Aihe: Nylon tai teräs.. Edut ja haitat.
1 2
Harvestman
25.11.2006 21:46:36 (muokattu 25.11.2006 21:48:04)
Minulla on itselläni tuollainen suht kehno Harley Bentonin teräskielinen. Ja aikeissa olisi hankkia parempi. Olen myös tässä harkinnut teräskielistä.

Mitäs eroa näistä. Kahdesta löytyy?

Ääh. Kakat. Tämä kyllä joutaa tuonne kitarakamat puolelle. Pois vaan.
Dave Mustaine ei tykkää pissiksistä.
winny
25.11.2006 21:53:38
Minulla on itselläni tuollainen suht kehno Harley Bentonin teräskielinen. Ja aikeissa olisi hankkia parempi. Olen myös tässä harkinnut teräskielistä.

Mitäs eroa näistä. Kahdesta löytyy?

Ääh. Kakat. Tämä kyllä joutaa tuonne kitarakamat puolelle. Pois vaan.

No ålä nyt menetä toivoos!Bentonin skeboissa löytyy niin hyvii ku skeida!Ite henk.koht.rakensin ihan hyvän telen,jotttee toivoa soppii et sul onnaa!Josei ni kysy multa....:D
out of doors,in the open air...
Petrukki
25.11.2006 22:17:09
Nylonissa on mielestäni ihan erilainen tatsi. Sellainen liukkaampi. Jos ite pitäs valita, teräskielisen ottaisin.
Floikilla on hauskemapaa.
papitsu
25.11.2006 23:35:48 (muokattu 25.11.2006 23:36:02)
Teräskielisestä tykkään enemmän. Tosin voi johtua siitä, että ikinä en oikeastaan ole "kunnon" nylonkielisellä päässyt soittamaankaan. Enkä oikeastaan teräskieliselläkään, mutta koulun naikkarit on niin paskoja, että.. Juu. Mutta teräskielinen kuulostaakin jo paljon paremmalta. Ja paljon enemmän tatsiltaan sähkiksen suuntaan, mutta kuitenkin täysin erilainen. Musiikkityylistähän tuo aika paljon riippuu, että kumpi kannattaisi hankkia. Pop/rock, niin son teräskielinen.

Sekavaa tekstiä.

E: Asiaa, akustinen palsta.
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
M.A.C.H.O. # 7 "I eat green berets for breakfast. And right now I'm very hungry." | S.M.A.K | THV-klubi #42
Demo Harrison
25.11.2006 23:36:54 (muokattu 25.11.2006 23:38:59)
Mulla on Yamahan teräskielinen, sieltä halvemmasta päästä, en muista nyt soittimen tyyppiä. Teräskielisellä on ainakin valmiudet soittaa sormin tai plekulla rokkia, poppia, bluesia, kantria etc. Nylonkielisen osuessa käteeni innostun soittamaan enemmän sormilla ja pleku jää yleensä taskuun. Miellän nylonkielisen kitaran bossanova-komppaukseen, flamencoon ja klassiseen kitaramusiikkiin. Tollasessa ympäristössä teräskielisen räminä saattaisi kuullostaa aika brutaalilta.

Mutta saipa aikanaan Jerry Reed-niminen kantriukko iloisen paukutuksen nylonkielisestään. Sitä on kuultavissa äijän oman matskun lisäksi Elvis-levytyksissä Guitar Man, Too Much Monkey Business ja U.S.Male.

Mutta jos mun pitäisi omistaa vain yksi akkari, niin siinä olisi teräskielet.
Turder
26.11.2006 00:16:21
Asiaa, akustinen palsta.

Asiaa!

Mä lähtisin erottelemaan näitä musiikkityylin ja sen mitä soittaa mukaan. Tietysti kaikilla voi soittaa kaikkea, ei tässä mitään sääntöjä ole. Mutta kuitenkin. Klasari ja flamenco soittajalle ehdottomasti nylonkielinen klassinen- tai flamencokitara. Sittenpä oikeastaan lähes kaikkeen muuhun käy kumpi vaan. Tietty teräskielinen on omiaan countryssa, bluesissa, rockissa ja popissa mutta kyllä se nylonkin siellä toimii. Kuitenkin valintani näihin em. genreihin on teräskielinen.

Etuja ja haittoja...hmm, laitan muutamia omia havaintoja. Erot soittotuntumaan ym. makuasioita.

