Aihe: AMPEGIN 4x10 HLF:stä ja HE:sta
1 2
Wilkeson
25.12.2006 00:39:39
Jep elikkä mulla on mielessä vaihtaa mahdollisesti HLF:än HE:hen.

Ne ketkä on enemmän veivannu näillä ja on vankkoja mielipiteitä ja faktoja ni kiinnostas pikkasen tietää saundipuolesta. eli perusjuttu mitä kuulee että umpikaapissa ois "napakampi" saundi mutta onko kellään joitain mielipiteitä ja muita juttuja todellisista eroista?

Ei toki tarvii just vertaa AMPEGIA vaan yleensäkkin umpi ja reflan eroo mut Ampegin oon anyway ostamassa.

Reflakaappihan toki on herkempi ja puhaltaa alaääniä mun mielestä pikkasen paremmin? Hyvä kaappihan sekin on ehdottomasti.

Kaappiahan ajaa SVT-CL se nyt ei varmaan liity iha täysii tähän mutta.kuhan ilmotin millä sitä revitetään.

Tiedän että näitä vastaavia topicceja on varmaa kasapäin mutta en jaksa kollaa läpi vanhoja juttuja..siispä kysyn uudemman kerran nyt.Älkääpä hermostuko..joku muukin voi olla kiinnostunu?

Thanks!
Daddy went to the store for cigarrettes....And never came back
epätero
25.12.2006 02:29:57
Itsellä on kokemusta vain HE:stä. Täällä kirjoittelevat, että HE-malli tuntuisi kestävän paremmin tehoa. HLF taasen toistaa vähän alemmaksi. Kokeilehan näitä jossain vierekkäin ja kerro miltä kuulosti.
Sampo64700
25.12.2006 04:19:53
Jep. Meikä tuol ampeg-klubissa kyseli vähän vastaavanlaisia juttuja, laveammin tosin. Eli kaikenlainen kokemusperäinen tieto olis tervetullutta aiheen tiimoilta.
ahdistuska
25.12.2006 12:14:19
Mutta toi 4x10 HE on 8 ohmin kaappi ja SVT-CL:llä voi ajaa vain 4 tai 2 ohmin kuormalla, vai oliko sulla tarkoitus hommata 2 noita He kaappia?

Ajattelin vaan että HLF:ää ja HE:tä ei voi kyseisellä nupilla keskenään vertailla.
(voin olla väärässä, viisaaammat valaiskoon asiaa)
Mistä se menee?
Wilkeson
25.12.2006 13:36:08 (muokattu 25.12.2006 13:56:17)
Mutta toi 4x10 HE on 8 ohmin kaappi ja SVT-CL:llä voi ajaa vain 4 tai 2 ohmin kuormalla, vai oliko sulla tarkoitus hommata 2 noita He kaappia?

Ajattelin vaan että HLF:ää ja HE:tä ei voi kyseisellä nupilla keskenään vertailla.
(voin olla väärässä, viisaaammat valaiskoon asiaa)

Joo tiiän et HE on 8 ohmin skobe ja tarkotus on ostaa 1.Muutenhan ostasin tietty rantiksen mutta ei ainakaa vielä.

Korjatkaa jos mä oon väärässä mutta eikös suurempi ohmista kaappii voi ajaa toki SVT:llä.Jotenki on sellanen mielikuva et isompi ohmista skobee voi käyttää vaikka kytkimet ois 2 tai 4 ohmia? Ja 8 ohminen soi ilmeisesti pikkasen hiljempaa ku 4 ohminen. Näitä oon kuullu sanottavan. ja jotenki näin tais olla tuolla kaikki Ohmeista FAQ mestallaki vaikka en oikeesti tajuu paskaakaan sähköistä!

Sama homma...viisammat valaiskoot asiaa!
Wilkeson
25.12.2006 13:44:36
Itsellä on kokemusta vain HE:stä. Täällä kirjoittelevat, että HE-malli tuntuisi kestävän paremmin tehoa. HLF taasen toistaa vähän alemmaksi. Kokeilehan näitä jossain vierekkäin ja kerro miltä kuulosti.

Joo toi vierekkäin kokeilu on aika saatanan vaikeeta.
ei aina taho löytyy molempia kaappeja yhtäaikaa hyllystä ja se musakaupassa revittely on mitä on.

Pitäs saada treeneihin testiin ni sit tietäs paremmin miten hönkii. Onhan mulla mahollisuus kokeilla muita umpiskobeja mutta ku en jostain syystä suosty SVT:ni kumppanix ottaa ku Ampegin kaapin.

