Aihe: Äänielimistö ja kitapurjeen merkitys laulamisessa 1 | |
---|---|
![]() 18.12.2006 11:36:53 | |
Ihmisen tuottamaan ääneen on keuhkojen ja äänihuulten lisäksi paljon erilaisia vaikuttavia tekijöitä. Olen lukenut "äänitimpurin käsikirjaa", siellä mainittiin pehmeä suulaki eli kitapurje. Kitapurjeella on kirjan mukaan ratkaiseva merkitys äänteiden synnyssä ja äänen resonoitumisessa. Itseltäni tuo kitapurje on leikattu vuonna -98, samalla kun nieluani avarrettiin voimakkaan kuorsaamisen ja uniapnean korjaamiseksi. Sitä ennen jouduin ostamaan työkavereilleni korvatulppia kun asuimme töissä samassa hotellihuoneessa. Leikkauksen jälkeen nuo korvatulppakustannukset jäivät pois, mutta tilalle tuli mm. alttius vetäistä vaikkapa olutta, jopa ruokaa henkeen. Kuorsaaminen palasi takaisin muutaman vuoden kuluttua, nykyisin näistä leikkausista on luovuttukin, lienee melkein kokonaan. Alkuun en osannut pitää kitapurjeen menetystä isona ongelmana, harmitti tosin että enää ei voinut keskustella varisten kanssa. Hieman asian vierestä; veljeni on minua parempi imitoimaan, hän keksi alkaa matkimaan variksia, niistä tuli meidän kavereita, usein saimme aikaan oikein konsertin kun aloimme raakkumaan ja varikset takaisin. Sitten veljeni opetti variksille Eartha Kittin laulun, jossa tämä kaikkien Neekeriäitien kantaäitee laulaessaan kehrää juuri kitapurjeen avulla kissamaisesti (todella mahtava biisi ja mahtava laulaja). Autostereot täysille ja ovi auki, jolloin variksien kanssa Eartha lauloi, en muista biisin nimeä, mutta se oli hauskaa ja hienoa. Sekä totta. Yhtä kaikki, en siis enää pysty tuottamaan tuota ääntä, johon joskus olin kovasti mielistynyt. Tuskin minusta siis tulisi kunnon ranskalaistakaan enää. Mutta kuka osaa tarkemmin selittää mihin kaikkeen tämä kitapurjeen puuttuminen vaikuttaa? Onko minun äänessäni ja artikuloinnissani tapahtunut jotain merkittävää? Olenko menettänyt myös jotain muuta kuin tuon kehräys- tai kurlaustaidon? Liene ainakin minun resonanssitilani on muuttunut, sekä nieluni on jäykempi ja kömpelömpi kuin ennen leikkausta. Mutta voiko tällä ehkä olla äänen soinnin kannalta jotain positiivistakin? Kukapa tuohon osaa vastata. Nykyisin nämä avarrusleikkaukset hoidetaan ns. kuumaneulamenetelmällä, jossa pehmytkudoksia kutistetaan aikaansaamalla sinne paloarpia, en tiedä onko tämäkään hyvä juttu. Ennen kuitenkin hyvin innokkaasti leikattiin kuorsaajilta kitapurjeet pois. Minulla kun on vilkas mielikuvitus, sekä melkoisen kyyninen asenne elämän raadollisuuteen, on mieleeni tullut että josko jossain on ollut tarvetta ja tilausta juuri näille kitapurjeille. Toisaalta tämä ajatus auttaa pysymään siveyden kaitaisella polulla, sillä varmaan järkytys sinä hetkenä, kun bassorumpu olisi hakannut kellon viisarit suden hetkeen, ja juuri sinä suden hetkenä sattuisi kuorimaan silmiensä eteen oman kadonneen kitapurjeensa, kokisi varmaan järkytyksen, jonka jälkeen laulut saattaisi olla laulettu pitkäksi aikaa. Siis tämän viimeisen kappaleen aiheellisuuden perustelen sillä, että on niin monta asiaa, jotka saattavat vaikuttaa ääneen, sekä se, että riittävän suuri järkytys saattaa viedä äänen kokonaan. Tai ainakin vaikuttaa sen, että ei enää laulata. | |
![]() 19.12.2006 21:52:42 | |
itselläni on tapana keskutella peikkojen kanssa, tämä kyky johtuu taas siitä että pienenä kaaduin herneputki suussa rappusissa ja putki ravahti kitalakeen ja sinne tuli pienehkö reikä | |
![]() 19.12.2006 23:38:01 | |
Minäkin keskustelen peikkojen kanssa ajoittain. Tämä taas johtuu siitä kun vielä isonakin kaadan ajoittain suuria määriä tietyn kemiallisen koostumuksen omaavaa liuotinainetta kitalaen kautta suppilomaisella tavalla sisuksiini. Peikkojen kanssa keskustelu ei kuitenkaan korvaa varisten kanssa keskustelua. Varisten kanssa meillä tuntui synkkaavan. Ikään kuin olisi ollut sama sävel. Oikeasti ja totta puhuen, kyllä jotenkin tuntuu jälkeenpäin katkeralta tuo leikkaus, kai sitä tuli oltua koekaniinina eikä koe onnistunut. Saavutettu hyöty hupeni aika äkkiä. Olen jo saanut tietoa ystävällismieliseltä ihmiseltä, että asia tullaan ottamaan esille ja selvittämään, kun hän pääsee juttelemaan äänifysiologian huippuasiantuntijan