Aihe: Itseoppinut vs koulutettu?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Kirk_Hammett
23.12.2006 19:12:23
se kenellä on enemmän lahjoja (ei joulu) ja se kuka harjoittelee ahkerammin ja se kenellä on halua opetella koko ajan uutta, on se kuka on parempi soittamaankin.

jos joku käy kitara tunneilla mutta hänellä ei ole halua opetella kotona uutta ei todellakaan ole eikä tule paremmaksi muusikoksi kuin sellainen, joka opettelee kotona joka päivä ja opettelee uusia asioita itse ilman kenenkään ''ammatti muusikon''

onhan se niinkin että jos käy soitto tunneilla tms. niin oppii soittotekniikat paremmin ja opettaja kertoo milloin soittaa/tekee jotain väärin mitä ei tule itse opiskeltuna välttämättä huomioimaan.

itseoppineena tarvitsee mielestäni enemmän soittolahjoja. Olen itsekkin joskus katunut sitä etten alussa mennyt kitara tuneille vaan päädyin itse opettelemaan kaiken. voisi olla että olisin parempi tässä vaiheessa jos olisin ottanut ne kitara tunnit, mutta tiedä siitäkään sitten. minulla olisi kyllä varmaan innostus lakannut niiden tuntien aikana kun pitää jauhaa samoja asioita 8679 kertaa...

Mutta päädyin sellaiseen lopputulokseen pitkän jaarittelun jälkeen, että kaikki tämä riippuu ihan kokonaan ihmisestä.
You know it's sad but true...
south_of_heaven
23.12.2006 19:28:33
Ei välttämättä mitään väliä, "itseoppinut" on vain käsite jolla pääsee leijumaan muille.
itki south_of_heaven
superfly
23.12.2006 20:27:14
kummat teidän mielestä soittavat paremmin koulutetut vai itseoppineet.

Minkä takia pitää soittajia ylipäätään laittaa paremmuusjärjestykseen? Mitä hyötyä siitä on? Tiedän mainioita soittajia molemmista leireistä.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Sertzo S
23.12.2006 20:28:17
Minkä takia pitää soittajia ylipäätään laittaa paremmuusjärjestykseen? Mitä hyötyä siitä on? Tiedän mainioita soittajia molemmista leireistä.

Sanoppa muuta!
jjylli
23.12.2006 20:33:56
mun mielestä ei kannata tehdä yhtään mitään ilman päästötodistusta sibiksestä tai popjazz-opistolta. musiikkilukio olisi hyvä käydä myöskin. lisäksi vanhempienkin olisi syytä olla melko kuuluisia muusikoita.
Sertzo S
23.12.2006 20:40:34 (muokattu 23.12.2006 20:41:04)
mun mielestä ei kannata tehdä yhtään mitään ilman päästötodistusta sibiksestä tai popjazz-opistolta. musiikkilukio olisi hyvä käydä myöskin. lisäksi vanhempienkin olisi syytä olla melko kuuluisia muusikoita.

Meillä monilla ns. vanhemman polven tanssimuusikoilla ei ollut mahdollista juurikaan saada oppia omaan musiikinalaamme kuin ns. keikkakorkeakoulussa eri pändeissä heikommista parempiin. Joillain, kuten minullakin oli vain korvaa kehittyä eri pändeissä käyttökelpoiseksi soittajaksi, joillain taas oli jotain musiikkiopistopohjaa soittimeensa enemmän tai vähemmän. Minulla vain vuosi kontrabasson opiskelua.
Oulunkyläkin taisi tulla vasta 70-luvun alussa oppilaitoksena kentälle, jolloin oltiin kentällä jo kovastikin töissä, eikä mitään mahdollisuutta opiskella esim. Helsingissä ko. oppilaitoksessa.
jjylli
23.12.2006 20:49:05
Meillä monilla ns. vanhemman polven tanssimuusikoilla ei ollut mahdollista juurikaan saada oppia omaan musiikinalaamme kuin ns. keikkakorkeakoulussa eri pändeissä heikommista parempiin. Joillain, kuten minullakin oli vain korvaa kehittyä eri pändeissä käyttökelpoiseksi soittajaksi, joillain taas oli jotain musiikkiopistopohjaa soittimeensa enemmän tai vähemmän. Minulla vain vuosi kontrabasson opiskelua.
Oulunkyläkin taisi tulla vasta 70-luvun alussa oppilaitoksena kentälle, jolloin oltiin kentällä jo kovastikin töissä, eikä mitään mahdollisuutta opiskella esim. Helsingissä ko. oppilaitoksessa.

mulla ei oo mitään koulutusta. mä oon punk.
Wahi
23.12.2006 20:51:46

Juu no siinä tais olla sarkasmia vaikka muille jakaa.
"Kyllä pöyhkeä proge aina rehellisen rock 'n' rollin voittaa!"
Phil.Lyn.
23.12.2006 21:08:24
Moi

Sanoisin tähän ketjuun että, kukaan ei voi toista opettaa pakolla.Täytyy siis aina olla 99% itseoppimiseen/harjoitteluun haluja sekä rutosti tahtoa.
Koulutus ja soiton opettajat voivat nopeuttaa tietäsi kertomalla mitä kannattaa ja mitä täytyy harjoitella.
Jokainen itseoppinutkin kuitenkin tarvii ammattilaisen/opetttajan laatimaa opetusmateriaalia.
Kysymys kuuluukin miten määritellä "itseoppinut" ? ja onko niitä?