Nylon on sormiystävällisempi, etenkin aloittelijalle. Samoin soittotuntuma on pehmeämpi. Taas nylonien usein leveä kaula ja otelauta on monelle pulmallinen alussa. Ei otelaudan radiusta. Nylonkielinen ei oikein istu vauhdikkaaseen komppitouhuun. Taasen sormisoitossa erittäin hyvä. Ei kaularautaa.

Teräskielinen. Kaulojen puolesta helpompi soittaa. Toimii niin rankassa komppauksessa kuin rennossa fingerstylessa. Vaatii enemmän voimaa sormilta, etenkin jos säädöt on päin mäntyä ja 13-setti kiinni. :) Aloittelijalle alkuun voi olla melko kivuliaskin soittaa mutta äkkiä ne sormet tottuu. Paljon erilaisia koppa- ja puuvaihtoehtoja. Laajemmat säätömahdollisuudet kuin nylonkielisessä (mm. kaularauta).

Ja teräskielinenhän on tunnetusti tosimiesten soitin.
Just because I rock doesn't mean I'm made of stone.
AH3
26.11.2006 00:48:42
Mielestäni jos soitat akustisia kitaroita, niin paras vaihtoehto on MOLEMMAT. Joskus nailonkielinen toimii paljon paremmin, kuin teräskielinen. Olen kuullut myös bluesia nailonkielisellä ja aivan järisyttävin seurauksin - riippuu vain soittajasta.
Pidän kieltämättä itsekkin enemmän teräskielisestä, mutta silti se ei vaikuta arvostukseeni nailonkielisiin.
slahtinen88
26.11.2006 01:39:18 (muokattu 26.11.2006 01:44:33)
Itselleni on jäänyt näin 1½ vuoden soittelulla sellainen mielikuva, että nylonkielinen = klassinen, mikä merkkaa sirompaa koppaa, leveämpää kaulaa, kielten suurempaa etäisyyttä toisistaan ja erilaista ulkonäköä, mutta ehkei sovi yleistää. Itse en nylonia omista, mutta joskus voisi näppäilyyn jonkun pienen semmoisen hankkia. Nylonissa ääni on semmoinen pehmeämpi, kun taas teräskielillä se on kirkkaampi... ei näitä oikein voi kuvailla kuin kuuntelemalla.

Etten toistaisi liiaksi muuta, niin laitetaan vaan että pitääkö paikkansa, ettei nylonkielillä voi bendata? Oma vähäinen näppituntumani muistaisi, etteivät ne ole yhtä joustavia kuin teräskielet. Ja eikös muuten teräskielisessä ole kovempi äänikin, minkä takia sitä käytetään esim. laulusäestyksessä. Itse en ainakaan voisi kuvitella nylonkielistä "nuotiorämpytykseen".
Les Fender
26.11.2006 08:48:58
Asiaa, akustinen palsta.

Katohan! No pitäähän tämä korkata.

Kitaraholistilla, kuten minulla, ei ole vaihtoehtoja. Pitää olla akkareista vähintään:

- Teräskielinen dreadnought
- Klasari nylonkielinen
- 12-kielinen dreadnought
"Living is easy with eyes closed!"
Harvestman
26.11.2006 12:59:26
Resonaattorikitara olisi myös kova juttu.
Dave Mustaine ei tykkää pissiksistä.
hullu_ukko
26.11.2006 21:07:24
Resonaattorikitara olisi myös kova juttu.

Tai resonaattoriukulele!
http://www.thomann.de/fi/johnson_jm980_resonator_ukulele.htm

No asiaan. Itse pidän nylonkielisten soundia, tatsia yms. parempana kuin teräskielisten johtuen ehkä siitä, että soitonopettajani on saanut minut kiinnostumaan klassisesta kitaransoitosta ja jossain määrin myös flamencosta, joskin kyllä se teräskielinenkin on hommattava jossain välissä.
Klasariin siis ehdottomasti nylonkielinen, kantriin ynnä muuhun mieluummin teräskielinen.
M.A.C.H.O. # 5 ''You are a funny guy Sully.. That's why I'm going to kill you last'' | ''Mulla on työ/palkka -suhde aika hyvä, kun vehkeet pysyy kunnossa :P '' -Noir
Ossi
27.11.2006 00:58:51 (muokattu 27.11.2006 00:59:14)

Mielestäni jos soitat akustisia kitaroita, niin paras vaihtoehto on MOLEMMAT. Joskus nailonkielinen toimii paljon paremmin, kuin teräskielinen.

