Aihe: Snare: mikä "paras" snare groovemusaan?
1 2 3 4 5
Bacchus
16.12.2006 13:47:49
Myös alumiinin hinta nousi hiljalleen 60-luvulla ja v. 1965 Ludwig otti käyttöön Supra-Foniceissa uuden edelleen halvemman materiaalin, raudattoman seoksen (Alloy) tarkempaa kuvausta materiaaliseoksesta en ole mistään löytänyt. Puhtaan alumiinin Ludwig säilytti 1969 saakka vain Acrolitess

Aa, totta. Tuo selventää asiaa.
"You're not right in the head and nor am I / And this is why / This is why I like you, I like you, I like you"
hollmi-5
16.12.2006 14:55:05
Minä olen kovasti miettinyt, että mikähän kevytmetalli mahtaisi olla alumiinia halvempi raudaton vaihtoehto? Mitään ei ole mieleeni tullut. Siksi olen sitä mieltä, että alumiinia se on ollut jatkuvasti, tämä "metall-supra". Alumiini on hyvin yleinen maaperässä ja raaka-aineena suhteellisen edullinen. Ludwig on mielestäni mystifioinut rungon materiaalin nimittämällä sen "Ludalloyksi". Tuona muutoksen aikanahan alumiinia oli arkikäytössä kattiloissa, ruokailuvälineissä, folioissa, telttakepeissä, juomatölkeissä... Jopa enemmän, kuin nykyisin. Siksi alumiini saattoi tuntua turhan arkiselta Ludwigin markkinointiosaston mielestä. Tämä on toki vain minun spekulointia tällä asialla.

Rob Cookin the Ludwig Book mainitsee alumiinin vaihtumisen hyvin saman oloiseen materiaaliin vuonna 1968. Mitähän siellä mahtaa olla? Tämä tieto kiinnostaisi kovasti, mutta jäänee salaisuudeksi, ellei rumpuharrastajien keskuudessa ole metallurgiaan erikoistunutta henkilöä, joka ottaisi asiasta selvää.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Bacchus
16.12.2006 15:12:54
Siksi alumiini saattoi tuntua turhan arkiselta Ludwigin markkinointiosaston mielestä. Tämä on toki vain minun spekulointia tällä asialla.

Samansuuntaista spekulointia olen lukenut muualtakin.
"You're not right in the head and nor am I / And this is why / This is why I like you, I like you, I like you"
DrmBug
17.12.2006 16:48:31
DrmBug! Kuuntelin ääninäytteesi ja oli hyvin soitettu ja äänitetty. Virveli tuntui toimivan hyvin ja soundi oli varsin miellyttävä. Pieni poing siellä on mikä kuulunee asiaan kun puhutaan messinkivirvelistä? Onko puuvirveli vapaa tuollaisesta poing-äänestä? Eli onko puusta mahdollisuus saada vielä "tiukempi" soundi?

Muuten: miten olit äänittänyt rummut? Mikit & mikkien sijoittelu? Äänitystila? Eq & kaiut jne? (menee tavallaan vähän aiheen ohi tämä kysymys, mutta itseäni kovasti kiinnostaa tämä äänittelypuolikin ja groove-snare, jota haen saisi olla omiaan nimenomaan studioonkin). :D

Muita messinkivirveleitä en ole soittanut, mutta eiköhän tuo ringi ole osa niitä kaikkia. Itse pidän siitä, enkä mielelläni demppaa sitä. Virityksestä riippuu tietenkin paljon myös. Tuossa nauhoituksessa oli aika medium-kireä vire, alakalvo luultavasti hieman lyöntikalvoa tiukemmalla.

Äänitystilanteesta muistelen seuraavaa: mikkeinä Shure SM57, 2xOktava Mk012 overit ja basarissa T-Bone Bd300. Tila on pieni (noin 25m2), kiviseinäinen ja kotikonstein akustoitu. Perus eq:lla mentiin, kaikua ei tainnut olla ollenkaan. Ja tämä oli ensimmäinen nauhoitus uusilla kamoilla, eli parempaakin jälkeä varmasti saa aikaan :)

Nyt ei ehdi parmmin vastata, on kiirus...
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
Mikael
18.12.2006 00:19:55

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=140685

Tollakin varmaan kelpais groovailla : )
Siitä mistä aita on matalin...
jazzmies
18.12.2006 09:45:04
Itse valitsisin jonkun kivan vaahteraisen 4"-5"x13" virvelin tuollaiseen musiikkiin. Vanha sotaratsu Supra käy myös melkein ihan mihin tahansa, mutta itse kääntyisin piccolo-sopraano-akselille.
Amatöörit eivät oikeasti nauti musiikista ammattilaisia enempää - amatöörit eivät vain oikeasti osaa soittaa.
PjP
18.12.2006 11:09:34 (muokattu 18.12.2006 11:09:57)
DrmBug: kiitos äänitystiedoista! SM57 se vaan on kova peli. :) Itsekin olen ymmärtänyt niin, että hyvän rumpuraidan äänitys ei vaadi mitään ihmeellisyyksiä kunhan rummut on viritetty asianmukaisesti, soittaja osaa hommansa ja tilan akustiikka on huomioitu. Soul / r'n'b / groove-musassa, jota äänittelen, niin yleensä en esim. virveliin lähde miksaamaan mitään erikoista efektisaundia. Aika kuivalla perussoundilla mennään ja kaiun kanssa ollaan varovaisia.

