Aihe: Kokemuksia Ibanezin akustisista?
1 2
beatle66
21.11.2006 13:38:56
Kellä olisi kokemuksia ja millaisia Ibanezin AW10:stä tai AW15:sta?

Olen miettinyt sellaisen ostamista. Arvostan akustista "akustisena", eli en kaipaa mikillistä.

Hintaa olen ajatellut kitaraan laittaa n. 250€.
Les Fender
21.11.2006 13:59:15
Kyllä ne hyviä ovat tuossa hintaluokassa. AW10 Solid Spruce top, AW15 Solid Cedar top. Kummasta sitten enemmän tykkääpi puuna. Tuota kuusikantista AW10 olen kokeillut ja olihan se sellainen hmmm... ihan kiva, eipä tuolla rahnamäärällä kovin kummoista vielä saa.
"Living is easy with eyes closed!"
beatle66
21.11.2006 14:18:04
Kyllä ne hyviä ovat tuossa hintaluokassa. AW10 Solid Spruce top, AW15 Solid Cedar top. Kummasta sitten enemmän tykkääpi puuna. Tuota kuusikantista AW10 olen kokeillut ja olihan se sellainen hmmm... ihan kiva, eipä tuolla rahnamäärällä kovin kummoista vielä saa.

Joo, eihän sillä mitään huippuvehjettä, mutta pitäisi olla hyvä peruskitara. Sointi pitäisi olla riittävän muhkea ja puhdas, ei räminöitä, viritiosat kunnossa, vireessäkin pitäisi pysyä, ja kaula ei saisi olla hirveä halko. ja sointi pitäisi kunnossa. Mitäs puuta tämä Cedar olikaan? pidetäänkö sitä parempana kuin kuusta?
flattopguitar
21.11.2006 14:31:37
Sointi pitäisi olla riittävän muhkea ja puhdas, ei räminöitä, viritiosat kunnossa, vireessäkin pitäisi pysyä, ja kaula ei saisi olla hirveä halko. ja sointi pitäisi kunnossa. Mitäs puuta tämä Cedar olikaan? pidetäänkö sitä parempana kuin kuusta?

Riippuu tietenkin mihin vertaa, mutta tuossa hintaluokassa ei valitettavasti saa kovin muhkea soundista akustista. Nuo räminät ja viritinosat on yleensä ihan säädöistä kiinni ja niitä voi ensiintyä niin 2000 euron kuin 200 euron kitaroissa. Uusissa kitaroissa on melko ohuet kaulat lähes järjestäen. Cedar on Seetripuuta ja sen sointi on pehmeämpi kuin Kuusen. Se on myös herkempi, mutta siitä usein puuttuu sellainen klangi, jota kuusikantisissa on. Seetriä käytetään pääasiassa nailonkielisissä kitaroissa, mutta se toimii myös teräskielisissä.
Les Fender
21.11.2006 14:32:23 (muokattu 21.11.2006 14:33:14)
Joo, eihän sillä mitään huippuvehjettä, mutta pitäisi olla hyvä peruskitara. Sointi pitäisi olla riittävän muhkea ja puhdas, ei räminöitä, viritiosat kunnossa, vireessäkin pitäisi pysyä, ja kaula ei saisi olla hirveä halko. ja sointi pitäisi kunnossa. Mitäs puuta tämä Cedar olikaan? pidetäänkö sitä parempana kuin kuusta?

Virittimet on ihan hyvät ja eiköhän kitara vireensä pidä. Kaulat noissa Ipan kitaroissa on aika ohkaisia. Cedar = seetri. Kuusenkaltainen, puuna hiukan pehmeämpi. Soinniltaan noissa tuskin hirveää eroa on, ulkonäössä enemmän. Kuusista löytyy arvostetumpia laatuja, mutta tuossa kitarassa on luonnollisesti käytetty jotain halvemman luokan puuta.

Sointi ei minulle ole tuossa riittävän muhkea, akkareissa siihen täytyy valitettavasti käyttää enemmän rahaa.

E: Pöh... myöhästyin;)
beatle66
21.11.2006 14:38:20
Cedar = seetri. Kuusenkaltainen, puuna hiukan pehmeämpi. Soinniltaan noissa tuskin hirveää eroa on, ulkonäössä enemmän. Kuusista löytyy arvostetumpia laatuja, mutta tuossa kitarassa on luonnollisesti käytetty jotain halvemman luokan puuta.

