Aihe: Sähkökitaran "soittaminen auki"?
1 2
Borgback
08.12.2003 16:31:38
Monista klassisista soittimista kuulee usein, että ne "paranisivat vanhetessaan" tai että klassiset kitarat pitäisi "soittaa auki" ennen kuin ne alkavat soimaan kunnolla (ts. koppa alkaa värähtelemään?). Mitenkähän on juttu sähkökitaroiden kanssa? Vaikuttaako soittaminen tai ylipäätään puun vanheneminen värähtelyyn ja jos vaikuttaa, onko tällä mitään käytännön merkitystä ulos tulevaan ääneen? (Luonnollisestihan tietysti jo soitinta rakennettaessa vanhaa hyvin kuivattua puuta pidetään hyvänä materiaalina, mutta tarkoitan tällä keskustelunavauksella lähinnä soittimen rakentamisen jälkeen tapahtuvia mahdollisia muutoksia).
hjukke
08.12.2003 16:37:39

Puristit tietty sanovat että vanhat kitarat kuulostavat paremmilta, mutta todellisuudessa tuskin mitään "ikälisää" kitarasta pystyy kiistattomasti paraskaan kultakorva erottamaan.
"- munakennot on huumorihommaa"
Torniojaws
09.12.2003 13:23:55

Akustisissahan tuo on fakta. Pidemmän päälle se puu elää ja soundi muuttuu, yleensä parempaan suuntaan (ei aina).
Sähkökitaroissa epäilen tuota kuitenkin. Valtaosa äänestä syntyy mikeistä, eikä niinkään puuaineesta (jota myös maali muuttaa).
p130
09.12.2003 15:11:37

On se vaan kumma että tuollaiset sanotaan nyt minimissään kymmenvuotiaat sähkökitaratkin kuullostavat _yleensä_ paremmalta kuin saman malliset upouudet...

Ehkä minulla on vikaa vain korvissa ja asenteessa.

(Akustisissa ero on jo todella selvä.)
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
Eemil
09.12.2003 17:23:50
Kyllä vanhemmat kuulostaa erilaiselta, eikä siinä tarvi mikään kultakorva olla, jotta sen huomaa. Runko-, kaula- ja otelautapuun merkitys saundiin on mun mielestä sitä paitsi tärkeempi kuin mikityksen.
Torilla Ibanez S570wnsol 800 ja Yamaha fg-411c-12bl elektroakkari 200. Tukekaa köyhää muusikkoa.
jPekka
09.12.2003 17:38:21

Kyllä vanhemmat kuulostaa erilaiselta, eikä siinä tarvi mikään kultakorva olla, jotta sen huomaa. Runko-, kaula- ja otelautapuun merkitys saundiin on mun mielestä sitä paitsi tärkeempi kuin mikityksen.

Samaa mieltä. Hyvin pidetty vanha kitara soi jo ilman sähköäkin paljon kauniimmin kuin uusi - ja sitä on mukavampi soittaa, kun runko resonoi kehoa vasten.

Samoin tietysti myös mikrofonien magneettiset ominaisuudet muuttuvat ikääntymisen myötä. Ja kun sähkökitaran sointi on monista osista koostuva kokonaisuus, niin ei ihme että ero kuuluu pahvikorvallakin.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
kulmahiomakone
09.12.2003 20:24:57 (muokattu 09.12.2003 20:25:49)
...Samoin tietysti myös mikrofonien magneettiset ominaisuudet muuttuvat ikääntymisen myötä.

Tarkoitatko, että magneetit heikkenevät? Tai miten muuten niiden ominaisuudet nyt voisivat muuttua...

Eivät heikkene. Weelie heitti asiasta taannoin linkin, jossa kyllä aika vakuuttavasti kerrottiin, että alnico -magneetti ei heikkene iän myötä, tai kolahdusten voimasta, ellei sitten mene rikki...
LaXu
09.12.2003 20:33:13
Tarkoitatko, että magneetit heikkenevät? Tai miten muuten niiden ominaisuudet nyt voisivat muuttua...

Eivät heikkene. Weelie heitti asiasta taannoin linkin, jossa kyllä aika vakuuttavasti kerrottiin, että alnico -magneetti ei heikkene iän myötä, tai kolahdusten voimasta, ellei sitten mene rikki...

Veikkaisin, että mikkien kelat voivat hieman löystyä aikojen saatossa.
Gypsy
09.12.2003 20:59:27
Jaa, jotkut ainakin väittää magneettien heikkenevän pikkasen ajansaatossa. Joku mikkivalmistaja esim, tosin en muista minkä niminen mikkivalmistaja oli.

Löyty kuitenkin magneetti FAQ:stakin tietoo siitä.

Will magnets lose their power over time?

Modern magnet materials do lose a very small fraction of their magnetism over time. For Samarium Cobalt materials, for example, this has been shown to be less that 1% over a period of ten years.
fox
09.12.2003 21:30:13

Jaa, jotkut ainakin väittää magneettien heikkenevän pikkasen ajansaatossa.