Juuri näin! Teräskielisellä taittuu ehkä parhaiten tuollainen strummin' chords-meininki ja nylonisella taas, tällaisen plektrasoittajan kannalta, pelkistetty ja selkeä melodiaan paneutuminen.

Luoja paratkoon kun pääsisi sisälle tuohon flamenco- ja bossanovamaailmaan :(
Lift your other foot up And fall on your ass Get back up Put your teeth in a glass Aint ever been nothin quite like this Its a magical thing called the wilbury twist
unable
27.11.2006 13:55:07
Itse soitan mieluummin nailonkielistä, koska soitan kynsillä, ja teräskielinen ei tee kynsille kovin gutaa.
ogre
27.11.2006 14:53:50
Hrm, en kyllä itseäni puristiksi missään tapauksessa sanoisi näissä jutuissa, mutta mun mielestä se on vähän kuin vertailisi poraa ja sahaa... kummallakin on oma käyttötarkoituksensa.
Pehvanssi
28.11.2006 20:01:19
pitääkö paikkansa, ettei nylonkielillä voi bendata?
Näin on näppylät.
Ei ne ainakaan jäykemmät oo ku teräskielet. Päinvastoin sanosin ma.
Ze Kink
29.11.2006 15:00:53
Näin on näppylät.
Ei ne ainakaan jäykemmät oo ku teräskielet. Päinvastoin sanosin ma.

Kyllähän esim. Django bendailee aika paljon, mutta ei noilla kyllä isoja bendejä saa aikaiseksi.

Nylon on mun juttu, sitä kun on tullut soitettua jo yli 9v, mutta teräskielinenkin olisi kiva.
-keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin!
-Mie haluun keksiä!
-"Haluun yhden rasian jonka sisällä ois ötiäisiä. Ehkä."
-Toi!
Fortune
29.11.2006 21:18:04
Kyllähän esim. Django bendailee aika paljon, mutta ei noilla kyllä isoja bendejä saa aikaiseksi.

Nylon on mun juttu, sitä kun on tullut soitettua jo yli 9v, mutta teräskielinenkin olisi kiva.

Isoin ongelmahan siinä venyttelyssä on äänen kuoleutuminen, nailonkieli ei soi niin vahvasti ja pitkään, että bendit kuulostaisivat järkeviltä.
Look behind you, a three-necked guitar!
Spiralmind
30.11.2006 03:19:31

Nylonkielillä joutuu venyttämään enemmän saman muutoksen aikaansaamiseksi, kuin teräskielillä. Sävelkorkeus ei muutu kielen kireyteen suhteessa samalla tavalla. Näin oon itte mielestäni havainnut.
I am the flame that burns in every heart of man, and in the core of every star. I am Life, and the giver of Life, yet therefore knowledge of me is the knowledge of death.
Strutsi
04.12.2006 14:57:24
Nylon on sormiystävällisempi, etenkin aloittelijalle. Samoin soittotuntuma on pehmeämpi. Taas nylonien usein leveä kaula ja otelauta on monelle pulmallinen alussa. Ei otelaudan radiusta. Nylonkielinen ei oikein istu vauhdikkaaseen komppitouhuun. Taasen sormisoitossa erittäin hyvä. Ei kaularautaa.

Teräskielinen. Kaulojen puolesta helpompi soittaa. Toimii niin rankassa komppauksessa kuin rennossa fingerstylessa. Vaatii enemmän voimaa sormilta, etenkin jos säädöt on päin mäntyä ja 13-setti kiinni. :) Aloittelijalle alkuun voi olla melko kivuliaskin soittaa mutta äkkiä ne sormet tottuu. Paljon erilaisia koppa- ja puuvaihtoehtoja. Laajemmat säätömahdollisuudet kuin nylonkielisessä (mm. kaularauta).

Tässähän nämä jo tulikin tiivistettynä.
Itse ostaisin teräskielisen juuri sen säätömahdollisuuksien takia. Soundi on pääasiassa
mielestäni parempi, mutta tosin jotain flamenco-tyylisiä juttuja on joskus aika hauska soitella nylonkielisellä.
"Murhaajat ovat vain ulospäinsuuntautuneita itsemurhaajia" -Monty Python
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)