Onko sillä kovasti merkitystä kuinka paksu lakka on kannessa (kopassa)? vaikuttaako merkittävästi sointiin? vaikuttaako sävelen/soinnin kestoon?
Eli, jos haluaisin että se soi pitempään, olisiko kuusi ja paksumpi lakkapinta silloin oikeampi valinta kuin pehmeämpi puu ja vähemmän lakkaa?
Les Fender
21.11.2006 14:44:58
Onko sillä kovasti merkitystä kuinka paksu lakka on kannessa (kopassa)? vaikuttaako merkittävästi sointiin? vaikuttaako sävelen/soinnin kestoon?

Mitä paksumpi lakkaus, sitä huonompi sointi. Myös se mitä tuo lakka on vaikuttaa sointiin. Halvoissa kitaroissa on paksu ja "kaunis" uretaanilakkaus joka on myrkkyä soinnille.

Eli, jos haluaisin että se soi pitempään, olisiko kuusi ja paksumpi lakkapinta silloin oikeampi valinta kuin pehmeämpi puu ja vähemmän lakkaa?

Pehmeämpi puu ja vähemmän lakkaa on noista se parempi. Omassa Furch Durangossa on seetri kansi ja ohut satiinlakkaus, hyvin soi, mutta on arka kolhuille.
beatle66
21.11.2006 15:04:29
Mitä paksumpi lakkaus, sitä huonompi sointi. Myös se mitä tuo lakka on vaikuttaa sointiin. Halvoissa kitaroissa on paksu ja "kaunis" uretaanilakkaus joka on myrkkyä soinnille.

Pehmeämpi puu ja vähemmän lakkaa on noista se parempi. Omassa Furch Durangossa on seetri kansi ja ohut satiinlakkaus, hyvin soi, mutta on arka kolhuille.

Nyt alkaa tulla sellaista vastausta mitä haen. Eli, niistä malleista joita olen miettinyt näyttäisi se seetri-kantinen AW15 olevan enemmän minun mieleeni kuin se AW10 (kuusikantinen, paksumpi lakka).
TRa
22.11.2006 11:09:16
Ostin pari viikkoa sitten AW85:n ja olen ainakin toistaiseksi ollut tyytyväinen. Hintaa taitaa olla n. 60€ enemmän kuin AW10:llä. Erona ainakin pähkinäpuu runko kun AW10:ssä runko on mahonkia. En hirveästi huomannut eroa soundissa kun kokeilin liikkeessä molempia. Ehkä AW85:ssa oli hieman tukevampi soundi.
M-Juhana
05.12.2006 10:03:50

Itselläni on V-sarjan teräskielinen Iba. (En tässä muista tarkkaa mallia) 250 €:n hintaluokkaan. Mikitetty. Kaikin puolin hinta/laatusuhde kohdallaan. Ensisijainen käyttö on bluesin renkutus vahvarin / Pa:n kautta. Toimii siihen ihan riittävästi. *mekaanisesti' kitara on oikein hyvä. Kaula OK ja soi siististi / ei rämise. Pelaa koko kaulan alueelta. Mikki toimii ok, ehkä hieman 'agressiivinen'...säätöhommaa.

Viritinkoneisto oli erittäin huono ja sen jouduin vaihtamaan.
tsääntökrääs
12.12.2006 21:08:48
Minulta löytyy Ibanezin PF-60, jonka hankin muutama vuosi sitten. Taisin maksaa noin 250€, laukkuineen, enkä ole katunut hetkeäkään.

Soundiin ihastuin heti ensikoittamalla, ja erottui muista testaamistani selvästi parempana. Suht matala ja kova, en oikein osaa sanoin selittää... Vire pysyy pirullisen hyvin; viikko ahkeraa soittamista, eikä ole tarvinnut virittää uusiksi.

Huonoja puolia en kyllä osaa sanoa - ehkä vain en tiedä paremmasta/olen tottunut niihin jo... Hyvin on kestänyt aikaa tähän asti.
wrshredder
13.12.2006 00:33:36 (muokattu 13.12.2006 00:34:21)
Tänään soittelin jotain yhtä , hinta oli 155e . Voi olla että ostan.

Ainoa joka vähän mietitytti oli paksumman kielen lievä voimattomuus /heikko sointi. Tosin uusilla kielillä saattaa parantua.