jazzmies kirjoitti:
Itse valitsisin jonkun kivan vaahteraisen 4"-5"x13" virvelin tuollaiseen musiikkiin. Vanha sotaratsu Supra käy myös melkein ihan mihin tahansa, mutta itse kääntyisin piccolo-sopraano-akselille.

Olen tässä pitemmän aikaa vierastanut piccoloita, koska kuulin Quintessencen keikalla käytettävän piccoloa, jonka soundi oli minusta ärsyttävä: liian ohut, pistävä, kolahtava, kaikkien instrumenttien yli ikävällä tavalla leikkaava... (muuten kyllä nautin keikasta täysin siemauksin :D)
MUTTA
tällä viikolla kokeilin kaverin piccoloa ja hän oli saanut siitä todella miellyttävän soundin ruuvailtua. Joten jouduin muuttamaan tätä mustavalkoista "piccolot on ikäviä rumpuja" ajatteluani....heh.
Olisiko jazzmiehellä antaa esimerkki jostain piccolosta, jota on käyttänyt/kuullut ja erityisesti pitänyt siitä.
Aegis
18.12.2006 16:28:39
Onkos kellään kokemusta Premierin Artist Birch 13"*5" virpasta? Itselläni tällä hetkellä treeniksellä testauksessa, soundi miellyttää korvaa, mutta kiinnostaisi tietää millä tasolla tämä pyörii saman kokoluokan koivuvirppojen maailmassa?
Tame wolves are nothing but dogs.
markkuliini
18.12.2006 21:44:38

Jos nuo pienemmät alkavat kiinnostaa niin itselläni on todella hyvä ja hyväkuntoinen Premierin 12" x 7" koivuvirveli myynnissä. Laita vaikka privaa, jos haluat testata tai lisätietoa. Rumpu siis Helsingissä.
Aegis
18.12.2006 22:08:47
Jos nuo pienemmät alkavat kiinnostaa niin itselläni on todella hyvä ja hyväkuntoinen Premierin 12" x 7" koivuvirveli myynnissä. Laita vaikka privaa, jos haluat testata tai lisätietoa. Rumpu siis Helsingissä.

Kshh... hirvittävän vaikia sanoa, tuo 12" kuulostaa jo pirullisen pieneltä. Eihän se nyt käy laatuun että metallia soitetaan pienemmillä kamoilla naapurikämpän popparit, hahaha!
Tame wolves are nothing but dogs.
welho
18.12.2006 23:15:35

Minä olen kovasti miettinyt, että mikähän kevytmetalli mahtaisi olla alumiinia halvempi raudaton vaihtoehto? Mitään ei ole mieleeni tullut. Siksi olen sitä mieltä, että alumiinia se on ollut jatkuvasti, tämä "metall-supra". Alumiini on hyvin yleinen maaperässä ja raaka-aineena suhteellisen edullinen. Ludwig on mielestäni mystifioinut rungon materiaalin nimittämällä sen "Ludalloyksi". Tuona muutoksen aikanahan alumiinia oli arkikäytössä kattiloissa, ruokailuvälineissä, folioissa, telttakepeissä, juomatölkeissä... Jopa enemmän, kuin nykyisin. Siksi alumiini saattoi tuntua turhan arkiselta Ludwigin markkinointiosaston mielestä. Tämä on toki vain minun spekulointia tällä asialla.

Rob Cookin the Ludwig Book mainitsee alumiinin vaihtumisen hyvin saman oloiseen materiaaliin vuonna 1968. Mitähän siellä mahtaa olla? Tämä tieto kiinnostaisi kovasti, mutta jäänee salaisuudeksi, ellei rumpuharrastajien keskuudessa ole metallurgiaan erikoistunutta henkilöä, joka ottaisi asiasta selvää.

Mä pystyisin tsekkaamaan mitä erilaista eri runkojen materiaaleista löytyy röngten pohjaisen alkuaineanalyysin avulla:) Eli ei muuta kun muutama eri vuosikerta tänne ja mä käyn tarkistuttamassa!
www.welhodrum.com
markkuliini
19.12.2006 00:44:43 (muokattu 19.12.2006 00:46:21)

Kshh... hirvittävän vaikia sanoa, tuo 12" kuulostaa jo pirullisen pieneltä. Eihän se nyt käy laatuun että metallia soitetaan pienemmillä kamoilla naapurikämpän popparit, hahaha!