kanssa, mitkä todelliset vaikutukset ovat, tai saattavat olla. Eihän minulla oikeasti niin paljoa niille variksille asiaa ole, mutta kyllähän tuokin ääntämisen puute nyt häiritsee kun sitä ajattelee, sekä mitä kaikkea muita puutteita se ehkä on aiheuttanut. Samoin tuntuu kun laulaa päärekisterissä, siis kyllä se jossain päässä resonoi, sekä tuntuu että ääni iskee juuri tuohon kohtaan mistä on veistelty, tiedä miten korkeat äänet soisivat jos olisi vielä kaikki osat tallella. Vaikea kuitenkin on saada tehtyä tekemättömäksi, minä kun en mitään korvaavaa lirpaketta kitaani huoli, vaikka sellainen jostain joutilaaksi jäisikin, mutta jos sen oman kitapurjeeni lääkärisetä jostain pakkasesta vielä voisi kaivaa esiin ja ommella takaisin. Tässä kun on vielä sellainenkin asia, että koko ajan pitää varoa haukottelemasta lasten nähden, eritoten sellaisten lasten, joita on peloteltu virtaheposilla. Päällepäin ei voi koskaan tietää ketä lasta on peloteltu virtaheposilla ja uniapnea tuppaa haukotuttamaan koko ajan. Annan kitaran laulaa vaan. | |
![]() 20.12.2006 10:37:58 | |
Tehtyä ei saa tekemättömäksi, eli niillä kidoilla on purjehdittava mitä on. Olisi mielenkiintoista kuulla millaiselta kuulostaa variksien kanssa keskustelu. | |
![]() 20.12.2006 16:22:27 | |
Näin on. Eiköhän tämä loppumatka suju jo ilman purjettakin. Toivottavasti efektejä vuosia vielä riittää, nyt kun on aikaa laulaa ja soittaa sekä harrastaa muuta kivaa. Minä kyllä uskallan vannoa laulun ja musiikin terapeuttisen voiman nimeen. Variksien kanssa voi keskustella tai laulaa, miten sitä haluaa kutsua, jokainen kitapurjeella varustettu ihminen. Se että on kouliintunut ja lahjakas laulaja, on mielestäni vain eduksi. Pitää vain kyetä pääsemään varisten kanssa samalle tasolle, taidolla sekin sujuu paremmin. Eläytymistaitoa ja imitointikykyä kyllä on syytä olla, sekä herkkää korvaa. Varikset eivät ole helposti höynäytettävissä. Kokeile joskus ihan huviksesi "mennä mukaan keskusteluun", uskon että onnistuu, velipoika tosiaan on minua parempi imitaattori, joten oli joskus hupaisaa seurata kun hän toimi kapellimestarina (aikaa tuosta lienee jo 25 vuotta ainakin) variksien ja Eartha Kittin yhteiskonsertissa. Se meni siis näin: Ensin suoritettiin variksien kanssa äänenavausta sekä avattiin keskusteluyhteys. Tämän jälkeen varikset olivat lämmenneitä, hyvin kuulolla ja vastaanottavaisia, ne oikeasti matkivat ihmisten ääniä, meidän pihavarikset olivat hyvin koulutettuja tämmöiseen. Velipoika suoritti erilaisia ääniharjoituksia, lähestyen tuon mainitun kappaleen kehräysosuutta, sitten pieni hiljaisuus ja kasetilta tuo mainittu levy soimaan, hetkeä ennen mainittua kohtaa soitin täysille ja autonovet auki. Kun Eartha oli lopettanut kehräysosuutensa, jatkoivat varikset kuorossa tuota miltei samalla soundilla kuuluvaa kehräystä jonkin aikaa. Ikään kuin niitä olisi laulatettu kuten ihmisyleisöäkin konsertissa. Tuo esitys, "kapellimestarin" heiluminen ja eleet, äänikakofonia, laulu ja varikset yhdessä olisi varmaan hieno katsoa nyt nauhalta, vaan eipä silloin ollut videoita. En tiedä pilailivatko varikset meidän ihmisten konserttikäyttäytymisen kustannuksella. Kaippa vaan kuitenkin niilläkin on halu huutaa yhdessä. Aivan kuten meillä ihmisilläkin. Se oli kuitenkin erittäin hauskaa ja hupaisaa, luulen että velipoika oli tuota esitystä salaa harjoitellut. Kyllä se niin putkeen meni. Luonto on hyvin mielenkiintoinen, sekä mehän olemme vain osa luontoa. Myös mm. tikkaa voi houkutella tulemaan pällistelemään aivan lähelle, kun naputtaa kepillä samalla tavalla kuin tikka, se kai liittyy jotenkin soidinjuttuihin tai reviirikäyttäytymiseen, en tiedä mutta olen näin tehnyt. Samoin jos näkee jänöpupun tai ketun, kannattaa heti jähmettyä suolapatsaaksi, sillä jos nuo eläimet eivät saa hajua sinusta, tulevat ne miltei syliisi. Eivät ne ihmistä tunne ulkonäöltä, vaan liikkeistä ja äänistä. Paikallaan olevaa ihmistä ne kai luulevat kelopuuksi. Ainakin minua. Välillä itsekin luulen niin. Ei muuta kuin keskustelemaan, hyvin antoisaa ja hauskaa, sekä on mukava yllättää vaikka vieraat tuommoisella konsertilla. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)