Kyllä minä taas olen Gypsyn kanssa samaa mieltä, kyllä ne heikkenee mutta ei se oo välttämättä mikään hirvee juttu. Tästä asiasta on ulkomaan voorumeilla ollut vääntöä, jotkut ovat jopa sitä mieltä että soundi paranee... tiedä siitä sitten. Joskus 70-jotain oli hirvee hotroddaaminen muotia ja silloin esim. Brittilässä oli ehdoton muoti-ilmiö että magneetteja re-magnetisoitiin. Se sitte jäi kun tuli noita keraamisia magneetteja. Hakua suosittelisin, jos magneettiasiat kiinnostaa, esim. AlNiCo magneettejakin on olemassa kakkosesta seiskaan, tosin viitonen taitaa olla se kitaramikeissä yleisin.
Ja mitä tulee puihin, lienee sanomattakin selvää, että soitinpuun täytyy olla kuivaa, ja yleensä mitä vanhempaa ja muuten syiltään hienompaa, sen parempaa. Usein nuo vanhat kitarat on tosiaan tehty riittävän kauan kuivaneista puista, ja sen lisäksi puu on sitten valmiissa kitarassakin jo "asettunut" ja soitettu "auki". En sanoisi että uusissa on käytetty jotain huonoa puuta, mutta ehkä sitä ei ole aivan samalla tavalla kuivattu ja pieni ehkä, ehkä se ei sittenkään ole yhtä tiheäsyistä ja tarkoin valittua, kuin silloin kun kitaroita ei lykätty tuotantolinjalta NIIN suuria määriä. Huomioon voitaneen myös ottaa ns. perinteisten soitinpuitten korvaaminen kustannus- tai saatavuus/suojelusyistä joillakin aivan muilla, vaikka varmaan aivan kelvokkailla puulajeilla. Suuria vaikeuksia tuli (jotain tietämälleni) Gibsonille, kun ryhtyivät käyttämään toisen mantereen (lue:Afrikkalaista) mahonkia. Muista kustannustenleikkausyrityksistä puhumattakaan. Fenkulla oli omat ongelmansa saarnen kanssa. Joten itse olen ainakin sitä mieltä että kyllä, vanhemmat "auki soitetut" sähkösoittimetkin ovat soundipoliittisesti vähintäänkin uusien veroisia.. Tosiaan akustiset kielisoittimet ovatkin sitten aivan oma lukunsa.
Kossu
10.12.2003 12:03:22
Alnico magneetit heikkenevät ikääntyessään ja heikkeneminen vaikuttaa taajuustoistoon.

Ohessa linkkin Fermilabin artikkeliin jossa on taulukko heikkenemisestä. Tässä taitaa tosin olla kyse hiukkaskiidyttimen komponenteista, mutta fysiikka on samaa.

http://accelconf.web.cern.ch/AccelConf/e98/PAPERS/TUX02A.PDF

Lisäksi oikein hyvä selvitys magneettien peruskäsitteistä.

http://www.magnetfabrik.de/english/abc/service.htm

Muuten alnico-magneeteista voi tehdä nykyään vakaampia keinotekoisella vanhentamisella.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
Keppi
10.12.2003 14:31:22
Niin ja puuta voi "vanhentaa" keinotekoisesti suomalaisella keksinnöllä eli lämpökäsittelyllä.

Jossain kokeilin tällaista Relic(vanhennettua) -stratoo ja se oli jostain syystä huomattavasti parempi soundinen, kun vastaava...ei vanhennettu. En tiedä miks, mutta soundi ero oli huomattava!

Oisko näissä sitt käytetty jotain poppakonstia, ett kitaran materiaali sois paljon paremmin?!
...no ei vaineskaan;)
PeeJii
10.12.2003 14:47:24 (muokattu 10.12.2003 15:04:55)
Jossain kokeilin tällaista Relic(vanhennettua) -stratoo ja se oli jostain syystä huomattavasti parempi soundinen, kun vastaava...ei vanhennettu. En tiedä miks, mutta soundi ero oli huomattava!

Onkohan noissa stratoissa käytetty tuota lämpökäsiteltyä puuta. Vai muuten vain valikoitu parempilaatuinen puuaines? Kotimaisista kitaranrakentajista ainakin Ruokangas käyttää lämpökäsiteltyä puuta. Omasta V.S.O.P:sta voi ainakin sanoa, että akustinen soundi on mahtava ja sustainia löytyy. Kuinka paljon siinä vaikuttaa tuo puulaatu, vaikea sanoa.

Lämpökäsittelynhän pitäisi muuttaa puun syyt vastaavanlaiseksi mitä puulle tapahtuu ikääntyessään. Sillä sitten pitäisi olla vaikutusta soundiin ja puun "elämiseen" tai oikeastaan elämättömyyteen.
kulmahiomakone
10.12.2003 20:29:23 (muokattu 10.12.2003 20:33:09)
Alnico magneetit heikkenevät ikääntyessään ja heikkeneminen vaikuttaa taajuustoistoon.

