspäin, pudottaisit kappaleen sävellajia "yhden pykälän" ja kaksi säveltä alaspäin niin "kaksi pykälää" etc.

Sun ei tarvitsisi tietää mitään muuta.
"Baron spelar hällre än bra"
Nuages
10.12.2003 14:45:31
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)