Tosta tehonkestosta en sitte tiedä.mun mielestä HLF:ää pystyy luukuttaa aikaslailla perkeleen lujaa kuitenki.Tai sen verran lujaa että riittää pikkasen isompaankin baarikeikkaan.

HLF: toistaa tosissaan alempia taajuuksia.se on fakta.
Noh...mutta kattellaan ja odotellaan viisaammilta juttuja.
tonirutanen
25.12.2006 14:50:21 (muokattu 25.12.2006 14:51:36)

Mun kaveri neuvoi laittamaan refleksiputkeen sukan yms. jotta saa hieman poistettua sitä "kuminaa" refleksikaapista... Tota voit kokeilla ensihätään, jos napakkuutta haluat... Eihan toi sitä kaappia refleksikaapiksi muuta, mutta aina kannattaa kokeilla!

E: En kyllä viisaampi ole mutta...
epätero
25.12.2006 19:32:19
Käsittääkseni voit kytkeä 8 Ohm kaapin putkivahvistimeen, joka on säädetty pienemmälle, vaikkapa 4 Ohm kuormalle. Mitään ei ainakaan hajoa tuolloin, tosin jotkut väittävät "ohmierolla" olevan saundiin vaikutusta. Ehkä saat raottaa volumea vähän enemmän kun Ohmit eivät natsaa..
Teijo K.
25.12.2006 19:43:18

Käsittääkseni voit kytkeä 8 Ohm kaapin putkivahvistimeen, joka on säädetty pienemmälle, vaikkapa 4 Ohm kuormalle. Mitään ei ainakaan hajoa tuolloin, tosin jotkut väittävät "ohmierolla" olevan saundiin vaikutusta. Ehkä saat raottaa volumea vähän enemmän kun Ohmit eivät natsaa..

Tässä jutussa ei ole sitten faktaa siteeksikään, kun puhutaan putkivahvistimista. Trankkuvahvarin kanssa ihan pätevä juttu mutta...

Lue nupin ohjeista ja laita niiden mukaan kuorma perään.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
raakis
25.12.2006 20:05:58

Tässä jutussa ei ole sitten faktaa siteeksikään, kun puhutaan putkivahvistimista. Trankkuvahvarin kanssa ihan pätevä juttu mutta...

Mitään ei pitäisi särkyä (huom! PITÄISI), sillä olen itse ajellut kitaravehjettä(siis putkivahvaria) liian suurella kuormalla. Tälläiset ns. yhden pykälän heitot (8Ohm kuorma neljään ohmiin...) ei hajoita vahvistinta, mutta ulosantoteho saattaa pudota hieman, mutta tuskin sitä tulet juurikaan huomaamaan. Vastuuta silti en ota kokeiluista, mutta itselleni ei ole mitään sattunut enkä keneltäkään muultakaan ole kuullut että olisi vahvistin hajonnut liian isolla kuormalla.
"Fuck you and die!" -Steven Seagal
Wilkeson
26.12.2006 11:51:06 (muokattu 26.12.2006 11:54:55)

Joo tulihan sieltä joku väsyny ohjevihkonen mutta niinku kaikki tietää et siin on aikalailla diipadaapaa.tyyliin näitä... tämä nappula on HI ja tämä nappula on LO...jne...+ sitten tietty Biaksien säädöt mut mun mielestä siel ei ollu mitään noista ohmeista ym kuormituksista. Siis ainakaan et mitä voi kytkee muuta ku 4 ja 2 ohmisii ja onko kuin hazardia sitte paukauttaa 8 ohminen siihen.

Ainakaan tästä 8 ohmin kytkentäjutusta musta ei ollu yhtään mitään.
Siksipä kysyn täältä. Ja tosiaan juuri siksi että jos meinaan vaihtaa kaapin ni onko odotettavissa mitään/minkäänlaisia ongelmia ja rasittaako se mitä ja miten ja miten paljon.

kukas kaiffa se nyt olikaan täälä joka tietää mun (ja varmaan monen muunkin) mielestä ihan kaiken mahdollisen sähköistä ym vastaavasta. Topiceissa oon kyl lukenu kyseisen kaverin textejä sähköistä ym vastaavista ja en oo taaskaa tajunnu hevon paskaakan mutta kaikki jotka vähääkää tietää sen enempää ni kiitokset kovasti informaatiosta
SaBer
26.12.2006 12:27:01

Refleksikaappi ei välttämättä (ainakaan teoriassa) toimi putkivahvarin kanssa hyvin. Tämä johtuu putkivavistimen korkeasta ulostuloimpedanssista ja refleksikaapin matalasta impedanssista sen viritystaajuuden lähettyvillä. Tästä seuraa hieman "löysät" bassot.