Häh?! Nyt en tajua.... Eikös tässä ollut groovesnaresta kyse?

Edit: Ai taisit luulla, että tarjosin sitä sulle. Saat sääkin sen ostaa, mutta tuolle viestiketjun aloittajalle mä sitä tarkoitin.
wavelength
19.12.2006 22:00:36

Ei muuta kun muutama eri vuosikerta tänne ja mä käyn tarkistuttamassa!

"...eikä Welhoa enää löydetty mistään, vaikka monasti etsittiin. Jossain hän edelleen lymyää lukuisien Ludareidensa kera, piippua poltellen, keinutuolissa myhäellen, pikkurumpujen kimalle silmäterissänsä..."
plööh
20.12.2006 08:53:48 (muokattu 20.12.2006 08:54:20)
kaikki vaikuttaa kaikkeen. snare, viritys, soittotatsi ja hakeeko smoothia groovea vai likaista luolamies groovea.
welho
20.12.2006 09:41:49

"...eikä Welhoa enää löydetty mistään, vaikka monasti etsittiin. Jossain hän edelleen lymyää lukuisien Ludareidensa kera, piippua poltellen, keinutuolissa myhäellen, pikkurumpujen kimalle silmäterissänsä..."

Näinkin voi käydä:)
www.welhodrum.com
Brother Michael
22.12.2006 17:48:11
Tiedä sitten onko tähän asiaan päätöstä jo löytynyt, mutta voin nyt suositella lämpimästi tuota Ian Paice signaturea. Tänään ostin moisen itselleni ja pienen ruuvailun jälkeen paljastui todella monipuoliseksi peliksi. Ja metallivirveleille tyypillinen klangi loistaa poissaolollaan. Hinta-laatusuhde huippuluokkaa.
One more beer and heavy metal and I'm just fine - Manowar
gulfstream650
29.12.2006 15:20:52

Nyt se on sitten todistettu. Vaikka on mikitelty ja pikitelty sun muuta, meinaa virvelikäsi "hyytyä" pitkien soittosessioiden aikana. Virveli ei meinaa äänimiehen mukaan kuulua tarpeeksi ("lyö sitä lujempaa", on ollut ohje).

Nyt kun olen käyttänyt 13" Mapexin metallivirveliä (niitä oli aikoinaan mm. Thomannilla pronssinvärisinä), sointi on alkanut miellyttää kriittistä äänimiestäkin. Sitä ei tarvitse niin jyskätä voimalla, että ääntä saisi aikaan. Heiveröinen käteni jaksaa 7A-kapulalla jyskyttää oikean rock-soundin virveliin.

Ok, tekniikka ja fysiikka ovat huonot tietysti, mutta ratkaisu se on tämäkin.

Se, miten tämä asia liittyi keskusteluketjuun, en tiedä. Sori.
Svengaa kuin saksanhirvi.
PjP
21.01.2007 10:00:17 (muokattu 21.01.2007 10:03:40)
Moro & kiitos vielä kerran kaikille keskusteluun osallistuneille!

Valinta tuli sitten vihdoin tehtyä ja uutta virveliä on nyt ruuvailtu muutaman päivän ajan. Hyvältä peliltä vaikuttaa ja tuntuu löytyvän juuri sen tyyppistä soundia mistä pidän. Mihin sitten päädyin:

Pearl SBX Birch (koivu) virveli --> 270 euroa (Thomannilta)
- 14'' & 5.5, punainen (6 Ply 7.5mm 100% Birch Shells)
- tämä Session Studio -sarja tuntui hintalaatusuhteeltaan minulle juuri oikealta, kun vielä kuulin kehuja virvelistä ja toimii kuulemma hyvin äänittelyssä

Nyt on siis hyvä koivuvirveli (Birch) ja muutaman vuoden päästä ostan sitten sen paljon hehkutetun:
Ludwig Supraphonicin, jotta saan myös hyvän metallivirvelin studiooni. :D
(joten älkää pettykö tai masentuko te Supra-uskovaiset, kyllä minä teidän vakuutteluja uskon! heh)

Tästä taas muutama vuosi ja ostanen joko laadukkaan Maple-virvelin (vaahtera) tai sitten luonteikkaan piccolo-virvelin.

Näin minulla sitten tulisi olemaan 3 hyvää erilaista groove-soundia, joita äänittää.
Toki yhdestä ja samasta virvelistäkin niitä erilaisia soundeja saa. :)

Hyvää groove-snarettelua kaikille!!

- n
hollmi-5
22.01.2007 09:32:17
Tässä oli aika lähellä, että olisi Suomeen saatu groovetykki, mutta toiseksi jäi kolmellatonnilla: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll … item=230076528019&rd=1&rd=1
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)