HYVÄÄ JOULUA ..kaikille.
Juustonaksu
24.12.2006 00:35:50
Ei välttämättä mitään väliä, "itseoppinut" on vain käsite jolla pääsee leijumaan muille.

Minusta se on kyllä juuri päinvastoin. Itseoppineet ovat sitä nöyrää sakkia ja opistohinkkaajat jaksavat sitten leveillä sillä teoriantiedollaan ja mukaosaamisellaan. Näin siis minun tuttavapiirissäni, en tahdo kuitenkaan yleistää. :)
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
-Cale
24.12.2006 00:44:51
itseoppineena tarvitsee mielestäni enemmän soittolahjoja. Olen itsekkin joskus katunut sitä etten alussa mennyt kitara tuneille vaan päädyin itse opettelemaan kaiken. voisi olla että olisin parempi tässä vaiheessa jos olisin ottanut ne kitara tunnit, mutta tiedä siitäkään sitten. minulla olisi kyllä varmaan innostus lakannut niiden tuntien aikana kun pitää jauhaa samoja asioita 8679 kertaa...

Aivan! Ja aika puupää saa olla jos ei jonkun ammattilaisen avustuksella opi soittamaan edes jollain tapaa, kun kaikki tieto ja "taito" tuodaan eteen tarjottimella. Toista se on kun joka juttu pitää alusta lähtien opiskella itse, kuten meillä täysin itseoppineilla. Tosin paremmuusjärjestykseen en lähtisi näitä laittamaan, hyviä löytyy toki molemmista "leireistä".
Lennu
24.12.2006 06:58:36

Minusta se on kyllä juuri päinvastoin. Itseoppineet ovat sitä nöyrää sakkia ja opistohinkkaajat jaksavat sitten leveillä sillä teoriantiedollaan ja mukaosaamisellaan. Näin siis minun tuttavapiirissäni, en tahdo kuitenkaan yleistää. :)

No ei, "itseoppineet" on aina vähän parempaa väkeä.
Juustonaksu
24.12.2006 10:17:14
No ei, "itseoppineet" on aina vähän parempaa väkeä.

Oletettavasti olet opistomuusikko joten antaahan tulla perustetta tälle. ;)

Omasta tuttavapiiristäni en tunne ketään maanläheistä opistomuusikkoa oli kyse sitten soittamisesta tai keikoista. Kanssaitseoppineiden kanssa taas on mukava keskustella erilaisisa tekniikoista, biiseistä, laitteista sunmuuta, mutta vastaavia keskusteluja ei ole vielä syntynyt opistohemmojen kanssa. Johtuneeko sitten siitä, että eivät halua alentua meidän tavisten tasolle, kun emme ole riittävästi hinkanneet Vivaldia akkarilla. =)
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
south_of_heaven
24.12.2006 10:19:42

Voi se niinkin olla, itse en lähde kommentoimaan, koska teoriatuntemukseni on opistohinkkaamisestani huolimatta erittäin surkeaa. =(
itki south_of_heaven
Fuzzy Boner
24.12.2006 10:25:14
Kovat soittajat ovat usein nöyriä. Se on ihan sama onko oppinu itekseen vai jossain koulussa. Se mitä suoltaa sormistaan/suullaan yms ratkaisee, ei se miten sinne on päässyt.
Möllisty
Lennu
24.12.2006 10:27:16

Oletettavasti olet opistomuusikko joten antaahan tulla perustetta tälle. ;)

Hoho, no nimenomaan en ole.
Thomy
24.12.2006 10:32:07
Kaikki hyvät soittajat on parhaita ! Iloista Joulua !!
Wahi
24.12.2006 10:55:38
Kovat soittajat ovat usein nöyriä. Se on ihan sama onko oppinu itekseen vai jossain koulussa. Se mitä suoltaa sormistaan/suullaan yms ratkaisee, ei se miten sinne on päässyt.

Joo. Soitto puhuu puolestaan.
"Kyllä pöyhkeä proge aina rehellisen rock 'n' rollin voittaa!"
Henko
25.12.2006 11:37:46

Itse oon yhtä sun toista opetellut, ja ainakin mulla on ollut helkkarin hauskaa jo kymmenisen vuotta. Ja koko ajan tulee jotain opeteltua lisää.
Tie miehen sydämeen käy rintalastan läpi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)