Mitä putkivahvistimiin ja kaappien impedansseihin tulee, niin mielummin liian pieni, kuin liian iso impedanssi. Varsin kattava selitys löytyy englanniksi täältä: http://www.geofex.com/tubeampfaq/TUBEFAQ.htm#matchspkr
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
magic
26.12.2006 14:28:47

Joo tulihan sieltä joku väsyny ohjevihkonen mutta niinku kaikki tietää et siin on aikalailla diipadaapaa.tyyliin näitä... tämä nappula on HI ja tämä nappula on LO...jne...+ sitten tietty Biaksien säädöt mut mun mielestä siel ei ollu mitään noista ohmeista ym kuormituksista. Siis ainakaan et mitä voi kytkee muuta ku 4 ja 2 ohmisii ja onko kuin hazardia sitte paukauttaa 8 ohminen siihen.

Ainakaan tästä 8 ohmin kytkentäjutusta musta ei ollu yhtään mitään.
Siksipä kysyn täältä. Ja tosiaan juuri siksi että jos meinaan vaihtaa kaapin ni onko odotettavissa mitään/minkäänlaisia ongelmia ja rasittaako se mitä ja miten ja miten paljon.

kukas kaiffa se nyt olikaan täälä joka tietää mun (ja varmaan monen muunkin) mielestä ihan kaiken mahdollisen sähköistä ym vastaavasta. Topiceissa oon kyl lukenu kyseisen kaverin textejä sähköistä ym vastaavista ja en oo taaskaa tajunnu hevon paskaakan mutta kaikki jotka vähääkää tietää sen enempää ni kiitokset kovasti informaatiosta

SVT-CL:n manuaalissa toisella sivulla sanotaan (vapaasti englannista kääntäen) "impedanssin pitää olla sama tai suurempi kuin nimellis-impedanssi", eli tästä voisi saada sen käsityksen että 8 ohmia olisi OK 4:n ohmin asetuksella, optimaalinen se ei kuitenkaan ole, se on selvää.

Sitten on tietysti sellainen mahdollisuus että avaat tuon 410HE:n ja kytket uudelleen siten että kaikki elementit on rinnakkain, ja voil'a, sinulla on 2:n ohmin kaappi !
SaBer
26.12.2006 14:48:27 (muokattu 26.12.2006 15:00:07)

SVT-CL:n manuaalissa toisella sivulla sanotaan (vapaasti englannista kääntäen) "impedanssin pitää olla sama tai suurempi kuin nimellis-impedanssi", eli tästä voisi saada sen käsityksen että 8 ohmia olisi OK 4:n ohmin asetuksella, optimaalinen se ei kuitenkaan ole, se on selvää.

Tuon sun käännökses voisi tulkita myös, että "vahvistimesta valitun impedanssin pitää olla sama tai suurempi kuin kaapin nimellis-impedanssi" Näin sen minun nähdäkseni pitäisi olla...

EDIT: On kyllä varsin epäselvä tuo ampegin manuaalin teksti...

EDIT2: lainaanpa nyt vielä tuon geofexin teksin tänne:
"It's almost never low impedance that kills an OT, it's too high an impedance.

The power tubes simply refuse to put out all that much more current with a lower-impedance load, so death by overheating with a too-low load is all but impossible - not totally out of the question but extremely unlikely. The power tubes simply get into a loading range where their output power goes down from the mismatched load. At 2:1 lower-than-matched load is not unreasonable at all.

If you do too high a load, the power tubes still limit what they put out, but a second order effect becomes important.

There is magnetic leakage from primary to secondary and between both half-primaries to each other. When the current in the primary is driven to be discontinuous, you get inductive kickback from the leakage inductances in the form of a voltage spike.

This voltage spike can punch through insulation or flash over sockets, and the spike is sitting on top of B+, so it's got a head start for a flashover to ground. If the punchthrough was one time, it wouldn't be a problem, but the burning residues inside the transformer make punchthrough easier at the same point on the next cycle, and eventually erode the insulation to make a conductive path between layers. The sound goes south, and with an intermittent short you can get a permanent short, or the wire can burn though to give you an open there, and now you have a dead transformer.

So how much loading is too high? For a well designed (equals interleaved, tightly coupled, low leakage inductances, like a fine, high quality hifi) OT, you can easily withstand a 2:1 mismatch high.

