En ole koskaan opiskellut musiikin teoriaa. Laulaa kuitenkin osaan, ja bändiin liittymisen myötä olen kokenut tarvetta opetella jotain teorian perusteita, juuri sävellajeihin liittyen. Eli käytännön ongelmana on, etten pysty laulamaan säestyksellä jotain biisiä, koska se esim. "menee liian korkealta". Olen käsittänyt, että tässä tapauksessa pitäisi sävellajia pudottaa alemmas, terminä on ilmeisesti 'transponointi'. Itse en osaa soittaa mitään instrumenttia, joskin olen saamassa alkeellisen kosketinsoittimen lainaan juuri tätä projektia varten. Minulla on kirja, jossa on transponointiin seuraavanlainen ohje: 1. Laulu on c-duurissa (laulu nuotteineen edellä). Kirjoita c-duurin soinnut astemerkinnällä: C Dm Em F G Am H C I II III IV V VI VII I 2. Sijoita astemerkinnät laulun sointukulkuun: I VI I IV I II7 I II7 I V7 I C Am C F C Dm7 C Dm7 C G7 C 3. jos haluat transponoida laulun esim. A-duuriin, kirjoita ensin A-duurin soinnut astemerkinnällä: A Hm C#m D E F#m G# A I II III IV V VI VII V 4. Merkitse astemerkintöjen mukaan laulun soinnut a-duuriin: I VI I IV I II7 I II7 I V7 I A F#m A D A Hm7 A Hm7 A E7 A Kysyisinkin, kuinka on mahdollista määrittää alkuperäisen biisin sävellaji, vai onko sillä väliä ollenkaan, jos tiedän soinnut? En myöskään tiedä, mistä sävellajeista minun on helppo laulaa. Karaokessa (..) olen usein joutunut pyytämään, että biisiä laskettaisiin 1-2 "pykälää". Törmäsin tietynlauseen kvinttiympyrään, jossa C-duuri oli nollan kohdalla, -1 oli F ja -2 H. Tietääkö kukaan, menevätkö sävellajit karaokelaitteissa tämän mukaan? Suuri kiitos hänelle, joka vaivaantuu vastaamaan onnettoman aloittelijan 'tyhmiin kysymyksiin' :) |
Jos sä vaivautuisit opiskelemaan asteikon 12 säveltä, niin siirtämällä jokaista sointua yhden sävelen verran alaspäin, pudottaisit kappaleen sävellajia "yhden pykälän" ja kaksi säveltä alaspäin niin "kaksi pykälää" etc. Sun ei tarvitsisi tietää mitään muuta. "Baron spelar hällre än bra" |
Kysyisinkin, kuinka on mahdollista määrittää alkuperäisen biisin sävellaji, vai onko sillä väliä ollenkaan, jos tiedän soinnut? Katso kappaleen alusta etumerkinnät - montako ylennys- tai alennusmerkkiä. Kuuntele meneekö duurissa vai mollissa. Sitten lunttaa jostain mikä sävellaji on. En myöskään tiedä, mistä sävellajeista minun on helppo laulaa. Kyse ei niinkään ole sävellajeista, vaan ihan siitä missä laulumelodia kulkee. Koeta määrittää oma äänialasi vaikkapa jonkun soittajatuttavasi avulla. Paina mieleesi ylä- ja alarajasi. Sitten etsi sellaisia kappaleita jotka ovat omalla äänialueellasi, nuoteista sen näkee helposti. Koeta vaikka ensi alkuun opetella ulkoa miltä näyttävät ne pari pallukkaa, joiden väliin melodian pitäisi osua. Joudut transponoimaan kappaleen toiseen sävellajiin, jos melodia menee yli tai ali äänialasi, ja silti haluat esittää kappaleen, sinulle sopivammalta korkeudelta. Ramalamadingdong. |