Ainiin ja virityskoneisto oli hieman epäilyttävä, tai sitten en vaan ole tottunut.
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 S.M.A.K - perustajajäsen
Muusinuija
16.12.2006 13:02:29
http://www.thomann.de/fi/ibanez_aw28rlg.htm

Tuollaista testasin viime viikolla paikallisessa musiikkiliikkeessä. Sopi omaan käteen ainakin vallan mainiosti ja tuo mahonki antoi mukavan "tumman" saundin. Ainakin tällaisen amatöörin korvaan kuullosti mukavalta. Hinnankin pudottivat siihen 250e kun kysyin. Ensi viikolla käyn näillä näkymin ostamassa poies. :)
WM
25.12.2006 15:30:29
Lahjaksi sain ibanezin AW15-LG:n. En ole kovin kova akustiseten fani (ollut) mutta tuon ihana puun haju ja lämpö hurmasivat. Lisäksi teräskielet ovat niin blues henkiset!
Kiitos pukki =)
"M.netin virallinen rölöilijä" -Teme007 "Elämä on kuin WM. Haiseva ja läski" - Magic Bullet
Juniper
25.12.2006 17:44:02
Täytyy kysyä, että jos pitäisi valita Ibanezin ja Yamahan välillä, niin kumman ostaisit?

Mä ostaisin yamahan. Laatu on parempi.
Itsellä oli Ibanesin aw-55 ja se oli hintalaadultaan hyvä ja mukava kitara soittaa, mutta se ei vaan ollut kovinkaan kestävää tekoa.
Parin vuoden jälkeen irtosi otelauta kaulasta sekä kannesta irtosi pari tukirimaa.
Nykyisin kitara on oikein hyvässä kunnossa, kun tuli korjattua viat.
Tuollaisten vikojen jälkeen en kovin helposti enään Ibanesiin koske.
Jerry_Jones
25.12.2006 18:07:01

Täytyy kysyä, että jos pitäisi valita Ibanezin ja Yamahan välillä, niin kumman ostaisit?

Itse painiskelin saman kysymyksen äärellä alkusyksystä. Lähtökohtaisesti olin Yamahan kannalla, mutta periaatteessa piti kokeilla vertailun vuoksi joitain muitakin merkkejä; erityisesti Ibanezia , mutta myös Takaminea. Yllätyksekseni päädyin IBANEZ AW15 ECELG kitaraan.

Olin hankkimassa hintaluokaltaan 400 - 500 euron akustista, mutta tulinpa kokeilleeksi tuota vähän halvempaakin ja yllätyin todella positiivisesti. Voi olla, että onnistuin löytämään todella hyvän yksilön, mutta so what? Varmistuipa käsitys, että kitaraa hankkiessa niitä pitää vertailla ajan kanssa ja monipuolisesti: miltä kitara kuulostaa, miten se soi eri asemista ja kaikilta nauhoilta, miltä se tuntuu jne. Ja (ehkä vähän) miltä se näyttääkin.

Ibanezissani on Fishmanin mikki, integroitu viritin ja soololovi, mutta ne eivät vaikuttaneet ostopäätökseeni. Sen sijaan sen käteen sopivuus, helppo soitettavuus, mainio lämpimänkirkas soundi ja soitettavissa olevat n. 1.-14. nauhat läpeensä kattava hyvä intonaatio vakuuttivat. Kaikki pari sataa kalliimmatkin vaihtoehdot oli lopulta helppo hylätä. Kitara toimii niin sängyn laidalla kuin pikkujoulukeikoillakin - kokeiltu on.
Se viimeksi nauraa - joka tajuaa hitaimmin
BigPapa
04.01.2007 21:10:04

Mulla on tälläinen 70-luvun alusta ja ihan kelpo peli.

http://www.guitarmaniacs.de/html/users/pits/ibanez_6string.jpg
Kitaroita pitää soittaa. Ne tykkää siitä.
Juniper
04.01.2007 21:28:52
Mulla on tälläinen 70-luvun alusta ja ihan kelpo peli.

Jestas.. Komea peli!
BigPapa
04.01.2007 21:35:35

Jestas.. Komea peli!

Perheessä on toinenkin - Ibanez Concorde J-540 70-luvun loppupuolelta, vaimon akustinen.
Kitaroita pitää soittaa. Ne tykkää siitä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)