For a poorly designed (high leakage, poor coupling, not well insulated or potted) transformer, 2:1 may well be marginal. Worse, if you have an intermittent contact in the path to the speaker, you will introduce transients that are sharper and hence cause higher voltages. In that light, the speaker impedance selector switch could kill OT's if two ways - if it's a break befor make, the transients cause punch through; if it's a make before break, the OT is intermittently shorted and the higher currents cause burns on the switch that eventually make it into a break before make. Turning the speaker impedance selector with an amp running is something I would not chance, not once.

For why Marshalls are extra sensitive, could be the transformer design, could be that selector switch. I personally would not worry too much about a 2:1 mismatch too low, but I might not do a mismatch high on Marshalls with the observed data that they are not all that sturdy under that load. In that light, pulling two tubes and leaving the impedance switch alone might not be too bad, as the remaining tubes are running into a too-low rather than too-high load. "
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
Wilkeson
26.12.2006 16:33:34
Kiitän erittäin paljon infoista tähän asti kaikkia!

Mutta jos tulee mieleen vielä lisättävää ja juurikin omia kokemuksia kyseisestä pinosta ni textiä vaan.

Toki voin dumppaa pilleihin jotain mutta se ei oikee kiinnostas.Oon iha kahen vaiheella että vaihtaisko skoben vai ei.ei sen puoleen ettenkö olisi tyytyväinen nykyiseen kaappiini mutta vaihtelu saattas virkistää.

Tosiaan sitä vaan rupesin noista ohmeista kyselemään ku en oikeesti tajuu juurikaan mitään niistä sen enempää ja yleensäkkään sähköistä...paitsi sen että 8 ohmisen voi lataa 4 omiseen nuppiin jne... ja se soi pikkasen hiljempaa,mutta juuri sitä lähinnä haen/hain takaa että voiko siitä tulla jotai probleemaa pidemmällä juoksulla.

Lähes kaikki musaliikkeen kauppiaan jostain syystä suositteli ehdottomasti HLF:ää??Kerran jo soittanu tosta vaihdosta ni edelleen olivat sitä mieltä että sinuna pitäisin ehdottomasti HLF:än?? Why?? Ja sano myös että jos minulla olisi vaihtoehtona nämä 2 kaappia ni edelleen HLF.

Sillon ku lähin ostamaan SVT:tä ni sanoivat että ehdottomasti HLF alle.
Mutta mutta...katotaan nyt.
Lisää faktoja on kiva saada. Kiitos!
J.Hollström
26.12.2006 17:32:06
Kannattaa sitten muuten vaikka ihan takuumielessä luottaa siihen manuaalin tekstiin, luki täällä netissä sitten vaikka Kiinan kielellä mitä tahansa.

Ampeg ei suosittele kytkemään pienempää kuormaa mitä ohjeessa lukee, oli sitten putki- tai transistorikone, eikä moni muukaan.
joukov
26.12.2006 18:33:35
Mikset yksinkertaisesti osta HE:tä ja pidä HLF:ää? Tällöin pääset itse testaamaan molemmat ja myyt sen jälkeen jomman kumman pois tai pidät molemmat.
Paul Stanley: Live To Win, KISS: KISSology The Ultimate KISS Collection Vol.1 1974 - 1977
Wilkeson
27.12.2006 19:13:39
Mikset yksinkertaisesti osta HE:tä ja pidä HLF:ää? Tällöin pääset itse testaamaan molemmat ja myyt sen jälkeen jomman kumman pois tai pidät molemmat.

No joo..Iha jees idea mut ei mul iha stetsonista oo heittää fygyy toiseen kaappiin.Veikkaisin että ostaisin rantiksen ennemmin ku tohon HE frendix.
Mutta ajattelin veivailla menee 4x10:llä vielä ainaki toistasex.

Sitte vituttaa iha homona jos ei satu toinen kappi meneekkää kaupax.
Mutta mä tässä pähkäilen ja mietin mitä tekis.Kai mä taas jonku heräteostoksen teen niinku aina.
Viikset
30.12.2006 19:09:26
Mulla on toi HLF kaappi ja oon tykänny tosi paljon! Ite oon kyllä siitä saanu ulos tosi napakan saundinkin. Eihän se ole kun vahvarin säätö kysymys ja minkäänlaista kuminaa siitä ei kyllä lähde, siis negatiivisessa mielessä. Tuota HE kaappia en ole testannu, joten en niitä voi lähtee vertailemaan. Voihan ne tosiaan tulpata ne refleksi putket jos ei tykkää siitä matalasta höngästä... Halvemmakshan se tulee ku uus kaappi!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)