Ohessa linkkin Fermilabin artikkeliin jossa on taulukko heikkenemisestä. Tässä taitaa tosin olla kyse hiukkaskiidyttimen komponenteista, mutta fysiikka on samaa.

http://accelconf.web.cern.ch/AccelConf/e98/PAPERS/TUX02A.PDF

sivulta lainattua:
"absent some breakthrough in cellular biology, we all expect to be dead by the time the cumulative ageing of the magnets has reached 0.1%"

Meinaatko tosissasi, että esim. kymmenen vuoden aikana tapahtuvan 0,02 prosentin "heikkenemisen" kuulee? Jessus, ja _minä_ olen pitänyt itseäni kultakorvana...

Vai enkö ymmärrä lukemaani?

ed: ja magneetin keinotekoinen vanhentaminen on melkoisen turhaa, sillä "heikkeneminen" on erittäin marginaalista 10 ensimmäisen päivän jälkeen valmistuksesta.
Jii
10.12.2003 21:22:29
Ehkä hieman ohi kaiken, mitä aikaisemmin on kirjoitettu...

Mun kaikki yli vuoden vanhat kitarat (nykyiset ja menneet) on parantuneet paljon mielestäni siitä hetkestä, jolloin ne ostin.

Tässä ajassa olen oppinut säätämään ne hyvin. Soittimina ne kaikki ovat olleet mikeiltään, puiltaan ja kaulan skaalalta vähän erityyppisiä soittimia. Mun ideaalikitarasaundi ja mun tapa soittaa ei ole silti muuttunut. Kitara on parantunut, kun olen oppinut soittamaan sillä.

Vanhemmissa kitaroissa on jotain ns "mojoa", mutta ei mulla silti niitä itsellä ole. Nykyään taidetaan silti tehdä ihan hyviä kitaroita, jos jaksaa etsiä ja valita.
Shaft
10.12.2003 23:56:38
Onkohan noissa stratoissa käytetty tuota lämpökäsiteltyä puuta. Vai muuten vain valikoitu parempilaatuinen puuaines?

Stratoissa ei ole kyllä lämpökäsiteltyä puuta käytetty. Kyllähän custom shopin soittimiin on periaatteessa valittu parempia puita, mutta kuuleman mukaan tasalaatuisia eivät nekään ole.
Tympee Huttunen
11.12.2003 08:01:53
sivulta lainattua:
"absent some breakthrough in cellular biology, we all expect to be dead by the time the cumulative ageing of the magnets has reached 0.1%"

Meinaatko tosissasi, että esim. kymmenen vuoden aikana tapahtuvan 0,02 prosentin "heikkenemisen" kuulee? Jessus, ja _minä_ olen pitänyt itseäni kultakorvana...

ed: ja magneetin keinotekoinen vanhentaminen on melkoisen turhaa, sillä "heikkeneminen" on erittäin marginaalista 10 ensimmäisen päivän jälkeen valmistuksesta.

Veikkaus onkin, ettei magneetit itsessään heikkene vaan ne johdot alkavat menemään siihen kuntoon ettei virta enää tykkää kulkea. Joku voisi sitten kokeilla 70-luvun Les Pauliinsa miten soundi muuttuu kun vaihdattaa kaikki johdot.
"Macro, sillä on hyvä kroppa ja se näyttää Jeesukselta."
PeeJii
11.12.2003 09:43:29 (muokattu 11.12.2003 09:45:22)
Stratoissa ei ole kyllä lämpökäsiteltyä puuta käytetty.

Sitähän minäkin. Lämpökäsittely on vielä sen verran uusi juttu ja suomalainen keksintö, ettei asia ole vielä tuttu suuressa maailmassa. Tuotahan voisi pitää kilpailuetuna suomalaisille kitaranvalmistajille niin kauan kuin muutkin keksivät asian.
Kossu
11.12.2003 09:48:45 (muokattu 11.12.2003 09:50:19)
sivulta lainattua:

Fermilabin mittaustulos on tieteellisiin tarkoituksiin tehdystä strontium-ferriitti magneetista. Laitoin tuon linkin koska siitä selviää että kaikki magneetit heikkenevät ehdottoman ja väistämättömän varmasti ajan myötä.

Halvat Alnico-magneetit heikkenevät moninkertaisesti nopeammin kuin maametallimagneetit, mutta heikkeneminen noudattaa samaa kaava, eli on alussa nopeampaa, joten keinotekoisessa vanhentamisessa on järkeä.

50-luvun teknologialla tehty Alnico on todennäköisesti heikentynyt mikrofonin valmistuksen jälkeen niin paljon että tulos on kuultavissa, onko sillä mitään väliä on sitten aivan eri juttu - valmistutoleranssien aiheuttamat ero on todennäköisesti ollut eri mikkien välillä suurempi kuin heikkenemisen aiheuttaman muutoksen vaikutus.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)